4. 10. 2018

RADA RTVS

RADA RTVS

Východiská rozpočtu RTVS na rok 2019 naznačujú konzervatívny finančný plán. Očakávané príjmy a výdavky nedávajú priestor na rozvojový stav. Konštatovali to členovia Rady RTVS na štvrtkovom zasadnutí.
Marián Guľa zo sekcie ekonomiky RTVS informoval, že celkové príjmy podľa východísk rozpočtu by mali dosiahnuť 120 miliónov eur, najväčšiu časť, 81,8 milióna, tvoria príjmy z tzv. koncesionárskych poplatkov. "Príjem z reklamy plánujeme vo výške 5,5 milióna eur, ostatné príjmy vo výške 1,1 milióna eur," uviedol Guľa. Pri zostavovaní budúcoročného rozpočtu ráta RTVS zatiaľ so súčasnou výškou príjmu zo zmluvy so štátom na úrovni 26 miliónov eur. "Do rozpočtu má byť tiež zahrnutá úspora vo výške troch miliónov eur z roku 2018 s presunom konečného zostatku z minulých rokov vo výške 2,7 milióna eur," dodal.
Výrobné náklady sú z hľadiska východísk na úrovni prvého rozpočtu na rok 2018. "Pre televíznu výrobu plánujeme výdavky vo výške 34,7 milióna eur a pre rozhlas na úrovni 3,5 milióna eur," spresnil Guľa. Režijné náklady sa podľa jeho slov plánujú v rámci východísk rozpočtu vo výške 43,9 milióna. "Z veľkej časti, 20,6 milióna eur, sú to výdavky na vysielače," upozornil. Na investície má ísť 3,5 milióna eur.
RTVS musí rátať s nárastom osobných výdavkov, čo súvisí so zvýšením príplatkových položiek a rastom minimálnej mzdy, ale i nárastom počtu interných zamestnancov v roku 2018 - čiastočne v rámci rozvoja nových projektov, ale i prechodu externistov do interného stavu. Osobné výdavky sa plánujú vo výške 33,7 milióna eur. "Vzhľadom na to, že očakávané príjmy nám neumožňujú rozvojový stav, pri východiskách nepredpokladáme v roku 2019 tvorbu nových pracovných miest," konštatoval Guľa.
Generálny riaditeľ RTVS Jaroslav Rezník konštatoval, že v podobnej situácii, keď bolo potrebné vychádzať z konzervatívnych plánov, sa ocitol RTVS aj pri zostavovaní tohtoročného rozpočtu. "Všetky zmeny v priebehu roka stav len vylepšovali," pripomenul. RTVS bude podľa jeho slov klásť dôraz na to, aby sa zdroje, ktoré budú vylepšovať príjmovú stránku, zapracovali do rozvoja programu, zároveň je prioritou i znižovanie režijných nákladov cielenými krokmi a vyrokovaním lepších zmluvných podmienok. "To je cesta, ako mať nielen vyrovnane a rozvojovo nastavenú firmu, ale aj ako riešiť problém, ktorý RTVS musí dlhodobo tlačiť pred sebou – znižovať kumulovaný hospodársky výsledok z minulých období,“ pripomenul generálny riaditeľ RTVS.

RTVS má ambíciu výrazne osloviť mladých ľudí prostredníctvom sociálnej platformy Instagram. Na štvrtkovom rokovaní Rady RTVS to potvrdil riaditeľ sekcie nových médií Dušan Jančovič.
"Túto sociálnu platformu využívajú potenciálni diváci z radu najmladších používateľov internetu, potrebujeme sa na nich zamerať, spropagovať značku RTVS a to, čo pre nich ponúka," uviedol. RTVS je na Instagrame od leta. "V súčasnosti je tam približne 600 sledovateľov, každý mesiac ich počet rastie," informoval Jančovič.
Ako ďalej priblížil, medzi aktuálne projekty sekcie patrí redizajn a rozvoj aplikácie hybridnej televíznej platformy, rozšírenie funkcionalít spravodajskej aplikácie Správy RTVS, ktorá by po novom mala prinášať aj video a audio obsah, a tiež príprava komunikačnej stratégie na sociálnych sieťach.
Plánovaným projektom je spustenie spravodajského webu RTVS a tiež redizajn webu verejnoprávneho vysielateľa. "Naším cieľom je pridať nové funkcionality a tiež zlepšiť obsah sekcií program, archív a stream, ktoré sú podľa dát o sledovanosti webu najnavštevovanejšie," zdôraznil Jančovič.
Sekcia nových médií pripravuje aj mobilnú televíznu aplikáciu RTVS. Podľa Jančovičových slov by tam mal byť livestream všetkých kanálov RTVS a tiež obsah archívu dostupného na webe.
"Dynamika rozvoja nových médií závisí od finančných možností a zdrojov rozpočtu RTVS," priznal na záver Jančovič.

Copyright © TASR 2018