16. 5. 2006

Voľby naše premilené

Voľby naše premilené
Slovenský rozhlas už má požiadavku na výrobu rozhlasových politických spotov. Uviedla to tlačová tajomníčka SRo Adriana Jobbiková. Politické subjekty kandidujúce v júnových parlamentných voľbách však zatiaľ ešte uvažujú o tom, koľko vysielacieho času si v SRo kúpia. Záujem o politickú reklamu však SRo už eviduje. Zástupcovia 21 politických subjektov, ktoré kandidujú v júnových parlamentných voľbách, musia prejaviť záujem o nákup vysielacieho času určeného na vysielanie politickej reklamy najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej reklamy, teda do 22. mája, pripomenula Jobbiková. SRo musí, rovnako ako STV, na diskusné relácie vyhradiť 10 hodín a na politickú reklamu maximálne 10 hodín. To v praxi znamená, že ak niektoré zo strán neprejavia o politickú reklamu záujem, verejnoprávny rozhlas a televízia odvysielajú menej politickej reklamy. Slovenská televízia momentálne rokuje s viacerými politickými stranami o vysielaní politickej reklamy. Ako povedal člen manažmentu STV Branislav Zahradník, "z dôvodu potreby zachovania diskrétnosti týchto obchodných rokovaní nebudeme uvádzať konkrétne politické strany". Doposiaľ si však zákonné právo na vysielací čas politickej reklamy uplatnila len strana Smer-SD, konštatoval. STV neeviduje požiadavku na výrobu volebných spotov. "STV neposkytuje servis politickým stranám na výrobu spotov, nemáme na to voľné kapacity, ani to nie je predmetom našej činnosti," dodal Zahradník. Diskusie v oboch verejnoprávnych médiách sú pre politické subjekty zdarma. Inak je to však v prípade politickej reklamy, ktorú budú obe médiá predávať. V STV budú spoty stáť podľa vysielacieho času od 30-tisíc do 200-tisíc korún a v SRo od 3 000 do 15 tisíc korún. Bloky s politickou reklamou budú v STV trikrát denne a v SRo šesťkrát denne. STV bude vysielať politickú reklamu denne od 28. mája a aj v deň volieb 17. júna. SRo bude politickú reklamu vysielať od 27. mája do 16. júna. Zákon o voľbách do Národnej rady SR neobmedzuje právo vysielateľov stanoviť si cenu za náklady na vysielanie politickej reklamy. Vyplýva to z minulotýždňových rokovaní Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) s Ministerstvom vnútra (MV) SR o výklade ceny za vysielanie politickej reklamy. Riaditeľ Kancelárie RVR Andrej Holák hovorí , znamená to, že je vecou vysielateľov - verejnoprávnych aj súkromných elektronických médií, akú cenu za vysielanie politickej reklamy určia. Musia však garantovať rovnakú cenu a aj rovnaké platobné podmienky pre všetky politické subjekty, ktoré kandidujú vo voľbách a prejavia záujem o nákup politickej reklamy. Problém licenčná rada konzultovala i s Ústrednou volebnou komisiou pre voľby do NR SR. Politická reklama sa nezapočítava do času vyhradeného podľa zákona pre vysielanie reklamy a platí to tak pre verejnoprávne ako aj pre súkromné médiá.