DALITO!

29. 3. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Turecko si minulý týždeň predvolalo nemeckého veľvyslanca v Ankare Martina Erdmanna. Dôvodom tohto kroku bol satirický príspevok v relácii "extra 3" regionálnej televízie NDR, ktorú 17. marca odvysielala aj celoštátna nemecká stanica ARD, informoval v pondelok večer na svojej stránke spravodajský týždenník Der Spiegel.
Erdmanna si turecké ministerstvo zahraničných vecí predvolalo v utorok. Diplomat musel vysvetľovať svoje účinkovanie v pesničkovom klipe uťahujúcom si z tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana.
Klip je poskladaný so záberov zachytávajúcich Erdogana pri rôznych príležitostiach. Pesnička s refrénom "Erdowie, Erdowo, Erdowahn" obsahuje napríklad aj text "Er lebt auf großem Fuß, der Boss vom Bosporus" ("žije si na vysokej nohe, boss z Bosporu"). Túto pasáž sprevádzajú zábery Erdoganovho nového paláca, ktorý bol kritizovaný pre svoju veľkosť a nákladnosť.
Pri záberoch zatýkania novinára a razie v redakcii novín znie nasledujúci text: "Ein Journalist, der irgendwas verfasst, was Erdogan nicht passt, ist morgen schon im Knast", v preklade "Novinár, ktorý napíše niečo, čo Erdoganovi nesedí, je zajtra vo väzení".
Počas záberov z rokovania medzi tureckým prezidentom a nemeckou kancelárkou Angelou Merkelovou, na ktorých si obaja potriasajú rukami, počuť slová "Sei schön charmant, denn er hat Dich in der Hand" - "buď krásne očarujúca, pretože ťa má v rukách".
Časopisu Spiegel sa v pondelok nepodarilo získať reakciu nemeckého ministerstva zahraničných vecí na vypočutie veľvyslanca.
Turecké justičné orgány a polícia postupujú tvrdo voči otvorenej kritike Erdogana. Prezident cez veľkonočný víkend kritizoval prítomnosť zahraničných diplomatov na piatkovom otvorení procesu s novinármi Canom Dündarom a Erdemom Gülom z denníka Cumhuriyet. Okrem Erdmanna prišiel aj britský generálny konzul Leigh Turner. Ten v sobotu na Twitteri napísal, že Turecko sa musí rozhodnúť, akou krajinou chce byť. Erdogan deň na to reagoval, že Turner týmto prekročil hranicu a takéto správanie by inde nebolo tolerované.
Dundar a Gül sú kvôli článku o dodávkach zbraní tureckej tajnej služby islamistom v Sýrii obvinení zo špionáže a prezradenia štátneho tajomstva. Trestné oznámenie na oboch novinárov podal samotný Erdogan. Hrozí im doživotný trest odňatia slobody.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Prokremeľský Ruský ústav strategických výskumov (RISS) predložil Výsledky SVE štúdie "Zahraničné médiá v roku 2015 - antiruský vektor", ktorá s sleduje mieru antirusismu v zahraničných médiách. Podľa štúdie sú všeobecne najviac na svete protirusky zamerané média v Českej republike, nejagresivnějšími médiami vôbec boli v minulom roku denníky The New York Times a Guardian, uvádza server, Medusa.io.
Autori štúdie vytvorili "index agresie", ktorý sa vypočítava podielom negatívnych materiálov o Rusku a neutrálnych materiálov.
Medzi médiá s najvyšším indexom agresie patri podľa štúdie nemecký Frankfurter Allgemeine Zeitung, americký The New York Times, The Wall Street Journal, britské The Guardian, The Financial Times BBC, francúzsky Le Monde a Le Figaro.
V správe sa tvrdí, ZE najviac antiruské sú české médiá. Nasledujú poľské, nemecké, ukrajinské a americké.
Ruský inštitút strategických výskumov was založený ruským prezidentom. Ako sa uvádza na jeho webovej stránke, jeho hlavnou úlohou JE informačné Podpora prezidentskej administratívy, vládneho aparátu, Štátnej Dumy, rady federácie, Bezpečnostné rady, ministerstiev ďalších štátnych úradov. Ústav sa zaoberá otázkami národnej bezpečnosti, prognózovaním politického vývoja a bojom "proti falšovaniu histórie v postsovietskom priestore".

Zdroj::Echo24