7. 2. 2014

Reakcia Ing. Rastislava Bilasa na otázky novinárov

Reakcia Ing. Rastislava Bilasa
na otázky novinárov  

      Vážená redakcia,

      v prvom rade by som rád zdôraznil, že som sa nikdy nevyhýbal konštruktívnej konfrontácii na tému predaj slovenských emisných kvót, čo som dokázal aj na tlačovej besede, kde som odpovedal na úplne všetky otázky prítomných novinárov. Pokiaľ viem, do dnešného dňa nebolo spochybnené jediné moje slovo. Tento môj prístup sa zakladá na fakte, že obchod bol striktne štandardný a som presvedčený, že nedošlo k porušeniu zákona. Dovoľte mi, aby som sa touto cestou vrátil k tým najdôležitejším faktom, ktoré som už objasnil na tlačovej besede v roku 2010.

      1.) V septembri 2008 MŽP SR vyhlásilo a následne vyhodnotilo tender na predaj emisných kvót. Tender bol zverejnený na oficiálnej internetovej stránke MŽP SR, teda mohol sa ho zúčastniť ktokoľvek, kto mal záujem o slovenské emisné povolenky. Vyhodnotenie tendra zverejnil v októbri 2008 Úrad vlády SR na svojej internetovej stránke, kde boli explicitne vymenované prihlásené subjekty vrátane konkrétnych cenových ponúk. Zmluva bola podpísaná o dva mesiace neskôr od uverejnenia zoznamu prihlásených uchádzačov, a to až v decembri 2008. Teda, ktokoľvek mohol počas týchto dvoch mesiacov ponúknuť vyššiu cenu, ako ponúklo Interblue Group LLC, avšak nestalo sa tak.

      Ak by som čo i len trochu podľahol špekuláciám a kopíroval logiku "netransparentnej transakcie", ktorá je veľmi často a intenzívne predkladaná verejnosti, tak podľa platnej legislatívy § 9 ods. 10. Zákona č. 572/2004 Z. z. stačilo ministerstvu nevyhlásiť tender na predaj voľných emisných povoleniek AAU a mohli by bez starosti netransparentne predmetné emisné povolenky predať priamo komukoľvek, komu by sa im zdalo výhodné bez predkladania materiálov, tendrov a pod. Taktiež mohli zmluvu utajiť, ako vo všetkých okolitých krajinách.

      Podľa § 9 ods. 10. Zákona č. 572/2004 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon" č 572/2004 Z. z.) môže Ministerstvo životného prostredia SR predať nepridelenú časť priznaných jednotiek priamo. Ustanovenie § 9 ods. 10 zákona č. 572/2004 Z. z. znie: "Nepridelenú časť priznaných jednotiek môže ministerstvo predať priamo, sprostredkovane, alebo na dražbe kvót. Ak priznané jednotky predá, pri evidencii sa primerane použijú ustanovenia § 12. Peňažné prostriedky získané z predaja priznaných jednotiek sú príjmom Environmentálneho fondu."

      Musím zdôrazniť, že MŽP SR urobilo naopak maximum preto, aby zmarili potenciálny obchod s Interblue Group LLC, a to zverejnením už spomínaných výsledkov tendra na internetovej stránke Úradu vlády SR. Interblue Group LLC mohol naplniť obchodnú transakciu len vďaka tomu, že sme kontrakt s kupujúcim mali oveľa skôr ako s predávajúcim, teda so Slovenskou republikou a na objem oveľa vyšší, ako boli všetky voľné slovenské emisné povolenky (v tom čase som mal dohodnutú kúpu AAU emisných povoleniek v rovnakých cenách v dvoch krajinách EÚ a v dvoch z bývalého ZSSR).

      Nedá mi nepoložiť jednu básnickú otázku: Kto z dvoch farmárov na trhu je šikovnejší? Ten, ktorý predá 1 kg najkrajších jabĺk za 5 eur a ostatné mu zhnijú, alebo ten, ktorý predá 1 kg za 1 euro, bol na trhovisku najlacnejší a predal všetkých 100 kg jabĺk?

      2.) Som podnikateľ, ktorý nikdy nemal štátnu zákazku, nikdy nečerpal eurofondy a nemám kapitálové ani personálne prepojenie na politikov a politické strany v SR. Nikdy som nemal žiadnu výhodu zo známosti s ľuďmi, ktorí sa pohybujú vo verejnom živote.

      3.) Zoznam uverejnený Špeciálnou prokuratúrou je totožný s tým, ktorý som pri svojich výpovediach predložil polícii už v roku 2010, vrátane kópií prevodných príkazov a dokumentov označujúci majiteľov jednotlivých "offshore" subjektov. Pokiaľ mám vedomosti, všetky mnou predložené dokumenty sa na 100 % potvrdili v rámci vyžiadanej zahraničnej právnej pomoci.

      4.) Jediným majiteľom spoločnosti Ossian Establishment, Svätý Vincent som ja, teda Ing. Rastislav Bilas, čo 100-% dokazujú všetky transakčné dokumenty od roku 2008 nachádzajúce sa tak v oboch bankách, ako aj v archíve finančnej správy Švajčiarska, nakoľko každá finančná operácia si vyžaduje vyplnenie takýchto povinných sprievodných dokumentov. Predpokladám, že fotokópie všetkých týchto dokumentov sú súčasťou vyšetrovacieho spisu na Špeciálnej prokuratúre.

       Ing. Rastislav Bilas