Neseriózne periodikum
Denník Hospodárske noviny sme v Slovenskej agentúre pre cestovný ruch považovali za seriózne periodikum. V tomto duchu sme začiatkom leta diskutovali s ich šéfredaktorom o potrebe intenzívnejšej a najmä odbornej debaty o problémoch cestovného ruchu na Slovensku ako o dôležitom a perspektívnom ekonomickom odvetví. Žiaľ nestalo sa.
S veľkým rozhorčením sme si dnes prečítali a vyhodnotili článok s titulkom "Imidž Slovenska má zachrániť Jožo Ráž", ako aj komentár "Šťastie, že Čech je cudzinec". V SACR si ctíme slobodu tlače, no odmietame akýkoľvek manipulatívny zásah, ktorý deformuje realitu a nezakladá sa na pravdivých skutočnostiach. Autor sa opakovane dopúšťa faktografických nepresností, účelovo narába s poskytnutými informáciami, a tým vytvára neobjektívny obraz o slovenskom turizme i aktivitách SACR.
Za ukážkovú manipuláciu s faktami považujeme už tvrdenie v titulku, podľa ktorého má Jožo Ráž zachraňovať imidž Slovenska. Autor týmto priamo navodzuje dojem, že kľúčovým marketingovým nástrojom na prezentáciu krajiny je líder hudobnej skupiny. Tvorca článku sa neunúval preveriť, aký je komplexný obsah, forma marketingových aktivít SACR. Pieseň spomínaného interpreta bola len jednou z hudobných ukážok v rámci dlhodobého cyklu rozhlasových relácií o Slovensku v jednom z najpočúvanejších rádií na maďarskom trhu. Mimochodom tento cyklus vzbudil veľmi pozitívny záujem a hodnotenie poslucháčov.
Ďalší faktografický lapsus je v komentári toho istého autora, ktorý niekde vypátral, že do poľského Zakopaného prichádza ročne 12 miliónov návštevníkov! Podotýkame, že oficiálne zdroje v Poľsku evidujú číslo 1,5 milióna, čo je takmer desaťnásobne menšie číslo!
Na záver treba spomenúť, že nie je to prvýkrát, čo HN vo svojich článkoch nekompetentne alebo zámerne (?) uviedli nesprávne fakty a porovnávali neporovnateľné parametre. Už v článku zo 7. júna uviedli HN v titulku zavádzajúcu informáciu o počte nemeckých turistov, ktorí stratili o Slovensko záujem. Vraj ich v roku 2010 prišlo len 11 tisíc. Z verejne dostupných informácií nie je problém zistiť, že ich v skutočnosti prišlo 131 tisíc! 9. augusta pre zmenu autor porovnával namerané dáta Štatistického úradu za 1. štvrťrok 2011 s prognózou WTTC. Už mu však uniklo, že v spomínanom období malo Slovensko 7% nárast turistov, čo je porovnateľné so Španielskom, ktorého svetové médiá považujú za svetového tigra tohtoročnej sezóny.
Po opakovaných manipuláciách s číslami sa len ťažko domnievať, že takáto "chyba" je náhodná a nie je účelovým zavádzaním. Už v júni sme denník HN na tieto skutočnosti upozornili a 16. júna dokonca žiadali o uverejnenie opravy. Vedenie denníka to dodnes ignoruje. Prečo?
Prekáža niekomu, že rozhodovanie o použití marketingového rozpočtu SACR už neriadia veľké agentúry alebo lobisti, ale že kampane na domácom a zahraničných trhoch sa prvýkrát pripravujú v úzkej spolupráci s poskytovateľmi služieb a jednotlivými destináciami?
TASR informovala Zuzana Nemcová, manažér pre komunikáciu a PR aktivity, Slovenská agentúra pre cestovný ruch