31. 1. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Osobnosti britskej kultúry podpísali otvorený list, v ktorom vyzývajú verejnoprávnu televíziu BBC, aby zrušila pokrývanie tohtoročnej pesničkovej súťaže Eurovízia, pretože sa bude konať v Izraeli.
List, publikovaný v denníku The Guardian, kritizuje Izrael za jeho okupáciu palestínskych území a Golanských výšin. "Eurovízia môže byť nenáročnou zábavou, nie je však vyňatá z úvah o ľudských právach. Nemôžeme ignorovať systematické porušovanie ľudských práv Palestínčanov zo strany Izraela," uvádza sa v liste.
"BBC je viazaná svojou chartou podporujúcou slobodu prejavu. Mala by konať v súlade so svojimi princípmi a zasadzovať sa za to, aby bola Eurovízia presunutá do krajiny, kde sa nepáchajú zločiny proti tejto slobode," tvrdia signatári.
Ich krok prichádza v čase, keď sa Británia pripravuje na výber interpreta, ktorý ju bude na tejto každoročnej súťaži reprezentovať. Verejnosť o ňom rozhodne hlasovaním počas šou s názvom Eurovision: You Decide na kanáli BBC2. Program bude odvysielaný 8. februára.
BBC reagovala na list vyhlásením, podľa ktorého Eurovízna pesničková súťaž "nie je politická udalosť a netlmočí nijaké politické posolstvo. Súťaž vždy podporovala hodnoty priateľstva, inklúzie, tolerancie a rozmanitosti a nemyslíme si, že by bolo vhodné využívať účasť BBC na politické účely. Z tohto dôvodu sa tohtoročnej súťaže zúčastníme. Hostiteľskú krajinu určujú pravidlá súťaže, nie BBC".
Medzi umelcami, ktorí k otvorenému listu pridali svoj podpis, sú módna návrhárka Vivienne Westwoodová, spevák Peter Gabriel, dramatik Mike Leigh, herečka Julie Christieová či hudobník Roger Waters.
Mnoho signatárov protestovalo aj proti uskutočňovaniu iných kultúrnych podujatí v židovskom štáte. Spevák Nick Cave či skupina Radiohead čelili kritike za to, že v uplynulých rokoch koncertovali v Izraeli.
Eurovízia 2019 sa uskutoční v Izraeli po vlaňajšom víťazstve izraelskej speváčky Netty Barzilaiovej, ktorá si ho vydobyla piesňou Toy v portugalskej metropole Lisabon. Tohtoročná súťaž sa bude konať 18. mája v Tel Avive. 


Copyright © TASR 2019


Európska komisia uverejnila prvé správy signatárov kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií, ktorý bol podpísaný v októbri 2018. Komisia síce víta dosiahnutý pokrok, no signatárov tiež vyzýva, aby zintenzívnili úsilie v rámci príprav na voľby do Európskeho parlamentu v roku 2019.
Svoje prvé správy o opatreniach ktoré v súvislosti s  kódexom postupov proti šíreniu dezinformácií prijali zverejnili spoločnosti Google, Facebook, Twitter, Mozilla a obchodné združenia zastupujúce odvetvie reklamy predložili.
Určitý pokrok sa dosiahol, najmä pokiaľ ide o odstraňovanie falošných účtov a obmedzovanie viditeľnosti webových stránok, ktoré propagujú dezinformácie. Treba však prijať ďalšie opatrenia, aby sa do začiatku kampane pred voľbami do Európskeho parlamentu zabezpečila úplná transparentnosť politickej reklamy vo všetkých členských štátoch EÚ s cieľom umožniť náležitý prístup k údajom platforiem na výskumné účely a zabezpečiť riadnu spoluprácu medzi platformami a jednotlivými členskými štátmi prostredníctvom kontaktných miest v systéme včasného varovania.
Podľa správ, v ktorých sa analyzujú opatrenia prijaté do 31. decembra 2018, je úsilie internetových spoločností v niektorých oblastiach komplexnejšie a napreduje viac, napríklad pokiaľ ide o rušenie falošných účtov a demonetizáciu šíriteľov dezinformácií, no v iných oblastiach je tento pokrok menší. Zo správ vyplývajú najmä tieto skutočnosti:


  • Facebook už prijal alebo prijíma opatrenia na realizáciu všetkých záväzkov, teraz však musí poskytnúť lepšie objasniť, ako táto sociálna sieť využije svoje nástroje na posilnenie postavenia spotrebiteľov, a zintenzívni spoluprácu s overovateľmi faktov a vedeckou obcou v celej EÚ.
  • Google podnikol kroky na realizáciu všetkých svojich záväzkov, najmä na zlepšenie kontroly umiestnenia reklamy, zvýšenie transparentnosti politickej reklamy a na poskytovanie informácií, nástrojov a podpory používateľom, aby sa v online prostredí dokázali náležite orientovať. Niektoré nástroje sú však k dispozícii len v niekoľkých členských štátoch. Komisia preto požaduje, aby tento internetový vyhľadávač podporoval výskum v širšom meradle.
  • Twitter uprednostnil opatrenia proti škodlivým subjektom rušením falošných alebo podozrivých účtov, ako aj proti automatizovaným systémom/botom. Komisia by však chcela vedieť, ako tieto opatrenia zabránia vytrvalým šíriteľom dezinformácií propagovať svoje tweety.
  • Mozilla sa chystá spustiť novšiu verziu svojho prehliadača so štandardným blokovaním sledovania naprieč webovými lokalitami (tzv. cross-site tracking), no mala by konkrétnejšie opísať ako tento nástroj obmedzí odhaľovanie informácií o tom, čo používateľ na internete vyhľadával, ktoré by mohli poslúžiť na dezinformačné kampane.

Pokiaľ ide o pripravované správy, Komisia očakáva, že Google, Facebook, Twitter a Mozilla k nim pristúpia systematickejšie s cieľom umožniť riadne a pravidelné monitorovanie a hodnotenie na základe náležitých výkonnostných údajov.
Pokiaľ ide o obchodné združenia, ktoré pôsobia v odvetví reklamy (World Federation of Advertisers, European Association of Advertisers, European Association of Communication Agencies and Interactive Advertising Bureau Europe), Komisia berie na vedomie ich pozitívne úsilie na zvyšovanie povedomia o kódexe, ale takisto konštatuje, že ku kódexu sa nepripojili veľké reklamné spoločnosti, a zdôrazňuje kľúčovú úlohu, ktorú zohrávajú značky a inzerenti, pokiaľ ide o zbavovanie šíriteľov dezinformácií ich príjmov.


Zdroj: Európska komisia