DALITO!

5. 5. 2017

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Stredajší televízny duel kandidátov na funkciu francúzskeho prezidenta vyhral podľa prieskumov verejnej mienky centrista Emmanuel Macron.
Za presvedčivejšieho ho označilo 63 percent divákov, zatiaľ čo jeho protikandidátka Marine Le Penová oslovila 34 percent respondentov. Tri percentná opýtaných divákov nedokázali zaujať stanovisko. Vyplýva to z prieskumu inštitútu Elabe, ktorý sa uskutočnil na objednávku televízie BFMTV.
Pre 64 percent opýtaných lepší program pre Francúzsko ponúka Macron, zatiaľ čo Le Penovej víziu považuje za lepšiu 33 percent.
Rovnakým pomerom sa skončilo aj vyhodnotenie odpovedí na otázku, ktorý z kandidátov má viac vlastností nutných na výkon funkcie prezidenta.
Macrona považuje za čestnejšieho 62 percent opýtaných televíznych divákov, kým pre tretinu opýtaných je to Le Penová.
Idey a hodnoty, ku ktorým sa hlási Macron, sú bližšie 60 percentám opýtaných, zatiaľ čo Le Penovej názory zdieľa 36 percent respondentov.
Pokles preferencií u Macrona sociológovia zaznamenali v odpovediach televíznych divákov na otázku, ktorý z kandidátov lepšie chápe bežných ľudí - Macronovi dalo svoj hlas 55 percent opýtaných, kým kandidátku Národného frontu podporilo 42 percent divákov.
Prieskum verejnej mienky bol vykonaný bezprostredne po stredajšej televíznej debate dvojice najúspešnejších kandidátov z prvého kola volieb. Ich druhé kolo sa bude konať túto nedeľu.
Podľa politických komentárov debata nebola takou, akú by radi videli voliči, a bola oveľa horšia ako diskusie kandidátov v predchádzajúcich voľbách.
Komentátori konštatujú, že Le Penová nebola schopná náležite predstaviť svoj volebný program, držala sa úlohy kandidáta opozície, ktorý sústavne a sústredene napáda predstaviteľa vládnucej strany. Macron podľa analytikov opäť nezvládal svoje emócie: veľkú časť debaty viedol zvýšeným hlasom a odvracal útoky Le Penovej.

Facebook v 1. kvartáli výrazne zvýšil tržby aj zisk. Vďačí za to prudkému nárastu príjmov z reklamy.
Zisk prevádzkovateľa najznámejšej sociálnej siete za tri mesiace od januára do konca marca vyskočil o 76 % na 3,06 miliardy USD (2,80 miliardy eur) alebo 1,04 USD na akciu z 1,74 miliardy USD alebo 60 centov na akciu v rovnakom období vlani. Tržby stúpli o 49 % na 8,03 miliardy USD, uviedla americká firma v stredu (3. 5.) po zatvorení burzy. Analytici v priemere počítali s tržbami na úrovni 7,84 miliardy USD.
Facebook počas prvých troch mesiacov tohto roka získal 80 miliónov nových užívateľov a počet jeho aktívnych mesačných užívateľov vzrástol o 17 % na 1,94 miliardy. Počet denných užívateľov stúpol o 18 % na 1,28 miliardy.
Facebook v poslednom čase čoraz viac vsádza na videoobsahy a reklamu v tejto oblasti. Jedným z motorov rastu je aj platforma Instagram na zdieľanie fotografií.

Organizátor Eurovízie zvažuje trest pre Rusko a Ukrajinu za porušenie pravidiel tejto medzinárodnej pesničkovej súťaže. Svoje rozhodnutie v tejto veci Európska vysielacia únia (EBU) oznámi 12. júna.
V rozhovore pre nemecký televízny kanál ZDF to uviedol predseda komisie EBU Frank-Dieter Freiling.
Podľa Freilinga mala Ukrajina ako hostiteľská krajina zabezpečiť účasť všetkých súťažiacich, čo však porušila, keď reprezentantke Ruska Juliji Samojlovovej zakázala vstup na ukrajinské územie.
Ako dôvod zákazu Ukrajina uviedla, že Samojlovová v roku 2015 vystupovala na Kryme, ktorý Rusko anektovalo rok predtým. Podľa uznesenia ukrajinskej vlády cudzinci musia mať na návštevu polostrova osobitné povolenie, ktoré však Samojlovová nemala.
Freiling spresnil, že Rusko zasa porušilo pravidlá súťaže tým, že od začiatku roka nezabezpečilo účasť svojej delegácie na rozličných stretnutiach s povinnou účasťou.
Predstaviteľ EBU konštatoval, že sankčné opatrenia budú určite prijaté, otvorenou otázkou zostáva len "objem týchto opatrení".
Ako možný trest Freiling uviedol pokutu, zastavenie sponzorského financovania alebo vylúčenie krajiny z účasti na pesničkovej súťaži na tri roky.
Súťaž o Veľkú cenu Eurovízie sa bude konať v Kyjeve v dňoch 9.-13. mája.


Čína pripravuje vlastnú internetovú encyklopédiu, ktorá bude akousi alternatívou k Wikipédii, jej obsah sa však nebude vytvárať verejnosť. Encyklopédiu, na ktorej pracuje vyše 20.000 odborníkov zo štátnych univerzít a výskumných inštitútov, plánuje Peking sprístupniť v roku 2018, informovala dnes agentúra AP.
      Čínska internetová encyklopédia by mala obsahovať okolo 300.000 hesiel, z ktorých každé bude vysvetlené zhruba 1000 slovami. Peking podľa šéfredaktora tohto projektu Janga Mu-ča čelil určitému medzinárodnému tlaku, aby vytvoril vlastnú intetnerovú platformu zameranú na usmerňovanie "verejnosti a spoločnosti".
      Na území Číny je v súčasnosti prístupná aj populárna Wikipédia, niektoré časti jej obsahu - napríklad citlivé informácie o dalajlámovi či čínskom prezidentovi Si Ťin-pchingovi - však tamojšie úrady blokujú a užívateľom sa nezobrazujú.
      V Číne v minulosti vyšli aj dve verzie knižnej Encyklopédie Číny (v roku 1993 a v roku 2012). Kritici však tvrdia, že v oboch vládou schválených vydaniach pri niektorých heslách rôzne údaje chýbali či prípadne boli zámerne skreslené z politických dôvodov.
      Nápad na vytvorenie internetovej verzie encyklopédie odobrila tamojšia vláda už v roku 2011, pracovať sa na ňom však začalo len nedávno, priblížila spravodajská stanica BBC.
      "Hlad po informáciách v Číne spôsobuje, že ľudia chodia na Wikipédiu prostredníctvom nástrojov, ktoré im zobrazujú nefiltrovaný obsah, čo je veľmi vzdialené ideálom diktátorského štátu. Táto iniciatíva má teda pritiahnuť viac užívateľov práve k štátom schválenému obsahu," povedal pre BBC Taha Yasseri z britského Oxfordského internetového inštitútu.



Minister financií ČR Andrej Babiš podal včera trestné oznámenie v súvislosti s audiozáznamom, na ktorom je zachytený jeho rozhovor s novinárom denníka MF Dnes Markom Přibylom, ktorého vydavateľstvo Mafra krátko po zverejnení záznamu prepustilo.
      Babiš hovoril s redaktorom vydavateľstva, ktoré mu do februára patrilo, na monitorovanom stretnutí o článkoch týkajúcich sa jeho politických súperov a zaujal postoje k termínom ich zverejnenia. Pritom sa líder hnutia ANO, vicepremiér a šéf rezortu financií v minulosti dušoval, že médiá zo svojho portfólia neovplyvňuje. Na tom trvá aj naďalej, audiozáznam v prvej reakcii označil za špinu, ktorá je súčasťou proti nemu vedenej diskreditačnej kampane.
      Pre dôvodné podozrenie z dlhodobého sledovania a odpočúvania v postavení ústavného činiteľa podal dnes Babiš trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, vyplýva z jeho slov pre internetový server Novinky.cz.
      Babiš aj v tomto prípade hovorí o tom, že nahrávku nepočul a nevie, či je autentická. Odmietol potvrdiť aj to, že vôbec hovoril so spomínaným novinárom, a zdôraznil, že chce, aby sa prípad vyšetril. Nahrávka nič nedokazuje, pokojne môže ísť o manipuláciu, podčiarkol.


Britský bulvárny denník The Sun sa včera dopustil závažného prešľapu, keď na svojej webovej stránke zverejnil mylnú informáciu o úmrtí princa Philipa, manžela britskej kráľovnej Alžbety II.
      Hoci bola predmetná správa o 95-ročnom vojvodovi z Edinburghu dostupná iba niekoľko minút, internetový vyhľadávač Google ju stále ponúka ako prvý výsledok, všímajú si online noviny Thejournal.ie so sídlom v Dubline.
      Buckinghamský palác zvolal dnes ráno do Londýna personál všetkých kráľovských sídel. Tento neavizovaný a "nezvyčajný" krok vyvolal v britskej tlači dohady, že v kráľovskej rodine došlo k nepredvídanej udalosti.
      Dôvodom však bolo oznámenie, že Philip sa z vlastného rozhodnutia nebude od jesene tohto roka zúčastňovať na verejných podujatiach súvisiacich s jeho postavením a plánuje sa stiahnuť z verejného života.
      Špekulovalo sa o zdravotnom stave panovníčky, ako aj jej manžela. The Sun sa však v snahe o senzáciu unáhlil a zverejnil správu s titulkom: "Princ Philip zomrel vo veku 95 rokov: Ako k tomu došlo atď., atď."
      Alžbeta i jej manžel sa v stredu objavili na verejnosti. Kým kráľovná prijala premiérku Theresu Mayovú, ktorá ju informovala o rozpustení parlamentu pred voľbami, princ Philip odhalil pamätnú dosku na kriketovom štadióne.


Copyright © TASR 2017