Barbora Bobuľová photo by Lucia Gardin
Na filmový festival Art Film prišla fotografovať a vystavovať svoje snímky fotografka slávnych - Lucia Gardin. I keď od narodenia žije v Taliansku, pravidelne sa vracia na Slovensko nielen na Art Film, ale aj kvôli príbuzným. Na festival so sebou priviezla svoju prvú výstavu Preludio, ktorá zožala úspech aj v Ríme. Napriek tomu, že fotografuje mnohé roky, nikdy nemala odvahu snímky vystavovať. "Mala som vždy pocit, že sa potrebujem zlepšiť," povedala Gardin. Luciu Gardin zaujíma človek a ľudský vzťah. Hercov fotí na "pľaci" i na veľkých festivaloch ako v Cannes či Benátkach, paparazzovanie je jej však cudzie. "Chcela som priblížiť bežnému človeku slávnych ľudí," vysvetlila. Väčšina z nich jej venovala päť až desať minút, ale niektorých pozná aj osobne. Podľa Gardin je takéto fotografovanie ťažký boj, pri ktorom treba byť sebavedomý. Slovenské študentské filmy zastupujú v súťažnej sekcii Na ceste (On the road) štyria filmári. Peter Begányi predstavil svoj film Pornoromantik, Jozef Mitaľ a Ivana Zajacová snímku Nazdravíčko!, Ivana Šebestová krátky animovaný film Lionardo Mio a Marianna Čengel-Solčanská svoju Monštranciu. Cenu Art Film tvorcovi najlepšieho študentského filmu odovzdajú v sobotu 1. júla na slávnostnom záverečnom ceremoniáli.Študentka tretieho ročníka ateliéru hranej réžie na FTF VŠMU v Bratislave Marianna Čengel-Solčanská sa vo svojom krátkom filme Monštrancia popasovala s vopred zadanou témou prenasledovania. Študenti sa s ňou museli vyrovnať tak, aby boli v pomere jedna k jednej zložka psychického a fyzického prenasledovania. I keď nakrúcala v nepriaznivých podmienkach so zastaranou technikou a mala málo peňazí, našli sa veľmi dobrí ľudia, ktorí jej pomohli. Štábu i ostatným ľuďom, ktorí sa "točili" okolo jej filmu a pracovali zadarmo, je veľmi vďačná. Fascinuje ju, že v súčasnosti ešte existujú ľudia, ktorí sú schopní pomôcť zadarmo. Filmárska práca, v ktorej uplatňuje hľadanie dobra, pravdy a krásy, ju napĺňa a pripravuje sa na magisterské štúdium.
Uri Gavriel a Eyal Halfon
Filmy neriešia ľudské problémy, môžu ich len zobraziť, vyhlásil dnes izraelský režisér Eyal Halfon pri predstavovaní svojho filmu What a wonderful place na filmovom festivale ArtFilm. Halfon, ktorého mama pochádza z Košíc, hovorí, že naše problémy sú veľmi veľké, aby sa dali riešiť filmami. Jediným riešením je "absolútne nová generácia ľudí," myslí si režisér filmu, v ktorom opisuje život imigrantov v Izraeli. Podľa Halfona sú imigranti veľmi dôležitou súčasťou izraelskej spoločnosti, pretože odvetvia ako poľnohospodárstvo či stavebníctvo by bez nich skolabovali. V Izraeli napríklad aj väčšina prostitútok pochádza zo zahraničia - najmä Ukrajiny a Moldavska. Režisér sa vo všetkých filmoch venuje politickým a sociálnym témam, pričom využíva svoju minulosť novinára. Ako uviedol, mnohé nápady pri práci pochádzajú z novinových článkov. Režisér nechcel porovnávať témy Palestíny a imigrácie, ktorá je v Izraeli omnoho väčšia ako v západných krajinách. "Záležitosť našich vzťahov s Palestínou je silná téma, imigranti v Izraeli zase nie sú taká téma, čo by bola známa v zahraničí," mieni režisér. Film What a wonderful place získal päť ocenení z celkových jedenástich nominácií izraelskej filmovej akadémie.