8. 12. 2004

Trochu kultúry, preboha. Sú tu ľudia. V okolitých krajinách sa tvrdo pripravujú nielen na digitálne šírenie, ale aj prípravu spravodajských a kultúrne zameraných televíznych kanálov. Či už ide o Českú televíziu a jej dva digitálne programy / spravodajstvo a dokument / , alebo o poľskú verejnoprávnu TVP, s jej novým kanálom TVP Kultura. Slovenský trh sa nemôže porovnávať so slovenským a slovenský už tobôž nie s poľským. Počet koncesionárov je značne odlišný a aj príjmov – TVP cca 500 mil. EUR, ČT cca 185 mil. EUR, STV cca 40 mil. EUR Chyba štátu , ale i komunikácie STV s ním je, že vlastne žiadna komunikácia o tom, ako by sa mohla napĺňať plnohodnotne verejná programová služby, nie je. To je však momentálny celospoločenský problém, kde sa kultúra stala čistým tovarom, záťažou, ktorej by sa každý chcel zbaviť. Keď už nič iné, tak aspoň ministra kultúry. Aby ho, preboha, niečo nenapadlo. A do toho skvelo zapadá aj obraz o Slovenskej televízii, kde sa presadila teoréma, že „tvorba je chimérou.“ Ale o inom. Zatiaľ by stačilo málo . Namiesto trochu chaoticky nakupovaných megahitov / Múmia sa vracia , bez prvej Múmie , Psycho 4, bez klasického Psycha / , chýba na STV už koncepčné dlhodobé uvádzanie nielen klubových filmov svetovej kinematografie. Vôbec si nemyslím , že by STV mala rovno vysielať profil D. W. Griffitha . Nežiadam ani ihneď Bergmana a P.P. Pasoliniho. Možno by sa ale hodili profily Alfred Hitchcocka, , Sama Peckinpaha, Viscontiho, Antonionho , Felliniho,, Kubricka, Wellesa, Bertolucciho, Tarkovského, Kieslowského, , Kena Russela. Čo tak konzumovateľnejší Germi .DeSica, , Billy Wilder ,Francis Ford Coppola ? Sčasti tieto predstavy spĺňa Filmový klub na Dvojke, ale s filmami sa nepracuje nijak zvlášť koncepčne. Že ste to už videli ? A kde, prosím Vás ? A ktorá generácia ? Že to ľudia nechcú ? Skúsme ich to naučiť, pretože o pár rokov nám vyrastie mediálne mentálne retardované spoločnosť A všimli ste si, že zmizli staršie filmy aj hollywoodskej produkcie ? Akoby sa všetko začínalo rokom 2003. Tam sa to ale naozaj nezačalo. To však chce koncepčnosť a dlhodobejšiu stratégiu. Nielen rýchle výsledky sledovanosti a share. Ak však STV bude dlhodobo diváka pripravovať, že uvidí len MEGAHITY, potom ho automaticky sklamú dobré filmy ako Svet podľa Prota /6,5 % sldovanosť/, Braček, kde si / 6,2 %/ alebo U- Turn /4,4 %/. Očakával totiž komerčný megahit, mal to v podvedomí. Žiaľ. A na to ho STV dlhodobo pripravovala.. A Gladiátorov na trhu veľa nie je. Hlavne nie cca 1.752.000,- Sk. Je však možné, že verejnosť sa dočká od predstaviteľov STV reakcie typu : „Je nám ľúto, ale Domáca horúčka sa bude vysielať každý deň, máme isté zadosťučinenie, že sa potvrdzuje správnosť nášho rozhodnutia. Správame sa ako manažment a nie ako nejaké kultúrna nadácia, tomu nech sa venujú komerčné televízie."