DALITO!

21. 1. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
ruský novinář
rusko německo

Nemecký právnik Martin Luithle podal k berlínskemu prokuratúre trestné oznámenie na spravodajcu ruskej štátnej televízie "Pervyj kanal" v Nemecku za šírenie dezinformácií a nenávisti.
Ruský novinár Ivan Blagij pre ruskú televíziu referoval o prípade údajného znásilnenia trinásťročného dievčaťa pochádzajúcej z ruskej rodiny žijúcej v Nemecku. Únosu a znásilnenia sa podľa ruskej televízie mali dopustiť utečenci "výzoru odniekiaľ z Blízkého východu".
Faktom je, že rodičia dievčaťa sa na políciu skutočne pôvodne obrátili s tým, že ich dcéra neprišla domov. O deň neskôr sa ale sama vrátila. "Podozrenie zo znásilnenia sa nepotvrdilo," citovala berlínskou polícia stanice Deutsche Welle s tým, že vyšetrovanie ukazuje, že popísaný zločin "nezodpovedá realite". Detaily s ohľadom na vek dievčaťa polícia odmietla komentovať.
Ivan Blagij svoju správu odvysielal 16. februára, oprel ju predovšetkým o výpoveď Mariny, údajnej tety dievčatá: "Boli traja, sotva hovorili nemecky a vyzerali ako z Blízkeho východu. Odviezli ju niekam za mesto, "popisovala na kameru; informácie ďalej prevzaliaj ďalšie ruské médiá a weby.
Nemecké médiá o prípade píšu až v súvislosti s trestným oznámením na spravodajcu ruskej televízie. V Berlíne sa na protest proti údajnému krytie vinníkov zo strany polície zhromaždilo asi 250 ľudí, prevažne v Nemecku žijúcich Rusov, ale aj členov pravicových skupín.
Právnik Martin Luithle je naopak presvedčený, že ide o typickú ukážku ruskej propagandy ao podnecovanie nenávisti. Ide pravdepodobne o prvý prípad, kedy by mohla byť ruská propaganda a dezinformačnú kampaň predmetom vyšetrovania, prípadne aj súdneho pojednávania.
V takom prípade by mu podľa Martina Luithla za šírenie nenávisti proti skupine obyvateľov hrozil trest od troch mesiacov až päť rokov. Aj keď sa nemeckej zákony nevzťahujú na ruské médiá, nemecký právnik argumentuje tým, že Ivan Blagij žije a pracuje v Nemecku a svojím príspevkom mohol osloviť až šesť miliónov rusky hovoriacich ľudí v Nemecku. "Považujem tento incident za vážny zásah do nášho právneho poriadku a za extrémne nebezpečnú aktivitu," hovorí Luithle.

Zdroj:Hlidacipes.org




Sedem mŕtvych si včera v Kábule vyžiadal útok samovražedného atentátnika neďaleko ruského veľvyslanectva na autobus vezúci viac ako 30 členov afganskej televíznej produkčnej spoločnosti Kaboora Production. Pri výbuchu utrpelo zranenia 26 ľudí, informovala spravodajská televízia TOLOnews.
Kaboora Production patrí do Moby Group, ktorá vlastní aj TOLOnews a ďalšie televízne a rozhlasové stanice.
K zodpovednosti za útok sa prostredníctvom svojho hovorcu Zabiulláha Mudžáhida prihlásilo povstalecké hnutie Taliban. Vo vyhlásení uviedol, že ho vykonal obyvateľ Kábulu. Zabiulláh Mudžáhid neskôr umiestnil na svoje konto na Twitteri logo TOLOnews preškrtnuté veľkým červeným X.
Taliban vlani v októbri oznámil, že popredné afganské televízne stanice TOLOnews a 1TV sú jeho nepriateľmi a vojenskými cieľmi, pretože "namiesto informovania šíria jedovaté lži a sú celkovo škodlivé".
Táto hrozba nasledovala po informáciách zverejnených okrem TOLOnews aj ďalšími afganskými médiami, že príslušníci Talibanu znásilnili študentky počas vlaňajšej okupácie mesta Kunduz. Taliban ich označil za "jasný, nehanebný príklad propagandy týchto satanských sietí", uviedol denník New York Times.

Copyright © TASR 2016