DALITO!

1. 11. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Odchádzajúci americký prezident Barack Obama zanechá svojej nástupkyni alebo nástupcovi cenné "digitálne dedičstvo". Je ním twitterový účet hlavy štátu, ktorý má medzičasom okolo 11 miliónov sledovateľov a nový prezident USA ho dostane do vienka pri preberaní funkcie 20. januára 2017, uviedla v pondelok televízia ABC News s odvolaním sa na Biely dom.
Obamov nástupca začne na konte @POTUS (President of the United States - prezident Spojených štátov amerických), založenom v máji 2015, s čistým kontom. Všetky Obamove tweety (je ich okolo 300) budú odstránené, zachovajú sa však v Národnom archíve pod menom @POTUS44.
Biely dom v pondelok prvýkrát predstavil plán "odovzdania moci v digitálnej ére". Obsahuje aj úvahy o ďalšom osude digitálnych komunikačných kanálov amerického prezidenta, ktoré začali fungovať až za Obamovej administratívy - vrátane účtov na Facebooku, Flickri, Vimeu, Instagrame, iTunes, MySpace a Snapchate. Aj tieto by mali prechádzať z prezidenta na prezidenta.
"Táto digitálna infraštruktúra je kapitálom, na ktorom bude môcť stavať budúci prezident a všetci jeho nástupcovia," povedala Obamova poradkyňa pre digitálnu stratégiu Kori Schulmanová.
Podobne ako s Obamovými kontami na Twitteri sa bude nakladať aj účtami prvej dámy (@FLOTUS) či viceprezidenta (@VP).

Internetová platforma WikiLeaks zverejnila v pondelok, týždeň pred prezidentskými voľbami v USA, dôverné e-maily z prostredia Demokratickej strany, z ktorých vyplýva, že jej kandidátka Hillary Clintonová mohla dopredu vedieť znenie niektorých otázok položených v televíznych debatách v priebehu straníckych primárok. Po zverejnení mailov televízia CNN oznámila, že ukončila spoluprácu s prominentnou politickou analytičkou Donnou Brazileovou, ktorá mala otázky posunúť Clintonovej tímu.
Najnovšia kauza sa týka e-mailov, ktoré napísala Brazileová manažérovi Clintonovej kampane Johnovi Podestovi a jeho kolegom. Týkali sa pripravovaných televíznych diskusií na CNN, v ktorých bol Clintonovej súperom Bernie Sanders. E-maily naznačujú, že Brazileová chcela zvýhodniť bývalú prvú dámu USA.
V jednom e-maili okrem iného píše: "Jednu z otázok pre HRC (Hillary Rodhamová Clintonová) položí zajtra žena s vyrážkami. Jej rodina trpí otravou olovom a bude sa pýtať, čo Hillary urobí, aby pomohla ľuďom v (meste) Flint." Flint leží v štáte Michigan a v tom čase sa dostal do správ kvôli kontaminovanej pitnej vode.
V spomínanej diskusii skutočne vystúpila žena, ktorá hovorila o kožných problémoch v rodine, Clintonovej sa však spýtala na niečo iné.
V inom maili adresovanom členke Clintonovej tímu Brazileová napísala, že otázky občas dostáva v predstihu a môže ich posunúť demokratickej kandidátke.
CNN vyjadrila rozhorčenie z tejto kauzy a zároveň ubezpečila, že Brazileovej nikdy neumožnila prístup k hosťom televíznych diskusií a očakávaným otázkam.
Brazileová je jednou z najznámejších tvárí v aparáte Demokratickej strany. Od júla dočasne šéfuje Demokratickému národnému výboru (DNC), riadiacemu orgánu strany, ktorý jej predchodkyňa opustila tiež v súvislosti s odhaleniami stránky WikiLeaks. Zároveň prestala vystupovať v CNN ako analytička.
Clintonovej republikánsky protikandidát Donald Trump opakovane tvrdil, že jeho súperka otázky v televíznych debatách poznala vopred, nikdy však nepredložil dôkazy.
Platforma WikiLeaks už niekoľko týždňov zverejňuje e-maily, ktoré získali hackeri z prostredia DNC. Majú pochádzať z osobného účtu Johna Podestu, bývalého poradcu Bieleho domu, ktorý teraz šéfuje prezidentskej kampani Clintonovej.
Demokrati platformu obvinili, že za únikom sú hackeri ruských tajných služieb a zverejnením mailov pomáha republikánskemu prezidentskému kandidátovi Donaldovi Trumpovi.

Turecký opozičný denník Cumhuriyet vyšiel dnes na titulnej strane s nápisom "Nevzdáme sa". Stalo sa tak deň po tom, ako úrady zatkli minimálne 11 zamestnancov denníka vrátane jeho šéfredaktora, informovala agentúra DPA.
Zatýkanie v redakcii Cumhuriyet bolo súčasťou široko koncipovaných protiteroristických opatrení uplatňovaných v rámci výnimočného stavu, ktorý platí v Turecku od júlového zmareného pokusu o vojenský prevrat. Medzi zatknutými je šéfredaktor Murat Sabuncu a ďalší vedúci predstavitelia novín, ako aj známy fejtonista a karikaturista.
Noviny označili postup úradov za "puč" zameraný proti slobode tlače. Pondelkové zatýkanie v redakcii Cumhuriyet odsúdili medzinárodné ľudskoprávne skupiny, Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), predseda Európskeho parlamentu Martin Schulz aj vláda USA.
Turecká štátna tlačová agentúra Anadolu uviedla len toľko, že šéfredaktor Sabuncu bol zadržaný v súvislosti s bližšie nešpecifikovaným "vyšetrovaním".
Ľavicový a sekulárny Cumhuriyet založený v roku 1924 je jedným z najstarších denníkov v Turecku. Podľa agentúry DPA je to v súčasnosti posledný veľký turecký denník, ktorý zaujíma kritické postoje voči vláde.
Od neúspešného pokusu o prevrat z 15. júla turecké úrady zastavili činnosť už takmer 170 médií a uväznili 105 novinárov, uvádza Združenie tureckých žurnalistov. Zásahy smerovali nielen voči novinám, časopisom, rozhlasovým a televíznym staniciam napojeným na údajného organizátora prevratu, duchovného Fethullaha Gülena, ale postihli aj takmer všetky nezávislé kurdské médiá.
Turecké úrady od júla zadržali celkovo už približne 35.000 osôb a prepustili z práce desaťtisíce štátnych zamestnancov.

Copyright © TASR 2016

Brazílske úrady po šiestich týždňoch odblokovali zmrazené aktíva spoločnosti Olympic Broadcasting Services (OBS), ktorá poskytovala vysielacie služby počas augustových olympijských a septembrových paralympijských hier v Riu de Janeiro. Subjekt so sídlom v Španielsku, ktorý v roku 2001 založil Medzinárodný olympijský výbor (MOV), mal zastavený prístup k finančným zdrojom, k prenosovým vozom, technickým zariadeniam a k nábytku, ktorý v Brazílii využíval. Cieľom súdneho príkazu bolo zabezpečiť prostriedky na prípadné kompenzácie pre najatú pracovnú silu. Podľa vyšetrovateľov zamestnanci nedostali peniaze za nadčasy. Spoločnosť OBS vo vyhlásení uviedla, že rešpektuje práva a pracovné podmienky zamestnaných a popiera akýkoľvek nezákonný postup a nezrovnalosti v súvislosti s vysielaním počas OH v Riu. Spoločnosť OBS v Brazílii zamestnala viac ako 7000 odborníkov z vyše 70 krajín sveta. Starali sa o výrobu rozhlasového a televízneho signálu zo všetkých súťaží.

©2016, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.