23. 6. 2023

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS 

Zadržaného amerického novinára obvinili v Rusku zo špionáže


Moskovský súd vo štvrtok zamietol odvolanie reportéra amerického denníka The Wall Street Journal Evana Gershkovicha proti väzobnému stíhaniu. Novinára zadržiavajú v Rusku za údajnú špionáž, vo väzbe má byť do konca augusta. TASR správu prevzala z agentúry AP.
Gershkovicha zadržali v Jekaterinburgu v marci počas pracovnej cesty. Moskva ho obviňuje zo špionáže a tamojší súd v máji súhlasil s predĺžením väzby do 30. augusta. Obhajcovia sa proti verdiktu odvolali.
Novinár popiera, že by sa v Rusku dopustil špionáže, a zastal sa ho aj jeho zamestnávateľ. Podľa americkej vlády novinára zadržiavajú neoprávnene a Washington žiada jeho okamžité prepustenie.
Novinára zadržiavajú vo väznici Lefortovo v Moskve, známej drsnými podmienkami. Predstavitelia americkej ambasády ho navštívili raz, úrady v Rusku ďalšie dve žiadosti zamietli. Námestník ruského ministra zahraničných vecí Sergej Riabkov vo štvrtok povedal, že ministerstvo v súčasnosti zvažuje ďalšiu žiadosť veľvyslanectva o návštevu väzňa.

                       Cage Fight Between Elon Musk And Mark Zuckerberg? Read What The 2  Billionaires Said

Miliardári Elon Musk a Mark Zuckerberg sa dohodli na zápase v klietke. Uskutočniť by sa mal pod hlavičkou najprestížnejšej MMA organizácie UFC v jej sídle v Las Vegas. Zatiaľ čo Musk nemá žiadne skúsenosti s bojovými športami, Zuckerberg nedávno zvíťazil na turnaji v jiu-jitsu.
Dohoda o súboji dvoch vplyvných osobností technologického sveta sa začala rodiť po tom, čo majiteľ sociálnej siete Twitter Musk napísal, že je pripravený na súboj v klietke so šéfom spoločnosti Meta Zuckerbergom. Ten na Instagrame, ktorý patrí pod Metu, uviedol: "Pošlite mi polohu," a nasledovala Muskova odpoveď: "Vegas Octagon."
Televízna stanica BBC v tejto veci kontaktovala tlačové oddelenie spoločnosti Meta, ktoré reagovalo stručne: "Príbeh hovorí sám za seba." Musk, ktorý je o takmer 13 rokov starší než Zuckerberg, priznal nulové skúsenosti s MMA, no zároveň aj naznačil svoj recept na víťazstvo. "Skoro nikdy necvičím, teda okrem toho, že zbieram svoje deti a vyhadzujem ich do vzduchu. Mám skvelý chvat, ktorý nazývam "mrož." Vtedy iba ležím na svojom protivníkovi a nič nerobím," napísal Musk a pridal niekoľko videí mrožov. Proti nemu by mal stáť Zuckerberg, ktorý okrem turnaja v jiu-jitsu absolvoval aj viacero tréningov MMA.

 

Copyright  © TASR 2023

VÝROKY TÝŽDŇA

 VÝROKY TÝŽDŇA



 

Na obrázku môže byť text, v ktorom sa píše „Luboš Mazur 3d. d Dnes podali trestné na KSS Kurna ale majú nasrané V gatiach pred vol'bamy že to vyhráme a vráti sa socializmus a spravodlivost. Tak nech sa darý volime KSS.“ 

Poslancom sa opäť nepodarilo zvoliť člena rady RTVS pre oblasť ekonómie


Poslancom sa opäť nepodarilo- zvoliť  člena 
 

 
rady RTVS pre oblasť ekonómie

 

Poslanci Národnej rady (NR) SR vo štvrtok opäť nezvolili člena Rady RTVS pre oblasť ekonómie.
O post sa uchádzali Peter Abrahám a Marek Volný. Ani jeden z dvoch uchádzačov nezískal potrebný počet hlasov.
Išlo o opakovanú voľbu, keďže sa plénu NR SR člena rady nepodarilo zvoliť ani na minulých schôdzach.

Zdroj: TASR

22. 6. 2023

Hlavnú cenu košického festivalu Art Film Fest získal film Dalva

Hlavnú cenu košického festivalu 

 Art Film Fest (Medzinárodný filmový festival AFF)

 ART FILM FEST Košice | Kosice

Art Film Fest získal film Dalva

Záverečným ceremoniálom vyvrcholil vo štvrtok v Košiciach 29. ročník Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest (AFF). Hlavnú cenu, Modrého anjela za najlepší film, získala belgicko-francúzska snímka Dalva režisérky Emmanuelle Nicot.
Sekcii súťažných filmov, ktorú zostavil umelecký riaditeľ festivalu Martin Palúch, tento rok dominovali snímky venujúce sa problematike narušených rodinných vzťahov a opustenia. Päť z nich sa sústreďuje na tínedžerky v hlavnej úlohe a práve spomedzi nich vzišla aj tá víťazná, informovali organizátori. "Režisérka nám originálnym a hlbokým spôsobom úspešne ukazuje nejednoznačnosť pocitov dievčaťa, ktorému sa v mysli mieša seriózne zneužívanie a láska zároveň," uviedla medzinárodná porota.
Modrého anjela za najlepší ženský herecký výkon udelili Julii Savage, ktorá stvárnila hlavnú hrdinku filmu Blaze. Rovnaké ocenenie v mužskej kategórii získal Juraj Lerotić za hlavnú rolu v chorvátskom filme Bezpečné miesto. V kategórii Najlepšia réžia získala cenu režisérka z Kostariky Valentina Maurel s filmom Mám elektrické sny. V Medzinárodnej súťaži krátkych filmov ocenili Modrým anjelom iránsku snímku 48 hodín.
Na ceremoniáli udelili aj ďalšie čestné ocenenie Hercova misia za celoživotné dielo, tentoraz českej filmovej a divadelnej herečke Eve Holubovej. Rovnakú cenu si na úvod AFF prevzala slovenská herečka Zdena Studenková. Cenu Hercova misia in memoriam venovali bývalému prezidentovi AFF Milanovi Lasicovi. Mimoriadnu cenu Zlatá kamera za celoživotný prínos filmu si z Košíc odnáša maďarský režisér Béla Tarr.
Program tohtoročného AFF končí v piatok (23. 6.). PR manažérka Andrea Čurná informovala, že počas ôsmich dní festival ponúkol spolu 146 filmových projekcií, a to 82 dlhometrážnych a 37 krátkych filmov zo štyroch svetadielov. Návštevníci mohli spoznať osobnosti slovenského aj svetového filmu, zúčastniť sa odborných masterclassov, autogramiád či hudobných predstavení.


Zdroj TASR

Najpočúvanejším rádiom je Expres

Najpočúvanejším rádiom je Expres


Najpočúvanejším rádiom na Slovensku je stále Rádio Expres, pustilo si ho 32,8 percenta poslucháčov. Za ním nasleduje Rádio Slovensko s 22,8 percenta. Vyplýva to z výsledkov prieskumu počúvanosti Radioprojekt, ktorý realizuje spoločnosť Median SK. TASR ich poskytla zástupkyňa spoločnosti Linda Kleinertová.
Tretím najpočúvanejším je Fun rádio s 22,2-percentnou podporou poslucháčov. Rádio Vlna má počúvanosť 17,4 percenta, Rádio Europa 2 dosiahlo počúvanosť 16,9 percenta. Nasleduje Rádio Melody, ktoré si naladilo 13,5 percenta poslucháčov a Rádio Regina s 9,8 percenta.
Najväčší podiel na trhu patrí Rádiu Expres s 21,1 percenta. Nasleduje Rádio Slovensko s hodnotou 18,4 percenta, Fun rádio dosiahlo 13,8 percenta. Rádio Europa 2 má 11,4 percenta a Rádio Vlna 9,9 percenta. Rádiu Melody namerali osem percent a Rádiu Regina podiel 5,3 percenta. Ostatným rozhlasovým staniciam patrí 11,1-percentný podiel na trhu.
Celková počúvanosť rádií v parametri "počúval posledný týždeň" predstavuje 85,3 percenta, čo je 3.795.000 poslucháčov vo veku 14 až 79 rokov. Každý deň počúva rádio viac ako 2,4 milióna ľudí (54,1 percenta populácie). V priemere každý občan SR počúva denne rádio viac ako hodinu a 40 minút. Každý poslucháč počúva rádio priemerne viac ako tri hodiny.
Spoločnosť Median SK realizuje kontinuálny prieskum Radioprojekt od apríla 2009. Zverejnené výsledky zbierali od 6. marca do 28. mája 2023. Prieskum realizovali na vzorke 3102 respondentov, občanov SR vo veku 14 až 79 rokov.



Zdroj: TASR



Na hrane v TV JOJ

  Na hrane v TV JOJ

 

Televízia JOJ ponúka svojim divákom politickú diskusnú reláciu Na hrane. Každý štvrtok večer si nenechajte ujsť naživo politický duel, aktuálne témy aj exkluzívne prieskumy.

Každý týždeň, vo štvrtok večer, sa v štúdiu Na hrane stretávajú dvaja politici a venujú sa aktuálnym politickým a spoločenským témam. Diskusná relácia je výnimočná aj tým, že diváci majú možnosť zapojiť sa do diskusie a opýtať sa politikov, čo ich zaujíma prostredníctvom aplikácie. Ak sa otázky nepodarí zodpovedať v živom vysielaní, hostia sa im pokúsia venovať po skončení televíznej diskusie na webe www.hrane.joj.sk.

Reláciu moderuje jej dramaturgička a skúsená politická redaktorka spravodajstva TV JOJ Jana Krescanko Dibáková.

Pozvanie do diskusie prijali vo štvrtok 22. júna predseda strany SASKA Richard Sulík a Denisa Saková, podpredsedníčka Hlas-SD.

Hovoriť budú o rozhodnutí Zuzany Čaputovej nekandidovať za prezidentku, o možných kandidátoch, o pôsobení Borisa Kollára na čele NR SR po aktuálnej afére, ale aj o opatreniach vlády v sociálnej sfére, o potrebe konsolidačných opatrení, či o pôsobení vládneho kabinetu. Divákom ponúkneme prieskum agentúry AKO pripravený pre reláciu Na hrane o dôvere v políciu.

Sledujte Na hrane vo štvrtok 22. júna o 21:50 na JOJke.

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

 

 POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

 Rada pre mediálne služby má ambíciu koordinovať aktérov projektov mediálnej  gramotnosti | Správy | Radia.sk - slovenský éter online

Rada pre mediálne služby (RpMS) na svojom stredajšom (21. 6.) zasadnutí uložila tri nefinančné sankcie. Všetky sa týkali programov ku komunálnym voľbám. Vydala tiež 40 autorizácií na rozhlasové a 42 autorizácií na televízne vysielanie. TASR informácie poskytla hovorkyňa rady Lucia Michelčíková. Rada uložila sankciu vysielateľovi programovej služby JOJ 24 v súvislosti s tým, že 25. októbra 2022 odvysielal program Na hrane - Samosprávne voľby 2022, ktorý nezodpovedal projektu schváleným RpMS. Mohol tak podľa rady ovplyvniť voličov v prospech alebo v neprospech kandidáta vo voľbách do orgánov samosprávy mesta Bratislava. Sankciu rada udelila aj vysielateľovi programovej služby Tv Rimava. Vlani v októbri odvysielal programy Diskusia s kandidátmi na poslancov za obvod č. 1, 2, 4, a Diskusia kandidátov na primátora mesta Rimavská Sobota, ktoré neboli diskusným programom s kandidátmi. RpMS uložila sankciu tiež vysielateľovi programovej služby Infokanál Tango, ktorý v októbri odvysielal program Komunálne voľby 2022, pričom nezabezpečil, aby program a iné zložky programovej služby vysielané v rámci volebnej kampane boli v súlade s osobitným predpisom. Sankciu dostal zároveň za nedodanie záznamov vysielania z uvedených dní a za to, že neoznačil trvalo na obrazovke svoju programovú službu nezameniteľným obrazovým symbolom. 

Zdroj: TASR

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

BILD News - Nachrichten live – Aplikácie v službe Google Play





Nemecký denník Bild plánuje nahradiť celý rad redakčných prác umelou inteligenciou (AI) v rámci programu znižovania nákladov o 100 miliónov eur. To by malo viesť k prepusteniu stoviek pracovníkov. Informuje o tom prostredníctvom svojej webstránky britský denník The Guardian.
Mediálna skupina Axel Springer SE a vlastník Bildu, najpredávanejších novín v Európe, v e-maile zamestnancom uviedla, že sa budú musieť „rozísť s kolegami, ktorí majú úlohy, ktoré v digitálnom svete vykonáva AI a/alebo automatizované procesy“. E-mail, do ktorého mal možnosť nahliadnuť konkurenčný Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), tiež uvádza, že úlohy „editorov, zamestnancov tlačovej produkcie, korektorov a editorov fotografií už nebudú existovať tak ako dnes“.
Bild uviedol, že sa bude snažiť vyhnúť sa nútenému prepúšťaniu tam, kde je to možné, ale snaží sa znížiť náklady na redaktorské mzdy o „nízke trojciferné čísla“ alebo približne 200 pracovných miest, informuje FAZ. Noviny by tiež mali znížiť počet regionálnych vydaní z 18 na 12. E-mail podpísali štyria vrcholoví manažéri v novinách vrátane šéfredaktorov Marion Horn a Roberta Schneidera. Podobné opatrenia by sa podľa FAZ v konečnom dôsledku mohli očakávať aj od vlajkovej lode skupiny Axel Springer SE - denníka Die Welt.
Správa prišla po tom, čo sa výkonný riaditeľ Axel Springer SE Mathias Döpfner vo februári vyjadril, že vydavateľstvo bude len digitálna mediálna spoločnosť. Vyhlásil pritom, že nástroje umelej inteligencie, ako je ChatGPT, by mohli „urobiť nezávislú žurnalistiku lepšou ako kedykoľvek predtým - alebo ju nahradiť“. Predpovedal tiež, že umelá inteligencia bude čoskoro lepšia v „agregácii informácií“ ako novinári a že prežijú iba vydavatelia, ktorí dokážu vytvoriť „najlepší originálny obsah“, ako je investigatívna žurnalistika a komentáre.
The Guardian pripomína, že nástroje AI ako je spomenutý ChatGPT dokážu generovať vysoko sofistikované texty z jednoduchých používateľských výziev, ale ich odpovede sú niekedy nepresné alebo dokonca vymyslené.
Axel Springer SE nie je jediné vydavateľstvo, ktoré zvažuje umelú inteligenciu. BuzzFeed tento rok oznámil, že má za cieľ použiť umelú inteligenciu na „vylepšenie“ obsahu a online kvízov, zatiaľ čo Daily Mirror a Daily Express vo Veľkej Británii tiež skúmajú využitie umelej inteligencie.

 

SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

 

 

Diskusné programy pred parlamentnými voľbami môžu vysielať aj komerčné stanice


Diskusné programy pred parlamentnými voľbami 
 Rada pre mediálne služby - YouTube
 
môžu vysielať aj komerčné stanice

Diskusné programy pred nadchádzajúcimi parlamentnými voľbami môžu vysielať aj komerčné stanice, avšak politická propagácia v internetovom vysielaní nie je povolená. Vyplýva to z uznesenia Rady pre mediálne služby.

„Napriek tomu, že volebná kampaň sa začala už 9. júna, pre subjekty spadajúce pod reguláciu Rady pre mediálne služby je dôležitejším dátumom 9. september. Práve od tohto dňa, čiže dvadsaťjeden dní pred voľbami, umožňuje zákon o volebnej kampani vysielať politickú propagáciu, teda tzv. predvolebné šoty, aj diskusné štúdiá, tzv. predvolebné diskusie. V oboch prípadoch do polnoci 27. septembra, po ktorej sa začína moratórium," zdôraznila rada.

Pri vysielaní politickej propagácie musia podľa rady vysielatelia zabezpečiť, aby bola na jej začiatku aj konci zreteľne označená a oddelená, a to odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. „Za obsah samotných spotov nesie zodpovednosť ich objednávateľ, náklady na politickú propagáciu uhrádzajú kandidujúce strany. Vysielatelia sú povinní zabezpečiť, aby mali všetky subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času aj rovnaké cenové a platové podmienky," zdôraznila rada. Zároveň pripomenula, že Rozhlas a televízia Slovenska je zo zákona povinný vyhradiť čas na politickú propagáciu, oprávnení vysielatelia, teda komerčné stanice, tak urobiť nemusia, ale môžu. „V oboch prípadoch platí, že pre jeden kandidujúci subjekt môžu vyhradiť najviac tridsať minút vysielacieho času a zároveň celkovo na vysielanie politickej propagácie najviac desať hodín na všetkých programových službách dokopy (v prípade RTVS desať hodín pre rozhlasové okruhy a ďalších desať hodín pre televízne stanice)," uviedla rada.

Nárok na vysielací čas musí byť podľa rady uplatnený najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej propagácie, čiže najneskôr 4. septembra a rozdelený musí byť tak, aby určením času vysielania nebol žiaden subjekt znevýhodnený. „Vysielateľom výhradne prostredníctvom internetu (čiže iným, než tým, ktorí vysielajú na internete simultánne s klasickým vysielaním) zákon vysielanie politickej propagácie zakazuje, poskytovatelia AVMS (audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie) ju môžu na svojich službách šíriť," rozhodla rada.

Aj v prípade diskusných programov podľa rady platí, že verejnoprávny vysielateľ je povinný vyhradiť im vo vysielaní priestor, zatiaľ čo súkromní vysielatelia tak urobiť nemusia, no môžu. „RTVS má podľa zákona na tieto programy vyhradiť desať hodín v rozhlasovom a desať v televíznom vysielaní. Komerčným vysielateľom časový rozsah zákon neurčuje, hovorí však, že vysielať predvolebné diskusie môžu len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry schváli rada. Projekt vysielania takéhoto programu, z ktorého je zrejmé, akým neznevýhodňujúcim spôsobom budú vyberať účastníkov diskusií, musia Rade predložiť najneskôr tridsať dní pred začiatkom vysielania," zdôraznila rada. Dodala, že diskusné programy môžu poskytovať aj AVMS, pričom nie sú povinní predložiť rade na schválenie projekt takýchto diskusií.



Zdroj: SITA

 

21. 6. 2023

HOAX: Laboratórium nedokázalo v dažďovej vode stopy po tzv. chemtrails

 HOAX: 

 
 
.

 

Laboratórium nedokázalo v dažďovej vode stopy po tzv. chemtrails 
 
Od polovice mája zdieľali používatelia Facebooku snímku dokumentu z laboratória, ktorý má údajne dokazovať, že dažďovú vodu v Maďarsku kontaminovali tzv. chemtrails. Voda údajne vykazovala vysoký obsah hliníka a bária. V skutočnosti však ide o laboratórnu analýzu materiálu podobného bahnu neznámeho pôvodu, ktorú laboratórium vykonalo v júli 2020 pre súkromného zákazníka. TASR na dezinformácie upozorňuje v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP. Agentúra AFP sa obrátila na Centrálne laboratórium vodární v Debrecíne, ktorého meno zdieľaný dokument obsahuje. Laboratórium pre agentúru uviedlo, že dokument je pravý, ale údaje v ňom uvedené boli nesprávne interpretované. Podľa laboratória možno z dokumentu jasne vyčítať, že vzorku im priniesol súkromný zákazník a ide o blatistý materiál žltej farby, nie o dažďovú vodu. Hoci je v dokumente uvedené, že vzorka bola odobratá zo zbernej nádrže, laboratórium vysvetlilo, že tento údaj poskytuje zákazník, pričom laboratórium nemá a ani nemôže mať presné informácie o zdroji vzorky. K tomu, či z dokumentu možno vyvodzovať nejaké závery o zložení dažďovej vody, laboratórium uviedlo: "Z tohto dokumentu nemožno vyvodzovať žiadne závery o zložení dažďovej vody, pretože žiadna dažďová voda skúmaná nebola. Ako je uvedené v dokumente, bola predložená vzorka na testovanie. Odber vzorky nebol akreditovaný, takže akýkoľvek záver môže byť chybný." Akreditovaná vzorka je odobratá organizáciou na to určenou alebo laboratóriom schváleným maďarským Národným akreditačným úradom. V prípade spomínanej vzorky nešlo o dažďovú vodu, ale o materiál podobný bahnu, takže porovnávať ho s akýmikoľvek bezpečnostnými hodnotami pre vodu nemá podľa laboratória zmysel. Porovnanie s oficiálnymi bezpečnostnými hodnotami je zavádzajúce, pretože hodnoty v dokumente sa vzťahujú k suchému materiálu na kilogram. "Jeden kilogram vysušenej vzorky obsahuje 48,4 mg bária a 4920 mg hliníka..., čo znamená, že celkový obsah bária vo vysušenej vzorke je 0,00484 percenta a celkový obsah hliníka je 0,492 percenta," vysvetlilo laboratórium, pričom dodalo, že hodnota napríklad bária je hlboko pod bezpečnostným limitom, ktorý stanovujú maďarské zákony. Prvky ako hliník či bárium sa môžu prirodzene vyskytovať v prachu zo Sahary zaviateho do Európy. Príspevky zdieľané na Facebooku vinia za prítomnosť prvkov vo vzorke tzv. chemtrails, teda konšpiračnú teóriu, podľa ktorej sú škodlivé chemikálie tajne rozprašované z lietadiel. György Varga, vedecký pracovník maďarského Centra pre astronómiu a vedy o Zemi, pre AFP uviedol, že dažďová voda obsahujúca saharský prach môže prirodzene obsahovať hliník a bárium. Nie je nezvyčajné, že sa prach zo Sahary dostane až do Maďarska, kde môže spôsobiť hnedastý dážď zanechávajúci za sebou bahnitú látku. Práve k tomu došlo aj v júli 2020, teda v mesiaci, keď bola vzorka predložená na analýzu. Hliník môže vzorka obsahovať podľa neho aj preto, lebo je to jeden z najbežnejších prvkov v zemskej kôre. 

 

Zdroj: TASR

RpMS pridelila všetky frekvencie, o ktoré mali vysielatelia záujem

RpMS pridelila všetky frekvencie, 
 Rada pre mediálne služby - YouTube
o ktoré mali vysielatelia záujem

Rada pre mediálne služby (RpMS) pridelila všetkých deväť frekvencií, o ktoré mali vysielatelia záujem. Do výberového konania bolo zaradených 13 frekvencií, o štyri neprejavil záujem žiaden uchádzač. TASR o tom informovala vedúca komunikačného odboru RpMS Lucia Michelčíková.
"Najviac, tri zo štyroch frekvencií, o ktoré žiadal, získal vysielateľ Marek Petráš pre svoju programovú službu Detské rádio, ktoré pokrytie rozšíri v lokalitách Nitra, Rožňava a Prešov," priblížila Michelčíková. Dve frekvencie rada pridelila vysielateľovi programovej služby Rádio v Nitre.
Po jednom kmitočte získali vysielatelia programových služieb Europa 2, Rádio Vlna, Fun rádio a Rádio Šírava. "Vysielateľovi programovej služby SUB FM rada nepridelila žiadnu z aktuálne voľných rozhlasových frekvencií," dodala Michelčíková.
Ústne vypočutie žiadateľov sa uskutočnilo v utorok (20. 6.). O pridelení frekvencií rozhodla rada v stredu.



Zdroj: TASR

Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty ktoré sa venujú mediálnej gramotnosti a súvisiacim kompetenciám


Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty ktoré sa 

 Mediálna gramotnosť - Mediálna gramotnosť
 
venujú mediálnej gramotnosti a súvisiacim kompetenciám

- Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty, ktoré sa venujú rozvíjaniu mediálnej gramotnosti a súvisiacich kompetencií. Ide o aktérov štátnej a verejnej správy, neziskového sektora, ale aj akademickej oblasti či zástupcov médií, ktorí sa v danej téme angažujú. Cieľom platformy je prepájanie ich aktivít a vzájomná koordinácia, aby dosiahli čo najväčší efekt u cieľových skupín. Platformu zastrešuje Rada pre mediálne služby (RpMS). Jej vznik je výsledok série neverených okrúhlych stolov. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa RpMS Lucia Michelčíková.

Viacerí členovia platformy sa zapojili aj do iniciatívy Mediálne pozitívny týždeň, vyhlásenej RpMS. Mediálne pozitívny týždeň sa skončí 25. júna a koná sa pri príležitosti svetového Positive media day, ktorý pripadá na 22. jún. Zapojené členstvo platformy Mediálna gramotnosť + v rámci neho uskutočňuje rôzne aktivity, ako online, tak i naživo. Iniciatíva si kladie za cieľ kreovať a rozširovať pozitívne mediálne obsahy, napomôcť rešpektujúcej komunikácii v online priestore, oceniť zodpovedných tvorcov mediálneho obsahu, prostredníctvom aktivít zvyšovať kritické myslenie prijímateľov, a tiež komunikovať vplyv mediálneho obsahu na duševné zdravie. Do iniciatívy sa môže zapojiť aj verejnosť, napríklad zdieľaním tematických príspevkov na sociálnych sieťach.

Pri príležitosti Mediálne pozitívneho týždňa RpMs zorganizovala i diskusiu „Dobré správy nie sú sexy“. Diskutujúci sa zhodli, že negatívne informácie navonok v mediálnom priestore prevažujú, pretože publikum väčšmi zaujmú. Ako uviedla vedúca sekcie spravodajstva a publicistiky RTVS a docentka katedry žurnalistiky Univerzity Komenského Anna Sámelová, je to pochopiteľné, keďže slovenské médiá sa nachádzajú vo finančnej neistote, a teda sú náchylné prinášať informácie, ktoré podľa nich budú mať väčšiu odozvu u príjemcov, pretože sledovanejšie informácie sú ľahšie speňažiteľné. Podotkla tiež, že na to vyplýva to, že slovenské publikum nie je zvyknuté platiť za obsah.

Diskusie sa zúčastnili aj vedúci Analytického odboru RpMS Stanislav Matějka, psychologička organizácie IPčko Zuzana Juráneková a Martina Bolibruchová z organizácie Zmudri.sk. Diskusia sa týkala aj rizík vplyvu sociálnych sietí na deti a mládež, algoritmom sociálnych sietí, ale aj rastúcej potrebe regulácie digitálnych platforiem.„Doposiaľ na všetky média sme boli po pár desaťročiach ich fungovania prikrátki. Keď však dokážeme problém pomenovať, vieme ho aj regulovať. A dnes sa takto učíme regulovať online prostredie,“ uviedla Sámelová a podotkla, že súčasnú mediálnu legislatívu na Slovensku považuje za kvalitnú.



Zdroj: SITA

 

 

GALLO: Novelizácia financovania RTVS je pre verejnoprávneho vysielateľa dobrou správou


GALLO: Novelizácia financovania RTVS je pre 
Predsedom Rady RTVS zostáva Igor Gallo, do funkcie kandidoval ako jediný  uchádzač - SITA.sk
 
verejnoprávneho vysielateľa dobrou správou

Novelizácia financovania Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) je pre verejnoprávneho vysielateľa dobrou správou, myslí si predseda Rady RTVS Igor Gallo. Dodal, že novela zákona, ktorú schválili poslanci Národnej rady SR pomôže zaistiť systémové financovanie verejnoprávneho telerozhlasu, po ktorom Rada RTVS ako orgán dohľadu volala od svojho vzniku. Podľa predsedu Rady RTVS môže nárokovateľný príspevok, vo výške, ktorá je zadefinovaná v zákone, pri efektívnom a účelnom využití prispieť i k vyriešeniu technologického dlhu a rozvoju vlastnej tvorby. Gallo to uviedol vo svojom stanovisku k schváleniu predmetnej legislatívy.

„Od generálneho riaditeľa RTVS budeme žiadať o čo najskoršie predloženie východísk rozpočtu na budúci rok, ktorý rada v zmysle platnej legislatívy schvaľuje. Chceme vytvoriť dostatočný časový priestor na odbornú diskusiu o tomto významnom dokumente. Verím, že návrh samotného rozpočtu bude konečne obsahovať rozvojové parametre. RTVS si to po rokoch finančných suchôt určite zaslúži," uviedol Gallo. Dodal, že je na generálnom riaditeľovi, ako túto šancu využije. „Má jedinečnú možnosť v tejto situácii ukázať svoju odbornosť a schopnosť napĺňať svoj projekt rozvoja a riadenia, ktorým zvíťazil vo voľbách," povedal predseda Rady RTVS. Podotkol však, že výraznejšie zmeny, ktoré zachytia aj diváci, sa prejavia až po čase. „Zázraky na počkanie v tomto prípade sa naozaj robiť nedajú,“ uzavrel Gallo.

Nové financovanie založené na poskytovaní automatického príspevku zo štátneho rozpočtu by mohlo zvýšiť nezávislosť RTVS. Výška príspevku sa bude odvíjať od vyprodukovaného hrubého domáceho produktu (HDP) a nemala by závisieť od politických tlakov ani vyjednávaní. Novelu zákona o RTVS z dielne ministerstva kultúry odobrila Národná rada SR. Nárokovateľný príspevok by malo každoročne poskytovať ministerstvo financií vo výške 0,17 percenta z hrubého domáceho produktu vyjadreného v bežných cenách za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, na ktorý sa nárokovateľný príspevok poskytuje. Príspevok by RTVS mala dostávať do konca januára príslušného kalendárneho roka a je určený na úhradu nákladov a výdavkov na zaistenie hlavnej činnosti verejnoprávneho vysielateľa v danom roku, prípadne nasledujúcich rokoch.




Zdroj: TASR

Ľ. Machaj:Schválený návrh považujem za dobré riešenie problému financovania RTVS

Ľ. Machaj:Schválený návrh považujem za dobré 

Ľuboš Machaj: Nový riaditeľ RTVS prezradil plány do budúcna

riešenie problému financovania RTVS


 Generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj víta zmenu zákona o RTVS, ktorá prináša nový spôsob financovania verejnoprávneho rozhlasu a televízie z verejných zdrojov. Schválený návrh považuje Machaj za dobré riešenie problému financovania RTVS.
"Umožní pokračovanie v nastúpenom trende a zabezpečí napĺňanie strategických cieľov z hľadiska rozvoja vlastnej tvorby, doriešenia technologického dlhu, podpory filmovej a televíznej produkcie a rozvoja kultúrneho a kreatívneho priemyslu," uviedol generálny riaditeľ RTVS. Zároveň ho mrzí, že sa nepodarilo schváliť zmenu, ktorá by nový model financovania RTVS zakotvila v ústave. "Vyhli by sme sa akémukoľvek spochybňovaniu v budúcnosti," dodal Machaj.
RTVS bude dostávať štátny príspevok vo výške 0,17 percenta z hrubého domáceho produktu (HDP). Vyplýva to z novely zákona o RTVS, ktorú v utorok schválili poslanci Národnej rady SR. Nový model financovania súvisí so zrušením koncesionárskych poplatkov, ktoré sa rušia od júla. Doteraz boli hlavným zdrojom príjmu RTVS.


Zdroj: TASR

Svetoznáma šou ovládne Slovensko a Česko. Hľadáme obyvateľov domu Big Brothera

Svetoznáma šou ovládne Slovensko a Česko. 
 

Hľadáme obyvateľov domu Big Brothera

Svetovo najúspešnejšia reality šou sa vracia na slovenské obrazovky po osemnástich rokoch, víťaz si odnesie rozprávkovú výhru 100 000 eur.


Na televízne obrazovky sa po osemnástich rokoch vráti svetovo najúspešnejšia reality šou Big Brother. Tento svetoznámy fenomén však za ten čas prešiel veľkú cestu a TV Markíza, TV Nova a Voyo spoločne ponúknu novú generáciu tohto programu. Aktuálne štartujeme casting na obyvateľov domu, z ktorých si víťaz nakoniec odnesie rozprávkových 100 000 eur.

„Podstata šou Big Brother sa dnes premieta do nespočetného množstva ďalších formátov po celom svete, pričom samotný formát Big Brother aktuálne prežíva hneď v niekoľkých teritóriách svoje znovuzrodenie. Na český a slovenský trh tak prinášame novú generáciu tohto programu, ktorý nikdy nebol viac relevantný, než v súčasnosti, keď sociálne siete zásadne zmenili spôsob vnímania súkromia. Naša verzia Big Brother prinesie nové prvky šou a veríme, že bude diváčky a divákov baviť,“ povedala Silvia Majeská, programová riaditeľka skupiny Markíza a skupiny Nova.

„Hľadáme zaujímavé charaktery zo všetkých oblastí spoločnosti, s pútavým príbehom, ktoré sa neboja vstúpiť do domu Big Brothera a hrať jeho hru. Záujemkyne a záujemcovia sa môžu prihlásiť prostredníctvom castingového formulára na weboch televízií Markíza a Nova,“ hovorí producentka šou Kateřina Zavadová.

Reality šou Big Brother sa prvýkrát dostala na obrazovky v roku 1999 v Holandsku a následne ju adaptovali televízie po celom svete. Názov je inšpirovaný Veľkým bratom z románu Georgea Orwella s názvom 1984. Princípom hry je, že súťažiaci spoločne žijú v dome, ktorý je izolovaný od okolitého sveta. Spolubývajúci sú počas svojho pobytu v dome nepretržite sledovaní televíznymi kamerami aj osobnými zvukovými mikrofónmi.

V priebehu súťaže sú vyraďovaní (obvykle každý týždeň), kým nezostane len jeden víťaz, ktorý si odnesie finančnú odmenu. „Veľký brat“ testuje dôležité vlastnosti obyvateľov domu – ich bystrosť, odhodlanie, rozvahu, či pevnú vôľu, jednoducho všetko to, čo majú v hlave aj vo svojom vnútri. Aj v tom je jeho jedinečnosť v porovnaní s inými reality šou.

Prihlásiť sa je možné prostredníctvom elektronického formulára: https://www.markiza.sk/casting