19. 1. 2020

MEDIA NEWS


MEDIA NEWS

Úrady na Moskvou anektovanom Kryme zakázali ukrajinskému novinárovi Tarasovi Ibrahimovovi navštíviť územie polostrova, ale aj Ruska do roku 2054, informovala v sobotu agentúra Interfax-Ukrajina.
Podľa nej Ibrahimov uviedol, že návštevu Krymu do 31. mája 2054 mu zakázala ruská Federálna bezpečnostná služba (FSB).
Domnieva sa, že tento zákaz súvisí s jeho novinárskou prácou na pokrývaní súdnych procesov s krymskými Tatármi na Kryme a v Rusku.
Dodal však, že ruské úrady mu dôvody zákazu nevysvetlili ani písomnou, ani ústnou formou.
Ibrahimov pôsobil na Kryme od roku 2016. Rôzne ukrajinské médiá si ho najímali na pokrývanie súdnych procesov týkajúcich sa krymských Tatárov a Ukrajincov, ako aj na pokrývanie rôznych razií, ktoré na území Krymu podnikala FSB a Hlavné riaditeľstvo pre boj proti extrémizmu Ministerstva vnútra Ruskej federácie.



Americká spoločnosť The Walt Disney Company odstránila slovo "Fox" z názvu svojho filmového štúdia 20th Century Fox. Oficiálny názov tejto slávnej umeleckej inštitúcie je odteraz 20th Century Studios.
Podľa amerických médií, ktoré v sobotu citovala stanica BBC, Disney nechce, aby sa názov štúdia spájal s radikálnou pravicovou spravodajskou stanicou Fox News jeho predchádzajúceho vlastníka, magnáta Ruperta Murdocha. Samotná spoločnosť však príčiny tohto rozhodnutia nevysvetlila.
Spoločnosť Disney kúpila štúdio 20th Century Fox spolu s ďalšími mediálnymi podnikmi minulý rok v marci za 71 miliárd dolárov. Štúdio je známe produkciou niekoľkých najúspešnejších filmov všetkých čias vrátane Titanicu či Avatara. Spoločnosť premenovala i menšie filmové štúdio Fox Searchlight Pictures na Searchlight Pictures.
Pôvodná filmová spoločnosť 20th Century Fox vznikla v roku 1935 po zlúčení Fox Film Corporation a Twentieth Century Pictures. Murdochova firma News Corporation ju kúpila v polovici 80-tych rokov a v roku 1996 v rámci nej vznikol spravodajský kanál Fox News, ktorý sa postupne stal najsledovanejším médiom svojho druhu v USA.
Podľa časopisu Variety známa znelka a majákové logo filmového štúdia 20th Century Fox zostane zachované. Spoločnosť Disney tiež prevádzkuje televízny kanál 20th Century Fox Television a produkčnú spoločnosť Fox 21 Television Studios; zmeny v ich názvoch však ohlásené neboli.



Copyright © TASR 2019

Sociálna sieť Twitter umožňovala zacieliť reklamy na používateľov i podľa kľúčových slov ako "neonacista", "zástancovia Belošské nadradenosti" či "islamofobové". Ukázal to nedávny experiment spravodajské spoločnosti BBC, ktoré sa podarilo opakovane spustiť platené oznámení s problematicky definovanou cieľovou skupinou. Platforma sa po upozornení redakcie ospravedlnila a uviedla, že problém odstránila.
Twitter podobne ako Facebook a ďalšie digitálne spoločnosti zhromažďuje informácie o užívateľoch a vytvára z nich podrobné profily o ich životnej situácii a záujmoch. Daná platforma potom môže podľa požiadaviek inzerentov pomerne presne zacieliť reklamu napríklad na "rodičov s tínedžermi deťmi" alebo na "amatérskych fotografov".
Twitter uvádza, že citlivé termíny zo zoznamu použiteľných kľúčových slov vyraďuje, BBC ale odhalila rad trhlín v tomto opatrení. Rozhranie pre nákup reklamy napríklad uvádzalo, že oznámenie zadanej pod heslom "neonacista" by mohlo v Británii osloviť 67.000 až 81.000 užívateľov.
Za účelom otestovania systému bola cez anonymný účet vytvorená falošná reklama s odkazom "šťastný nový rok", ktorá bola zacielená problematickými kľúčovými slovami na tri rôzne skupiny. Po krátkej dobe bolo oznámenie schválené a niekoľko hodín sa zobrazovalo používateľom, ako ho autor stiahol. Podľa BBC bolo možné reklamy zadávať aj na základe hesiel ako "islamofobovia" a "islamofóbia", pri ktorých Twitter odhadol potenciálne publikum na zhruba 100.000 ľudí. Ďalšie povolenú cieľovou skupinou boli používatelia vo veku od 13 do 24 rokov spadajúce pod kategórie "anorexia" a "bulímia".
Sociálna sieť následne priznala, že jej opatrenia zavedené s cieľom zabrániť zneužitiu reklamného systému nebola správne aplikovaná.
"Preventívne opatrenia zahŕňajú zákaz istých citlivých alebo diskriminačných termínov, ktoré neustále aktualizujeme. V tomto prípade bolo možné niektoré z týchto termínov použiť na účely zacielenia. Bola to chyba," uviedol Twitter. Za problém, ktorý bol vraj okamžite napravený, sa spoločnosť ospravedlnila.
Za posledné roky ide už o niekoľký podobný prípad. Predvlani na jeseň napríklad informoval server The Intercept, že sa mu podarilo zacieliť reklamu na 168.000 facebookových užívateľov, medzi ktorých záujmy patrí "biela genocída". Investigatívnej skupina ProPublica o rok skôr odhalila, že facebook umožňoval inzerentom vyhľadávať potenciálne publikum aj na základe slovných spojení ako "Hitler neurobil nič zlé" alebo "ako páliť Židov".


Britskí psychiatri vyzvali veľké technologické spoločnosti ako Facebook či Twitter, aby im poskytli dáta potrebné k výskumu o správaní mladých ľudí na sociálnych sieťach. Bez týchto údajov nie je podľa Kráľovskej psychiatrickej spoločnosti (RCP) možné určiť zdravotné riziká spojené s nadmerným používaním sociálnych sietí v mladom veku, informovala dnes agentúra AP. Výskum by mal byť podľa odborníkov hradený z digitálnej dane.Psychiatri v správe o technológiách a psychickom zdraví detí a mladistvých vyzvali, aby veľké spoločnosti prevádzkujúce sociálne siete ako je facebook, twitter či instagram platili daň, z ktorej výnosov by sa financoval okrem iného aj výskum účinkov škodlivého obsahu na internete na jeho najzraniteľnejšie používateľa. Spravodlivé zdaňovanie veľkých internetových korporácií je pritom v súčasnosti jednou z otázok, na ktorých riešenie krajiny po celom svete hľadajú zhodu len veľmi zložito.Psychiatrička Bernadka Dubickaová, ktorá je spoluautorkou správy, uviedla, že v posledných rokoch vo svojej praxi zaznamenala nárast počtu prípadov sebapoškodzovania a pokusov o samovraždu u mladých ľudí a to "v dôsledku ich diskusií na sociálnych sieťach a v on-line prostredí".
Podľa Dubickaové, ktorá pôsobí na univerzite v Manchestri, je prakticky nemožné, aby lekári pochopili prínosy a hrozby sociálnych sietí, ak im veľké technologické spoločnosti neposkytnúť dáta potrebné k dôkladnému výskumu. V ochrane detí na internete a v reálnom svete tak podľa nej panuje "dvojitý štandard".
Podľa správy britských psychiatrov pribúda dôkazov, že používanie internetu môže škodiť psychickému zdraviu a viesť k sebapoškodzovaniu či samovraždám detí a mladistvých, podrobný výskum v tejto oblasti ale podľa nich stále chýba. Lekári zároveň zdôraznili, že internet a sociálne siete prinášajú aj pozitíva, ako je on-line podpora, okamžitá komunikácia s priateľmi a prístup k informáciám.


Copyright © ČTK 2019