21. 6. 2023

Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty ktoré sa venujú mediálnej gramotnosti a súvisiacim kompetenciám


Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty ktoré sa 

 Mediálna gramotnosť - Mediálna gramotnosť
 
venujú mediálnej gramotnosti a súvisiacim kompetenciám

- Platforma Mediálna gramotnosť + prepája subjekty, ktoré sa venujú rozvíjaniu mediálnej gramotnosti a súvisiacich kompetencií. Ide o aktérov štátnej a verejnej správy, neziskového sektora, ale aj akademickej oblasti či zástupcov médií, ktorí sa v danej téme angažujú. Cieľom platformy je prepájanie ich aktivít a vzájomná koordinácia, aby dosiahli čo najväčší efekt u cieľových skupín. Platformu zastrešuje Rada pre mediálne služby (RpMS). Jej vznik je výsledok série neverených okrúhlych stolov. V tlačovej správe o tom informovala hovorkyňa RpMS Lucia Michelčíková.

Viacerí členovia platformy sa zapojili aj do iniciatívy Mediálne pozitívny týždeň, vyhlásenej RpMS. Mediálne pozitívny týždeň sa skončí 25. júna a koná sa pri príležitosti svetového Positive media day, ktorý pripadá na 22. jún. Zapojené členstvo platformy Mediálna gramotnosť + v rámci neho uskutočňuje rôzne aktivity, ako online, tak i naživo. Iniciatíva si kladie za cieľ kreovať a rozširovať pozitívne mediálne obsahy, napomôcť rešpektujúcej komunikácii v online priestore, oceniť zodpovedných tvorcov mediálneho obsahu, prostredníctvom aktivít zvyšovať kritické myslenie prijímateľov, a tiež komunikovať vplyv mediálneho obsahu na duševné zdravie. Do iniciatívy sa môže zapojiť aj verejnosť, napríklad zdieľaním tematických príspevkov na sociálnych sieťach.

Pri príležitosti Mediálne pozitívneho týždňa RpMs zorganizovala i diskusiu „Dobré správy nie sú sexy“. Diskutujúci sa zhodli, že negatívne informácie navonok v mediálnom priestore prevažujú, pretože publikum väčšmi zaujmú. Ako uviedla vedúca sekcie spravodajstva a publicistiky RTVS a docentka katedry žurnalistiky Univerzity Komenského Anna Sámelová, je to pochopiteľné, keďže slovenské médiá sa nachádzajú vo finančnej neistote, a teda sú náchylné prinášať informácie, ktoré podľa nich budú mať väčšiu odozvu u príjemcov, pretože sledovanejšie informácie sú ľahšie speňažiteľné. Podotkla tiež, že na to vyplýva to, že slovenské publikum nie je zvyknuté platiť za obsah.

Diskusie sa zúčastnili aj vedúci Analytického odboru RpMS Stanislav Matějka, psychologička organizácie IPčko Zuzana Juráneková a Martina Bolibruchová z organizácie Zmudri.sk. Diskusia sa týkala aj rizík vplyvu sociálnych sietí na deti a mládež, algoritmom sociálnych sietí, ale aj rastúcej potrebe regulácie digitálnych platforiem.„Doposiaľ na všetky média sme boli po pár desaťročiach ich fungovania prikrátki. Keď však dokážeme problém pomenovať, vieme ho aj regulovať. A dnes sa takto učíme regulovať online prostredie,“ uviedla Sámelová a podotkla, že súčasnú mediálnu legislatívu na Slovensku považuje za kvalitnú.



Zdroj: SITA