26. 8. 2005

Pristálo v pošte

Pristálo v pošte
Za projektom Superstar sa skrýva zoskupenie firiem pracujúce pod vedením rodiny Mohn, ktorá sa venuje predovšetkým podnikaniu v mediálnej oblasti. Hlavná spoločnosť, od ktorej sa odvíjajú všetky ďalšie aktivity je Bertelsmann A.G. so sídlom Nemecku. Rodinná firma bola založená v roku 1835 a zaoberala sa predovšetkým vydávaním literatúry reformnej cirkvi. Od 20. rokov minulého storočia firma finančne podporovala Hitlerovu stranu. Po nástupe Hitlera k moci zožala úspech vydávaním „oficiálnej“ literatúry pre Wermacht. Po mediálnom odhalení prepojenia na Hitlerovo ministerstvo propagandy, nemeckou televíziou ZDF z roku 1998, vedenie firmy tieto informácie odmietlo a kauza sa ďalej nerozmazávala. Po skončení vojny, v roku 1946, získala firma Bertelsmann od vojenskej správy USA na nemeckom území, novú licenciu na vydávanie periodickej tlače. Začiatkom 60. rokov kúpila filmovú spoločnosť UFA. Neskôr rozšírila pôsobenie v oblasti vydávania kníh a novín mimo územia Nemecka.... Vďaka svojim skúsenostiam a kontaktom spoločnosť aktívne využila aj nástup duálneho rozhlasového a televízneho vysielania. Presadila sa aj v tomto segmente. Podľa dostupných informácií malo v roku 2003 impérium firiem Bertelsmann obrat 17 Miliárd Euro a zisk 1,25 Miliardy Euro. Ku koncernu patrí: - RTL - televízne a rozhlasové zoskupenie - Random House - najväčšia vydavateľská skupina s 250 vydavateľstvami (Alfred A. Knopf, Bantam, Siedler Verlag, Goldmann......) - Gruner + Jahr - najväčšie európske vydavateľstvo periodickej tlače (Stern, GEO, Capital, Femme Actuelle, Family Circle, Parents...) - BMG - hudobné vydavateľstvo s viac ako 200 firmami (RCA, Arista, Ariola....) - Arvato - E-komerčné aktivity a mediálny servis spoločnosti zahŕňa okrem logistiky aj spracovanie dát a Call Center, Distribuciu, finančné služby a v neposlednom rade moderné tlačiarenské komplexy, pamäťové médiá a digitálnu správu autorských práv. - Nadácia Bertelsmann - podporuje programy mimovládnych organizácií, je zároveň majoritným akcionárom firmy Bertelsmann A.G. Skupina RTL RTL predstavuje v rámci Európy vedúce rozhlasové a televízne zoskupenie, ktoré má priamy vplyv na 26 televíznych staníc a 24 rozhlasových staníc v 9 krajinách. K televíznym staniciam patria napríklad: RTL Television v Nemecku, M6 vo Francúzsku, Five v Anglicku, RTL- v Holandsku, Belgicku, Luxemburgu, Chorvátsku, a Maďarsku , Antena 3 v Španielsku...atď Okrem RTL Francúzsko, vlajkovej lodi medzi rozhlasovými stanicami, má firma Bertelsmann podiel na ďalších rozhlasových staniciach vo Francúzsku, Nemecku, Belgicku, Holandsku... V oblasti výroby a distribúcie programu dopĺňa skupinu spoločnosť Fremantle Media, ktorá patrí k najväčším svetovým producentským firmám. V roku 2005 vyprodukuje 260 vlastných titulov v 36 krajinách, vrátane USA. V roku 2004 dosiahla RTL-Group vo väčšine obchodných aktivít rekordné výsledky. Pri obrate 4,9 Mrd. Euro zaznamenala zisk 246 Mio. Euro. Random House Je najväčšia vydavateľská skupina sveta. Ročne vydáva 9.000 titulov pre deti a dospelých. Okrem iných k nej patrí vyše 100 vydavateľstiev v 16 krajinách sveta. Napríklad: C. Bertelsmann (München), Doubleday a Alfred A. Knopf (USA), Ebury a Transworld (Großbritannien), Kodansha Ltd. (Japan), JoongAng M&B (Korea), Plaza & Janés (Spanien), Sudamericana (Argentinien) und Goldmann (Deutschland). Gruner + Jahr Vydavteľstvo periodickej tlače. Druck- und Verlagshaus Gruner + Jahr je naväčším v Európe. Zamestnáva 11.000 pracovníkov v 10 krajinách, na troch kontinentoch. Vydáva vyše 110 titulov novín a časopisov. Je ekonomicky prepojené s ďalšími periodikami a vydavateľskými skupinami. G+J vydáva okrem iného "Stern", "Brigitte", "GEO", "Capital", "Gala", "Eltern", "Financial Times Deutschland", "Essen & Trinken", "National Geographic" "Inc.", "Fitness" "Family Circle"; mnohé tituly vychádzajú pod rôznymi inými „národnými“ menami po celom svete. Koncern priznáva, že v oblasti periodickej tlače ovláda 63% európskeho trhu. V prípade krajín bývalej východnej Európy má byť toto číslo o 10 percent väčšie. G+J je rozdelené nasledovne: 74,9 % patrí Bertelsmann AG, a 25,1 % vlastní rodina Jahr z Hamburgu. BMG Bertelsmann Music Group (BMG) vlastní 200 hudobných vydavateľstiev, v 41 krajinách sveta. K najznámejším patria Ariola, Arista Records, J Records, Jive Records, RCA Records a RCA Label Group – Nashville. BMG Music Publishing je s celosvetového hľadiska tretím najväčším hudobným vydavateľstvom. BMG spolupracuje s hviezdami ako Santana, Dido, Pink, Avril Lavigne, Aretha Franklin, Christina Aguilera, Britney Spears, Justin Timberlake, Usher, OutKast a Alicia Keys.... ARVATO Priama dcéra a.s. Bertelsmann. Má organizačne pod sebou približne 250 ďalších dcérskych spoločností, ktoré pracujú v oblasti tlače, digitalných technológií, logistike a finančných službách. Zamestnávajú na celom svete viac ako 31.000 zamestnancov. Pod skupinu Arvato patria napríklad podniky Arvato Print ( Mohn Media, Mediálne zoskupenie Maul Belser ako aj mnohé tlačiarne v Europe a Amerike), Oblasť Arvato Direct Services-u, a Arvato Logistics Services-u, (Logistik, Supply Chain Management), Arvato Storage Media (Produkcia CD, DVD ) , Arvato Systems (medzinárodné služby, IT-Services). Priama dcéra Bertlesmannovej akciovej spoločnosti Arvato, je od júla 2005 na verejnosti známa ako spoločnosť, ktorá na osem rokov získala správu anglického samosprávneho územia East Riding of Yorkshire s viac ako 350.000 obyvateľmi. Vyše 500 zamestnancov komunálnej sféry tu prechádza k firme Arvato. Pre budúcnosť to znamená nič viac a nič menej iba skutočnosť, že nemecký podnik bude realizovať správu v komunálnej sfére, ktorá bola doteraz podriadená anglickému štátu. Arvato bude poverené správou daní a vyplácaním sociálnych dávok...zároveň preberie aj správu IT. Arvato mala ročný obrat 3,7 miliárd Euro. Zisk predstavuje sumu 310 miliónov Euro. Nadácia Bertelsman Vznikla 14. Marca1977. Založil ju Reinhard Mohn. Pracuje a podporuje do 180 politických, sociálnych a kultúrnych projektov v Nemecku a v Európe. Politicky má blízko k CDU a monetaristickému programu reforiem. Na území Nemecka bola prvou neziskovou organizáciou pracujúcou s »Institute of Cultural Affairs« (ICA) z USA pre podporu demokracie (www.ica-usa.org). Nadácia Bertelsmann uplynulý rok podporila tieto aktivity podľa oficiálne prístupných informácii sumou 65 miliónov Euro. Predminulý rok sa pohybovali vo výške do 100 miliónov Euro. Nadácia sa v rámci Európy profiluje ako priame napojenie na sieť Občianskych združení , ktoré podporujú transparentné výkonné štruktúry EU a rozvoj demokracie. Priame kontakty a prepojenia sú zrejmé z prílohy v nemeckom originále. Podľa vyhládávača Google je "známou" aj v slovenských mimovládnych organizácii napríklad IVO - Inštitút pre verejné otázky. Superstar predstavuje teda iba jeden z mnohých produktov zoskupenia Bertelsmann. Bez hore uvedených prepojení a informácii, by sa ale dali ťažko pochopiť reakcie, ktoré projekt vyvolal vo svete, ale aj na Slovensku. Projekt bol na domácej - nemeckej pôde, odskúšaný v rokoch 2002-2003. Predskokanom bola relácia vysielaná na programe RTL2 ďalšej dcére Bertelsmanna, s názvom „Popstars". Objavili sa v nej dovtedy neznáme skupiny“ No Angels“ alebo „Bro'Sis“. Relácia ale firmu Bertelsmann sklamala. Ani zďaleka nedosiahla ekonomickú efektívnosť projektu Superstar. Firma Bertelsamann si „neúpsech“ dokázala vysvetliť. V ďalšom pokračovaní projektu, tentoraz pod spomínaným názvom Superstar, zrušila spoluprácu s hudobným vydavateľstvom Polydor a celú reláciu vybudovala na základe synergie a niekoľkonásobného zúžitkovania témy vo vlastnom podnikateľsko-mediálnom prostredí. Druhý pokus sa vydaril. Firmy koncernu pre Superstar zabezpečili: - vysielací čas v RTL - priamu výrobu - vysielací čas pre tkzv. „odpadový magazín o relácii“ na stanici VOX - vlastné hudobné aktivity v rámci koncernového BMG - Public relations produktu vo vlastnej periodickej tlači , teda iba s režijnými nákladmi - SMS hlasovanie cez vlastné firemné prostredie - Koncerty vo vlastnej organizačnej réžii - Predaj reklamy viazanej na záujem o Superstar využívajúc synergiou celej palety mediálneho prostredia koncernu - Merchandising - Predaj licencií Filozofia podnikania firmy Bertelsmann je aj z tohto krátkeho exkurzu do jej vnútorných štruktúr postavená na nenásilnom potláčaní marketingovej značky Bertlesmann a zviditeľňovaní jej jednotlivých firemných súčastí, s vlastnou právnou subjektivitou. Práve zachovanie jedinečnosti názvov a teda aj akejsi spoločenskej orientácie jednotlivých súčastí koncernu, pomáha vytvárať pocit nezávislosti a samostatnej tvorby obsahu. Túto filozofiu zdôrazňuje nakoniec na svojich stránkach aj samotná firma. Spomínaný stav vyhovuje celej organizačnej štruktúre firiem ktorú Bertelsmann A.G. vytvorila od roku 1946 až po súčasnosť. V prospech synergických efektov a pre zvyšovanie sledovansoti, či nákladu sa dokonca ráta aj s vnútornými „programovými nezhodami“ jednotlivých zložiek zosklupenia, ktoré ale v konečnom dôsledku pomáhajú zvyšovať záujem o prezentovanú tému, napríklad reláciu Superstar. Celý obchodný plán projektu na svoje prežitie ale potrebuje vysielací čas na obrazovke. Ten v podmienkach Nemecka a iných krajín v ktorých je Bertelsmann zastúpený aj v televíznom vysielaní poskytuje vlastná, firemná TV stanica. V podmienkach Slovenska sa uskutočnilo spojenie „verejnoprávneho vysielateľa“ - STV a komerčnej skupiny Bertelsmann. Je ale vhodné spojenie televízie spolufinancovanej z koncesionárskych poplatkov s komerčne orientovaným projektom, ktorý vďaka vysielaciemu priestoru vo verejnoprávnej televízii, prináša synergicky definované zisky subjektom pod kontrolou skupiny Bertelsmann? Za STV podpísal zmluvu s firmou Bertelsmannovej dcérskej spoločnosti Fremantelmedia, riaditeľ, ktorý figuroval na poprednom mieste Inštitútu pre verejné otázky / IVO/ a predsedom rady, je opäť súčasný, vysoko postavený člen tejto mimovládnej organizácie, ktorá priznáva pracovné a finančné kontakty s nadáciou Bertelsmann. Tento materiál bol vytvorený z podkladov na nemeckých internetových stránkach k téme Bertelsmann.