Tvorivé pokuty ?
Pokuty za rekordných 37,7 milióna korún, ktoré rozdala Rada pre vysielanie a retransmisiu v minulom roku hlavne televíziám, patria do štátneho rozpočtu. Filmári i rada by uvítali, keby mohli ísť na podporu kinematografie.
"Narušilo by to systém pokút či akejkoľvek verejnej povinnosti vymáhanej verejným orgánom," povedala generálna riaditeľka sekcie médií a audiovízie Ministerstva kultúry SR Zuzana Mistríková. Podľa nej dnes na Slovensku presmerovanie peňazí možné nie je a ani v budúcnosti by to nebolo jednoduché. Riaditeľka pochybuje o tom, že by v zahraničí príjmami z pokút podporovali tvorbu filmov. Avšak v susednom Maďarsku putujú sankcie za neoprávnené a nezákonné programové vysielanie rovno do fondu Programového vysielania. Maďarský zákon o vysielaní tiež presne určuje aj rozdelenie príjmov fondu. Na Slovensku podobný fond neexistuje, ministerstvo však o ňom podľa Mistríkovej uvažuje. Člen Rady pre vysielanie Miloš Mistrík by privítal odvádzanie príjmov rady do fondu. Nešlo by len o pokuty, ale i správne poplatky. Podľa hovorcu rady Andreja Holáka na nich rada v minulom roku vybrala takmer 10,5 milióna korún. Iba TV JOJ na poplatkoch pri predlžovaní licencie koncom roka 2005 zaplatila tri milióny korún. TV Markíza, ktorej práve predĺžili licenciu začiatkom marca, môže na poplatkoch zaplatiť aj trojnásobok.
Slovenskí filmári dnes môžu žiadať o podporu z grantového systému ministerstva, ktoré minulý rok vyčlenilo 85 miliónov korún, alebo z európskych programov. Samostatný fond na podporu kinematografie by však podľa producenta Patrika Pašša mohol získavať nielen financie z pokút za vysielanie, ale aj iné príjmy. "V štátoch EÚ býva audiovizuálna kultúra financovaná z troch - štyroch pilierov," vysvetľuje Pašš. Podľa neho približne polovicou dotuje audiovizuálne fondy štát. V Španielsku a Portugalsku ho dopĺňajú televízie istým percentom výnosov z reklamy, v Anglicku ide na kinematografiu aj časť ziskov z lotérií. Podľa neho nezávislí producenti v únii vkladajú do filmov asi osem percent prostriedkov, podobný počet ide z európskych grantov. Okrem toho vo všetkých európskych krajinách dávajú až 49 percent svojich prostriedkov do audiovizuálnej tvorby verejnoprávnej televízie. "Jediný pilier, ktorý u nás v súčasnosti nefunguje, je Slovenská televízia," tvrdí Pašš. Pre filmárov je to obrovský problém, peniaze totiž chýbajú.