29. 11. 2017

Kamera 2017

Kamera 2017

Zástupcovia Asociácie slovenských kameramanov odovzdali v stredu večer v bratislavskom Kine Lumiere ceny Kamera 2017. Hlavnú cenu Kamera 2017 v kategórii hraná filmová tvorba získal Martin Žiaran za film Čiara (2017). Porota vyzdvihla jeho citlivú prácu so svetlom a tiesnivú atmosféru, na ktorej je založený silný účinok snímky. Film počas večera v Lumieri aj premietli.
Medzi laureátmi v šiestich kategóriách sú po prvý raz v takmer dvadsaťročnej histórii ocenenia aj dve kameramanky. Prvou z nich je Denisa Buranová, ktorej patrí cena za minimalistické, pôvabné a efektívne poukázanie na produkt v reklame na obuv značky Baťa a druhou Anna Smoroňová, ktorej sa zas podľa poroty v dokumentárnom filme Ikony - Štvorec vs. kruh (2017) podarilo pôsobivo pretlmočiť architektonické myšlienky do pohyblivého obrazu.
Cena za najlepšiu kameru v krátkometrážnom filme poputovala Timotejovi Križkovi za film DOGG: Duet (2017), cenu za najlepšiu kameru v televíznom seriáli získal Martin Rau za seriál Za sklom (2016) a najlepšou kamerou spomedzi študentských filmov disponuje snímka Michala Filera Yours, v ktorej kameraman podľa poroty sviežo, profesionálne a s využitím trikových efektov zobrazil intímny príbeh.
O víťazoch cien Kamera 2017 rozhodovali kameramani Dodo Šimončič, Vladimír Holloš, Richard Žolko, strihač Roman Varga a filmová publicistka Eva Križková. Porotcovia posudzovali spolu 102 audiovizuálnych diel, ktoré vznikli v rámci hranej filmovej tvorby, dokumentov, televíznych seriálov, krátkych filmov, reklám a videoklipov za ostatné dva roky.
Asociácia slovenských kameramanov odovzdala okrem toho počas večera ešte ďalšie dve ocenenia - Cena za celoživotné dielo patrí Igorovi Lutherovi a Cenu za technologický prínos získal Ivan Puťora.
Podľa Asociácie slovenských kameramanov, ktorá podujatie organizuje, Kamera nie je len súťaž. „V prvom rade nám ide o zviditeľnenie kameramanskej profesie u nás, o vytvorenie platformy na diskusie – odborné aj menej formálne. Chceme hovoriť o slovenskej kinematografii, o práci kameramana. Je nutné rozprávať sa, spoznať aj prácu slovenských kameramanov, ktorí robia v zahraničí, podporiť študentov, nastupujúcu generáciu a zároveň sa učiť od skúsených kameramanov - majstrov,” povedal prezident ASK, kameraman Noro Hudec.




©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané. 
 


Cenu Kamera 2017 za celoživotné dielo získal "najsvetovejší zo slovenských kameramanov" Igor Luther. Jeho filmy Kristove roky, Postel a oscarový Plechový bubienok uvidia diváci bratislavského Kina Lumiére na konci mesiaca. Druhé ocenenie mimo súťaže, Cenu za technologický prínos si prevezme kameraman Ivan Puťora za odborný a vedecký prínos do kameramanskej profesie.
"Je to veľké prekvapenie, že si na mňa niekto spomenul, a sú to moji kolegovia, kameramani, s ktorými mám srdečný vzťah. A koľko ich je za celú tú dobu, od čias Koliby, to sa nedá ani spočítať. Ale samozrejme, sú to dôležité postavy ako Dodo Šimončič a Stano Doršic a tak ďalej. Sú to priateľské vzťahy, ale keďže žijem v cudzine, nemám s nimi až také styky, aké by som chcel, ale rád by som ich oprášil. Snáď sa mi to podarí. Teším sa domov," komentoval ocenenie za celoživotné dielo Igor Luther (1942), absolvent odboru kamery na pražskej FAMU. Už počas štúdia spolupracoval s režisérom Elom Havettom a Jurajom Jakubiskom. Začiatkom 70. rokov emigroval a natrvalo sa usadil v Nemecku, kde spolupracoval s predstaviteľmi mladého nemeckého filmu. S režisérom Volkerom Schlöndorffom nakrútil Oscarom ocenený Plechový bubienok (1979) a film Služobníčkin príbeh (1990) a s Andrzejom Wajdom drámu Danton (1983). Koncom 90. rokov sa pracovne vrátil do Prahy, kde nakrútil snímku Postel (1998) režiséra Oskara Reifa. S bratom, režisérom Miloslavom Lutherom nakrútil v roku 2009 hraný film Tango s komármi a v roku 2014 Krok do tmy.


Copyright TASR ©2017 
Foto: Peter Sit