24. 11. 2015

Ceny Literárneho fondu

Ceny Literárneho fondu

Ceny za celoživotné dielo a výročné ceny Literárneho fondu (LF) v oblasti divadla, rozhlasu a dabingu za rok 2015 odovzdali včera oceneným umelcom a rozhlasovým pracovníkom v bratislavskom Zičiho paláci.
Cenu za celoživotné dielo v oblasti divadla získali tanečnica a pedagogička tanca Galina Basová, herečka Alžbeta Csóková, operná a operetná speváčka Viera Hronská, divadelná dramaturgička a manažérka Darina Kárová, dramaturg, teatrológ a prekladateľ Anton Kret, herec, režisér a pedagóg Peter Kuba, herec, recitátor a scenárista Juraj Sarvaš, teatrologička, prekladateľka, pedagogička a dramaturgička Soňa Šimková a herci Jozef Úradník, Eva Večerová, Oľga Zöllnerová. Cenou za celoživotné dielo v oblasti rozhlasu boli ocenení autori Jozef Lenhart a Marta Žilková.
Výročné ceny LF v oblasti divadla získali Rastislav Ballek za réžiu inscenácie hry Mojmír II. alebo Súmrak ríše, Marián Balog za réžiu rozprávky Neželané puto Lásky, Tajomný svet a Chlpáčikovia, Jolana Fogašová za postavu Salome v opere Salome, Zita Furková za postavu Einsteinova žena v inscenácii hry Einsteinova žena, Martin Huba za postavu Ján Amos Komenský v inscenácii hry Labyrinty a raje Jána Amosa, Viktor Horján za postavu Syna v inscenácii hry Odvrátená strana mesiaca, Gabriela Hübnerová za postavu Popolušky v inscenácii rovnomennej opery, Jakub Jeňo za tanečný výkon človeka na ceste v tanečnej inscenácii Roots, Dominika Kavaschová za postavu Runy v inscenácii hry Mojmír II., s prihliadnutím na postavu Adely Ostrolúckej v inscenácii Prorok Štúr a jeho tiene.
Výročná cena patrí aj Viktorovi Kollárovi za réžiu inscenácie hry Boží vták a Ostrov pokladov, Romine Kolodzej za postavu Medory v balete Korzár a postavu Angeliky v rovnomennom balete, Petre Kriváčkovej za postavu Hanky Čajkovej v inscenácii hry Hájnikova žena, Petrovi Krivému za postavu Kabaretiér v inscenácii hry Kabaret, Eduardovi Kudláčovi za réžiu hry Ivana Vyrypajeva: Opití, Diane Mórovej za postavu Evy v inscenácii hry Bačova žena, Rebeke Polákovej za postavu Márie v inscenácii hry Obeť, s prihliadnutím za dabingovú postavu Sonje v seriáli Hotel Adlon 1. - 3., Ide Rapaičovej za postavu Uršule v inscenácii hry Najstaršie remeslo, Štefanovi Richtárechovi za niekoľko postáv v inscenácii hry Jeden za všetkých, Róbertovi Rothovi za postavu Rastislava v inscenácii hry Mojmír II. alebo Súmrak ríše s prihliadnutím na postavu Ľudovíta Štúra v inscenácii hry Prorok Štúr a jeho tiene.
Držiteľom výročnej ceny sa ďalej stali Vasiľ Rusiňák za postavu Petra Schmidta v inscenácii hry Kováči, s prihliadnutím na postavu hlavného čašníka v inscenácii hry Amerika, Jakub Rybárik za postavu Samka Jagoša v inscenácii hry Gazdiná Roba, s prihliadnutím k postave Bryana Thomtona v inscenácii hry Druh: Žena, Andrea Sabová za postavu Pipi Dlhá Pančucha v inscenácii rovnomennej hry, Richard Sanitra za postavu Emil/Eduard v inscenácii hry Celebrity s.r.o., Boris Srník za postavu Antona Brtku v inscenácii hry Obchod na Korze, Andrej Šoth za réžiu inscenácie Nočná skúška - príprava na muzikál, Kristína Turjanová za postavu Evy v inscenácii hry Gazdiná Roba s prihliadnutím na postavu Kataríny v inscenácii Skrotenie zlej ženy, Jozef Vajda za postavu Tava v inscenácii Nevesta hôľ, s prihliadnutím k postave Žovkina v inscenácii Bál, Petra Vajdová za postavu Angely v inscenácii hry Polnočná omša a za postavu Ester v inscenácii hry Lesk a bieda kurtizán, s prihliadnutím na postavu Zuny v inscenácii Nevesta hôľ. Ocenenie dostal aj Leopold Haverl za postavu Osvalda Závodského v televíznom seriáli Divoké kone.
Výročné ceny v oblasti dabingu získali Michaela Šálek-Drotárová za postavu Molly vo filme V utajení, Lucia Hurajová za postavu vo filme Zakázaná láska, Elena Podzámska za postavu Claire v seriáli Cudzinka.
V oblasti rozhlasu sa nositeľmi výročnej ceny LF stali Katarína Bielčíková za hudobno-zvukové stvárnenie fíčra Tvoja obeť nebola márna a rozhlasovej hry Zlatovláska, Peter Daniška za zvukovú realizáciu rozhlasovej hry Peter a Lucia podľa predlohy Romaina Rollanda v dramatizácii Petra Pavlaca, Stanislav Kaclík za zvukové stvárnenie rozhlasovej hry pre deti Červený koník. Za dramaturgickú prípravu tejto hry ocenili aj Beatu Panákovú a jej režiséra Jaroslava Rozsívala. Výročná cena patrí aj Petrovi Turčíkovi za redakčnú prípravu dokumentárneho cyklu Zabudnutí legionári.
"Predovšetkým ma to zaskočilo, veľmi veľmi milo ma to prekvapilo a som vďačná, že ľudia nezabudli, lebo ja som nezabudla ani na mojich divákov, ktorí mi dávali celý život energiu, všetkým vďaka," uviedla pre TASR držiteľka ocenenia za celoživotné dielo Oľga Zöllnerová.
"Je to úžasné, ale tiež si myslím, že som ešte neuzavrel to dielo, hoci som tu bol jedným z najstarších, ale je to zase také povzbudenie ešte do ďalšej roboty, lebo vo Zvolene teraz mám inscenáciu, ktorú som aj režíroval, aj som ju napísal, robím poetické štúdio na Stromovej," reagoval pre TASR čerstvý držiteľ ceny LF za celoživotné dielo 84-ročný Juraj Sarvaš, ktorý je autorom scenárov, účinkujúcim i režisérom v rámci mnohých kultúrno-spoločenských podujatí.
"Stále si to neuvedomujem, pretože ja mám stále pocit, že mám 39 a tie ocenenia sa dávajú podstatne zrelším ľuďom. Som neskutočne vďačná, samozrejme, ale ja som povedala, že o 20 rokov znovu," vyhlásila s úsmevom ocenená Eva Večerová, ktorá je nielen herečkou, ale v Banskej Bystrici pôsobí aj ako pedagogička herectva.
"Skoro - sa mi zdá, vôbec neviem zaujať k tomu nejaké stanovisko, možno som niekoho predbehol, kto si to zaslúžil už viacej," komentoval cenu za celoživotné dielo Peter Kuba, spoluzakladateľ a umelecký šéf bratislavského Ludusu, ktorý zanechal svoju režijno-pedagogickú stopu aj v iných divadlách tak na východnom Slovensku (Divadlo Romathan, Spišské divadlo), ako aj v Bratislave (Štátne bábkové divadlo).
Literárny fond je národnokultúrna verejnoprávna inštitúcia, jeho hlavným poslaním je podporovať tvorivú činnosť v oblasti slovesnej, divadla, filmu, rozhlasu, televízie, zábavného umenia, videotvorby ako i počítačových programov s osobitným zreteľom na pôvodnú krásnu literatúru, vedeckú a odbornú literatúru novinárstvo a novinársku fotografiu, prekladateľstvo, divadlo, film, rozhlas, televíziu, videotvorbu a zábavné umenie.

Copyright © TASR 2015