5. 11. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Európska únia predstavila včera novú týždennú spravodajskú publikáciu, ktorej zámerom je čeliť fenoménu, ktorí Európania nazývajú "dezinformačné útoky" z Ruska. Tlačová agentúra DPA uviedla, že Rusko je obviňované z toho, že používa médiá na šírenie falošných informácií a podporovanie vlastnej verzie udalostí.
Vzťahy medzi Bruselom a Moskvou ochladli po vypuknutí konfliktu na východe Ukrajiny a dosiahli najnižšiu úroveň od rozpadu Sovietskeho zväzu.
Nová publikácia si kladie za cieľ ukázať európskemu publiku obrovské množstvo takýchto dezinformačných útokov, ktorým je verejnosť vystavená každý deň.
Prvé vydanie obsahuje viac ako 40 incidentov zistených v priebehu októbra, pričom ide o zhrnutie týchto správ z rôznych médií a poskytnutie informácií, ktoré pôvodné správy vyvracajú.
Mnoho správ pochádza z ruských médií, vrátane spravodajského servera Sputnik, ktorý je vo vlastníctve ruskej vlády a vznikol ako nástroj boja proti "západnej propagande". Ďalším médiom, ktoré šíri dezinformácie, je podľa EÚ štátom financovaná televízna stanica RT, ktorá vysiela vo viacerých jazykoch pre divákov žijúcich na Západe.
Medzi príklady informácií, ktoré nová publikácia vyvrátila, je napríklad správa, že Lotyšsko chce znovu zaviesť povinnú vojenskú službu, komentáre spájajúce ukrajinskú vládu so skupinou Islamský štát a ďalšími militantnými skupinami alebo článok o tom, že USA chcú zničiť Rusko len jedným zásahom, ale obrovských rozmerov.

Srbská štátna tlačová agentúra Tanjug, založená ešte v časoch bývalej Juhoslávie, prestala právne existovať po tom, ako sa do konečného termínu stanoveného na jej privatizáciu nenašiel žiadny záujemca o kúpu zostávajúceho majetku agentúry. Informovala o tom  agentúra DPA s odvolaním sa na Asociáciu srbských novinárov (UNS).
Srbské ministerstvo kultúry v oznámení potvrdilo, že agentúra Tanjug zanikne a jej približne 180 zamestnancov dostane odstupné. Predstaviteľ rezortu podľa televízie B92 vyhlásil, že dve súkromné tlačové agentúry sú pre srbský trh postačujúce. Správy o možnej transformácii Tanjugu zo štátneho podniku na vládny spravodajský úrad označil za nepodložené.
Tanjug (Telegrafická agentúra novej Juhoslávie) založili juhoslovanskí komunistickí partizáni v roku 1943 počas druhej svetovej vojny. Na vrchole svojho pôsobenia v 70. a 80. rokoch mala agentúra globálnu sieť dopisovateľov a bola medzinárodne rešpektovaná najmä pre konexie na rozvojové krajiny. Pod správu samostatného Srbska prešla v roku 2006.
Z celkového počtu 73 štátnych médií bolo do predpísaného termínu, 31. októbra, sprivatizovaných 36, niektoré postihla likvidácia. Tlačová agentúra Tanjug vstúpila do privatizácie na základe nového privatizačného zákona. Tanjug bola členom Európskej aliancie tlačových agentúr (EANA).

Copyright © TASR