SLOVAK MEDIA NEWS
Stredná odborná škola masmediálnych a informačných štúdií (SOŠMIŠ) na Kadnárovej v Bratislave píše už svoju 62-ročnú históriu. Počas nej sa niekoľkokrát zmenili učebné plány i názov školy. Ako pre TASR uviedol jej súčasný riaditeľ Pavol Škovránek, zameranie školy bolo vždy jedinečné.
SOŠMIŠ založili v roku 1953 ako Osvetovú školu v Bratislave. "Týmto rokom vzniklo stredné knihovnícke školstvo na Slovensku. Hlavným študijným odborom pre kádrové zabezpečenie činnosti knižníc bolo knihovníctvo," spomína Škovránek. V roku 1962 zmenila škola názov na Strednú knihovnícku školu. Formou denného, nadstavbového i diaľkového štúdia vychovávala knihovníkov, informačných, osvetových pracovníkov či archivárov.
Škola sa v tom čase významne podieľala na podpore rozvoja regionálneho knihovníctva a knižníc. Do roku 1992 koexistovala so Strednou priemyselnou školou grafickou v Bratislave, ktorá vychovávala odborníkov pre polygrafický priemysel. "V roku 1992 škola rozšírila študijný profil absolventa a otvorila nový študijný odbor informačné systémy a služby, s odborným zameraním na knihovníctvo, vedecké informácie, archívnictvo a hospodárske informácie," povedal Škovránek. Škola v roku 1993 zmenila názov na Školu knihovníckych a informačných štúdií.
O 21 rokov neskôr pre obohatenie o nový študijný odbor - masmediálne štúdiá - škola zmenila svoj názov na Strednú odbornú školu masmediálnych a informačných štúdií. Podľa riaditeľa škola tak reagovala na zmeny v mediálnej sfére a najmä potreby praxe. "V tomto roku sme mali prvých maturantov v tomto odbore a myslím si, že budú mať na trhu práce veľké uplatnenie," podotkol. SOŠMIŠ je jedinou odbornou školou svojho druhu na Slovensku, ktorá poskytuje stredoškolské vzdelanie v oblasti knihovníctva a informačných štúdií, masmediálnych štúdií, marketingu a reklamy. "Sú to jedny z najdynamickejšie vyvíjajúcich sa odborov," spresnil Škovránek.
Školu v súčasnosti navštevuje 247 študentov z rôznych kútov Slovenska. V odborných predmetoch ich aj vďaka zmluve o spolupráci s Akadémiou médií, odbornou vysokou školou mediálnej a marketingovej komunikácie v Bratislave vzdelávajú externí pedagógovia s bohatými skúsenosťami z praxe. Študenti nadobúdajú zručnosti v školských médiách alebo počas povinnej praxe. Škola má v súčasnosti tri odbory - informačné systémy a služby, masmediálne štúdiá a marketingová komunikácia.
Podľa riaditeľa škola napreduje, o čom svedčí aj stúpajúci počet prvákov. V súčasnosti sa dokončuje aj projekt odbornej učebne, ktorá bude slúžiť mladým redaktorom, filmárom či fotografom. "Základnú techniku už máme nakúpenú. Je však potrebné v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom dostať tento projekt do finále, aby sme peniaze, ktoré nám na dobudovanie odbornej učebne chýbajú, získali," dodal Škovránek.
Známych a úspešných knihovníkov, novinárov, ale aj športovcov vzdelala počas svojej dlhoročnej histórie Stredná odborná škola masmediálnych a informačných štúdií (SOŠMIŠ) na Kadnárovej v Bratislave. Študoval tu napríklad reportér televízie JOJ Adam Zavřel, obranca bratislavského hokejového klubu HC Slovan Patrik Luža či kajakárka, majsterka sveta vo vodnom slalome z roku 2006 a historicky prvá majsterka sveta v kategórii kanoe ženy z roku 2010, Jana Dukátová.
Adam Zavřel na školu, ktorú navštevoval v rokoch 2001 až 2005, spomína len v dobrom. "Dala mi praktické skúsenosti a v porovnaní s inými školami ma pripravila na prax. Naučil som sa tu strojopis, dostal som základy práva, ekonomiky, účtovníctva či všeobecný rozhľad. Dostal som tu z každého niečo," povedal pre TASR.
Aj keď Jana Dukátová pre šport školu veľa vymeškávala, cítila sa tu ako doma. Navštevovala ju v rokoch 1997 až 2001 a výborné spomienky má na dobrý kolektív i profesorov. "Táto škola určila moje smerovanie aj na ďalších päť rokov, pretože po maturite som pokračovala v rovnakom zameraní aj na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Dnes, ale aj do budúcnosti je užitočné vedieť sa orientovať v záplave informácií, vyhodnotiť ich kredibilitu a nájsť to, čo človek práve potrebuje," skonštatovala pre TASR. Zatiaľ sa venuje naplno športu, no po skončení kariéry uvažuje profesijne pokračovať práve v tom, čo vyštudovala.
"V tejto škole je všetko priateľsky nastavené, a to pre čo najväčšiu pohodu študentov," zdôveril sa pre TASR Patrik Luža, ktorý tu maturoval pred dvoma rokmi. Odvtedy školu pravidelne navštevuje. "Študent, ktorý vyštuduje túto školu s chuťou po vzdelaní, môže nastúpiť do zamestnania hneď po jej ukončení alebo pokračovať ďalej na akejkoľvek vysokej škole," podotkol obranca hokejového Slovana. Zo strednej školy mu utkveli v pamäti spolužiaci, učiteľský zbor, ale napríklad aj bufetár. Každý rok sa podľa neho chodilo na lyžiarske zájazdy a ku koncu školského roka aj na zaujímavé výlety do zahraničia. Vzhľadom na to, že Luža aktívne športoval už počas štúdia, škola mu navrhla individuálny študijný plán. "Pán riaditeľ je športovo založený človek a k športovcom má veľmi blízko. Aj preto dokázal pochopiť moju náročnú situáciu, keď som polovicu maturitného ročníka strávil v Rusku na cestách," priblížil hokejista.
SOŠMIŠ má už 62-ročnú históriu. Počas nej sa niekoľkokrát menili učebné plány i názov školy. Založená bola v roku 1953 ako Osvetová škola v Bratislave a o takmer desať rokov ju premenovali na Strednú knihovnícku školu. Vychovávala knihovníkov, informačných i osvetových pracovníkov a archivárov. Do roku 1992 koexistovala so Strednou priemyselnou školou grafickou.
Pred dvoma rokmi začala v súlade s obohatením o nový študijný odbor – masmediálne štúdiá pôsobiť pod názvom Stredná odborná škola masmediálnych a informačných štúdií. Okrem masmediálnych štúdií a marketingovej komunikácie ponúka vzdelanie aj v študijnom odbore informačné systémy a služby.
Marketingovým pracovníkom, hovorcom, organizátorom spoločenských podujatí či kreatívnym pracovníkom v oblasti propagácie a reklamy sa môžu stať študenti, ktorí sa vzdelávajú v novom štvorročnom študijnom odbore – marketingová komunikácia na Strednej odbornej škole masmediálnych a informačných štúdií (SOŠMIŠ) v Bratislave.
Podľa riaditeľa školy Pavla Škovránka odbor sa v tomto školskom roku rozhodli otvoriť ako reakciu na aktuálne potreby trhu práce a narastajúci vplyv marketingu a médií na spoločnosť. "Do nového odboru nám nastúpilo 27 študentov. Na začiatok je to vynikajúce číslo, keďže maximálne sa dá prijať 31 žiakov," povedal pre TASR riaditeľ s tým, že sa otvorením marketingovej komunikácie rozhodli nadviazať na odbor masmediálne štúdiá.
Marketingová komunikácia uvádza študentov do marketingovej a reklamnej tvorby. Počas štúdia získajú poznatky o animácii v reklame, reklamnej fotografii, tvorbe webovej stránky či nazrú bližšie do sveta vzťahov s verejnosťou. "Moderný marketing alebo reklama dnes hýbu nielen vo svete podnikateľov, ale aj umelcov a politikov. Vzdelávame teda budúcich marketingových a informačných pracovníkov, hovorcov, organizátorov spoločenských podujatí. Taktiež tvorcov webov, reklamných produktov či kreatívnych pracovníkov v oblasti propagácie," uviedla TASR zástupkyňa riaditeľa Jana Mašlejová.
Nové poznatky od skúsených ľudí z praxe študenti získavajú na predmetoch ako napríklad teória reklamy, reklamná tvorba, manažment a marketing či psychológia marketingovej komunikácie. "Keď sme rozbiehali odbor masmediálne štúdiá, učili sme sa spolu s prvými študentmi. Tak to je aj pri marketingovej komunikácii. Každý začiatok je ťažký, no my to aj v tomto prípade dotiahneme do úspešného konca," dodal Škovránek.
SOŠMIŠ má už 62-ročnú históriu. Počas nej sa niekoľkokrát menili učebné plány i názov školy. Založená bola v roku 1953 ako Osvetová škola v Bratislave a o takmer desať rokov ju premenovali na Strednú knihovnícku školu. Vychovávala knihovníkov, informačných i osvetových pracovníkov a archivárov. Do roku 1992 koexistovala so Strednou priemyselnou školou grafickou.
Pred dvoma rokmi začala v súlade s obohatením o nový študijný odbor – masmediálne štúdiá pôsobiť pod názvom Stredná odborná škola masmediálnych a informačných štúdií. Okrem masmediálnych štúdií a marketingovej komunikácie ponúka vzdelanie aj v študijnom odbore informačné systémy a služby.
Copyright © TASR 2015