10. 5. 2007

Mě je tak blbě, že nemám ani tužku

Mě je tak blbě, že nemám ani tužku
Návrh-Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č .16/2004 Z. z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov

Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone: ČI. I Zákon č.16/2004 Z..z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa mení a dopĺňa takto: 1.Do §5 sa vkladá nový odsek (2), ktorý znie : „Slovenská televízia vysiela celé záznamy z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky vždy nasledujúci deň po rokovaní od 8.00 hodiny.“ 2.Doterajšie odseky (2) a (3) sa označujú ako odseky (3) a (4). ČI. II 2.Tento zákon nadobúda účinnosť 1.9.2007. Dôvodová správa Všeobecná časť: Problémom našej súčasnej spoločnosti je nedostatočné právne vedomie. Zvýšiť právne vedomie znamená zabezpečiť prísun dostatku právnych informácii .Zdrojom právnej informácii je Národná rada Slovenskej republiky, ktorá v rámci svojej zákonodarnej, kreačnej, kontrolnej pôsobnosti a pôsobnosti v oblasti vnútornej a zahraničnej politiky reguluje vzťahy v oblasti spoločenského , politického a hospodárskeho života. Sprostredkovateľom informácie je prostriedok masmediálnej komunikácie, ktorým najsilnejším nesporne je televízia. Platná právna úprava- zákon č.16/2004 o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov vymedzuje hlavnú činnosť Slovenskej televízie aj vo vysielaní väčšinového podielu programov vo verejnom záujme .V zmysle §3 písm.h) zákona č.308/2000 Z.z o vysielaní a retransmisii sa na účely zákona o Slovenskej televízii rozumie pod programom vo verejnom záujme :“ program zameraný na uspokojovanie informačných a kultúrnych potrieb poslucháčov alebo divákov na území, ktoré vysielateľ svojím signálom pokrýva, najmä program, ktorý poskytuje právne a iné informácie“. Podľa citovaných ustanovení a čl.26 Ústavy SR má verejnosť právo na komplexné príjmanie informácii usmerňujúcich a regulujúcich správanie spoločnosti. V súčasnosti Slovenská televízia na druhom programe v rámci svojho vysielanie ponúka zostrih z rokovaní Národnej rady Slovenskej republiky a to v časovom rozpätí od presne neurčenej nočnej hodiny do 7.30. hod. Tento záznam je teda neúplný a pokrýva iba určitú sekvenciu z rokovania. Občan teda nemá možnosť v tak krátkom časovom úseku získať komplexnú informáciu o činnosti Národnej rady Slovenskej republiky, ktorej výsledky majú priami dopad na jeho každodenný život . Aj čas , do ktorého STV zaradila záznam z rokovania je nevyhovujúci. Stredná- pracujúca generácia a mladšia školopovinná nemá v nočných hodinách príležitosť pozerať televíziu, keď na druhý deň si musí plniť svoje povinnosti. Je nevyhnutné si uvedomiť, že STV je verejnoprávna inštitúcia, ktorej zákon presne vymedzuje jej činnosť, nejde teda o komerčnú televíziu. Z tohto dôvodu názory, že vysielanie celého záznamu z rokovania NRSR by mohlo“ nabúrať“ programovú skladbu, možno považovať za neadekvátne. Vysielanie z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky je službou verejnosti, má informatívny charakter , zvyšuje právne vedomie verejnosti, teda napĺňa podstatu činnosti STV , tak ako ju vymedzuje zákon. Je preto nevyhnutné zabezpečiť vysielanie celého záznamu z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky a to už aj vzhľadom na článok 26 Ústavy Slovenskej republiky, ktorý zaručuje právo na informácie a v neposlednej miere i preto lebo neraz informácie z diania v parlamente sa v médiach objavujú v sploštenej alebo skreslenej podobe. Navrhovaná úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky , ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republiky viazaná. Osobitná časť: Čl.I Navrhovanou zmenou sa rozširuje hlavná činnosť Slovenskej televízie vymedzená v §5 zákona č.16/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov o vysielanie záznamu z rokovania Národnej rady Slovenskej republiky v celej jeho dĺžke.Za začiatok vysielania sa určuje ôsma hodina ráno nasledujúceho dňa po rokovaní. Čl.II Stanovuje účinnosť predloženého legislatívneho návrhu na 1.9.2007. DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie. 1. Navrhovateľ právneho predpisu : poslankyne NR SR za ĽS - HZDS – Katarína Tóthová, Zdenka Kramplová a Ľudmila Mušková 2. Názov právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a zákon č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov 3. Záväzky Slovenskej republiky vyplývajúce z prístupovej zmluvy a z faktu o podmienkach pristúpenia: Bezpredmetné 4. Problematika návrhu zákona: - nie je upravená v práve Európskej únie - nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev 5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev. Vzhľadom na vnútroštátny charakter upravenej problematiky je bezpredmetné vyjadrovanie stupňa zlučiteľnosti právneho predpisu s právom EÚ/ES. 6. Gestor:Bezpredmetné 7. Účasť expertov : Experti sa na vypracovaní nezúčastnili.