Copyright © TASR 2008
Najpočúvanejšou rozhlasovou stanicou na Slovensku je Rádio Express a najsledovanejšou televíziou Televízia Markíza. Vyplýva to z prieskumu Market & Media & Lifestyle (MML) - TGI, ktorý uskutočnila spoločnosť Median SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou BMRB International od 31. marca do 14. septembra na vzorke 4 063 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov. Ako ďalej vyplýva z prieskumu, celková počúvanosť rádií na Slovensku je 71 % a prvenstvo v počúvanosti patrí s 23 % Rádiu Express. Druhý je s 18-percentnou počúvanosťou prvý okruh verejnoprávneho Slovenského rozhlasu (SRo) - Rádio Slovensko a za ním, na tretej priečke s 13 % Fun Rádio. S 8 % je v počúvanosti štvrté rádio Jemné melódie a piate je so 7 % Rádio Okey. Šieste miesto patrí 2. okruhu SRo - regionálnemu Rádiu Regina, ktoré má 6-percentnú počúvanosť a siedme je so 4 % Rádio Viva. Najväčší podiel na trhu (share) - 27 % má Rádio Expres, Rádio Slovensko má 18 % a so 16 % podielom sa na treťom mieste umiestnilo Fun rádio. Na štvrtom mieste sú Jemné melódie s 8 % a na piatom Rádio Okey so 7 % podielom na trhu. Šieste miesto obsadilo Rádio Regina so 6 % a Rádio Viva má tiež 6 %. Ostatné rozhlasové stanice držia podiel 12 % z trhu. Televíziu v druhom a treťom štvrťroku 2008 celkovo podľa prieskumu sledovali skoro 4 milióny divákov, 88 % populácie. Najvyššie percento sledovanosti televíznych staníc dosiahla Televízia Markíza - 62 %. Sledovanosť na úrovni 31 % zaznamenala TV JOJ, za ňou sa umiestnila Jednotka s 28 %. Nasleduje Dvojka so 6 %, TA3, Prima TV a NOVA rovnako so 4 %. Prvú desiatku najsledovanejších televíznych staníc uzatvárajú RTL KLUB s 3 %, ČT1 s 2 % a TV2 s 1 % sledovanosťou. Najväčší podiel na trhu (share) - 49 % má TV Markíza. TV JOJ dosiahla 18 % a za ňou sa s 15 % podielom na trhu umiestnila Jednotka. Nasleduje Dvojka s 3 % a slovenskú päticu uzatvára TA3 s 1 %. Podiel ostatných televízií predstavuje celkom 14 %, z toho najvyššie hodnoty dosahuje nasledujúcich päť staníc: Prima TV (3 %), NOVA (2 %), RTL KLUB (2 %), TV2 (1 %) a Magyar TV1 (1 %).
Najčítanejším denníkom na Slovensku je Nový Čas s 26-percentnou čítanosťou, čo predstavuje viac ako 1,1 milióna čitateľov. Vyplýva to z prieskumu Market & Media & Lifestyle (MML) - TGI, ktorý uskutočnila spoločnosť Median SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou BMRB International od 31. marca do 14. septembra na vzorke 4 063 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov. O druhú priečku sa s rovnako vysokou čítanosťou - 9 % delia denníky Sme, Plus jeden deň a Pravda. Za nimi nasledujú Šport a Korzár s čítanosťou 4 % a Hospodárske noviny s 3 %. Celoštátne denníky číta celkovo 45 percent populácie. Z odpovedí respondentov tiež vyplýva, že celoštátny denník čítalo za posledných 14 dní aspoň raz 83 percent populácie. Medzi týždenníkmi je najčítanejší Plus 7 dní s 16 % a druhý je Život s čítanosťou 12 %. Tretiu pozíciu získala Markíza s 9 %. Rovnako 9 % čítanosť má Nový čas pre ženy. Báječná žena má 8-percentnú čítanosť a Eurotelevízia 6-percentnú. Katolícke noviny získali 4 %. Týždenníky si prelistuje alebo číta 55 percent populácie. Dvojtýždenníky číta 15 % populácie vo veku 14 až 79 rokov. Najväčšiu - 4 % čítanosť má TV Max, za ním sú s 3 % Tele plus a Teleprogram. Jednopercentnú čítanosť dosiahli dvojtýždenníky Relax, Žena a život, Autoburza a TV Svet. Mesačníky číta 51 % populácie. Najvyššiu, 10-percentnú čítanosť majú časopisy Eva a Zdravie. Deväť percent získala Emma a Záhradkár, po 6 % mesačníky Rebecca a Pekné bývanie. Môj dom má 4 %. Informácie vyplývajú z prieskumu zverejneného na: http://www.mediansk.sk/na_stiahnutie.php. © 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Trochu lepšia správa pre STV
Od začiatku budúceho roka začne fungovať Audiovizuálny fond, ktorý bude verejnoprávnou inštitúciou na podporu rozvoja audiovizuálnej kultúry a priemyslu. Poslanci dnes schválili návrh zákona o Audiovizuálnom fonde od ministra kultúry Mareka Maďariča. Fond má byť financovaný zo štátneho rozpočtu a z príspevkov od používateľov audiovizuálnych diel. Novelou sa znižuje objem reklamy v Slovenskej televízii (STV). Koalícia napokon presadila miernejšiu úpravu na znižovanie reklamy vo verejnoprávnej televízii, ktorú predložil v pozmeňujúcom návrhu poslanec za SNS Rafael Rafaj. V budúcom roku má reklama tvoriť najviac 2,5 % vysielacieho času, o rok neskôr najviac 1,5 %. V roku 2011 nemá presiahnuť jedno percento. Pôvodný ministerský návrh počítal s tým, že reklama v STV má na budúci rok tvoriť 2 % z vysielacieho času, v roku 2010 nemala presiahnuť 1,5 %, v roku 2011 sa mala znížiť na 1 % a v roku 2012 mala dosiahnuť úroveň 0,5 %. Fond má podporovať nakrúcanie filmov cez dotácie, pôžičky, štipendiá či garancie na úver. Dotácia na výrobu audiovizuálneho diela môže tvoriť maximálne polovicu rozpočtu výroby. Obmedzenie sa netýka dotácií na nízkorozpočtové alebo obtiažne audiovizuálne diela, na ktoré možno udeliť dotáciu až do výšky 90 % rozpočtu výroby. Fond môže v zmluve o poskytnutí dotácie upraviť, koľko peňazí získa z príjmov, ktoré zarobí podporené dielo. Podiel môže dosiahnuť až výšku poskytnutej dotácie. Po novom sa majú posudzovať žiadosti o finančnú podporu. Žiadosti by už nemala posudzovať jedna grantová komisia, ale viacero nezávislých odborných komisií. O pridelení peňazí má rozhodovať riaditeľ na základe stanovísk odborných komisií. Úlohami fondu má byť aj obnova audiovizuálnych technológií či kín. Prevádzkovatelia audiovizuálneho technického zariadenia majú platiť 0,03 € (0,90 Sk) za každú predanú vstupenku na filmové predstavenie, prevádzkovatelia retransmisie 1 % z príjmov za poskytovanie rozhlasového a televízneho vysielania, od filmových distributérov má prichádzať 1 % príjmov za distribúciu audiovizuálnych diel. Fond môže použiť na svoju prevádzku najviac 5 % zo svojich príjmov, ostatné príjmy musí dať na audiovíziu. Avšak na budúci rok, keď vznikne, môže minúť na prevádzku 4,5 milióna korún (149 tisíc €). Kataríne Tóthovej z ĽS-HZDS prešiel pozmeňujúci návrh, podľa ktorého fond nemôže podporiť diela, ktoré by znížili sebavedomie národa, dehonestovali by rodinu a jej spoločenský význam, znížila by sa nimi citlivosť na neľudské a brutálne správanie a vyvolali by rasovú, náboženskú a národnostnú neznášanlivosť. Poslankyňa za SDKÚ-DS Magdaléna Vášáryová uspela s tým, aby zákon zaviazal štát prispievať do fondu toľko peňazí, koľko príde od ostatných prispievateľov. Podľa nej v Maďaričovom návrhu takýto záväzok nie je. © 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
1. Slovensko má talent- Markíza -2.11.2008 ; 2.*TELEVÍZNE NOVINY- Markíza -2.11.2008 ; 3.Modré z neba -Markíza- 29.10.2008 ; 4. Aj múdry schybí- Markíza -31.10.2008 ; 5. Slovensko má talent - rozhodnutie -Markíza- 2.11.2008; 6. Ordinácia v ružovej záhrade II. (52.)- Markíza -28.10.2008; 7.*DNES -Markíza -27.10.2008 ; 8.Ordinácia v ružovej záhrade II. (53.) -Markíza -30.10.2008 ; 9.*Športové noviny- Markíza -1.11.2008 ; 10 .Pošta pre teba- Jednotka- 1.11.2008; 11.Smotánka- Markíza -1.11.2008; 12.Poisťovňa šťastia IV. -Markíza -27.10.2008 ;13.*NOVINY -TV JOJ- 1.11.2008 ; 14.PROMINENTI -Markíza- 2.11.2008 ; 15.Cumlikátor -TV JOJ -1.11.2008 ;16.*Počasie dnes -Markíza- 28.10.2008 ;17.*Panelák- TV JOJ -28.10.2008 ; 18.Sváko Ragan- Jednotka -27.10.2008 ; 19.Taxi 4 -Markíza- 31.10.2008 ; 20.*ŠPORT TV JOJ 30.10.2008
Pozn.Pri reláciách opakujúcich sa každý deň (spravodajstvo, šport, sitcom a pod.) je uvedená relácia s najvyššou hodnotou ratingu za celý týždeň ; © Výskum programu STV