SLOVAK MEDIA NEWS
Návrh nového tlačového zákona z dielne Ministerstva kultúry (MK) SR je podľa Zuzany Krútkej napriek niektorým nedostatkom v štádiu, keď ho pozmeňujúce návrhy môžu skôr pokaziť, ako vylepšiť. "Bola by som najradšej, keby bol schválený tak, ako je navrhnutý," povedala predsedníčka Slovenského syndikátu novinárov (SSN).
"Skôr sa bojím poslaneckej tvorivosti a ďalšieho ¤vylepšovania¤. Možno aj silové rezorty pripravujú nejaký lobing," poznamenala Krútka na margo návrhu zákona, o ktorom bude v stredu 9. januára rokovať vláda.
Posledné zmeny v návrhu zákona hodnotí skôr kladne. "Najmä preto, že sa doň dostala imunizácia informácie a právo na ospravedlniteľný omyl takmer v takom rozsahu, ako sme si to predstavovali," reagovala Krútka, podľa ktorej je pozitívne aj to, že sa zároveň s prijatím zákona bude novelizovať aj zákon o vysielaní a retransmisii, čím sa právo na imunizáciu informácie a ochranu zdroja informácií dostane ku všetkým novinárom, bez ohľadu na typ média, v ktorom pracujú. Za pozitívum považuje aj explicitné uvedenie povinnosti chrániť zdroj informácií v návrhu nového zákona. Naopak, právo na odpoveď by podľa Krútkej bolo definované lepšie, ak by sa vzťahovalo výslovne len na prípady zverejnenia nepresných alebo neúplných informácií.
Pod imunizáciou informácie myslí SSN ustanovenie, podľa ktorého médium nezodpovedá za obsah informácie, ktorú korektným spôsobom prebralo z dôveryhodného zdroja. V návrhu zákona sa v tomto zmysle uvádza: "Vydavateľ periodickej tlače a tlačová agentúra nezodpovedajú za: obsah informácie, ktorú poskytol orgán verejnej moci, ním zriadená rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia alebo právnická osoba zriadená zákonom, ak je táto informácia uverejnená v periodickej tlači alebo v agentúrnom spravodajstve v pôvodnom znení a jej spracovaním pre uverejnenie sa nezmenil jej pôvodný obsah." Médiá nezodpovedajú ani za obsah inzercie, pokiaľ ju nezadávajú samy. Pre porovnanie v českom tlačovom zákone z roku 2000, ktorý je dikciou príbuzný pripravovanému slovenskému návrhu, sa uvádza len to, že médiá nie sú zodpovedné za obsah inzerátov a v časti venovanej výnimkám z povinnosti uverejniť odpoveď je veta, podľa ktorej ju nie sú povinné uverejniť, ak "napadnuté oznámenie, prípadne jeho časť je citátom oznámenia tretej osoby určeným pre verejnosť alebo pre pravdivú interpretáciu a ako také bolo označené alebo prezentované". Ochrana zdroja informácií je v českom zákone a slovenskom návrhu nového zákona riešená podobne, v platnom zákone však na Slovensku od roku 1990 explicitne uvedená nie je.
Návrh nového slovenského tlačového zákona zavádza okrem práva na opravu aj právo na odpoveď a dodatočné oznámenie. Obidva inštitúty pozná aj český zákon. V ČR má vydavateľ povinnosť uverejniť opravu, ak vydá nepravdivé informácie. Odpoveď dotknutej osoby uverejňuje vtedy, ak vydal infomácie, ktoré sú neúplné alebo nepresné. Dodatočné oznámenie podáva čitateľom informáciu o tom, ako bola súdne ukončená kauza, o ktorej médium predtým písalo.
Slovenské riešenie je podobné, líši sa však v tom, že v prípade práva na odpoveď nehovorí výslovne o tom, že sa v jej texte doplňujú neúplné a upresňujú nepresné údaje. Žiadateľ má podľa návrhu právo na odpoveď, ak článok "obsahuje skutkové tvrdenie, ktoré sa dotýka cti, dôstojnosti alebo súkromia fyzickej osoby, alebo názvu alebo dobrej povesti právnickej osoby, na základe ktorého možno osobu presne určiť".
Dnes platný tlačový zákon pochádza z roku 1966 a bol viackrát novelizovaný. Platnosť nového tlačového zákona sa navrhuje od 1. mája 2008.
Copyright © TASR 2008
Zákaz hlučnej reklamy, ktorý platí už od vlaňajšieho februára, začne Rada pre vysielanie a retransmisiu kontrolovať až teraz. Rada totiž nemala prístroj na meranie hlasitosti reklamy a doterajšie sťažnosti zamietala pre nedostatok dôkazov. Technológiu zakúpila až v poslednom štvrťroku minulého roka. V súčasnosti má rada podľa jej kancelára Ľuboša Kukliša na stole prvú sťažnosť, ktorú už môže preveriť.
"Je to sťažnosť na program televízie Joj Ak sa nahneváme, budeme zlí," povedal Kukliš. Akčnú komédiu s populárnymi Budom Spencerom a Terenceom Hillom vysielali večer 22. decembra 2007.
Zmena zákona o vysielaní, ktorá obmedzuje hlasitosť reklamy na úroveň filmov, pritom platí už od vlaňajšieho februára. Rada však pri zostavovaní svojho 31-miliónového rozpočtu na minulý rok neplánovala kúpu prístroja na meranie hlasitosti reklamy za 650.000 Sk.
"Nerátali sme s tým, že bude takto novelizovaný zákon a zaťaží to aj náš rozpočet," vysvetlila nedávno predsedníčka rady Valéria Agócsová. Nakoniec rada použila peniaze určené na zväčšenie kapacity nahrávacích zariadení. Financie však bude od štátu žiadať, aby mohla uchovávať aj staršie záznamy.
Prístroj na meranie hlasitosti reklám rada kúpila na jeseň, do konca roka však ešte k nemu dokupovala softvér. Až teraz tak bude môcť po prvý raz odmerať intenzitu zvuku a rozhodovať o prvej pokute za hlasnú reklamu, ktorá môže dosiahnuť od stotisíc do päť miliónov korún.
Televízie pri prijímaní nových pravidiel tvrdili, že reklamu nevysielajú hlasnejšie ako iné programy. Technika jej výroby je však odlišná od produkcie ďalších programov, preto sa podľa zástupcov televízií divákom mohlo zdať, že je hlučnejšia.
Copyright © 2008 ČTK
Výbor Sekcie pre žurnalistiku a novinársku fotografiu Literárneho fondu vyhlásil ďalší ročník súťaže, ktorou chce oceniť pozoruhodné tvorivé výkony v oblasti tlače i elektronických médií. Do súťaže sa môžu prihlásiť diela, ktoré boli uverejnené v predchádzajúcom kalendárnom roku. Návrhy na cenu treba poslať do 31. 1. 2008 na adresu – Literárny fond, Grösslingová 55, 815 40 Bratislava 1.
Autor sa môže uchádzať o cenu maximálne tromi súťažnými príspevkami. Tie treba predložiť v prípade tlače a novinárskej fotografie v troch exemplároch, pokiaľ ide o elektronické médiá, kazetou, CD, DVD a scenárom. K súťažným prácam predloženým v jazyku národnostných menšín je nevyhnutné priložiť preklad príspevku do slovenského jazyka. V písomnom návrhu treba uviesť meno autora, adresu bydliska, presný názov a adresu masmédia, kde bol príspevok uverejnený a dátum uverejnenia.
Víťaz každej kategórie získa diplom a finančnú odmenu 25 000 korún. Okrem toho výbor sekcie udelí v každej kategórií prémie do 10 000 Sk.
Rada pre vysielanie a retransmisiu začala podľa informácie ministerstva zdravotníctva správne konanie voči televíziám Markíza a JOJ. Ako ministerstvo dnes informovalo na svojej internetovej stránke, minister Ivan Valentovič podal rade minulý rok v septembri podnet pre podozrenie z porušenia zákona o vysielaní a retransmisii v bode, podľa ktorého je vysielateľ povinný zabezpečiť všestrannosť informácií a názorovú pluralitu v rámci vysielanej programovej služby. Podnet sa týkal reklamnej kampane Zdravotníctvo v ohrození, ktorú financovalo Združenie zdravotných poisťovní (ZZP) SR. Televízie jednotlivé šoty vysielali v rámci reklamných
Proti kampani Zdravotníctvo v ohrození ministerstvo podalo podnet aj na Radu pre reklamu. Tá však rozhodla, že sťažnosť ministerstva nie je opodstatnená, keďže kampaň prezentovala názory ZZP, pri ktorých nie je možné skúmať pravdivosť. Kampaň ZZP sa vymedzovala voči v tom čase pripravovaným zmenám v legislatíve upravujúcej zdravotné poistenie. Okrem televíznych, rozhlasových a printových inzerátov boli jej súčasťou aj verejné prezentácie v jednotlivých slovenských mestách.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.