30. 3. 2005

ABSOLÚTNE ZÚFALSTVO

ABSOLÚTNE ZÚFALSTVO Hospodárske noviny / PR správa/ 21/03/2005 Kolísavé odklony kamery od vertikály, prudké "švenky", náhle nájazdy a dynamický strih obrazov naštartovali v sobotu večer novú súťažnú šou TV JOJ s názvom Miliónový tanec. Autori relácie však neprišli len s odlišným formálnym spracovaním ako u Dievčaťa za milión, ale aj s celkom novou atmosférou tohto projektu, v ktorom najlepší tanečník získa okrem finančnej odmeny možnosť študovať na prestížnej tanečnej škole na americkom Broadwayi. Kým Slovensko hľadá SuperStar stále "žije" aj z tzv. Hviezdnej roty, teda slabších spevákov, ktorí môžu byť divákovi ešte vždy na smiech, Miliónový tanec sa zameral hlavne na tých, čo tancovať vedia - a to hneď od premiérovej relácie. Škodoradostní medzi nami darmo čakali na výsmech či potupenie menej zdatných účastníkov košického kastingu. Štvorčlenná porota v zostave Svetlana Sopková, Jaroslav Bekr, Tony Moisés a predseda Fredy Ayisi totiž dokázala byť svojimi odbornými pripomienkami zaujímavá aj bez "navážania sa" do slabších tanečníkov. Oproti nim sa porota SuperStar môže len zamyslieť nad svojím slovníkom a myšlienkovými postupmi. Takisto môžeme porovnávať kompetentnosť dvoch porotcovských zostáv - veď v Miliónovom tanci rozhodujú samí profesionálni tanečníci a choreografi, no v porote SuperStar sedia len dvaja hudobníci. Unikátna (v pozitívnom zmysle slova) je tiež národnostná stránka tohto kvarteta, veď polovica jeho členov má korene afrického pôvodu. Do partie však zapadá aj moderátorská dvojka Vlado Voštinár - Lenka Hriadeľová. Tá dokonca milo prekvapila nenúteným humorom, ktorým mierne podpichovala niektorých účastníkov prvého kastingu. Obaja moderátori boli pritom ľudskí, neprekročili hranice dobrého vkusu a vypadávajúci súťažiaci sa mohli doslova o nich oprieť. Ani ich prejav nebazíroval na hlasných vyvolávaniach ako pri jarmočných atrakciách, ani prázdnych frázach a silených pseudovtipných scénkach. Atmosférické ladenie Miliónového tanca aj preto predstavuje výbornú zmes z emócií, zo súťaživosti a z priateľského ovzdušia, ktoré však nejde na úkor vynaloženej ná mahy. Kto chce uspieť, musí po prvom site ešte na kastingoch kolektívne absolvovať štyri náročné tréningové kolá so zameraním na nácvik choreografie, mimiky, držania tela a tzv. izoláciu svalov. To všetko prebieha s odbornou asistenciou jednotlivých porotcov, ktorí takto nielenže predkladajú svoju legitimáciu rozhodovať, ale hlavne určujú štandardy, ktoré úspešný tanečník musí vedieť obsiahnuť. Tým je jasné súťažiacim aj divákovi, že ide naozaj o tanec, a nie sympatie, ako v prípade SuperStar, alebo u Dievčaťa za milión. Na obrazovke vidíme vzory, snahu o ich napodobenie, drinu, pot, slzy, priateľské objatia, "zákulisné" dohadovanie poroty, oddych účastníkov po vyčerpávajúcej zostave, a opäť nové zoradenie pre ďalší tréning. A ak ste aj pochybovali o tom, že súťažná šou dokumentárne spracúvajúca vzostup nových tanečných adeptov by mohla pri dnešnej konkurencii ostatných televízií niekoho zabaviť, potom vedzte, že ste pochybovali zbytočne. Miliónový tanec predstavuje pútavú, gradujúcu, no sofistikovanú zábavu v profesionálnom spracovaní. Žiadna bezduchá kópia zahraničnej licencie , naopak, invenčná a inteligentná ukážka dobre odvedenej práce a dôkaz toho, že aj relatívne nový formát televízneho vysielania je možné vhodne prispôsobiť domácim podmienkam. Miliónový tanec svojím sobotňajším debutom ukázal doterajšej konkurencii chrbát. A to bez výnimky.

Sanchezov dodatok :

Nuž, komu niet rady, tomu niet pomoci. Po úplnom odkopírovan formátu Slovensko hľadá SupeStar je tento článok nanajvýš smiešny. Viem pochopiť, že Miliónový tanec je posledná šanca pre JOJ. Zatiaľ nepresvedčila v ničom. Uvidíme, či sa jej podarí zlepšiť rating po skončení Slovensko hľadá SupeStar . Ja pochybujem. Čísla hovoria proti. Sledovanosť má lesajúci trend a je pod hranicou priemeru stanice. JOJ je televízia v hlbokej programovej , ľudskej a riadiacej kríze. Horeuvedený článok o tom vypovedá viac, než cudzie slová.