DALITO!

10. 5. 2017

TASR NEWS

TASR NEWS

Tlačová agentúra SR (TASR) vydala v roku 2016 spolu 284.603 správ. Ani jednu nikto neoznačil za hoax, fake news, propagandu či manipuláciu. "Toto je naša vizitka, nie dojmy, ale fakty," vyhlásil generálny riaditeľ agentúry Jaroslav Rezník, ktorý na dnešnom rokovaní parlamentného výboru pre kultúru a médiá hovoril o podpísaní zmluvy s ruskou agentúrou Sputnik. Podanú informáciu vzal výbor na vedomie.
      "Sputnik používajú ako zdroj a citujú mnohé významné renomované médiá a agentúry," zdôraznil Rezník. Poukázal na používanie Sputnika médiami ako CNN, REUTERS, nemecká agentúra DPA, AP, New York Post, Der Spiegel. Francúzska agentúra AFP je partnerom Sputnika. TASR, ktorá odoberá fotografie AP, dostáva podľa Rezníka denne fotografie tejto agentúry s označením Sputnik/Kremlin Pool via AP. V archíve AP je ich vyše tristotisíc. Materiály s označením zdroja Sputnik možno nájsť aj v tradičných slovenských médiách (Pravda, Aktualne.sk).
      TASR vypovedala zmluvu, pretože nechcela byť nástrojom politického zápasu ani ideológie. "TASR je národná agentúra demokratického štátu EÚ, ktorá sa ničím nespreneverila svojmu poslaniu. TASR je profesionálna agentúra, dokáže profesionálne posudzovať kvalitu vstupov a generovať vecné, objektívne spravodajstvo," zdôraznil Rezník. Pripomenul, že zmluva nezakladala žiadne plnenie v servise. "Hlavným cieľom zmluvy bolo legitímne šírenie exportného servisu TASR na teritóriu Ruskej federácie. Ruská agentúra umožnila TASR prístup do svojich databáz. Zmluva nie je záväzok k preberaniu informácií," doplnil Rezník.
      Rezník pripomenul, že TASR je členom Európskej aliancie tlačových agentúr. "Pracujú pre ňu vlastní profesionálni redaktori doma i v zahraničí. Má obchodné zmluvy s renomovanými agentúrami. Spolupracuje s viac ako dvadsiatimi agentúrami a médiami na základe výmennej dohody či memoranda o spolupráci. Monitoruje kredibilné médiá a weby, CNN, Bloomberg, BBC, ORF, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Guardian, Le Monde, Die Presse. Niektoré zdroje využíva príležitostne," doplnil s tým, že sa usiluje o propagáciu Slovenska v zahraničí.
      Miroslav Číž zo Smeru-SD považuje za dôležité, aby agentúra mala čo najviac zdrojov a nezabúdalo sa na to, že svet má štyri strany. Číž v zmluve nevidel žiadne ohrozenie a nepozdáva sa mu jej vypovedanie na základe tlaku niektorých médií. Peter Marček (nezaradený) si myslí, že v zmluve by mala TASR pokračovať.
      Jozef Viskupič (OĽaNO-NOVA) je naopak rád, že TASR zmluvu vypovedala. Pripomína, že vo vojne informácií musíme byť opatrní. Zdôraznil, že ide o zmluvu s médiom, ktoré Európsky parlament označil za médium šíriace ruskú propagandu. V zmluve ho vyrušujú formulácie o spolupráci a posilňovaní vzťahov. Vníma to ako zásah do zahraničnej politiky. Dušan Tittel z SNS nevidí za podpisom zmluvy zlý úmysel TASR. Hovorí o potrebe hľadania porozumenia. "Neodsudzujem podpísanie zmluvy," poznamenal.
      Rezník odmietol argument Simony Petrík (nezaradená), že vypovedanie zmluvy TASR usvedčuje z pochybenia. "Nepovažujem vypovedanie zmluvy za dôkaz, že sme pochybili. TASR je slobodná a nezávislá. Podpísal aj vypovedal som zmluvu na základe môjho slobodného rozhodnutia. Vypovedal som ju aj preto, že najdôležitejšia vec, ktorú agentúra má, je jej nezávislosť a dobré meno. Nechceli sme a nechceme byť predmetom politického boja či ideológie," povedal Rezník s tým, že TASR sa bude naďalej usilovať o rozmanitosť zdrojov.
      Viskupičovi vysvetlil, že zmluva bola rovnaká ako výmenné zmluvy s inými inštitúciami. Časť hovoriaca o rozvoji projektov je deklaratívna, aké bývajú v memorandách o spolupráci prítomné, no nezakladajú konkrétne plnenia. "V žiadnom prípade TASR nemala a nemá v úmysle šíriť na území Slovenska akékoľvek ideológie, ale len overené a faktografické správy," uzavrel Rezník.




Copyright © TASR 2017