DALITO!

14. 6. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Vláda izraelského premiéra Benjamina Netanjahua zvažuje, či zakáže arabskú televíziu al-Džazíra a zatvorí jej pobočky v židovskom štáte. Informovala o tom v utorok agentúra AP s odvolaním na člena izraelskej vlády, ktorý si prial zostať v anonymite. Vláda sa podľa neho zaoberala otázkou, či by bolo možné a vhodné stanicu zrušiť, nedospela však zatiaľ k jednoznačnému rozhodnutiu.
Al-Džazíra, historicky prvá globálne vysielajúca arabská spravodajská televízia, sa dostala do centra pozornosti sveta v súvislosti s konfliktom medzi Katarom a piatimi ďalšími blízkovýchodnými krajinami, ktoré Katar - a taktiež al-Džazíru, financovanú katarským emirom - obvinili z podpory teroristických skupín.
Saudská Arábia, Spojené arabské emiráty, Egypt, Bahrajn a Jemen zmrazili na základe týchto obvinení s Katarom akékoľvek obchodné vzťahy. Katar aj al-Džazíra obvinenia odmietajú. Riaditeľ al-Džazíry Mustafa Souag vyhlásil, že televízia sa dostala do nemilosti preto, lebo "vysiela pravdu a určití ľudia možno pravdu nemajú radi".
Al-Džazíra podporovala vo všetkých krajinách Blízkeho východu revolúcie, ktoré boli súčasťou Arabskej jari, kritici jej však vyčítajú, že pomerne často a výdatne podporuje aj zoskupenia všeobecne považované za teroristické alebo extrémistické, vrátane napríklad palestínskeho Hamasu či panarabského Moslimského bratstva.
Podľa Bassáma Avajdáha, mediálneho analytika zo Západného brehu Jordánu, pokiaľ ide o palestínsku politiku, al-Džazíra vytrvalo a celkom nepokryte straní radikálnemu Hamasu. "Spravodajstvo al-Džazíry je jednoznačne v prospech Hamasu a Moslimského bratstva. Ak Hamas spraví niečo zlé, al-Džazíra to nerieši. Ale ak niečo podobne, alebo aj menej zlé vykoná Palestínska samospráva, al-Džazíra o tom hneď informuje a nafukuje to," hovorí palestínsky mediálny expert.
Stanica sa ale bráni a tvrdí, že nepodporuje nikoho a dáva len priestor objektívnej žurnalistike. Pravdou, ktorú uznávajú aj jej kritici, je napríklad to, že bola prvým relevantným médiom v arabskom svete, ktoré už pred mnohými rokmi začalo dávať pravidelne a často priestor vo vysielaní izraelským politikom a analytikom a začala ich pozývať priamo do štúdia, za čo si vyslúžila hysterické reakcie časti arabskej spoločnosti, pre ktorú sa niečo také rovná svätokrádeži.

©2017, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



Požiar skladu v areáli filmových ateliérov na pražskom Barrandove spôsobil v pondelok ráno škodu odhadom 800.000 korún. Zo zadymenej budovy bol po rebríku zachránený jeden človek.
Horelo vybavenie príručného skladu s rozlohou asi 18 metrov štvorcových, splodiny horenia však prenikli do celého dvojpodlažného objektu. Počas dopoludňajšieho vyšetrovania hasiči odobrali vzorky k ďalšiemu skúmaniu. "Príčina požiaru je preto stále v šetrení," uviedol hovorca hasičov.
Na Barrandov prišli jednotky zo šiestich hasičských staníc. Hasiči museli pracovať v dýchacej technike. Požiar bol lokalizovaný po necelej hodine krátko po 05:15.
Výrazne väčšie požiar sa na pražskom Barrandove odohral koncom minulého augusta. Na pozemkoch susediacich s filmovými štúdiami horeli kulisy predstavujúce historický Paríž pre seriál Knightfall, produkčné spoločnosti Stillking Films vtedy vznikla škoda odhadovaná až na 100 miliónov korún. Zhorené dekorácie boli poistené, firma je pre natáčanie nechala postaviť znova.

Copyright ČTK ©2017

Federálne televízne kanály v Rusku opäť neinformovali o protestoch, ktoré sa v pondelok konali v mnohých mestách krajiny. Uskutočnili sa v deň, keď sa tam slávil sviatok Deň Ruska.
Riaditeľ Národného centra na výskum televízneho a rozhlasového vysielania Alexej Samochvalov dnes vo vysielaní rozhlasovej stanice Echo Moskvy vyhlásil, že "Kremeľ (im) dal pokyn mlčať".
Samochvalov vyslovil súhlas s tým, že keď sa v Moskve konajú masové protesty opozície a federálne televízne kanály informujú len o úradne povolených mítingoch, je to "komická situácia". Poukázal pritom na to, že tieto akcie sa často konajú na paralelne idúcich uliciach.
Podobný prístup - nevysielať reportáž z protestných akcií opozície - zvolili federálne televízne okruhy v Rusku aj v marci. Na margo tohto prístupu televízií hovorca ruského prezidenta Dmitrij Peskov vysvetlil, že Kremeľ "netvorí informačnú politiku televíznych kanálov".
"Televízne kanály vysielajú to, čo považujú za dôležité a významné," vyhlásil. Spresnil, že občania majú tiež široké spektrum informačných zdrojov a môžu ich slobodne využívať.
Tlačová služba ruského ministerstva vnútra dnes informovala, že počas pondelkového protivládneho protestu bolo v Moskve zadržaných 150 ľudí a ďalších vyše 500 zatkla polícia v Petrohrade. Najmenej 32 z nich strávilo v policajnej cele aj noc. Protestné akcie sa konali aj v ďalších mestách Ruska.
Medzi zadržanými je aj organizátor akcií, opozičný politik a bloger Alexej Navaľnyj. Polícia ho zadržala vo vchode jeho domu, ešte pred odchodom na miesto mítingu na Tverskej ulici v Moskve. Následne ho súd odsúdil na 30 dní väzenia za porušenie pravidiel konania verejných zhromaždení. Jeho advokáti uviedli, že sa proti verdiktu súdu odvolajú.
Pôvodne sa míting Navaľného prívržencov mal konať na Sacharovovom prospekte. Navaľnyj však v nedeľu informoval, že zhromaždenie jeho prívržencov sa tam neuskutoční. Ako dôvod uviedol, že po nátlaku radnice na dodávateľské firmy nemajú ako zabezpečiť pódium pre svoju akciu a jej ozvučenie.
Namiesto toho Navaľnyj vyzval svojich prívržencov, aby prišli na Tverskú ulicu v centre Moskvy.


Demokratický kongresman za americký štát Illinois predložil v Snemovni reprezentantov zákon, ktorý navrhuje archivovať všetky tweety a iné záznamy na internete pochádzajúce od prezidenta USA Donalda Trumpa.
Predkladateľ Mike Quigley svoj legislatívny návrh nazval "Zákon o komunikácii prostredníctvom rozličných webových zdrojov elektronicky za angažovanosť" (Communications Over Various Feeds Electronically for Engagement Act).
Ako dnes upozornil britský denník Independent, prvé písmená slov - v podstate nezmyselného - názvu tohto zákona tvoria v angličtine záhadné slovo "covfefe", ktoré Trump koncom mája použil v jednom zo svojich tweetov.
"Tweety majú moc a prezident musí niesť zodpovednosť za každý z nich," uviedol Quigley. Kongresman upozornil, že Trumpovo časté a nekontrolované používanie svojho osobného konta na Twitteri ako nástroja oficiálnej komunikácie je bezprecedentné.
Quigley sa domnieva, že ak prezident USA využíva sociálne siete, aby na nich zverejňoval svoje spontánne vyhlásenia ohľadom politiky, treba si byť vedomý toho, že "sú zaznamenané a uložené i na neskoršie použitie".
Kongresman žiada, aby boli archivované nielen tweety z Trumpovho osobného konta @realDonaldTrump, ale aj z oficiálneho prezidentského účtu @POTUS.
Trump zaskočil používateľov internetu svojím záhadným a nezrozumiteľným tweetom, ktorý vyslal do sveta 31. mája. Na svojom twitterovom konte totiž vtedy napísal: "Despite the constant negative press covfefe". Vzhľadom na silnú averziu, ktorú Trump pociťuje a prejavuje voči novinárom, sa mnohí domnievali, že chcel zrejme napísať "press coverage".
Aj keď by sa tento preklep dal vysvetliť Trumpovou únavou či priveľkými rukami - ako o nich žartoval počas predvolebnej kampane -, používateľov internetu prekvapovalo, že tweet napriek svojej nezrozumiteľnosti na sieťach koloval ešte štyri hodiny po zverejnení.
Trumpov post mal viac ako 100.000 retweetov a bol najviac komentovaným príspevkom na sociálnych sieťach. Ani nie dve hodiny po zverejnení Trumpovho tweetu sa slovo covfefe dostalo aj do slovníka Urban Dictionary, ktorý je považovaný za akúsi bibliu amerického argotu. Slovo "covfefe" je vhodné použiť, keď "chcete napísať 'coverage', ale máte príliš malé ruky na to, aby ste obsiahli všetky klávesy s písmenami na klávesnici".
Záhadnosť tweetu ešte umocnil hovorca Bieleho domu Sean Spicer, keď vyhlásil, že "prezident a malá skupina ľudí presne vedia, čo tým chcel povedať". Krátko nato tento tweet zo siete zmizol nasledovaný Trumpovou výzvou: "Kto nájde pravý význam 'covfefe'? Dobre sa bavte!".

Americká telekomunikačná spoločnosť Verizon Communications oznámila, že dokončila prevzatie kľúčových internetových aktív Yahoo v celkovej hodnote 4,48 miliardy USD (3,99 miliardy eur). Zároveň uviedla, že výkonná riaditeľka internetovej spoločnosti Marissa Mayerová vo svojej funkcii končí.
Dokončenie kontraktu, ktorý bol oznámený ešte v júli minulého roka a ktorého hodnota bola pôvodne vyššia, bolo naplánované na skoršie obdobie, celý proces sa však posunul v dôsledku informácií o únikoch údajov o klientoch Yahoo. To ovplyvnilo aj cenu kontraktu.
Pôvodne mal Verizon za jadrové aktíva Yahoo zaplatiť 4,83 miliardy USD. Zanedlho po oznámení akvizície zo strany Verizonu internetová spoločnosť zverejnila, že hackeri v rokoch 2013 a 2014 ukradli údaje o klientoch. Celkovo sa kauza dotkla viac než miliardy účtov. Neskôr sa firmy dohodli, že konečná hodnota akvizície bude oproti pôvodnej o 350 miliónov USD nižšia.
V piatok 16. júna sa Yahoo premenuje na Altaba, ktorej kľúčovými aktívami budú 15,5-% podiel v spoločnosti Alibaba Group Holding a 35,5-% podiel v Yahoo Japan Corporation. Šéfom holdingovej spoločnosti Altaba sa stane Thomas McInerney, člen správnej rady Yahoo. Marissa Mayerová, ktorá stála na čele Yahoo od júla 2012, by mala získať "zlatý padák" v hodnote viac než 23 miliónov USD.

Copyright TASR ©2017