DALITO!

31. 3. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európska komisia sa zapojila do nemecko-tureckého diplomatického sporu okolo satiry na adresu tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana, keď vláde v Ankare vyčítala, že jej postup sa zdá byť v rozpore so zachovávaním slobody tlače a prejavu.
"Predseda (EK Jean-Claude) Juncker nemá pochopenie pre to, keď si nemeckého veľvyslanca predvolajú len pre satirickú pieseň," uviedla v Bruseli hovorkyňa komisie. Juncker je podľa nej presvedčený, že to Turecko vzďaľuje od EÚ, informovala agentúra DPA.
Turecké ministerstvo zahraničných vecí si minulý týždeň predvolalo nemeckého veľvyslanca v Ankare Martina Erdmanna, aby mu vyjadrilo protest proti takmer dvojminútovému satirickému klipu o Erdoganovi v relácii nemeckej regionálnej televízie NDR.
Berlín protesty z Ankary odmietol. Hovorkyňa nemeckého ministerstva zahraničných vecí dnes uviedla, že štátny tajomník rezortu Markus Ederer už v utorok večer v telefonáte s tureckým kolegom zdôraznil, že sloboda tlače a prejavu je "nedotknuteľná".
Na rozdiel od EK však spolková vláda Turecko za protest otvorene nekritizovala. Jej hovorkyňa uviedla len to, že význam slobody prejavu vyzdvihla pri rôznych príležitostiach aj kancelárka Angela Merkelová.
Nemecké médiá zaujali voči Erdoganovi, ktorý je známy svojou citlivosťou na kritiku, tvrdší postoj, uviedla agentúra Reuters. "Drahý turecký prezident Erdogan... Nemecko nie je Turecko. V Nemecku nemôžete umlčať tlač," uviedol v komentári denník Bild.
Noviny Süddeutsche Zeitung tiež varovali, že EÚ sa stáva možno príliš závislou od Turecka. "Mnohí politici v Európskej únii sú mierni voči Erdoganovi, pretože ho potrebujú v migračnej kríze," napísali.
Francúzske ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že sloboda prejavu je základným princípom demokracie, čo platí "ešte viac pre člena Rady Európy a kandidáta (na vstup) do Európskej únie".
Erdogan (62) dominuje tureckej politike už viac ako desaťročie - najskôr ako premiér a od roku 2014 ako prezident. Doma je stále populárny, kritici ho však obviňujú, že je čoraz autoritárskejší a netolerantný.
Turecká prokuratúra od roku 2014 otvorila takmer 2000 prípadov týkajúcich sa urážok Erdogana, informovalo tento mesiac turecké ministerstvo spravodlivosti. K obvineným patria karikaturisti, akademici, novinári i dokonca školáci.

Copyright © TASR 2016

Paul Dacre, šéfredaktor silno euroskeptického britského denníka Daily Mail, v roku 2014 získal 59 534 libier (75 560 eur) dotáciu EÚ pre svoje škótske lovecké panstva. S odvolaním sa na vládne záznamy o tom informoval server BuzzFeed News. Najdlhšie pôsobiaci šéfredaktor britského národného listu peniaze dostal z fondu pre Spoločnú poľnohospodársku politiku (CAP).
Ďalším Dacreho krokom bolo založenie podniku na výrobu obnoviteľnej energie, keď na svojej pôde v Škótsku vybudoval hydroelektráreň.
Panstvo Langwell s rozlohou viac ako osem hektárov v Škótskej vrchovine kúpil Dacre s manželkou Kathleen v roku 2009 za 2,45 milióna libier. Odvtedy neustále žiadal o únijné dotácie. Spomínaných 59 534 libier z fondu CAP zahŕňalo 3000 libier na "podporu turistických aktivít" na panstve, či 7000 libier pre "hendikepovaných farmárov v tejto oblasti".
V roku, keď dotáciu dostal, zarobil Dacre 2,4 milióna libier. Denník Daily Mail vedie od roku 1992 a je tiež šéfredaktorom denníka Mail on Sunday. Vďaka tomu patrí medzi najlepšie platených novinárov v Británii.

Copyright © ČTK 2016