Ó, blahoslavení duchom, lebo nevedia, čo hovoria
Reklama a telenákup sa nebude môcť vysielať s vyššou zvukovou intenzitou ako ostatný program. Parlament o tom rozhodol schválením návrhu novely zákona o vysielaní a retransmisii, ktorý predložila poslankyňa ĽS-HZDS Zdenka Kramplová. Podľa predkladateľky novela zabráni, aby vysielaná reklama s vyššou intenzitou zvuku sústavne obťažovala divákov v snahe vzbudzovať ich pozornosť, najmä tých, ktorí sa nevedia a nemôžu brániť, čiže deti.
Vláda návrh po stanovisku Ministerstva kultúry SR neschválila, naopak parlamentné výbory v súlade koalície i opozície návrh podporili. Katarína Tóthová položila v rozprave otázku, či zamietavé stanovisko Ministerstva kultúry SR nebolo dielom lobistov. Dušan Jarjabek (Smer-SD) sa zastal ministra kultúry Mareka Maďariča a nesúhlas ministerstva považuje za informačný problém. Poukázal na kompetencie Telekomunikačného úradu v prípade, ak vysielateľ prekročí povolenú intenzitu hlasitosti. "Kompetenciu postihovať má úrad aj dnes, jej uplatňovanie je druhá vec," povedal Jarjabek a dodal, že STV na rozdiel od komerčných televízií intenzitu hlasitosti reklám v porovnaní s ďalším programom nemení. "Tento problém je riešiteľný a keď prijmeme túto novelu, o to viac sa bude musieť problematikou zaoberať Rada pre vysielanie a retransmisiu," dodal Jarjabek.
ZÁKON z 13.12. 2006, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení zákona č. 147/2001 Z.z., zákona č. 206/2002 Z.z., zákona č. 289/2005 Z.z., zákona č. 95/2006 Z.z. a zákona č. 121/2006 Z.z. sa mení a dopĺňa takto:
1. V § 34 sa vkladá nový odsek 3 v znení:
„3) Vysielaná reklama a telenákup nesmú byť vysielané takým spôsobom, že zvuková intenzita ich vysielania je vyššia, ako zvuková intenzita zložiek programovej služby, vysielaných v čase predchádzajúcom vysielaniu reklamy alebo telenákupu, ako aj v čase tesne nasledujúcom po ich odvysielaní. Takýto spôsob vysielania sa použije aj pri vysielaní zvukovoobrazových prostriedkov, oddeľujúcich reklamu alebo telenákup od iných častí programovej služby podľa ods. 1.“
2. Doterajší odsek 3 sa označuje ako odsek 4.
3. V §38 sa vkladá nový odsek 5 v znení:
„5) Na spôsob vysielania oznamu o sponzorstve sa vzťahuje §34 ods. 3“
Čl. II
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2006.
DÔVODOVÁ SPRÁVA
I. Všeobecná časť
Cieľom novely zákona je odstránenie rušivých momentov pri sledovaní vysielania programových služieb, alebo ďalších zvukových, obrazových, alebo zvukovoobrazových informácií určených na príjem verejnosťou. Viacerí vysielatelia zvyšujú zvukovú intenzitu počas vysielania reklamy a oznamu o sponzorstve programu, čím vysielanie pôsobí rušivo a potiera program vysielaný pred reklamou.
Vysielateľ je povinný zabezpečiť, aby sa nezvyšovala intenzita zvuku počas vysielania reklamy, pri vysielaní zvukovoobrazových prostriedkov oddeľujúcich reklamu alebo telenákup od iných častí programovej služby a rovnako pri vysielaní oznamu o sponzorstve programu.
Táto novela nemá zámer odstrániť reklamu, či sponzorstvo z televíznej obrazovky a už vôbec nie je jej cieľom znížiť trh reklám, ktorý je dôležitý pre samotnú existenciu rôznych televízii. Výsledkom tejto novely má byť len úprava formy a spôsobu uvádzania reklamy, telenákupu a oznamu o sponzorstve programu tak, aby ich prezentácia bola v štandardnej forme, v akej sa prezentujú všetky ostatné televízne programy a teda, aby intenzita zvuku bola na rovnakej úrovni a neobťažovala tak príjemcu, teda samotného diváka. V dnešnej technicky pokročilej dobe existujú televízne prijímače so zabudovanou ochranou, ktoré tento problém riešia samé, avšak väčšina slovenských domácností si z finančného hľadiska nákup takejto techniky dovoliť nemôže a preto považujeme za správne upraviť tento nepriaznivý stav týmto návrhom novely.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona nebude mať dopad na štátny rozpočet, rozpočty obcí a vyšších územných celkov, ani na zamestnanosť, na podnikateľské prostredie a na životné prostredie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
Návrhu zákona s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 308/2000 Z. z. o vysielaní a retransmisii a o zmene zákona č. 195/2000 Z. z. o telekomunikáciách v znení neskorších predpisov
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev
b) nie je upravená v práve Európskej únie
c) nie je upravená v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev ani v judikatúre Súdu prvého stupňa
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskym spoločenstvám a Európskej únii:
irelevantné
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie:
irelevantné
6. Gestor:
irelevantné