DALITO!

1. 10. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Turecké úrady nariadili 12 spravodajským spoločnostiam, aby ukončili svoju činnosť. Ako dôvod svojho nariadenia uviedli ohrozenie bezpečnosti štátu, informovala štátna tlačová agentúra Anadolu.
Rozhodnutie tureckých úradov zvyšuje obavy, že výnimočný stav, ktorý bol vyhlásený v polovici júla po neúspešnom pokuse o vojenský prevrat, vláda využíva na potlačenie opozície, píše agentúra AP.
Bezprostredne po prevrate vláda nariadila ukončiť činnosť viacerých médií, ktoré podozrievala z napojenia na moslimského duchovného Fethullaha Gülena.
Gülen žije v USA a jeho vydanie Ankara žiada preto, že ho považuje za vodcu "teroristickej organizácie". Po prevrate boli do väzby vzaté desiatky novinárov a iných zamestnancov médií.
Neskôr sa vládne úrady zamerali aj na údajne prokurdské médiá, ktoré obvinili zo spojenectva s kurdskými povstalcami. Vo štvrtok večer sa zasa objavila správa o represiách voči 12 ďalším televíznym staniciam podozrivým z napojenia na teroristické organizácie alebo skupiny ohrozujúce bezpečnosť štátu.
Agentúra AP uviedla, že medzi novoperzekvovanými sú väčšinou prokurdské či ľavici naklonené televízie, ale aj TV kanál, ktorý vysiela detské animované filmy v kurdčine, či stanica, kde hrajú kurdské ľudové piesne.
Viaceré novinárske organizácie z Turecka i zahraničia odsúdili najnovší záťah proti médiám v krajine. Výkonný riaditeľ Výboru na ochranu novinárov (VON) Robert Mahoney uviedol, že po umlčaní kritických médií sa turecká vláda zamerala na vysielateľov pre národnostné menšiny.
"Ak vláda vníma dokonca aj programy pre deti ako ohrozenie bezpečnosti štátu, je to jasné zneužitie jej právomocí v čase výnimočného stavu," spresnil.
Turecké združenie novinárov vyzvalo vládu, aby prestala prenasledovať novinárov, ktorí pracujú pre verejnosť, a aby zabezpečili jej právo na informácie a právo dozvedieť sa pravdu.
Zdroje z vládnych kruhov trvajú na tom, že zákrok proti médiám alebo novinárom nesúvisí s novinárskou činnosťou, ale s ich kontaktmi s teroristickými organizáciami.
Od vyhlásenia výnimočného stavu v Turecku bolo zatknutých viac ako 100 novinárov, ďalších asi 2500 ich bolo prepustených zo zamestnania a stovky prišli o novinárske preukazy, čo im v podstate znemožňuje prácu.



Výbor na ochranu novinárov (CPJ) vyzval tureckú vládu, aby zrušila svoje rozhodnutie o zákaze vysielania pre najmenej 20 televíznych a rozhlasových staníc v krajine. Oznámila to agentúra DPA.
Ankara už umlčala rozsiahly segment spravodajských médií, ktoré kritizovali jej kroky, a pokračuje v ťažení proti kultúrnej slobode a politickej slobode prejavu, uviedol zástupca riaditeľa CPJ Robert Mahoney.
Turecké orgány vo štvrtok nariadili zastavene prevádzky 12 televíznych a 11 rozhlasových staníc. Satelitný a káblový operátor Türksat ukončil prenos signálu niekoľkých kanálov už v ten istý deň, medzi inými aj televíznej stanice Zarok TV, ktorá vo svojom programe ponúkala kreslené rozprávky v kurdčine.
Zrušené boli aj ďalšie dve kurdské stanice. Turecká vláda k opatreniam pristúpila v rámci mimoriadneho stavu vyhláseného po neúspešnom vojenskom pokuse o prevrat, ktorý sa uskutočnil v júli.
Skončiť má aj nezávislá stanica IMC TV, informovala turecká agentúra Anadolu. "Polícia sa tu môže objaviť kedykoľvek," povedal vedúci spravodajstva IMC TV Hamza Aktan, hoci podľa neho stanica nedostala žiadne oficiálne potvrdenie. Turecké úrady ju už vo februára odstránili z ponuky operátora Türksat.

Jeden z hlavných celoamerických denníkov USA Today vyzval svojich čitateľov, aby v novembrových prezidentských voľbách nehlasovali za republikánskeho kandidáta Donalda Trumpa.
Bezprecedentné vyhlásenie redakčnej rady však neodporučilo čitateľom žiadneho konkrétneho kandidáta. Okrem demokratickej uchádzačky Hillary Clintonovej ešte kandiduje niekoľko nominantov menších strán a nezávislých.
V dnešnom úvodníku USA Today zdôrazňuje, že noviny sa za 34 rokov svojej existencie doposiaľ nikdy nezapojili do predvolebného zápasu; teraz sa však svoj prístup rozhodli zmeniť.
"Tento rok sa nebude vyberať medzi dvoma spôsobilými nominantmi hlavných strán... Tento rok je jeden z kandidátov - republikánsky nominant Donald Trump - nespôsobilý zastávať prezidentský úrad, na čom sa jednomyseľne zhodla redakčná rada," uvádza sa v úvodníku dnešného vydania USA Today.
Podľa vedenia denníka Donald Trump počas 15 mesiacov trvania svojej kampane opakovane dokázal, že na prezidentskú funkciu nemá vhodnú povahu, znalosti, ani dostatok solídnosti a čestnosti.
Redakčná rada dospela k záveru, že Trump sa spreneveril základným medzinárodným záväzkom Spojených štátov vrátane jednoznačnej podpory NATO, odporu voči ruskej agresii a istoty platenia dlhov zo strany federálnej vlády. Okrem toho prejavuje obdiv k autoritárskym režimom a nedostatočný rešpekt k americkej ústave.
Noviny označili Trumpa za nevypočítateľnú osobnosť, za "sériového klamára", ktorý založil celú svoju kampaň na povzbudzovaní bigotných názorov a xenofóbie.
Redakčná rada zároveň zdôraznila, že nedospela ku konsenzu, ktorý by jej umožnil priamo vyjadriť podporu Hillary Clintonovej.
Súčasne s úvodníkom noviny zverejnili aj článok Trumpovho viceprezidentského kandidáta Mika Pencea. Ten Trumpa naopak obhajoval ako odvážneho, pevného a uvážlivého lídra, ktorý má namiesto prázdneho politického rečnenia radšej praktické skutky.
Proti Trumpovi v poslednom čase vystúpilo už viacero amerických novín, dokonca aj takých, ktoré dlhodobo podporujú Republikánsku stranu. Niektoré z nich, napríklad Houston Chronicle a Dallas Morning News, vyjadrili aj podporu Hillary Clintonovej. Cincinnati Enquirer a Arizona Republic vôbec prvýkrát vo svojej histórii podporili kandidáta Demokratickej strany. Noviny Detroit News zasa prvýkrát za 143 rokov vyslovili podporu nerepublikánskemu kandidátovi, konkrétne Garymu Johnsonovi, kandidujúcemu za Libertariánsku stranu.


Copyright © TASR 2016