Včerajšia Rada mal skutočne fascinujúci priebeh. Rada rokovala o materiáloch,ktoré boli predložené v príkrom rozpore s Rokovacím poriadkom Rady STV , článkom 5, odstavcom 6. Aj odôvodnenie predsedu bolo viac ako pôvabné - robil to aj predseda pred ním, tak čo ? Áno , Miroslav Kollár otvoril 29. novembra 2005 diskusiu o o rozpočte a programovom koncepte, ale rada o tom rozhodla inokedy . Rada sa na základe žiadosti manažmentu STV rozhodla, že programový koncept a rozpočet bude prerokovávať za zatvorenými dvermi, pretože , podľa predsedu Rady STV Bohumíra Bobockého, bol tento rok návrh rozpočtu zostavený novým spôsobom , a "sú tam aj zmluvy, ktoré podliehajú ochrane osobných údajov a obchodného tajomstva. V minulosti sa tieto veci neprerokovávali". O približne dva o pol miliardách z verejných zdrojov sa teda rokovalo neverejne, čo nemá nielen oporu v zákone , ale ani v rokovacom poriadku rady STV. Ak by akákoľvek konkurencia počula strategické informácie, ktoré odzneli , určite by sa triasla od strachu. Avšak najstrategickejšia otázka- koncepcia spravodajstva, na ktorú konkurencia striehne, odznela v priamom prenose ! Kĺúčová záležitosť Slovenskej televízie. Celkové náklady STV na tento rok sú naplánované vo výške 2 523 780 000 korún, celkové výnosy dosahujú 2 377 100 000 korún a investičné výdavky 197 418 000 korún. Ide o stratový rozpočet vo výške 140 miliónov korún , pričom strata za rok 2007 bude najmenej 195.000.000 korún, po decembrovej 100-miliónovej dotácii .
Rada dala aj nasledujúce podmienky :
a) Vyhodnotiť čerpanie schváleného rozpočtu a jeho čerpania k 30. 4. 2008 vo väzbe na prijatie nového zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom. V prípade neschválenia, resp. zmeny nového zákona o poplatkoch za služby verejnosti poskytované Slovenskou televíziou a Slovenským rozhlasom prijať okamžité opatrenia smerujúce k redukcii nákladov vo výške rozpočtovaného navýšenia výnosov z koncesionárskych poplatkov (228,8 mil. Sk), resp. k ich pomernej redukcii v závislosti od rozdielu schválenej výšky poplatku pre Slovenskú televíziu a predpokladanej výšky tohto poplatku;
b) Predložený plán nákladov na STV3 vo výške 103.486 tisíc Sk zahrnúť do celkového rozpočtu STV na rok 2008 formou jeho dodatku až na základe zabezpečenia zdrojov na krytie prevádzkových nákladov na STV3 (napríklad: formou rozvojového projektu financovaného zo štátneho rozpočtu);
c) Minimalizovať objem obstarávaných investícií v prvom polroku 2008 a následne tieto realizovať až v druhom polroku 2008;
d) Vyhodnotiť čerpanie schváleného rozpočtu k 31. 8. 2008 a prijatie jeho úpravy pri nepriaznivom výhľade čerpania;
e) Predložiť dopracovaný programový koncept, ktorý bude reálne zosúladený s návrhom rozpočtu STV na rok 2008.
Rozpočet priamo nezahŕňa náklady na spustenie STV3 a množstvo programov, na ktoré sa pri zostavovaní rozpočtu, ale aj programového konceptu, zabudlo. Takisto chýbal výkaz ziskov a strát a údaje z predchádzajúceho obdobia. Celý rozpočet však má množstvo úskalí , ale aj samotné plánované výnosy sú nadhodnotené o cca 100 miliónov Rada STV schválila aj plán nákladov na STV3 pre tento rok vo výške takmer 103,5 milióna korún.
Rada poverila štatutára aby vypracoval projekt STV3 vo forme rozvojového projektu, ktorý má byť podkladom pre žiadosť o dotáciu, o ktorú chcú požiadať ministerstvo financií. Dotácia by mala slúžiť na pokrytie výrobných nákladov po skončení olympijských hier až do roku 2009. V STV ale nikto nevie garantovať, či STV v auguste spustí tretí kanál - STV3, ktorý má byť špecializovaný na šport. Potom je to už vlastne jedno . Koncept vôbec nepočíta s vytvorením kvalitného komunitného webu s prvkami social networkingu, čo je pre STV otázkou prežitia. STV je totiž kráľom v cieľovej skupine 55+. Zaostávanie v tejto oblasti / aj vo video on demand / je , oproti TV Markíza a TV JOJ úplne priepastné a ohrozujúce samotný zmysel verejne služby. Digitalizácie kultúrneho dedičstva v oblasti audiovizuálnych archívov s prihliadnutím potrieb budovania Slovenskej digitálnej knižnice úplne absentuje . Nie sú navrhnuté takmer žiadne technologické, programové, ani finančné riešenia. Ak sa nezačne tento rok, netreba ju už vôbec robiť. Je však možné, že niektorí členovia rady a vedenia už vedia, ako to bude s digitalizáciou v STV vyzerať a , predovšetkým, kto to v tomto chaose narýchlo získa. Preto sa to nikde nespomína.
Základné východiská rozpočtu / a nielen to / boli skomunikované za rítomnosti Dozornej komisie STV a niekoľkých členov Rady STV, čo je úplným nezmyslom z hľadiska riadenia a, samozrejme, zákona. Nie je možné sa na niečom podieľať a potom to kontrolovať zo zákona.
Na záver si zaspievajme :
Planou nad mou zemí hvězdy rudé,
stojí nad mou zemí strana hospodář.
Nad mou mladou zemí, nad tou,
která bude,na praporech vlaje Stalinova tvář.