DALITO!

7. 5. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Súdený bývalý šéfredaktor tureckého denníka Cumhuriyet sa včera stal terčom útoku neznámeho strelca, ktorý na novinára začal strieľať priamo pred budovou súdu v Istanbule, kde sa koná pojednávanie v procese s ním a ďalším kolegom z tohto média, napísala agentúra DPA.
Can Dündar neutrpel podľa vyjadrenia svedkov a obhajcu zranenia. Útočníka, ktorý podľa stanice BBC vystrelil najmenej tri guľky, okamžite zadržali. Pri zatýkaní nekládol odpor.
Šéfredaktor Can Dündar a reportér Erdem Gül z denníka Cumhuriyet (Republika) v súdnom procese čelia doživotnému trestu odňatia slobody za zverejnenie správy o údajnom prevoze zbraní sýrskym povstalcom autami patriacimi tureckej vláde. Dvojica novinárov je obvinená z prezradenia štátneho tajomstva a pokusu o zosadenie vlády.
Ďalších dvoch novinárov ľavicového denníka Cumhuriyet v apríli odsúdili na dva roky väzenia za zverejnenie kópie titulnej strany francúzskeho satirického týždenníka Charlie Hebdo s karikatúrou proroka Mohameda.

Bývalého šéfredaktora Cana Dündara a reportéra Erdema Güla z tureckého denníka Cumhuriyet (Republika) uznal včera súd v Istanbule za vinných v prípade vyzradenia štátneho tajomstva, informujú svetové médiá.
Dündar dostal trest odňatia slobody na päť rokov a desať mesiacov a Gül na päť rokov. Novinári sa voči rozsudku pravdepodobne odvolajú.
Dündar sa pritom dnes niekoľko hodín pred prečítaním verdiktu stal terčom útoku nemenovaného strelca, ktorý na novinára začal strieľať priamo pred budovou súdu v Istanbule, kde sa konalo pojednávanie.
Can Dündar neutrpel podľa vyjadrenia svedkov a obhajcu zranenia. Útočníka, ktorý vystrelil najmenej tri guľky, okamžite zadržali. Pacifikovala ho Dündarova manželka a jeho právnik. Pri zatýkaní nekládol odpor.
Dündar a Gül čelili v tomto súdnom procese až doživotnému trestu odňatia slobody za vlaňajšie zverejnenie správy o údajnom prevoze zbraní sýrskym povstalcom autami patriacimi tureckej vláde. Dvojica novinárov bola obvinená z prezradenia štátneho tajomstva a pokusu o zosadenie vlády.

Nemecký denník Süddeutsche Zeitung, ktorý sprístupnil uniknuté dokumenty panamskej právnickej spoločnosti Mossack Fonseca, zverejnil včera vyhlásenie anonymného zdroja týchto podkladov. Nemenovaný zdroj, ktorý si hovorí "John Doe", tvrdí, že ho k tomuto činu viedlo veľké množstvo nespravodlivostí, ktoré tieto dokumenty ukázali.
Podľa miliónov uniknutých dokumentov Mossack Fonseca zakladala tzv. schránkové firmy pre zámožných a vplyvných klientov z celého sveta, píše agentúra AP.
Noviny Süddeutsche Zeitung dostali tieto dokumenty prostredníctvom kódovaného kanála k dispozícii ešte vlani. Spolu s ďalšími médiami ich začali postupne zverejňovať v apríli. Denník dnes bez bližších podrobností uviedol, že získal nový "manifest" svojho zdroja.
Vo vyhlásení sa neuvádza, ako sa zdroj k dokumentom dostal.
Jeho autor tvrdí, že nepracuje a nikdy nepracoval pre žiadnu vládu ani špionážnu službu, priamo ani ako spolupracovník. K poskytnutiu týchto dokumentov autora podľa jeho slov neviedli konkrétne politické dôvody. Zverejnil ich "jednoducho preto, že rozumiem ich obsahu a z ich obsahu som pochopil dosť na to, aby si uvedomil, aké množstvo nespravodlivosti popisujú".
Kauza Panamské dokumenty je považovaná za doteraz najväčší únik tajných informácií. Svojím objemom - 11,5 milióna dokumentov a 2,6 terabajtu dát z internej databázy panamskej spoločnosti Mossack Fonseca - predbehla aj aféru WikiLeaks či kauzu Edwarda Snowdena.

Copyright © TASR 2016