24. 4. 2008

Čriepky z ekonomiky

Čriepky z ekonomiky
VÝROČNÁ SPRÁVA ČASŤ B ZA ROK 2007-Ekonomika v roku 2007 / úryvky /
Plnenie hlavných ukazovateľov – explikácia
Východiskovým materiálom pre vypracovanie Výročnej správy za oblasť ekonomiky v predkladanej štruktúre je Radou STV schválený Rozpočet STV na rok 2007. Predkladaný materiál navyše obsahuje súhrn plnenia hlavných ukazovateľov / TAB. Č.1 /, ktoré sú následne podrobne analyzované v jednotlivých kapitolách. Z uvedených údajov v tabuľke hlavných ukazovateľov vyplýva, že STV hospodárila v roku 2007 so stratou 160 705 tis. Sk, ktorá zostala na tejto úrovni len vďaka prevádzkovej dotácii zo štátneho rozpočtu v objeme 100 000 tis. Sk. Celá dotácia bola účelovo viazaná na krytie straty roka 2007. Na nepriaznivom vývoji hospodárskeho výsledku sa podpísal hlavne neplánovaný nárast objednávkovej výroby bez rešpektovania väzby na finančné zdroje. Výroba a vysielanie boli v jednotlivých programových typoch v Programovom koncepte nastavené nereálne. Skutočnosť hlavne na Jednotke v programovom type zábava, publicistika a spravodajstvo nezohľadňovala objemy hodín tak, ako boli nastavené v Programovom koncepte, čo malo za následok prekročenie plánovaných nákladov na výrobu programu takmer o 80 mil. Sk. Väčšina výroby nad rámec plánu bola viazaná zmluvnými vzťahmi do konca roka a nové výroby sa zazmluvňovali aj pre jesennú vysielaciu štruktúru napriek tomu, že neboli kryté rozpočtom. /Podrobná analýza v objemových ukazovateľoch výroby a vysielania je uvedená v časti A Plnenie programového konceptu/ Ďalší negatívny trend vývoja zaznamenala aj oblasť investícií, kde bolo preinvestovaných menej finančných prostriedkov oproti plánu o 62 366 tis. Sk. Táto skutočnosť navyšuje vnútorný dlh STV a spomaľuje reprodukciu hmotného i nehmotného investičného majetku STV.
Celkové náklady STV za rok 2007 boli vo výške 2 409 235 tis. Sk, čo v porovnaní s plánom predstavuje prekročenie o 134 785 tis. Sk. Vyššie čerpanie nákladov nastalo v položkách spotrebované nákupy, služby, osobné náklady a dane a poplatky.
Celkové výnosy za rok 2007 dosiahli sumu 2 248 530 tis. Sk. Oproti plánu boli vyššie o 169 830 tis. Sk. Vyššie výnosy boli dosiahnuté pri koncesionárskych poplatkoch, výnosoch za predaj reklamy, ostatných výnosoch a v dôsledku neplánovanej prevádzkovej dotácie.
PLNENIE NÁKLADOV STV ZA ROK 2007
Spotrebované nákupy boli čerpané v sume 90 339 tis. Sk, čo predstavuje prekročenie plánu vo výške 13 689 tis. Sk ( 117,86 % plnenie plánu ). Členia sa na spotrebu materiálu (49 957 tis. Sk), spotrebu energií (39 990 tis. Sk) a predaj tovaru (392 tis. Sk). Výrazné prekročenie v položke materiál spotrebovaný pri výrobe relácií (plnenie na 208,47%) súvisí najmä so zvýšenými potrebami na zabezpečenie výroby hlavného spravodajstva (výroba a dodávka dekorácie k scéne...) ako aj potreba zakúpenia výpravných prostriedkov do relácií Superkraj, OTO 2006 a Hit storočia. Nákladová položka vecné ceny v súťažiach bola prekročená o 883 tis. Sk, na ktorej sa podieľali najmä ceny do súťažných relácií, ktoré STV vyrábala v náväznosti na MS v hokeji 2007. Tieto zvýšené náklady však boli vykompenzované vyššími výnosmi z reklamy napojenými na toto športové podujatie. Vyššie čerpanie pri položke elektrotechnický a elektronický materiál (126,15%) vzniklo v dôsledku potreby nákupu elektrosúčiastok do pokazených technických zariadení ako aj nákupu náhradných dielov do záznamových strojov. Prekročenie v položke kazety a iné nosiče (o 489 tis. Sk) je spôsobené najmä zvýšenými nárokmi na prepis archívnych nosičov pre potreby vysielania z dôvodu modernejšej technológie vysielacích pracovísk. Vyššie čerpanie v položke spotreba materiálu a DHM do 5 000 Sk (o 908 tis. Sk) vzniklo najmä v dôsledku dodatočných technických prehliadok motorových vozidiel a následnou potrebou zabezpečiť nákup náhradných dielov na ich opravu. Uvedená položka bola prekročená aj z dôvodu nákupu hasiacich prístrojov a požiarnych hadíc, ktoré STV musela vymeniť z dôvodu bezpečnosti a ochrany pracovísk. Prekročenie plánu v nákladovej položke Drobný HM nad 5 000 Sk (plnenie na 141,05%) priamo súvisí s nákupmi spojenými s prípravou a realizáciou nového technologického pracoviska OMTK ako aj s vybavením priestorov šatní pre štúdio MD 4. Vyššie čerpanie nákladov pri spotrebe ostatnej elektrickej energie vzniklo v dôsledku skutočnosti, že na konci roka 2007 dochádzalo k presunom výroby z externého prostredia do interného prostredia.
PLNENIE VÝNOSOV STV ZA ROK 2007
V roku 2007 dosiahla STV celkové výnosy vo výške 2 248 530 tis. Sk, čo predstavuje vyššiu skutočnosť oproti plánu o 169 830 tis. Sk. Celkové výnosy STV sa skladajú z piatich výnosových skupín: - Koncesionárske poplatky predstavovali sumu 1 493 055 tis. Sk, čo znamená prekročenie plánu o sumu 3 855 tis. Sk, t.j. 100,26% plnenie plánu. - Príjmy z predaja reklamy boli vo výške 532 944 tis. Sk, čo predstavuje prekročenie plánu v rozsahu 32 944 tis. Sk, t.j. plnenie plánu na 106,59 %. - V roku 2007 sa predal dlhodobý majetok vo výške 36 763 tis. Sk, čo predstavuje 93,07% plnenie plánu. - Slovenskej televízii bola v decembri 2007 poskytnutá dotácia vo výške 100 000 tis. Sk. - Ostatné výnosy predstavovali sumu 85 768 tis. Sk, ktorá znamená prekročenie plánu o 35 768 tis. Sk
Hospodársky výsledok
V roku 2007 Slovenská televízia hospodárila s negatívnym výsledkom vo výške 160 705 tis. Sk, čo však oproti plánovanému hospodárskemu výsledku za rok 2007 (-195 750 tis. Sk) predstavuje pozitívny rozdiel v sume 35 045 tis. Sk, na ktorom mala hlavný vplyv najmä prevádzková dotácia t.j. poskytnutie finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu za účelom vykrytia straty za rok 2007 vo výške 100 000 tis. Sk. Slovenská televízia navrhuje vytvorenú stratu v súlade s § 22 zákona č.16/2004 Z.z. o Slovenskej televízii vykryť nerozdeleným ziskom minulých období.
Budúci vývoj Slovenskej televízie
Hospodárenie STV v nasledujúcom období ovplyvní viacero skutočností:
1. Platnosť nového zákona od 1.4.2008 o úhrade za služby verejnosti, kde plán predpokladá zvýšenie výberu cca o 190 000 tis. Sk. Plánovaný záporný hospodársky výsledok STV v schválenom rozpočte na rok 2008 v objeme 146 680 tis. Sk bude možné aspoň čiastočne eliminovať v prípade pozitívneho trendu výberu poplatkov za služby verejnosti.
2. Prijatie platnosti nového zákona o úhrade za služby verejnosti ovplyvnilo aj rozhodnutie spustiť vysielanie monotematického športového okruhu STV3 od 8.8.2008 a otvoriť tak priestor pre investície v roku 2008 smerujúce k rozširovaniu poskytovanej programovej služby v súvislosti s prechodom na digitálne terestriálne televízne vysielanie.
3. Prijatie zákona č. 68/2008 Z. z. o úhrade za služby verejnosti by malo mať dopad na spôsob uplatňovania zákona o dani z pridanej hodnoty. Predpokladáme, že STV by mala prestať používať krátenie dane pomerom podľa § 49 ods. 5 zákona o DPH a mala by prejsť na krátenie dane koeficientom podľa § 49 ods. 4 zákona. (Definitívne stanovisko DR SR ešte STV neobdržala).Táto zmena by však nemala mať dopad na hospodársky výsledok STV. Hospodársky výsledok by mohla negatívne ovplyvniť metodika správcu dane, podľa ktorej si STV môže uplatňovať DPH len z nákupov tovarov a služieb použitých na výrobu relácií , ktoré sú sponzorované, na réžiu a na komerciu. Definitívne doriešenie problematiky odpočtu DPH je závislé od výsledku súdneho sporu s DR SR.
4. STV očakáva v nasledujúcom roku legislatívne zmeny a ekonomické dopady v súvislosti s prijatím zákona o vzniku audiovizuálneho fondu. Výška percentuálneho odvodu do tohto fondu môže negatívne ovplyvniť výrobu a vysielanie vlastnej dramatickej a dokumentárnej tvorby a jej nevyhnutnú revitalizáciu.
5. Pozitívny dopad na zabezpečenie úloh, ktoré STV plní zo zákona a rozvoj v oblasti programovej služby by mohol priniesť model financovania vysielania verejnej služby prostredníctvom zmluvy so štátom.
Budúci rok bude pre STV rokom väčšej finančnej stability, keďže už bude zrejmé, aký bude vývoj výberu úhrad za služby verejnosti a aký bude dopad z novo prijatých legislatívnych opatrení. Nadväzne na to bude možné s oveľa väčšou istotou zostaviť vyrovnaný rozpočet pri súčasnom zabezpečení všetkých úloh, ktoré STV vyplývajú zo zákona.