21. 10. 2013

TASR NEWS

TASR NEWS


Tlačová agentúra Slovenskej republiky začne dnešným dňom zverejňovať dáta Strediska analýz a empirických prieskumov (SANEP) z prieskumov verejnej mienky zameraných na nadchádzajúce parlamentné voľby v Čechách. Stredisko je prvým on-line výskumným internetovým strediskom verejnej mienky a prieskumu trhu v Českej republike a údaje poskytuje TASR na základe vzájomnej dohody. "Technológia SANEP-u je na území Čiech a Slovenska úplne nová. V minulosti ponúkla českej verejnosti mimoriadne presný prieskum podpory jednotlivých prezidentských kandidátov. Aj preto sme sa rozhodli s nimi spolupracovať pri aktuálnych parlamentných voľbách," konštatoval riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.
TASR bude v priebehu nasledujúcich dní prinášať výsledky meraní SANEP-u v oblasti očakávanej voličskej účasti, názorov a politických preferencií voličov pred parlamentnými voľbami, ktoré sa v Českej republike budú konať 25. a 26. októbra. "Dianie v susednom Česku dlhodobo patrí k prioritám nášho zahraničného spravodajstva. Voľby sú udalosťou, ktorú mapujeme veľmi podrobne a z rôznych aspektov. Okrem spravodajskej povinnosti aj preto, že medzi našimi krajinami je veľa podobností v mnohých rovinách života spoločnosti," povedal Rezník. Dodal, že TASR do budúcnosti zvažuje možnosti rozšírenia spolupráce so SANEP-om aj na oblasť prieskumov, ktoré by mapovali situáciu na Slovensku.
"Myslím si, že spolupráca s renomovanou spoločnosťou SANEP je pre nás i pre našich odberateľov a čitateľov užitočná i novátorská. Je v súlade s ambíciou TASR ako spravodajského i technologického agentúrneho lídra prenikať do oblasti nových technológií, nových médií, internetu," konštatoval strategický riaditeľ TASR Vladimír Puchala. "Penetrácia internetu medzi obyvateľstvom prináša nové možnosti merania preferencií a nálad a pocitov obyvateľstva," zdôraznil.
Pre odberateľov TASR môžu byť podľa neho výsledky prieskumov SANEP-u ohľadom nadchádzajúcich parlamentných volieb v Česku mimoriadne zaujímavé. "SANEP totiž realizovala internetový prieskum, čo je na Slovensku v danom segmente isté nóvum. Zverejňovanie výsledkov prieskumov na Slovensku nie je nijako limitované, takže máme možnosť ponúknuť našim odberateľom i čitateľom tie najaktuálnejšie informácie až do termínu volieb," povedal Puchala. V tejto súvislosti aj on poukázal na mimoriadne kvalitné výsledky SANEP-u v prípade prvého kola českých volieb prezidenta.
Porovnanie výsledkov posledných prieskumov najrenomovanejších agentúr v ČR s reálnymi výsledkami volieb vtedy ukázalo, že SANEP bol k skutočným výsledkom najbližšie v prípade všetkých štyroch najúspešnejších prezidentských kandidátov. Z nasledujúcej pätice kandidátov priniesol SANEP najpresnejší výsledok v jednom prípade a v ďalších štyroch boli výsledky meraní mimoriadne kvalitné. V porovnaní piatich agentúr sa ani raz nestalo, že by bol model SANEP-u ohľadom podpory prezidentského kandidáta najvzdialenejší skutočným výsledkom volieb.
"Spoločnosť SANEP používa vlastný metodický postup internetového CAWI on-offline prieskumu, ktorý predstavuje najmodernejší, najefektívnejší a najpresnejší spôsob získavania potrebných dát od požadovanej skupiny respondentov," konštatuje riaditeľ spoločnosti Oldřich Zajíc. SANEP má k dispozícii panel 220.000 aktívnych respondentov. Z nich v prípade konkrétneho prieskumu osloví najprv širšiu vzorku, ktorú potom zúži tak, aby čo najlepšie vyhovovala požiadavkám reprezentatívnosti.
"Súčasťou tejto metodiky, ktorá prebieha bez asistencie moderátora je aj priebežná automatická kontrola dôveryhodnosti respondentov (kontrolné otázky, telefonické overovanie respondentov). Výsledné dáta sú tiež dôkladne podrobené triangulačnej dátovej kontrolnej metóde, ktorá eliminuje prípadné anomálie vzniknuté pri zbere dát," uzatvára Zajíc.

Copyright © TASR 2013