18. 4. 2020

Zomrel Gene Deitch


Zomrel Gene Deitch

Vo veku 95 rokov včera v noci v Prahe zomrel americký režisér a producent animovaných filmov Gene Deitch. Autor, ktorý žil v Prahe vyše pol storočia, v nej opísal svoje skúsenosti zo sveta amerického i československého filmu. Deitch v československej koprodukcii nakrútil protivojnový film Munro, ktorý v roku 1961 získal Oscara za animáciu.
V knihe Z lásky k Prahe je reč o Jiří Trnkovi, Jiří Brdečkovi či o premárnenej šanci natočiť v Prahe animovaného Tolkienovho Hobbita s Trnkovým postavami. Do bývalého Československa prišiel Deitch z Hollywoodu v roku 1959. "Vyhradil som si, že tu nezostanem viac ako desať dní, ale osudové stretnutie s producentkou štúdia Bratři v triku Zdenkou Najmanovou pretiahlo môj pobyt v Prahe až do dneška. Od nášho zoznámenia uplynie 59 rokov , tento rok oslávime 54. výročie svadby. Vziať sme sa totiž mohli po tom, čo sme sa obaja rozviedli, "povedal ČTK pred dvoma rokmi Deitch
Gene Deitch, celým menom Eugene Merrill Deitch, sa narodil 8. augusta 1924 v Chicagu. Ako animátor získal na prelome 40. a 50. rokov dvakrát Zlatú medailu New York Art Directors Club za najlepšiu televíznu reklamu, tieto jeho práca sa ako vôbec prvý dostali do Múzea moderného umenia v New Yorku. Od roku 1955 pracoval pre štúdio Terrytoons spadajúce pod spoločnosť 20th Century Fox. V období medzi rokmi 1968-1993 pracoval ako animátor pre produkčnú spoločnosť Weston Woods. V Prahe natočil aj 12 dielov seriálu Tom a Jerry a niektoré príbehy Pepka námorníka.
České úrady vraj nikdy do jeho práce nezasahovali. Jeho film Obri z roku 1969 bol však na 20 rokov v Československu zakázaný za kritiku sovietskej invázie. "Som rád v Prahe, milujem ju a som tu šťastný. Natočil som cez 70 animovaných filmov a sedem televíznych seriálov. V roku 2004 som dostal Annie Winsor McCay Award, ktoré si vážim viac ako Oscara. Je totiž za celoživotný prínos animáciu," povedal v staršom rozhovore Deitch.

2020 © ČTK Copyright