21. 11. 2019

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Stredajšie zatknutie významného podnikateľa Yorgena Fenecha na Malte súvisí s vyšetrovaním vraždy maltskej investigatívnej novinárky Daphne Caruanovej-Galiziovej. Povedal to krátko po jeho zadržaní maltský premiér Joseph Muscat, ktorý však nijaké ďalšie podrobnosti neuviedol.
To, že zadržanie Fenecha súvisí s vraždou Caruanovej-Galiziovej pre agentúru AFP potvrdil aj vysokopostavený príslušník polície. "Zadržali sme muža ako súčasť vyšetrovania vraždy Daphne Caruanovej-Galiziovej," uviedol.
Fenecha zatkli ráno tesne po 5.30 h na jeho jachte po tom, ako opustila prístav Portomaso ležiaci severne od maltskej metropoly Valletta. Namierené mal zrejme do Talianska, čo však nebola jeho cieľová destinácia, uviedol denník Times of Malta.
K zadržaniu Yorgena Fenecha prišlo deň po tom, ako maltský premiér Joseph Muscat oznámil, že bude zvažovať milosť pre muža, ktorý údajne pral špinavé peniaze a je podozrivý z toho, že bol spojkou medzi objednávateľmi a vykonávateľmi vraždy novinárky. Fenech je riaditeľom konzorcia, ktoré v roku 2013 vyhralo tender maltskej vlády na výstavbu plynovej elektrárne. Je aj majiteľom spoločnosti 17 Black, ktorá údajne vyplácala tajné finančné odmeny maltskému ministrovi cestovného ruchu Konradovi Mizzimu a šéfovi Muscatovej kancelárie Keithovi Schembrimu. Obaja politici to odmietli. Muscat podľa agentúry DPA vyjadril presvedčenie, že aktuálne nič nenasvedčuje tomu, že by Mizzi a Schembri boli do vraždy novinárky zapletení.
Caruanová-Galiziová, ktorá písala protikorupčný blog a viedla vyšetrovanie škandálu Panama Papers na Malte, prišla o život v októbri 2017 pri výbuchu bomby nastraženej v jej automobile. Vo svojom blogu obviňovala z korupcie vrcholných maltských politikov vrátane premiéra Muscata a jeho najbližších spolupracovníkov. Jej vražda šokovala Európu a vyvolala otázky o fungovaní právneho poriadku v tejto stredomorskej ostrovnej krajine. Trojicu mužov podozrivých z priamej účasti na vražde zatkli o mesiac po vražde.

Copyright © TASR 2019

Česká televízia bude musieť v budúcom roku začať šetriť, aby jej hospodárenie zostalo do roku 2024 vyrovnané. Uviedla to včera Rada ČT, ktorá vyzvala generálneho riaditeľa televízie Petra Dvořáka k vypracovaniu návrhu úsporných opatrení v rozpočte na budúci rok. 
ČT tento rok hospodári s vyrovnaným rozpočtom 6,7 miliardy korún, čo je zhruba rovnako ako vlani. Hlavná časť výnosov tvoria príjem z výberu televíznych poplatkov v objeme okolo 5,6 miliardy korún.
Televízny poplatok 135 korún sa podľa predsedu rady Jána Bednářa nezvyšoval od roku 2008 a výnos z jeho výberu je od tej doby zhruba konštantný. Jeho reálna hodnota sa ale znižuje o zhruba dve percentá ročne kvôli inflácii, vývoju miezd a ďalším faktorom. Za predpokladu nezmenenej výšky poplatku preto televízie musia kvôli zachovaniu vyrovnaného hospodárenia začať šetriť.
Ďalšou požiadavkou rady vedľa vyrovnaného rozpočtu je zachovanie voľných peňazí na účtoch ČT vo výške 700 miliónov korún, čo zodpovedá desatine rozpočtu.
Rada zároveň Dvořákovi uložila, aby do polovice februára predložil návrh programového, technického, personálneho a ekonomického plánu ČT na roky 2021 až 2024.
Hospodárenie ČT vlani skončilo vyrovnane s nákladmi aj výnosy cez 6,7 miliardy korún. Výnosy z podnikateľskej činnosti presiahli 690 miliónov korún. Príjem z televíznych poplatkov predstavoval 5,6 miliardy korún.
Mzdové náklady boli takmer dve miliardy, prevádzkové a režijné náklady predstavovali takmer 1,6 miliardy korún. 150 miliónové náklady išli na prechod na nový vysielací štandard DVB-T2. Z minuloročných investícií televízie 401,5 milióna korún išlo 176 miliónov na obmenu televíznej techniky a infraštruktúry a viac ako 78 miliónov na informačné technológie a digitálny archív.
ČT vysiela šesť televíznych programov ČT1, ČT2, ČT24, ČT sport, ČT: D a ČT art. Zamestnáva takmer 3000 ľudí.

Copyright © ČTK 2019

Spoločnosť Snap, ktorá vlastní aplikáciu Snapchat, bude na svojej platforme overovať fakty v politickej reklame. Vyjadril sa tak výkonný riaditeľ spoločnosti Evan Spiegel. Ako uviedol v rozhovore pre televíziu CNBC, snažia sa pre reklamy "vytvoriť miesto", aby sa mohli mladí ľudia angažovať v politike. Všetku politickú reklamu bude na Snapchate overovať špecializovaný tím.
Spiegelovo vyhlásenie prišlo v čase, keď ďalší technologickí giganti čelia kritike za ich politiku súvisiacu s politickou reklamou pred americkými prezidentskými voľbami v roku 2020. Facebook tvrdí, že nebude overovať fakty v politickej reklame, Twitter ju naopak všetku zakázal.
Ako pripomína spravodajský portál BBC, Snap zverejňuje záznamy o politickej reklame na svojej platforme. Podľa dát z roku 2019 si na Snapchate kúpili reklamu kampane prezidentských kandidátov Joea Bidena, Petea Buttigiega či Elizabeth Warren, pričom v prípade dvoch posledných menovaných minuli desiatky tisíc dolárov. Prvý menovaný mal na Snapchate kúpené tri reklamy, druhý 39 a tretia politička 42. Z hľadiska videní sa najlepšie darilo Buttigiegovi, ktorého reklamy zaznamenali vyše osem miliónov zhliadnut.

Spoločnosť Disney tvrdí, že hackerom sa nepodarilo dostať k osobným údajom užívateľov streamovacej služby Disney Plus, ktorú mediálna firma odštartovala minulý týždeň. Niektorí užívatelia sa však podľa Disney nemohli k službe pripojiť po tom, ako sa hackeri pokúšali do ich účtov dostať. Mediálna firma sa tak vyjadrila po správe, že internetová stránka ZDNet našla užívateľské mena a heslá, ktoré boli ponúkané na hackerskom fóre za 3 USD. Streamovacia služba Disney Plus stojí 7 USD týždenne alebo 70 USD ročne.
"Zatiaľ čo podrobnosti o tom, ako sa mohli hackeri dostať k zákazníckym účtom nie sú známe, vieme, že zákazníci radi používajú rovnaké heslá naprieč rôznymi webstránkami pokiaľ ide o predplatné služby alebo, že hackeri mohli využiť malvér na odcudzenie osobných údajov z kompromitovaných počítačov," vyjadril sa hlavný bezpečnostný analytik David Emm zo spoločnosti Kaspersky v správe, ktorú táto firma poskytla agentúre SITA. "Je znepokojujúce, obzvlášť keď si uvedomíme, ako rýchlo boli zločinci schopní získať prístup k osobným údajom, že spoločnosť Disney neaplikovala dvojfaktorový proces overovania totožnosti pre predplatiteľov na zaistenie bezpečnosti ich informácií," dodal analytik.
Paul Rohmeyer, profesor univerzity Stevens Institute of Technology v New Jersey, však pre agentúru AP povedal, že streamovacie služby pravdepodobne váhajú, či majú využívať prísnejšie bezpečnostné opatrenia, pretože chcú byť považované za rovnako pohodlné ako ich konkurenti.
Streamovacia služba Disney Plus počas prvého dňa svojho fungovania získala viac ako 10 mil. užívateľov, čím vysoko prekonala očakávania. Niektorí analytici predpokladali, že bude trvať rok, kým bude mať služba 10 mil. klientov. Mediálna spoločnosť Walt Disney Co. do svojej streamovacej služby investovala miliardy dolárov. Zákazníci si môžu službu najprv vyskúšať počas siedmich dní zdarma.

Jedným z najnovších prírastkov medzi svetovými médiami sú noviny Tuk Tuk, vychádzajúce každý druhý deň v náklade 3-tisíc kusov v Bagdade. Nejde však zatiaľ o periodikum, ktoré by sa dalo kúpiť v novinovom stánku či objednať domov. Tuk Tuk je pravidelný spravodaj irackých protestných hnutí, ktorý začali vydávať účastníci protivládnych protestov v Bagdade. Noviny začínajú veľmi podobne ako slovenská Verejnosť, týždenník a neskôr denník Verejnosti proti násiliu, ktorý začal vychádzať ešte koncom roku 1989 počas Nežnej revolúcie. S tým rozdielom, že dvaja irackí žurnalisti, ktorí za denníkom stoja, sa ešte stále boja o svoj život, a preto zostávajú v anonymite.
"Môže to byť nástroj na informovanie a komunikáciu o posledných udalostiach, ale čo je ešte dôležitejšie, môže to slúžiť ako záznam toho, čo sa tu deje z našej perspektívy," vysvetľuje jeden z irackých opozičných novinárov spravodajcovi agentúry The Associated Press (AP). Ako dodáva, každé číslo Tuk Tuk-u ide "na dračku", a preto jeho autori uvažujú nad tým, že ho začnú vydávať každý deň.
Inšpiráciou pre názov Tuk Tuk je tradičný iracký trojkolesový vozík rovnakého mena, na ktorom zdravotníci odvážajú z námestia zranených demonštrantov. Pokrik "Tuk Tuk" je teda akási iracká obdoba hlásenia "Utvorte koridor".


©2019, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.