DALITO!

7. 11. 2016

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Nový majiteľ maďarského denníka Népszabadság - spoločnosť Opimus Press Zrt., ktorá vydavateľskú spoločnosť Mediaworks kúpila od rakúskej spoločnosti Vienna Capital Partners (VCP) - sa zatiaľ dohodol o odchode 30 novinárov tohto niekdajšieho opozičného periodika. Uviedol to dnes spravodajský server 444.hu.
Nový majiteľ koncom októbra deklaroval, že chce vážne preveriť možnosť obnovenia vydávania Népszabadságu. Väčšina z takmer 80 zamestnancov denníka však po tom, čo sa noviny dostali do rúk spoločnosti Opimus Press blízkej Orbánovej vláde, chce odísť, píše 444.hu.
Proces odchodu zvyšku zamestnancov potrvá najviac dva týždne.
Americká občianska organizácia Freedom House (FH) predaj denníka ostro kritizovala. "Pozastavenie vydávania a predaj majiteľa svedčia o tom, že v krajine rastie vplyv vlády v médiách," citovala agentúra MTI vyjadrenie podpredsedu FH zodpovedného za medzinárodné programy Roberta Hermana.
Podľa jeho slov by Európska únia i Spojené štáty mali ostro odsúdiť tento útok voči médiám. Maďarská vláda totiž získavanie majetku používa ako prostriedok na umlčanie kritických hlasov v tlači.
Vydavateľská spoločnosť Mediaworks pozastavila vydávanie Népszabadságu i jeho internetovej verzie 8. októbra. Vydavateľ v oficiálnom komuniké zdôvodnil vtedy tento krok pripravovanou zmenou koncepcie.


Dlhá kampaň pred prezidentskými voľbami v USA sa pomaly končí. Zajtra Američania povedia, koho chcú budúce štyri roky vidieť v Bielom dome.
Kampaň si vyslúžila prívlastok najškaredšia a ľudia sú z nej podľa viacerých prieskumov verejnej mienky znechutení, vystresovaní a chcú ju mať už za sebou. Tieto fakty využili viaceré firmy a postavili na nich svoju reklamu.
Od štvrtka minulého týždňa sa v hlavných amerických médiách vo veľkej miere objavuje reklama s čiernym pozadím a nápisom: "Táto politická reklama bola vyhodená do smetí vďaka Hefty." Hefty je výrobcom plastových odpadkových vriec a na zviditeľnenie využíva práve túžbu Američanov, aby už bolo po kampani.
"Každý je chorý z tejto konverzácie a z nízkej, nehodnotnej úrovne, do ktorej sa tieto voľby dostali," povedal pre denník New York Times Jason Peterson zodpovedný za túto reklamu. Firma Hefty reklamu nasadila na päť dní pred voľbami do hlavných médií a jej cieľom je zabrať reklamný priestor, ktorý by inak zabrali politické reklamy.
"Ľudia si takmer žiadajú takúto formu úľavy," dodal Peterson.
Už dlhšie ponúka úľavu od kampane, respektíve od bolestí hlavy spôsobených kampaňou výrobca Excedrinu, tabletiek proti bolesti hlavy. Už po tretej televíznej debate Hillary Clintonovej a Donalda Trumpa nasadil reklamu so sloganom: "Debaty prinášajú bolesti hlavy. Excedrin prináša rýchlu úľavu od týchto bolestí."
Zástupca spoločnosti pre New York Times povedal, že táto kampaň im priniesla perfektnú a zriedkavú príležitosť osloviť také množstvo ľudí. "Mysleli sme si, že by sme mohli priniesť ľuďom náš benefit bez ohľadu na ich politickú príslušnosť," povedal Scott Yacovino.
Kampaň, konkrétne výroky Donalda Trumpa o postavení veľkého múra na hranici s Mexikom, vtipne a trefne využil mexický výrobca piva Tecate. Prišiel s reklamou, v ktorej sa muži z Mexika a zo Spojených štátov stretnú na pive pri nízkom múriku.
Cirkusová spoločnosť Ringling Brothers and Barnum & Bailey sa zase v reklamnom videu humorným spôsobom sťažuje na to, že kampaň je nazývaná cirkusom a kandidáti klaunmi, čo podľa nich očierňuje ich profesiu.
Hillary Clintonová a Donald Trump tiež podľa komentátorov ešte viac spolarizovali spoločnosť. Tento fakt využila softvérová firma CA Technologies. V najnovšej reklame má slogan: "Bez ohľadu na to, na ktorej strane problémov stojíme, všetci chceme skvelé aplikácie."

Japonského novinára na voľnej nohe Kosukeho Cuneoku zadržaného miestnymi úradmi v Iraku prepustili, bol však podozrivý z členstva v extrémistickej organizácii Islamský štát (IS). Informovala o tom dnes agentúra AP.
      Japonské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že úrady regiónu Kurdistan na severe Iraku odovzdali 47-ročného Cuneoku japonskému veľvyslanectvu.
      Novinára, ktorý sa špecializuje na Blízky východ, chytili minulý mesiac, keď robil reportáž o bitke zameranej na znovudobytie mesta Mósul od Islamského štátu. Kurdmi vedené sily, podporované Spojenými štátmi, ho vzali do väzby.
      Cuneoka na Twitteri teraz napísal: "Som už voľný. Zajtra večer sa vrátim domov... Ďakujem každému."
      Žurnalista uviedol, že ho zatkli, keď mal pri sebe prívesok na kľúče s logom IS, ktorý dostal na svojej predchádzajúcej pracovnej ceste za reportážou, a po zadržaní ho vyšetrovali. Novinár ešte dodal, že prívesok mal ako "materiál" do reportáže.
      "Stal sa však z toho problém na bezpečnostnej kontrole pred prezidentskou tlačovou konferenciou. Podozrievali ma, že som členom IS, zatkli ma a vypočúvali. Úradom som to vysvetlil a dúfam, že sú presvedčení o mojej nevine," uviedol Cuneoka.
      Poprel správu médií, že pracoval ako prekladateľ pre militantov IS a že dostal medailu.
      "To je hrozné. Po arabsky vôbec nerozumiem," dodal.
      Ministerstvo informovalo, že Cuneoka je v dobrom zdravotnom stave a podľa očakávania sa v utorok vráti do Japonska.
      Cuneoka bol v minulosti vo väzbe niekoľkokrát a v Afganistane ho v roku 2010 uniesli.
      Jeho zatknutie pripomenulo Japoncom únos a vlaňajšiu brutálnu smrť dvoch japonských občanov, ktorých zavraždili militanti Islamského štátu v Sýrii. Ďalší japonský novinár na voľnej nohe, Džumpei Jasuda, je už takmer rok nezvestný a podľa presvedčenia úradov sa nachádza v zajatí v Sýrii.


Copyright © TASR 2016