18. 3. 2020

Mení aj mediálne správanie, prieskum eviduje nárast sledovanosti spravodajských kanálov

Mení aj mediálne správanie, prieskum eviduje nárast 

sledovanosti spravodajských kanálov


So vzrastajúcou intenzitou boja proti koronavírusu na Slovensku narastá konzumácia médií, a to najmä v prípade spravodajských kanálov. Vyplýva to z elektronického crosmediálneho merania médií adMeter prieskumnej agentúry Median Sk. Ako agentúru SITA informoval Michal Mislovič z Median Sk, podľa merania postupne narastá čas strávený s elektronickými médiami. Z priemerne strávených šesť a pol hodín pred zavedením jednotlivých opatrení vzrástol čas s médiami medzi jednotlivými médiatypmi na viac ako sedem hodín denne. V nedeľu 15. marca dosiahol strávený čas s médiami svoje maximum, a to necelých sedem a pol hodiny.
Hlavným zdrojom nárastu je sledovanosť televízií s nedeľným maximom necelých päť hodín v porovnaní s bežnými tromi hodinami a 20 minútami denne (vrátane sledovanosti mimo domov). „Čas strávený s rádiami zatiaľ zostáva až na tradičné výkyvy v rámci týždňa nezmenený. V prípade času stráveného s internetom v posledných dňoch minulého týždňa môžeme sledovať kolísanie okolo obvyklej hodnoty dvoch hodín denne, s mobilnými aplikáciami to bolo dokopy takmer tri hodiny," uviedol Mislovič.
Bližší pohľad na jednotlivé televízie prezrádza, že s výnimkou volebného víkendu (29. februára) dosiahli na konci minulého týždňa maxima svoje sledovanosti Markíza, TV Joj, Jednotka a rovnako aj TA3. „V nedeľu 15.marca následne zaznamenali strmé nárasty predovšetkým Jednotka a TA3. Nadpriemerne trávili koncom minulého týždňa čas ľudia aj na weboch televízii Markíza a TV Joj," priblížil Mislovič.
Slováci posledný víkend trávili rovnako viac času aj na Facebooku a Youtube, a to v priemere takmer 35 minút denne na Facebooku a viac ako 20 minút na Youtube. Od štvrtka 12. marca narastá čas, ktorý slovenská populácia trávi chatovaním prostredníctvom obľúbených komunikačných nástrojov. Ide najmä o Facebook Messenger, v prípade ktorého narástol počas víkendu čas o 40 percent.
Nárast stráveného času adMeter zaznamenal aj v prípade spravodajských webov. Najväčší nárast evidovali sme.sk a dennikn.sk. V nedeľu narástol dvojnásobne čas strávený v prípade sme.sk a trojnásobne v prípade dennikn.sk, v porovnaní s bežnými hodnotami.
Mislovič tiež uvádza, že jedným z hlavných dôvodov nárastu sledovanosti televízií je podľa očakávaní spravodajstvo, predovšetkým večerné relácie. Najväčšie nárasty zaznamenala TA3 (počas víkendu viac ako 400-percentný nárast v porovnaní s predchádzajúcim víkendom) a Jednotka s viac ako 70-percentným nárastom sledovanosti večerného spravodajstva.
Projekt adMeter je realizovaný na Slovensku a v Českej republike. Umožňuje sledovať ako celková populácia a jej rôzne cieľové skupiny sledujú televíziu, počúvajú rádia, surfujú na internete alebo využívajú mobilné aplikácie. Merania sa na Slovensku zúčastnilo 800 respondentov vo veku 12 až 69 rokov.


Copyright © TASR 2020