DALITO!

7. 2. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Rusko označilo za neprijateľné a urážlivé vyjadrenie redaktora spravodajskej televízie Fox News Billa O'Reillyho, ktorý v rozhovore so šéfom Bieleho domu Donaldom Trumpom nazval ruského prezidenta Vladimira Putina "vrahom".
Potom, ako O'Reilly označil Putina za vraha, Trump povedal, že vrahovia sú aj v Spojených štátoch. "Čo si myslíte? Že naša krajina je až taká nevinná?" opýtal sa v rozhovore odvysielanom v nedeľu Trump.
Putinov hovorca Dmitrij Peskov odmietol Trumpovu odpoveď komentovať, ale O'Reillyho vyjadrenie označil "za neprijateľné a urážlivé". "Radi by sme od tejto ctihodnej organizácie dostali ospravedlnenie," uviedol dnes na adresu Fox News Peskov.
Trump sa v nedávnej minulosti o Putinovi vyjadril pochvalne a naznačil, že pod jeho vedením by mohlo dôjsť k zlepšeniu americko-ruských vzťahov. Rovnako pochvalne hovoril aj Putin o Trumpovi.


Francúzski novinári sa spojili s americkými internetovými spoločnosťami Google a Facebook, aby spoločne bojovali proti propagande a dezinformáciám na internete. Ide o iniciatívu podobnú projektom, aké sa už realizujú v USA i Nemecku.
      Do projektu sa zapája osem francúzskych médií: denník Le Monde, tlačová agentúra AFP, televízia BFM-TV, webový portál Franceinfo, spoločnosť France Médias Monde, denníky L'Express a Libération a 20 Minutes.
      Cieľom dohody je obmedziť šírenie falošných správ na sociálnych sieťach.
      K dohode o spolupráci s Facebookom a Googlom došlo v čase, keď sa vo Francúzsku rozbieha kampaň pred prezidentskými voľbami, ako aj na základe skúseností z nedávnej predvolebnej kampane v USA, počas ktorej sa na internete šírilo mnoho falošných informácií.
      Overovanie bude fungovať tak, že ak používateľ Facebooku objaví informáciu, ktorá podľa jeho názoru nemusí byť pravdivá, bude mať možnosť zaslať ju na portál, cez ktorý sa dostane k partnerským médiám, a tie ju následne preveria.
      Ak dve médiá potvrdia, že obsah čitateľom spochybnenej správy je nepravdivý a dajú k dispozícii aj link k článku, ktorý ich zistenie potvrdzuje, pri danej správe na FB sa objaví značka, že dvaja "fact-checkeri" spochybnili vierohodnosť obsahu správy.
      Redakcia denníka Le Monde v reakcii uviedla, že toto partnerstvo s internetovými spoločnosťami vyvolalo u médií viacero pochybností, avšak "vyhral pragmatizmus". Prvú bilanciu výsledkov by mali zverejniť po dvoch mesiacoch testovania.



Nemecké tajné služby nenašli jednoznačné dôkazy o ruskej dezinformačnej kampani namierenej proti spolkovej vláde v Berlíne. Vyplýva to z informácií denníka Süddeutsche Zeitung, Severonemeckého a Západonemeckého rozhlasu, podľa ktorých je to výsledok takmer ročného skúmania zo strany Spolkovej spravodajskej služby (BND) a Spolkového úradu pre ochranu ústavy (BfV).
      Úrad spolkovej kancelárky v Berlíne podľa rovnakých zdrojov nariadil, aby sa vecná podstata podozrení ďalej skúmala, pretože doterajšie poznatky nepredstavujú podľa vlády oslobodenie Moskvy spod podozrení. Predmetná správa konštatuje "konfrontačný kurz" Ruska voči Nemecku od roku 2014 a označuje spravodajstvo ruských médií a ich nemeckých mutácií ako RT Deutsch alebo Sputnik News za "nepriateľské". Zodpovedných za to vidia autori správy v kremeľskej prezidentskej administratíve, priznávajú však, že hranicu medzi prehnaným, respektíve nepravdivým spravodajstvom a cielenou dezinformáciou je ťažké stanoviť.
      V Nemecku jestvujú obavy, že by Rusko mohlo ovplyvniť volebné výsledky v Nemecku podobne ako údajne v USA, a to zverejneným ukoristených tajných dokumentov alebo podporou pravicovo populistických subjektov. Tajné služby krajiny sa preto už dohodli na úzkej spolupráci s kolegami z Francúzska i Holandska, teda dvoma krajinami, v ktorých sa takisto blížia voľby.

Copyright © TASR 2017