Voľby naše premilené
V deň volieb, 17. júna bude na vzorke 15 tisíc respondentov agentúra MVK realizovať exit poll. Znamená to, že anketári MVK budú získavať informácie priamo od voličov vychádzajúcich z volebných miestností.
Vedúca PR TV Markíza Ivana Semjanová uiedla, že výsledky prieskumu zverejní televízia v relácii Parlamentné voľby už o 22.30 h, teda polhodinu po uzatvorení volebných miestností. Sociológ MVK Pavel Haulík doplnil, že vlastné prieskumy verejnej mienky týkajúce sa preferencií MVK do volieb už nezverejní. "Predpokladám, že vlastný prieskum zverejníme pravdepodobne v júli," dodal Haulík.
Odbor mediálneho výskumu Slovenského rozhlasu (OMV) uskutoční prieskum verejnej mienky deň pred voľbami, teda 16. júna. Ako povedala sociologička Ľudmila Benkovičová, výskum realizuje spoločne pre SRo, STV a televíziu TA3, ktoré ich budú prezentovať vo volebných vysielaniach. Základné údaje z neho dostanú aj tlačové agentúry, uverejnené budú aj na internetovej stránke SRo. Výskum sa bude realizovať vzorke viac ako osemtisíc respondentov prostredníctvom vyše 700 anketárov. „Výsledky výskumu ponúkneme 17. júna ako prognózu ihneď po uzatvorení volebných miestností. Respondentov budeme vyberať klasickým kótovým spôsobom. Očakávame, že pohyby medzi polnocou 16. júna a ránom 17. júna ráno nebudú také výrazné, aby veľmi ovplyvnili konečný volebný odhad," priblížila realizáciu prieskumu Benkovičová. Súčasťou prieskumu bude aj zisťovanie deklarovanej účasti, teda koľko percent ľudí v predvečer volieb nebolo rozhodnutých, či pôjdu voliť i to, koľko percent z rozhodnutých voličov vedelo v predvečer akej strane dá hlas. Prieskum zachytí aj dôvody neúčasti na voľbách.
Ústav pre výskum verejnej mienky (ÚVVM) pri Štatistickom úrade SR zverejní do volieb ešte jeden prieskum preferencií strán. Riaditeľ ústavu František Szabó povedal, že dodnes zbiera ÚVVM údaje. "Údaje spracujeme a vyhodnotíme od 13. - 14. júna a pre médiá ho zverejníme vo štvrtok 15. júna," konštatoval Szabó. Ako dodal, pre najbližší prieskum verejnej mienky začne ÚVVM zbierať údaje v prvej júlovej dekáde, kde budú známe napríklad údaje, prečo občania dali hlas tej-ktorej strane, ako ich oslovila kampaň. "Nebudú v ňom preferencie, ale iba sympatie k politickým stranám," dodal. Agentúra Focus už pred voľbami nezverejní prieskum verejnej mienky týkajúci sa preferencií politických strán. "Každomesačné prieskumy zverejňujeme okolo 18-teho, z čoho vyplýva, že by to bolo až po voľbách a nemalo by to žiadny význam. Najbližší prieskum teda zverejníme až v júli," povedal Martin Slosiarik.