MFF Bratislava NEWS

Študenti Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave predstavujú na MFF Bratislava tridsať krátkych snímok. Diváci ich môžu vidieť ako predfilmy v sekcii Proti prúdu.
Tvorcami netradičných krátkometrážnych formátov sú predovšetkým študenti štúdia grafického dizajnu. Do snímok vložili pocitové obrazy, predstavy a vízie, ktoré vedú k zamysleniu, povzdychu alebo pousmiatiu. Podľa projektovej koordinátorky Inge Višňovskej by mali diváci vnímať krátke filmové diela ako videoart, teda videoumenie, ktoré tvorí významnú súčasť súčasného výtvarného umenia. Zároveň zdôrazňuje jeho hlavné prvky ako rovnocenné radenie obrazov bez klasickej časovej osi alebo používanie jednotlivých "framov" ako samostatných výtvarných diel s uceleným významovým obsahom.
Medzinárodný filmový festival Bratislava prináša svojim návštevníkom jedinečnú kolekciu desiatich filmov od britského režiséra Michaela Winterbottoma. V slovenských kinách sa od tohto nekonvenčného tvorcu objavila len životopisná snímka o patrónovi britskej hudobnej scény Tonym Wilsonovi Nonstop party (2001). Diváci sa môžu však tešiť aj na Zlatým medveďom ocenenú drsnú road movie o afganskom utečencovi Na tomto svete (2002) či na dokudrámu Cesta na Guantánamo (2006). Winterbottomove snímky sú pre slovenských divákov takmer neznáme a práve na festivale budú mať šancu spoznať aj film Motýlí bozk (1995), komornú drámu 9 piesní (2004) či adaptáciu diela Thomasa Hardyho Nárok (2000). Winterbottomovu tvorbu bude reprezentovať tiež sci-fi film Kód 46 (2003), dojímavá, ale nie sentimentálna snímka Teraz choď (1995), hraný dokument Vitajte v Sarajeve (1997) a nekonvenčný príbeh lásky a rodinného šťastia S tebou alebo bez teba (1998).
Režisér chameleón, ako Winterbottoma prezývajú, nakrútil v priebehu jedenástich rokov štrnásť dlhometrážnych filmov. Striedal pri tom postupy práce, žánre i hercov. Spolupracoval s hollywoodskymi hviezdami ako Milla Jovovich, Angelina Jolie či Nastassia Kinski, ale aj s nehercami. Niekedy volí cestu nakrúcania tzv. dokudrámy, v ktorej kombinuje postupy dokumentárneho filmu s hraným filmom, inokedy sa uchýli k čistej fikcii. Ako povedala zostavovateľka rovnomennej sekcie Zita Hosszúová, okrem snímky Nárok ide o nízkorozpočtové filmy nakrútené v rýchlom tempe s malými štábmi a v reálnych lokalitách.