30. 1. 2015

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

O dianí na Slovensku a za jeho hranicami oddnes informuje už šesť celoštátnych tlačených denníkov. Na pulty predajní sa dostáva prvé vydanie nového Denníka N. Je za ním vydavateľstvo N Press založené bývalým vedením redakcie denníka Sme.
Denník štartuje rozšíreným 24-stranovým víkendovým číslom. V prílohe sa zameralo na osobnosť Milana Lasicu, ktorý oslavuje jubileum 75 rokov. V spravodajskej časti prináša veľký rozhovor s prezidentom SR Andrejom Kiskom.
Na internete sa Denník N objavil už 5. januára. Printové vydanie vychádza v celkovom náklade 20.000 kusov. Riaditeľ vydavateľstva Lukáš Fila vysvetlil, že dve tisícky výtlačkov sú určené pre predplatiteľov. Do priameho predaja sa dostane o niečo viac ako 17.000 kusov.
"Začíname s nákladom, ktorý je ambiciózny a zodpovedá tomu, čo priamo predávajú aj väčšie denníky," vysvetlil Fila. Pripustil, že neskôr náklad skorigujú podľa toho, ako sa im bude dariť na trhu.
Denník vychádza ako plnofarebný, tlačiť ho bude bratislavská tlačiareň Versus skupiny Grafobal. Podobne ako Hospodárske noviny bude vychádzať od pondelka do piatka, pričom v bežný pracovný deň bude mať 16 strán. Sobotné vydanie nahradí osemstranová piatková víkendová príloha.
Podľa Filu sa bude ich denník odlišovať od konkurencie svojím príbehom. "Vznikol ako reakcia na nezdravé javy na trhu, to znamená posilňujúci sa vplyv oligarchov na mediálnu scénu," ozrejmil.
Potom, ako vlani na jeseň ohlásila finančná skupina Penta vstup do vydavateľstva Petit Press, opustila denník Sme časť redakcie, ktorá prešla do vydavateľstva N Press. Fila verí, že získali najkvalitnejších novinárov na trhu. Ich práca spolu s textami externých prispievateľov má byť hlavným lákadlom pre čitateľov.
Denník N vstupuje na trh v čase celosvetovej krízy papierových novín. Aj slovenským denníkom už viac rokov kontinuálne klesá predaj. Fila z toho nemá obavy. "Veríme, že sme schopní prispôsobiť produkt súčasnosti. Nenesieme so sebou rôzne typy historických záťaží, ktoré trápia iné médiá, či už ide o štruktúru redakcie, vydavateľstva a podobne."
V N Presse vychádzajú z presvedčenia, že stále existuje skupina čitateľov, ktorí radi čítajú správy na papieri. Preto má zmysel hľadať cestu, ako im túto službu poskytnúť, vysvetlil Fila. Print je pre nich jeden z kanálov, ako dostať svoj obsah k čitateľom. Ďalšími sú, okrem internetovej stránky, špecializované aplikácie, ktoré majú nasledovať.
"Považoval by som za úspech, a to je nás jednoznačný cieľ, postaviť médium, ktoré je nezávislé, ktoré dokáže robiť kvalitnú žurnalistiku a ktoré je primerane sebavedomé. Snažíme sa vytvoriť čo najviac kanálov, ktoré dokáže toto médium využiť a je dôležité, keď sa to všetko sčíta, aby to dávalo dokopy zmysel a bolo to životaschopné," zhrnul Fila ich ambície a stratégiu.
Denník N sa, minimálne vo svojom úvode, bude odlišovať netradičným spôsobom predaja inzercie. V každom čísle ponúka jediný celostranový inzerát za pevnú sumu. Podľa Filu záujem o takúto formu je, hoci veľa klientov čaká na to, ako budú noviny vyzerať. "Je to niečo, čo chceme vyskúšať na obdobie prvých dvoch – troch mesiacov," uviedol s tým, že môžu úvodný zámer neskôr prehodnotiť.
Fungovanie nového denníka umožnili šiesti spolumajitelia spoločnosti ESET, ktorí ako investori vstupujú do spoločnosti N Press. Celková výška investície by mala dosiahnuť viac ako milión eur. Investori oznámili, že nejde o projekt spoločnosti ESET, ale ich osobnú aktivitu, nakoľko považujú za dôležité podporiť formovanie nezávislej žurnalistiky na Slovensku.
Šéfredaktorom sa stal bývalý šéfredaktor Sme Matúš Kostolný, šéfom online divízie bývalý zástupca šéfredaktora Sme a zakladateľ Piano Média Tomáš Bella. Riaditeľom vydavateľstva N Pres je bývalý zástupca šéfredaktora Sme Lukáš Fila. Zástupcami šéfredaktora sa stali Konštantín Čikovský a Juraj Javorský, ktorí po ohlásení vstupu finančnej skupiny Penta tiež opustili denník Sme.

Copyright © TASR 2015