28. 11. 2015

Český slavík 2015

Český slavík 2015

Príde? Nepríde? To bola hlavná otázka dnešného večera v Prahe. Prišiel, aby si na javisku pražskej Štátnej opery prevzal jubilejného štyridsiateho zlatého slávika, absolútneho slávika za rok 2015 a zároveň aj mimoriadne ocenenie v podobe platinového slávika. Maestro Karel Gott. Víťazmi jubilejného 50. ročníka populárnej ankety Český slávik Mattoni 2015 sa v ďalších kategóriách stali Lucie Bílá, skupiny Kabát a No Name.
V kategórii speváčky si zlatého slávika prevzala Lucie Bílá, je to jej osemnásty zlatý slávik a ôsmy po sebe nepretržite od roku 2007. Strieborného slávika si odnáša Lucie Vondráčková, ktorá druhú pozíciu získala už ôsmykrát po sebe. Bronzového slávika získala Ewa Farna, je to jej už siedmy bronz v tejto kategórii. Rovnaké umiestnenie dosiahli tieto tri speváčky aj v minulom roku.
V kategórii skupiny patrí zlatý slávik skupine Kabát, je ich jubilejným desiatym. Na striebornej pozícii je nové meno, skupina Ortel, na bronzovej pozícii skončila skupina Kryštof. Kabát a Kryštof boli aj pred rokom na rovnakých miestach, novou medzi ocenenými je skupina Ortel.
V kategórii speváci je za zlatým Karlom Gottom strieborný Tomáš Klus, bronzový slávik patrí Tomášovi Ortelovi, spevákovi a lídrovi skupiny Ortel. Ten je novým menom v tejto kategórii, prvé dve miesta boli rovnaké ako minulý rok.
Už po ôsmykrát v histórii tejto ankety vyhlásili víťaza v kategórii Slávici bez hraníc, v ktorej si priaznivci populárnej hudby volia najobľúbenejšieho slovenského interpreta v Českej republike. Zlato si opäť z javiska Štátnej opery odniesla košická skupina No Name. Je to ôsmy zlatý slávik „Timkovcov“ a táto kategória pozná na prvom mieste iba túto skupinu.
Víťazom v kategórii Objav roka sa stala skupina Slza, tá získala aj ocenenie ako Hviezda internetu. Najstreamovanejšou piesňou na internete je Toulavá speváka Sebastiana Navrátila. Najhranejšou skladbou rádia Impuls za rok 2015 je pieseň V ozvěnách speváka Davida Deyla.
Československá anketa Zlatý slávik prišla na svet v redakcii časopisu Mladý svět v závere leta roku 1962. S nápadom prišiel Ladislav Smoljak, v tej dobe člen redakčného tímu. Aj cenu vymyslel Smoljak, stala sa ňou púťová píšťalka, ktorá sa kupovala deťom a hovorilo sa jej „slávik“. Prvým víťazom za rok 1962 bol Waldemar Matuška, v poslednom ročníku československej ankety za rok 1991 vyhrali Pavol Habera, Iveta Bartošová a skupina Team. Prvý slávik v ére samostatných štátov sa u našich západných susedov uskutočnil v roku 1996 a jeho víťazmi boli Karel Gott, Lucie Bílá a skupina Olympic.

Copyright © TASR 2015

Zomrel Luc Bondy

Zomrel Luc Bondy


Luc Bondy, renomovaný švajčiarsky divadelný a operný režisér, aktuálny riaditeľ parížskej divadelnej scény Odéon a niekdajší intendant Viedenských slávností, zomrel dnes po dlhotrvajúcej chorobe v Paríži vo veku 67 rokov.
Francúzska ministerka kultúry Fleur Pellerinová označila rodáka z Zürichu v prvej reakcii na jednej zo sociálnych sietí za "jedného z najväčších režisérov Európy".
Syn literárneho kritika Francoisa Bondyho vyrastal v detskom domove na juhu Francúzska. Úspešne ukončil štúdium na škole pantomímy Jacquesa Lecoqa v Paríži, aby sa na sklonku 60. rokov minulého storočia stal asistentom réžie v divadle Thalia v severonemeckom Hamburgu. Neskôr pôsobil vo viacerých mestách spolkovej republiky - Göttingene, Mníchove, ako ak Frankfurte nad Mohanom, Kolíne nad Rýnom a metropole krajiny Berlíne. S jeho menom sa tam spájali viaceré pamätné inscenácie.
V polovici 80. rokov sa presadil ako režisér aj vo Francúzsku, a to najskôr v Nanterre, potom si odskočil opäť do Berlíne na tamojšiu scénu Schaubühne, aby neskôr inscenoval okrem iného aj v rámci Salzburských slávností a na scéne Akademického divadla vo Viedni.
Bondy sa opakovane vracal aj k inscenáciám operných opusov.
Tak trochu ako jeho krédo znie vyjadrenie z júna 2013, keď končil svoje pôsobenie v rakúskej metropole: "Som rád, spokojný však nebudem nikdy. Na to ma priveľmi znervózňuje blízka budúcnosť".
Intelektuála, ktorý zanechal aj filmové diela, sužovali vážne zdravotné problémy a bolestivé ťažkosti s chrbticou. Jeho umeleckú produktivitu však nikdy úplne neparalyzovali.
Zosnulý, ktorý pôsobil od roku 2012 na čele parížskeho divadla Odéon, bol laureátom početných vyznamenaní a ocenení.

Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Napriek takmer z každého pohľadu úspešnému kalendárnemu roku 2015 opustil americkú platenú televíznu stanicu HBO Sports už druhý popredný člen exekutívy. Po prezidentovi Kenovi Hershmanovi rezignoval Mark Taffet. Ten strávil v HBO dlhých 32 rokov a v roku 1991 stál spoločne s Louom DiBellom pri zrode konceptu domácich vysielacích práv pay-per-view (PPV), uplatňovanom predovšetkým pri najlukratívnejších profesionálnych boxerských súbojoch. Päťdesiatdvaročný Taffet spoločnosť opustí k 31. decembru 2015, keď mu vyprší kontrakt.
Počas jeho éry HBO pripravilo viac než 190 PPV prenosov, predalo 65 miliónov kusov takýchto práv a zarobilo 3,6 miliardy amerických dolárov. "Včas som si uvedomil, že box má unikátne špecifiká, ktoré vyhovujú práve takémuto projektu. Príležitosť sledovať veľký zápas z pohodlia obývačky sa stala populárnou novinkou," prezradil Taffet pre server ESPN. Pri boxe aspoň sčasti zostane, chce pracovať ako konzultant pre pästiarov a ich promotérov: "Mojím zámerom je spolupodieľať sa na formovaní nového skvelého obdobia tohto odvetvia. Týka sa to aj internetových stránok, sponzorov a zahraničných vysielateľov. Komunikovať budem prevažne s ľuďmi, s ktorými už HBO obchoduje, no na opačnej strane barikády. Chcem byť toho súčasťou, cítim, že presne takáto robota ma bude napĺňať. Nemám v úmysle vykašľať sa na box."
Mark Taffet ďalej povedal, že v doterajšej kariére zažíval najväčšie zadosťučinenie, keď neznámym bojovníkom dopomohol ku slušným zárobkom. "Za ostatné štvrťstoročie som sa snažil poskytnúť televíznu platformu extrémne talentovaným boxerom v nižších hmotnostných kategóriách, ktorí dovtedy boli v tieni superťažkej váhy. Zlomový bol duel Michael Carbajal - Humberto González v roku 1993. Ten otvoril dvere na výslnie Marcovi Antoniovi Barrerovi, Érikovi Moralesovi, Mannymu Pacquiaovi či Juanovi Manuelovi Márquezovi," vyznal sa Taffet.

Americký rapper a herec DMX sa objaví v sitkome Fresh Off The Boat (2015). Štyridsaťštyriročný interpret sa predstaví v epizóde s názvom We Done Son, ktorú americká televízia ABC odvysiela v utorok 1. decembra, pričom stvárni sám seba.
DMX, vlastným menom Earl Simmons, sa na hudobnej scéne pohybuje od roku 1990. Svoj debutový album s názvom It's Dark And Hell Is Hot však vydal až v roku 1998. V tom istom roku uviedol na trh aj ďalšiu štúdiovku s názvom Flesh Of My Flesh, Blood Of My Blood. Nasledovali nahrávky ...And Then There Was X (1999), The Great Depression (2001), Grand Champ (2003), Year Of The Dog... Again (2006) a Undisputed (2012). Na celom svete predal viac ako 30 miliónov kópií nahrávok. Ako herec sa predstavil napríklad v snímkach Belly (1998), Romeo musí zomrieť (2000), Smrteľný zásah (2001), Kolíska do hrobu (2003), Neumieraj sám (2004) alebo Last Hour (2008). V ostatných rokoch je však známy predovšetkým pre početné problémy so zákonom, pre ktoré už niekoľkokrát skončil vo väzení.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Stovky demonštrantov sa včera zhromaždili pred kanceláriou tureckých opozičných novín Cumhuriyet v Istanbule. Tureckú vládu obvinili z umlčiavania kritikov a tiež zo snahy o maskovanie škandálu po tom, ako poslala do väzby dvoch novinárov tohto denníka. Informovala o tom agentúra AP.
Turecký súd poslal vo štvrtok do väzenia v Istanbule dvoch prominentných opozičných novinárov, šéfredaktora denníka Cumhuriyet Cana Dündara a zástupcu regionálneho vydania tohto denníka v Ankare Erdema Güla, a to pre obvinenia z napomáhania teroristickej organizácii a vyzradenia štátnych tajomstiev. Dvojica vo väzení zostane až do začiatku súdneho procesu.
Denník Cumhuriyet (Republika) totiž ešte v máji zverejnil fotografie, ktoré zachytávali turecké kamióny vezúce muníciu sýrskym militantom. Zábery údajne pochádzali z januára 2014 a zachytávali nákladné autá smerujúce do Sýrie. Cumhuriyet tiež napísal, že fotografie sú dôkazom, že Turecko pašovalo zbrane povstalcom.
Turecká vláda obvinenie poprela a vyhlásila, že kamióny neprevážali zbrane, ale humanitárnu pomoc. Niektorí spomedzi úradníkov však neskôr pripustili, že vo vozidlách boli zbrane alebo munícia, doplnila AP.
Turecká prokuratúra začala s vyšetrovaním novinárov po tom, ako turecký prezident Recep Tayyip Erdogan podal vo veci trestné oznámenie.
Dav demonštrantov, ktorý sa dnes zhromaždil pred hlavným sídlom Cumhuriyetu v Istanbule, skandoval heslá ako "Slobodnú tlač nemožno umlčiavať." Nesúhlas so zatknutím novinárov na zhromaždení vyjadril aj opozičný zákonodarca Bariš Yarkadaš. "Vláda nechce, aby akýkoľvek novinár videl, do akej pohromy Turecko dostala," povedal.
Pri ďalšom dnešnom proteste v Ankare, polícia s použitím slzotvorného plynu rozohnala zhromaždenie tamojších novinárov. Tí plánovali pochodovať pred miestnu kanceláriu Cumhuriyetu, dodala AP.

Copyright © TASR 2015

TASR NEWS

TASR NEWS

Tlačová agentúra Slovenskej republiky sprístupňuje pre verejnosť unikátne archívne fotografie na novej internetovej stránke Vtedy.sk. Vznik stránky umožnil projekt digitalizácie archívov TASR, ktorá sa uskutočnila v uplynulých troch rokoch.
„Výsledkom digitalizácie je 1.536.200 digitálnych objektov. Hlavnú časť z nich predstavujú negatívy a fotografie. Práve tie tvoria hlavný zdroj a obsah Vtedy.sk,“ konštatuje generálny riaditeľ TASR Jaroslav Rezník.
Archív TASR je unikátny, obsahuje originálne historické fotografie siahajúce až do štyridsiatych rokov minulého storočia.
„Chceme ponúkať aktualizovanú minulosť. K fotografiám a originálnym popisom prinášame správy, reportáže, analýzy, hodnotenia, fotogalérie, historický kalendár v texte i vo videu. Web nie je len dokumentáciou minulosti, ale i pohľadom z odstupu času,“ vysvetľuje riaditeľ stratégií TASR Vladimír Puchala. „Nejde o nostalgiu, ale o uchopenie minulého ako živých dejín. Minulosť nie je nikdy ukončená,“ dodáva.
Fotografie na stránke vytvárajú tematické cykly: veľké stavby, život vtedy, osobnosti, ikony minulosti, priemysel, poľnohospodárstvo, ideológia a ďalšie tak, aby sme štruktúrovane priblížili bohatstvo archívov. „Nechýba v nich rok 1948, ale ani víťazstvo Slovana v PVP nad FC Barcelona. Zjazdy strany i stavby sídlisk. Povodne a havárie. Spartakiády. Vojnou zničené územia na Slovensku. Športové súťaže,“ priblížil Puchala.
V porovnaní so spravodajským portálom Teraz.sk, ktorý ponúka rýchle a aktuálne informácie, alebo s agentúrnymi zdrojmi TASR, pôsobí Vtedy.sk na prvý pohľad ako úplný protiklad. Neprináša ani najrýchlejšie, ani najnovšie informácie, naopak, dajú sa tam nájsť tie najstaršie autentické archívne informačné a obrazové zdroje. V skutočnosti sa TASR, Teraz.sk a Vtedy.sk navzájom dopĺňajú.
„Vtedy.sk hovorí o aktualizovanej minulosti. Teraz.sk o tom, čo sa deje v tejto chvíli. Prehľady, diáre, očakávané udalosti TASR ponúkajú klientom pohľad na budúcnosť. Usilujeme sa vytvárať kontinuitu minulého, súčasného a budúceho. V obsahoch i technológiách,“ hovorí Puchala.
Vtedy.sk má vlastnú redakciu. „Editorov i novinárov. V súvislosti s digitalizáciou archívov dochádza aj k zmenám práce v dokumentačnej redakcii, ktorá utvára komplexnejšiu podporu novým médiám TASR,“ dodáva riaditeľ stratégií TASR.
„Čo ma baví na tejto stránke najviac? Pocity z tých fotiek,“ opisuje prácu na Vtedy.sk editorka Zuzana Hausová. „Som z generácie Husákových detí, považujem sa už za strednú generáciu a snáď sa nikoho nedotknem, ale ja som za tie dve desaťročia, čo som žila v socializme, nič zlé nezažila. A keď som po prvý raz videla tie historické fotky, odhliadnuc od udalostí, ktoré sa viazali k 2. svetovej vojne, februáru 1948, politickým procesom a podobne, tak som mala na tvári skoro vždy úsmev,“ dodáva. „Toľko radosti, entuziazmu, často aj naivity, ale hlavne úprimnosti som videla v tvárach tých ľudí..., tie fotky sú o nás, našich rodičoch, starých rodičoch..., je to práca so spomienkami a k tým sa človek často vracia. Prečo asi?,“ pýta sa.
Vtedy.sk nie je postavený len na vizuáloch. „Fotografie z archívu TASR majú síce samy osebe veľkú výpovednú hodnotu, ale chceme k nim pridať aj zaujímavé texty. Tie budú prirodzene postavené na faktoch zachytených v správach z archívu TASR. Takto chceme návštevníkovi stránky Vtedy.sk pomôcť orientovať sa v pohľadoch na skutočnosti, historické fakty, ale i na veci, ktoré už dnes môžu vyznievať trochu čudne alebo cudzo,“ vysvetľuje editor portálu Ján Lašák.
„Okrem toho pribudnú rozhovory s pamätníkmi, teda ľuďmi, ktorí tieto udalosti zažívali a prinesieme čitateľovi ich komentár. Rovnako sa budeme pýtať aj odborníkov na rôzne oblasti, prečo to takto bolo a prečo nie inak,“ dodáva.
História sa síce dá rôzne interpretovať, nedá sa však meniť. Udalosti sa jednoducho stali a ak chceme vedieť ako, musíme poznať fakty. Lašák preto očakáva, že veľký záujem o nový web bude mať práve mladá generácia, ktorá na vlastnej koži fotograficky zachytené a opísané udalosti nezažila.
„Mám jeden čerstvý príklad. Pred pár dňami som ukázal 23-ročnému mladíkovi fotografiu námestia v Bratislave, kde dominovalo obrovské súsošie s prvým robotníckym prezidentom Klementom Gottwaldom,“ poznamenal Lašák.
„Postavili nám vtedy modlu, ktorej sme sa mali klaňať. Nechcelo sa mu veriť, že to tam vyzeralo takto. Pýtal sa, kde sú tie sochy dnes. Zhoda náhod, v týchto dňoch uplynulo 25 rokov, odkedy to celé cieleným odstrelom likvidovali. Všetko dokumentovali naši fotoreportéri, odpoveď už dnes nájde na našom webe,“ uzatvára Lašák.

Copyright © TASR 2015

TO JE TV!

TO JE TV!



27. 11. 2015

Zomrela Anna Starostová

Zomrela Anna Starostová


Vo veku 72 rokov dnes v Bratislave zomrela bývalá popredná sólistka Opery Slovenského národného divadla (SND) Anna Starostová. TASR o jej úmrtí informovala tlačová tajomníčka SND Izabela Pažítková.
Anna Starostová sa narodila 24. októbra 1943 v obci Ruská Volová. Štúdium operného a koncertného spevu absolvovala na Konzervatóriu v Bratislave v triede Štefana Hozu. V rokoch 1967 až 1969 bola sólistkou spevohry Divadla Jonáša Záborského v Prešove, v sezóne 1969-1970 spevohry Štátneho divadla v Brne, neskôr (1970-1973) spevohry bratislavskej Novej scény. Potom pôsobila ako stály hosť operných domov v Košiciach a v Bratislave (1974-1975) a od roku 1975 bola sólistkou Opery SND.
Už v spevoherných súboroch vytvorila celý rad výrazných hereckých a speváckych kreácií. Ako operná sólistka zaujala krásou vokálneho materiálu, muzikalitou, javiskovým vzhľadom i hereckými dispozíciami. Ako sólistka hosťovala aj v zahraničí. Bola častým hosťom medzinárodného operného festivalu Zámocké hry zvolenské. Televízni diváci ju mohli vidieť v operných inscenáciách zaradených do dramaturgie Československej televízie, kde sa predstavila ako Don Ettore (La Canterina, 1973), Dvorná dáma (Macbeth, 1981), ale hrala aj vo filmoch Brána k domovu (1975) či Uhol pohľadu (1984).
Posledné roky Anny Starostovej poznačila ťažká dlhotrvajúca nemoc. "Strácame v nej vynikajúcu umelkyňu, ktorá významným spôsobom zasiahla do slovenského kultúrneho diania, ale aj cenného, dobrého a priateľského človeka," povedala Pažítková.
Posledná rozlúčka s Annou Starostovou bude na Mestskom cintoríne v Skalici v pondelok 7. decembra o 11.00 h.

Copyright © TASR 2015

22. ročník novinárskej študentskej súťaže Štúrovo pero

22. ročník novinárskej
študentskej súťaže Štúrovo pero




Už 22. ročník celoslovenskej novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov Štúrovo pero vyhlásili v týchto dňoch jeho hlavní organizátori - Nadácia Slovenskej sporiteľne, Televízia Markíza a Banskobystrický samosprávny kraj - Krajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene. Ako TASR informovala riaditeľka zvolenskej knižnice Milota Torňošová, súťaž je vypísaná pre päť kategórií: stredoškolské časopisy, vysokoškolské časopisy, novinárske príspevky stredoškolákov, novinárske príspevky vysokoškolákov a elektronické magazíny.
Súťažiaci v prvej a druhej kategórii musia zaslať na adresu Krajská knižnica Ľ. Štúra, Štúrova ulica, č. 5, 960 82 Zvolen aspoň dve čísla školských časopisov (každé v troch exemplároch), ktoré vyšli v kalendárnom roku 2015 a vychádzajú v slovenskom jazyku alebo aspoň polovica textov je v slovenčine.
V sprievodnom liste by malo byť uvedené meno šéfredaktora či zodpovedného vedúceho, kontaktná adresa školy s telefónnym číslom a e-mailom, organizačné a technické podmienky vydávania časopisu, systém financovania a distribúcie, periodicita a náklad. Súťažiaci v prvej kategórii sa môžu zapojiť aj do súťaže o Cenu Nadácie Slovenskej sporiteľne. Táto cena bude udelená stredoškolským časopisom, ktoré obsahovo aj graficky najoriginálnejšie spracujú tému finančného vzdelávania.
Súťažiaci v tretej a štvrtej kategórii zašlú do súťaže minimálne dve, maximálne tri práce novinárskeho charakteru v slovenskom jazyku v troch exemplároch. Ak bola práca publikovaná v tlači, uvedú sa aj jej bibliografické údaje. Nepublikované práce budú napísané na počítači. Na každej práci (aj jej kópii) musí byť uvedené meno autora, jeho adresa, názov, adresa a kontakt na školu, ktorú autor navštevuje.
Súťažiaci v piatej kategórii vyplnia online registračný formulár. Prihlásiť sa môžu len elektronické magazíny študentského charakteru, ktoré majú minimálne dvoch autorov (teda nie súkromné stránky a blogy jednotlivcov). Za elektronické magazíny nie sú považované ani oficiálne stránky školy, PDF verzie tlačených časopisov či účty na sociálnych sieťach. Do súťaže sa môžu prihlásiť len magazíny, ktoré v kalendárnom roku 2015 zverejnili aspoň 20 príspevkov (text, video či audio), vychádzajú v slovenskom jazyku, respektíve aspoň polovica textov je v slovenčine.
Súťaž Štúrovo pero je otvorená aj pre slovenských stredoškolákov a vysokoškolákov študujúcich na školách v zahraničí, ako aj pre študentov zahraničných škôl s vyučovacím jazykom slovenským. Uzávierka súťaže je 31. januára 2016.
Súťažné práce v prvej až štvrtej kategórii je potrebné zaslať na adresu: Krajská knižnica L. Štúra, Štúrova 5, 960 82 Zvolen. Súťažné práce v piatej kategórii sa prihlasujú online cez registračný formulár. Viac informácií je na stránke wwww.kskls.sk.
Vyhodnotenie v apríli 2016 bude spojené so seminármi o "písanej" žurnalistike, ktoré povedú vysokoškolskí pedagógovia žurnalistiky a renomovaní publicisti. Tradíciou sú aj tlačové besedy s významnými novinármi a politikmi.



Copyright © TASR 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Za používanie vulgárnych slov na českých televíznych a rozhlasových staniciach už pravdepodobne nebudú hroziť pokuty. V novele zákona o rozhlasovom a televíznom vysielaní to navrhuje ministerstvo kultúry ČR. To, či je ten-ktorý televízny program vhodný pre deti, určia piktogramy a grafické symboly; zodpovednosť tak zostane na rodičoch, informoval spravodajský portál iDnes.cz.
"Naďalej budú platiť všeobecné pravidlá týkajúce sa ohrozovania detí a mladistvých. Nebude však stanovená žiadna konkrétna kategória programov, kedy vulgarizmy byť môžu a kedy nie," píše ministerstvo kultúry o novele, ktorá je do 2. decembra v pripomienkovom konaní.
Novela zavádza takzvaný labelling, systém piktogramov, ktorý by mal byť návodom, od akých vekových kategórií je daný televízny program vhodný. "Nadávky a vulgarizmy sa vo vysielaní vyskytujú bežne. Ak sa zavedie labelling, prevádzkovatelia budú mať povinnosť označovať relácie s výskytom vulgarizmov a rodičia sa budú môcť rozhodnúť, či dovolia svojim deťom takýto program sledovať," uviedla hovorkyňa ministerstva Simona Cigánková.
Zavedenie jednotného systému označovania bežného v Európe je obsiahnuté v koaličnej zmluve súčasnej vlády. Informácie, ktoré predtým v televízii vyjadrovala známa "hviezdička", budú vyjadrené grafickým symbolom (z hľadiska veku) a piktogramom (z hľadiska obsahu), ktorých jednotnú grafickú podobu určí Rada pre rozhlasové a televízne vysielanie.
Jedným z dôvodov, prečo zákaz vulgarizmov zo zákona vypadne, je to, že sa vzťahoval na celoplošné televízie, zatiaľ čo na káblové a internetové televízie nie.


Copyright © TASR 2015




VÝROKY TÝŽDŇA

                 VÝROKY TÝŽDŇA




Od: Mgr. Katarína Líšková
Dátum: 18. novembra 2015, 12:26
Predmet: info k zajtrajšiemu dňu
Komu:

Preposielam info z Bratislavy

Ahojte, chcem Vám oznámiť, aby ste dali na vedomie svojim ZO, aby sa
nedali zlanáriť vo štvrtok na tie lekárske prehliadky. Je to zbytočné
rozštiepenie učiteľov, je to mimo OZ. Komora učiteľov aj napriek tomu,
že má s odbormi podpísanú spoluprácu, nedala vedieť odborom, čo sa
chystajú Braislavčania a okolie robiť. Odporučiť ZO ignorovať túto
akciu. Nič sa nedosiahne . Treba spoločne vystúpiť v novom volebnom
období vlády.

Líšková

PS: zasadnutie Rady ZO bude budúci mesiac, pozvánku pošlem



„Pan premiér prostě promyšleně 17. listopadu 2015 vystřelil z pomyslného děla na Hrad. Musím ale pana premiéra upozornit, že tento ostrov svobodného myšlení má pevné zdi. Mohu se pozastavit nad tím, když pan premiér útočí na levicového prezidenta. To, že pan premiér chystá takový obrat, mohla, při zpětném pohledu, naznačit jeho reakce na zneuctění standarty prezidenta republiky. Chci být nadále vojákem v první linii, kde se střílí. Neuvěřitelná míra sprostoty se valí z Twitteru, onoho kanálu Pražské kavárny.”
Jiří Ovčáček, hovorca prezidenta Českej republiky

„Ide o boj o nerastné suroviny. Hotel si vybrali preto, lebo tam chodia zahraniční investori, ktorých chcú takto vystrašiť. Aj dva dni predtým sa tam konala konferencia o nerastných surovinách a to hovorí za veľa. Trvám na tom, že útočí niekto iný, len sa to celé hodí na islamistov. My vieme, kto je za tým. Francúzov a USA zaujímajú bohaté suroviny.“
Ibi Maiga, čierna bača

Press Cartoon Europe 2016

Press Cartoon Europe 2016


Karikaturisti z celej Európy majú zase raz príležitosť zúčastniť sa na súťaži Press Cartoon Europe (PCE). Pozornosť sa bude venovať karikatúram, ktoré vyšli v tlačenej alebo digitálnej podobe v ktorejkoľvek európskej krajine v roku 2015.
PCE vyčlenila na hlavnú cenu 5000 eur v hotovosti. Výherca druhej ceny získa 2000 eur a tretia cena bude 1.000 eur. V súťaži PCE 2016 sa budú posudzovať len karikatúry zverejnené v roku 2015. Do 31. decembra 2015 môžu umelci na stránke http://www.presscartoon.com/submission prihlásiť do súťaže maximálne tri karikatúry.
Uznané budú len karikatúry prihlásené na tejto stránke.
V predošlých siedmich ročníkoch získali prvú cenu karikaturisti pochádzajúci zo Švédska (Riber, 2009), Nemecka (Burkhard Mohr, 2010), Belgicka (Karl, 2011), Holandska (Jos Collignon 2012), Francúzska (Michel Cambon, 2013), Portugalska (Rodrigo de Matos, 2014) and Ameriky (Kevin Kallaugher, 2015).
Ďalšie informácie a súťažné podmienky získate na adrese evi@presscartoon.com. Účasť na súťaži je bezplatná.

26. 11. 2015

NECHUTNÝ TRUMP

NECHUTNÝ TRUMP


SLOVAK MEDIA LAW NEWS

SLOVAK MEDIA LAW NEWS



Viac komfortu pre televíznych divákov so sluchovým postihnutím by mala priniesť vyhláška ministerstva kultúry o titulkoch pre osoby so sluchovým postihnutím. Vyhláška k zákonu o vysielaní a retransmisii "určuje technické požiadavky na titulky určené pre osoby so sluchovým postihnutím, ktoré by tak mali viac zohľadňovať potreby postihnutých osôb pri sledovaní programov s takýmito titulkami", uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Rady pre vysielanie a retransmisiu (RVR) Lucia Jelčová. Tieto technické požiadavky vychádzajú podľa informácií rady aj z technických možností vysielateľov, teda umožňujú, aby bola vyhláška vykonateľná v praxi.
Zástupcovia RVR sa zúčastnili na časti pracovných stretnutí, ktoré tvorbe vyhlášky predchádzali. Vyhláška Ministerstva kultúry SR o titulkoch pre osoby so sluchovým postihnutím bola v medzirezortnom pripomienkovom konaní od 20. októbra do 9. novembra a platiť má od 1. januára 2016.
Podľa súčasnej právnej úpravy, zákona o vysielaní a retransmisii, musí vysielateľ na základe zákona (verejnoprávny) zabezpečiť, aby bol program prístupný aj sluchovo postihnutým divákom. Konkrétne musí každý televízny program (stanica), ktorá vysiela digitálne, mať najmenej 50 percent všetkých programov aj so skrytými alebo otvorenými titulkami. Vysielateľ s licenciou (súkromný) musí mať takýchto programov aspoň 10 percent zo všetkých vysielaných programov sprevádzaných skrytými alebo otvorenými titulkami, alebo tlmočených do posunkovej reči nepočujúcich alebo v posunkovej reči nepočujúcich, uvádza sa v predkladacej správe k vyhláške, ktorú vypracovalo a vydá Ministerstvo kultúry SR. Nová vyhláška podrobne upravuje technické požiadavky na titulky, vrátane zvukov. Medzi iným rieši aj situáciu, ak sú súčasťou audiovizuálneho diela alebo programu krátke dialógy alebo monológy v cudzom jazyku, ktoré zámerne nie sú preložené do slovenského jazyka a sú v originálnom znení. "Tieto dialógy alebo monológy sa nezobrazujú v titulkoch, namiesto toho sa veľkými písmenami zobrazí titulok, v ktorom sa uvedie v akom cudzom jazyku je dialóg alebo monológ," uvádza sa vo vyhláške, ktorá sa tiež venuje umiestňovaniu titulkov v spravodajstve či v priamych prenosoch.
 
©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Kamera 2015

Kamera 2015 


Bratislavské Kino Lumiére bolo v stredu večer (25. 11.) centrom filmárov a zvlášť slovenských kameramanov. Tí si prišli vypočuť výsledky tvorivej súťaže Kamera 2015 o najlepší kameramanský výkon za posledné dva roky, ktorú po siedmy raz usporiadala Asociácia slovenských kameramanov (ASK). Hlavnú cenu Kamera 2015 za hranú filmovú tvorbu získal Martin Žiaran.
"Je to veľmi príjemné dostať ocenenie na takomto podujatí pre mňa hlavne z toho dôvodu, že väčšina ľudí v porote sú kameramani, je to vlastne ocenenie od kolegov, ktorí veľmi presne vedia, čo obnáša proces natáčania celovečerného alebo televízneho filmu," povedal pre TASR Martin Žiaran, ktorý získal ocenenie za nový slovenský film Čistič (2015) režiséra Petra Bebjaka.
"V poslednej dobe vznikli na Slovensku veľmi zaujímavé filmy, a veľmi pekné; o to viac ma víťazstvo teší, že konkurencia bola veľmi silná," zhodnotil hlavnú kategóriu, v ktorej boli spolu s Martinom Žiaranom nominovaní Ján Meliš za film Eva Nová (2015, r. Marko Škop) a Martin Kollár za snímku Koza. V kategórii hranej filmovej tvorby sa porota rozhodla udeliť aj Zvláštnu cenu poroty, ktorej držiteľom sa stal práve Martin Kollár za kameramanský výkon v dráme Koza (2015) režiséra Ivana Ostrochovského.
Víťazom v kategórii dokumentárny a krátky hraný film je Ján Meliš za kameru vo filmovej eseji Čakáreň (2015) režiséra Pala Koraca. "Veľmi si to vážim, lebo filmov bolo tento rok strašne veľa, bola strašne veľká konkurencia či v hraných filmoch či v dokumentoch, ja som ani nedúfal, že by som sa vôbec mohol tam dostať," komentoval Ján Meliš svoje víťazstvo v kategórii dokumentárny a krátky hraný film. Aj v tej porota udelila Zvláštnu cenu, ktorú za obrazové stvárnenie filmu Mira Rema Comeback (2014) získala trojica kameramanov Mário Ondriš, Ivo Miko a Jaro Vaľko.
Cena v kategórii Hraný televízny film a televízny seriál patrí kameramanovi Petrovi Kelíškovi za seriál Tajné životy. Najlepšieho kameramana vyberala päťčlenná porota tiež v kategórii audiovizuálna reklama a videoklip, prvenstvo v nej získal Dušan Husár za reklamu Zlatý Bažant/Epicentre. Martin Chlpík zvíťazil v kategórii študentský film; porotu zaujal jeho kameramanský výkon v snímke Chronos (2015). Počas slávnostného večera boli vyhlásené aj nominácie. V každej kategórii boli na ocenenie nominované tri diela, v kategórii dokumentárny a krátky hraný film sa porota rozhodla nominovať až päť kameramanských výkonov.
"Do súťaže bolo prihlásených 92 filmov, čo je mimoriadne číslo, porota mala samozrejme ťažkú prácu vybrať z toho množstva ten, ktorý by mal byť ocenený," zhodnotil 7. ročník súťaže pre TASR Ján Ďuriš. Kameramanské počiny pod jeho vedením hodnotila porota, ktorú ďalej tvorili kameramani Miro Gábor a Dodo Lietavec, režisér a spisovateľ Peter Krištúfek a výtvarník Laco Teren. V kategórii hraná filmová tvorba súťažilo osem filmov, v kategórii hraný televízny film a televízny seriál štyri tituly, kategória dokumentárny a krátky hraný film mala 40 snímok, audiovizuálna reklama a videoklip 25 a do kategórie najlepší študentský film sa prihlásilo 19 titulov.
Cenu za celoživotné dielo získal na základe rozhodnutia výboru ASK Vladimír Ješina.
Kameramanské ceny sa na Slovensku udeľujú od roku 2001. Historicky prvú hlavnú cenu v kategórii celovečerný hraný film získal Dodo Šimončič za český televízny film Samota (r. Jaroslav Brabec), Cenu za celoživotné dielo si odniesol Tibor Biath.



Copyright © TASR 2015

25. 11. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Americký herec Kevin Bacon si zahrá v pripravovanom novom seriálovom spracovaní filmu Chvenie (1990). Päťdesiatsedemročný rodák z Philadelphie si zopakuje úlohu Vala McKeeho, ktorého stvárnil aj v spomínanej snímke. Bacon, ktorý bude aj výkonným producentom seriálu, pri tejto príležitosti zverejnil na sociálnej a mikroblogovacej sieti Twitter fotografiu seba a svojej manželky Kyry Sedgwick z nakrúcania pôvodného Chvenia. K snímke o obrovských ľudožravých červoch vznikli už aj pokračovania Príšery 2: Nečakaný šok (1996), Chvenie 3 (2001), Tremors 5 (2015), prequel Chvenie 4 a televízny seriál Chvenie (2003). V ani jednom z nich sa však Bacon neobjavil.
Kevin Norwood Bacon sa do povedomia verejnosti dostal vďaka stvárneniu tanečníka Rena McCormacka v snímke Nechajte nás lietať z roku 1984. Následne sa predstavil vo filmoch ako Lietadlom, vlakom, autom... (1987), Vyrieši to dieťa? (1988), Criminal Law (1988), Hráči so smrťou (1990), J.F.K. (1991), Zopár správnych chlapov (1992), Divoká rieka (1994), Apollo 13 (1995), Spáči (1996), Tunel do Číny (1998), Ozveny mŕtvych (1999), Muž bez tieňa (2000), Tajomná rieka (2003), Rozsudok smrti (2007), V zajatí osudu (2007), Duel Frost/Nixon (2008), Bláznivá hlúpa láska (2011) či X-Men: Prvá trieda (2011). Zahral si aj v seriáli Stúpenci (2013 - 2015). Za herecký výkon v televíznej vojnovej dráme Posledná cesta (2009) si vyslúžil Zlatý Glóbus a cenu SAG.


©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Predseda rady Českého rozhlasu Michal Stehlík rezignoval v stredu na svoju funkciu. Oznámil to na začiatku rokovania rady. Nahradí ho jej doterajší podpredseda a vysokoškolský pedagóg Petr Šafařík.
"Pri príležitosti ukončenia jednej etapy (mandátu bývalého generálneho riaditeľa) dalo predsedníctvo Rady ČRo svoje funkcie k dispozícii. Predseda ani ja sme už o ďalšiu kandidatúru neprejavili záujem, "uviedol pre iDNES.cz doterajší podpredseda a hovorca rady Jiří Vejvoda.
Do čela Rady ČRo bol zvolený súčasný podpredseda Petr Šafařík. Jeho zástupcovia budú Ivan Tesař a Milan Badal. Prvý menovaný bude novo pôsobiť ako hovorca Rady ČRo.
K 3. novembra rezignoval Petr Duhan na funkciu generálneho riaditeľa. Rozhodol sa tak kvôli zdravotným dôvodom. Rada rozhlasu zároveň riešila jeho údajné pochybenie v prípade zamestnania vlastného syna Andreja Duhana.

Zdroj: idnes.cz

Veselé predčasné Vianoce! Předčasně uniklé vánoční poselství Miloše Zemana 2015

Veselé predčasné Vianoce!
Předčasně uniklé vánoční poselství Miloše Zemana 2015


Rebríček filmových prepadákov roka 2015





Rebríček filmových prepadákov
roka 2015


1. Rock the Kasbah (2,9 milióna dolárov / 15 miliónov dolárov / 19 percent)
2. Gunman: Muž na odstrel (10,7 milióna dolárov / 40 miliónov dolárov / 27 percent)
3. Hacker (19,4 milióna dolárov / 70 miliónov dolárov / 28 percent)
4. Krachnutý kšeft (14,4 milióna dolárov / 35 miliónov dolárov / 41 percent)
5. Jem and the Holograms (2,3 milióna dolárov / päť miliónov dolárov / 46 percent)
6. Nesmrteľný (12,3 milióna dolárov / 26 miliónov dolárov / 47 percent)
7. Ofajč (15,4 milióna dolárov / 28 miliónov dolárov / 55 percent)
8. We Are Your Friends (3,6 milióna dolárov / šesť miliónov dolárov / 60 percent)
9. Aloha (26,3 milióna dolárov / 37 miliónov dolárov / 71 percent)
10. Charlie Mortdecai (47,3 milióna dolárov / 60 miliónov dolárov / 79 percent)
11. Pan: Cesta do Krajiny - Nekrajiny (119,8 milióna dolárov / 150 miliónov dolárov / 80 percent)
12. Hot Tub Time Machine 2 (13,1 milióna dolárov / 14 miliónov dolárov / 94 percent)
13. Jupiter na vzostupe (183,9 milióna dolárov / 176 miliónov dolárov / 104 percent)
14. Krajina zajtrajška (209 miliónov dolárov / 190 miliónov dolárov / 110 percent)
15. Purpurový vrch (62,6 milióna dolárov / 55 miliónov dolárov / 114 percent)


Podľa magazínu Forbes (v zátvorke uvádzame najprv celosvetové tržby v kinách, potom výrobné náklady a napokon percento, ktoré predstavujú tržby v pomere k nákladom)



Na porovnanie 10 najefektívnejších filmov v histórii

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

POKUTY NAŠE KAŽDODENNÉ

Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR) včera udelila jednu pokutu, voči vysielateľom začala i viacero správnych konaní vo veci možného porušenia zákona.
Sankciu vo výške 3319 eur dostal vysielateľ televízie Markíza. Koncom mája v jednom prípade zreteľne neoddelil reklamu od iných programov. Porušil tým aj paragraf hovoriaci o dĺžke reklamných šotov.
Voči vysielateľom začala RVR tri správne konania. V prvom prípade ide o RTVS. Začiatkom septembra mohlo podľa RVR dôjsť k porušeniu zákona v paragrafe, ktorý hovorí o objektívnosti a nestrannosti spravodajských a politicko-publicistických programov. V dvoch prípadoch neboli podľa rady oddelené názory a komentáre od informácií spravodajského charakteru. Príspevky sa týkali ročného zúčtovania poistného a funkcie colnej správy.
V druhom prípade začala správne konanie vo veci možného porušenia zákona u vysielateľa televízie Senzi. Ten koncom septembra vysielal v istom čase v rozpore s udelenou licenciou. Voči vysielateľovi televízie DAJTO začala RVR správne konanie vo veci možného porušenia zákona v paragrafe o čestnosti a slušnosti reklamy a telenákupu.

Copyright © TASR 2015

24. 11. 2015

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS



Majiteľ parížskej pizzerie La Casa Nostra, ktorá bola 13. novembra jedným z terčov teroristických útokov, predal záznam z bezpečnostnej kamery zachytávajúci streľbu v reštaurácii britskému denníku Daily Mail za 50.000 eur.
Informovala o tom dnes rozhlasová stanica Europe 1. Ešte predtým Canal+ odvysielal videozáznam, na ktorom vidno, ako majiteľ pizzerie ukazuje britským novinárom záznam z bezpečnostných kamier, ktorý zachytáva časť reštaurácie v čase útoku - strieľajúceho páchateľa i pred ním sa skrývajúcich ľudí. Videozáznam si polícia, ktorá vyšetruje útoky, prezrela a potom jeho originál zašifrovala. Na rozšifrovanie si majiteľ reštaurácie povolal hackera.
Rokovania o predaji záznamu trvali podľa Europe 1 asi 18 hodín a skončili sa vyplatením 50.000 eur v hotovosti. Vzhľadom na to, že Daily Mail chcel získať exkluzívnu informáciu, hardisk počítača, ktorý obsahoval kamerový záznam, bol zničený.
Francúzske médiá uviedli, že na správy o predaji záznamu z útoku nereagoval ani majiteľ pizzerie, ani britský denník.
Bezprecedentné útoky sa odohrali v piatok večer 13. novembra na šiestich miestach Paríža ležiacich v 10. a 11. obvode, ako aj na predmestí Saint-Denis.
Okrem pizzerie La Casa Nostra, kde zahynulo päť ľudí, sa terčom útoku stal klub Bataclan na Voltairovom bulvári, kde sa vyše dve hodiny odohrávala rukojemnícka dráma a kde prišlo o život 89 ľudí. Strieľalo sa aj v blízkosti japonskej reštaurácie na ulici Rue de Charonne i na križovatke ulíc Bichat a Alibert, kde atentátnici zo strelných zbraní zaútočili na hostí reštaurácie Le Petit Cambodge. Neďaleko od pizzerie, na Voltairovom bulvári, sa odohral útok s jednou obeťou, ktorou bol samovražedný atentátnik. Ďalší útok trojice kamikadze, ktorí na svojich telách odpálili nálože, zaznamenali v blízkosti štadiónu Stade de France (najmenej jedna obeť), kde sa práve hral priateľský zápas medzi Nemeckom a Francúzskom, na ktorom sa zúčastňoval aj francúzsky prezident Francois Hollande. Celkovo si útoky v Paríži vyžiadali 130 ľudských životov a viac ako 350 zranených. Stav mnohých z nich lekári považujú za veľmi vážny.



Copyright © TASR 2015

International Emmy Awards

International Emmy Awards

Na 43. ročníku udeľovania medzinárodných cien Emmy dominovali zástupcovia Francúzska, keď uspeli v troch kategóriách. Zvyšné ceny si rozdelili Holandsko, Nórsko, Brazília, Juhoafrická republika, USA a Veľká Británia.
Najlepším dramatickým seriálom sa stal francúzsky Engrenages (2005). V kategórii televíznych filmov alebo miniseriálov triumfoval zasa francúzsky Soldat Blanc (2014). Tretiu cenu pre krajinu priniesol titul Illustre & Inconnu: Comment Jacques Jaujard a Sauvé le Louvre (2014), ktorý zvíťazil v kategórii Umelecký program. Dve ceny si odniesla Brazília, a to za telenovelu Império (2014) a komediálny seriál Doce de Mae (2014).
Holanďan Maarten Heijmans získal vďaka účinkovaniu v seriáli Ramses (2014) ocenenie pre Najlepšieho herca. Za Najlepšiu herečku vyhlásili Anneke von der Lippe, a to vďaka výkonu v miniseriáli Oyevitne (2014). V kategórii dokumentov uspel Miners Shot Down (2014) z Juhoafrickej republiky. Veľká Británia si odniesla cenu za najlepší Zábavný program bez scenára, ktorým sa stal 50 Ways to Kill Your Mammy (2014). Za najlepší Americký primetimeový program v inom ako anglickom jazyku vyhlásili Arrepentidos - El Infierno de Montoya (2014).
Okrem toho predstavitelia Medzinárodnej akadémie televíznych umení a vied udelili dve čestné ocenenia. International Emmy Founders Award si odniesol tvorca seriálu Panstvo Downton (2010) Julian Fellowes. International Emmy Directorate Award udelili výkonnému riaditeľovi spoločnosti HBO Richardovi Pleplerovi. Ceremoniál sa konal v pondelok v New Yorku, moderátorom bol rodák z Káhiry Bassem Youssef.

Prehľad ocenených v 43. ročníku medzinárodných cien Emmy:

Dramatický seriál: Engrenages Saison 5 (Francúzsko)
Najlepší herec: Maarten Heijmans (Holandsko)
Najlepšia herečka: Anneke von der Lippe (Nórsko)
Komediálny seriál: Doce de Mae (Brazília)
Dokument: Miners Shot Down (Juhoafrická republika)
Zábavný program bez scenára: 50 Ways to Kill Your Mammy (V. Británia)
Telenovela: Império (Brazília)
Televízny film alebo miniseriál: Soldat Blanc (Francúzsko)
Americký primetimeový program v inom ako anglickom jazyku: Arrepentidos - El Infierno de Montoya (USA)
Umelecký program: Illustre & Inconnu: Comment Jacques Jaujard a Sauvé le Louvre (Francúzsko)
International Emmy Founders Award: Julian Fellowes
International Emmy Directorate Award: Richard Plepler

2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.



MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE) vyzvala  Vatikán, aby stiahol trestné oznámenie na dvoch novinárom, ktorí obvinili niektoré vatikánske inštitúcie z korupčného správania. OBSE sa vo svojej výzve adresovanej Vatikánu odvolala na slobodu tlače. Informovala o tom agentúra Reuters.
Vatikán obviňuje piatich ľudí vrátane dvoch novinárov Gianluigiho Nuzziho a Emiliana Fittipaldiho, že zverejnili a použili vo svojich knihách vyjadrenia predstaviteľov Vatikánu, ktoré poskytujú "neúplnú a tendenčnú" verziu udalostí.
"Novinári musia mať slobodu informovať o otázkach verejného záujmu a chrániť svoje dôverné zdroje," uviedla predstaviteľka OBSE pre slobodu médií Dunja Mijatovičová.
"Vyzývam úrady, aby zastavili trestné stíhanie a bránili práva novinárov v súlade so záväzkami OBSE," povedala Mijatovičová. Obom mužom, ktorí by sa mali objaviť pred súdom už vo štvrtok, hrozí v prípade dokázania viny trest až osem rokov väzenia.
Novinári Gianluigi Nuzzi a Emiliano Fittipaldi publikovali knihy o škandáloch katolíckej cirkvi založené na uniknutých dokumentoch. Vatikán obvinili z nezodpovedného nakladania s financiami.
Ich traja informátori sú spojení s vatikánskou komisiou Cosea, ktorú ustanovil pápež František so zámerom reformovať ekonomické a administratívne štruktúry Vatikánu. Obvinení sú aj zo založenia zločineckej organizácie.

Copyright © TASR 2015


DOKTOR MARTIN STRATIL PODIEL

DOKTOR MARTIN STRATIL PODIEL


Sledovanosť :  6,6%, minulý týždeň 6,6
Podiel na trhu : 12,9 %, minulý týždeň 13,1

Ceny Literárneho fondu

Ceny Literárneho fondu

Ceny za celoživotné dielo a výročné ceny Literárneho fondu (LF) v oblasti divadla, rozhlasu a dabingu za rok 2015 odovzdali včera oceneným umelcom a rozhlasovým pracovníkom v bratislavskom Zičiho paláci.
Cenu za celoživotné dielo v oblasti divadla získali tanečnica a pedagogička tanca Galina Basová, herečka Alžbeta Csóková, operná a operetná speváčka Viera Hronská, divadelná dramaturgička a manažérka Darina Kárová, dramaturg, teatrológ a prekladateľ Anton Kret, herec, režisér a pedagóg Peter Kuba, herec, recitátor a scenárista Juraj Sarvaš, teatrologička, prekladateľka, pedagogička a dramaturgička Soňa Šimková a herci Jozef Úradník, Eva Večerová, Oľga Zöllnerová. Cenou za celoživotné dielo v oblasti rozhlasu boli ocenení autori Jozef Lenhart a Marta Žilková.
Výročné ceny LF v oblasti divadla získali Rastislav Ballek za réžiu inscenácie hry Mojmír II. alebo Súmrak ríše, Marián Balog za réžiu rozprávky Neželané puto Lásky, Tajomný svet a Chlpáčikovia, Jolana Fogašová za postavu Salome v opere Salome, Zita Furková za postavu Einsteinova žena v inscenácii hry Einsteinova žena, Martin Huba za postavu Ján Amos Komenský v inscenácii hry Labyrinty a raje Jána Amosa, Viktor Horján za postavu Syna v inscenácii hry Odvrátená strana mesiaca, Gabriela Hübnerová za postavu Popolušky v inscenácii rovnomennej opery, Jakub Jeňo za tanečný výkon človeka na ceste v tanečnej inscenácii Roots, Dominika Kavaschová za postavu Runy v inscenácii hry Mojmír II., s prihliadnutím na postavu Adely Ostrolúckej v inscenácii Prorok Štúr a jeho tiene.
Výročná cena patrí aj Viktorovi Kollárovi za réžiu inscenácie hry Boží vták a Ostrov pokladov, Romine Kolodzej za postavu Medory v balete Korzár a postavu Angeliky v rovnomennom balete, Petre Kriváčkovej za postavu Hanky Čajkovej v inscenácii hry Hájnikova žena, Petrovi Krivému za postavu Kabaretiér v inscenácii hry Kabaret, Eduardovi Kudláčovi za réžiu hry Ivana Vyrypajeva: Opití, Diane Mórovej za postavu Evy v inscenácii hry Bačova žena, Rebeke Polákovej za postavu Márie v inscenácii hry Obeť, s prihliadnutím za dabingovú postavu Sonje v seriáli Hotel Adlon 1. - 3., Ide Rapaičovej za postavu Uršule v inscenácii hry Najstaršie remeslo, Štefanovi Richtárechovi za niekoľko postáv v inscenácii hry Jeden za všetkých, Róbertovi Rothovi za postavu Rastislava v inscenácii hry Mojmír II. alebo Súmrak ríše s prihliadnutím na postavu Ľudovíta Štúra v inscenácii hry Prorok Štúr a jeho tiene.
Držiteľom výročnej ceny sa ďalej stali Vasiľ Rusiňák za postavu Petra Schmidta v inscenácii hry Kováči, s prihliadnutím na postavu hlavného čašníka v inscenácii hry Amerika, Jakub Rybárik za postavu Samka Jagoša v inscenácii hry Gazdiná Roba, s prihliadnutím k postave Bryana Thomtona v inscenácii hry Druh: Žena, Andrea Sabová za postavu Pipi Dlhá Pančucha v inscenácii rovnomennej hry, Richard Sanitra za postavu Emil/Eduard v inscenácii hry Celebrity s.r.o., Boris Srník za postavu Antona Brtku v inscenácii hry Obchod na Korze, Andrej Šoth za réžiu inscenácie Nočná skúška - príprava na muzikál, Kristína Turjanová za postavu Evy v inscenácii hry Gazdiná Roba s prihliadnutím na postavu Kataríny v inscenácii Skrotenie zlej ženy, Jozef Vajda za postavu Tava v inscenácii Nevesta hôľ, s prihliadnutím k postave Žovkina v inscenácii Bál, Petra Vajdová za postavu Angely v inscenácii hry Polnočná omša a za postavu Ester v inscenácii hry Lesk a bieda kurtizán, s prihliadnutím na postavu Zuny v inscenácii Nevesta hôľ. Ocenenie dostal aj Leopold Haverl za postavu Osvalda Závodského v televíznom seriáli Divoké kone.
Výročné ceny v oblasti dabingu získali Michaela Šálek-Drotárová za postavu Molly vo filme V utajení, Lucia Hurajová za postavu vo filme Zakázaná láska, Elena Podzámska za postavu Claire v seriáli Cudzinka.
V oblasti rozhlasu sa nositeľmi výročnej ceny LF stali Katarína Bielčíková za hudobno-zvukové stvárnenie fíčra Tvoja obeť nebola márna a rozhlasovej hry Zlatovláska, Peter Daniška za zvukovú realizáciu rozhlasovej hry Peter a Lucia podľa predlohy Romaina Rollanda v dramatizácii Petra Pavlaca, Stanislav Kaclík za zvukové stvárnenie rozhlasovej hry pre deti Červený koník. Za dramaturgickú prípravu tejto hry ocenili aj Beatu Panákovú a jej režiséra Jaroslava Rozsívala. Výročná cena patrí aj Petrovi Turčíkovi za redakčnú prípravu dokumentárneho cyklu Zabudnutí legionári.
"Predovšetkým ma to zaskočilo, veľmi veľmi milo ma to prekvapilo a som vďačná, že ľudia nezabudli, lebo ja som nezabudla ani na mojich divákov, ktorí mi dávali celý život energiu, všetkým vďaka," uviedla pre TASR držiteľka ocenenia za celoživotné dielo Oľga Zöllnerová.
"Je to úžasné, ale tiež si myslím, že som ešte neuzavrel to dielo, hoci som tu bol jedným z najstarších, ale je to zase také povzbudenie ešte do ďalšej roboty, lebo vo Zvolene teraz mám inscenáciu, ktorú som aj režíroval, aj som ju napísal, robím poetické štúdio na Stromovej," reagoval pre TASR čerstvý držiteľ ceny LF za celoživotné dielo 84-ročný Juraj Sarvaš, ktorý je autorom scenárov, účinkujúcim i režisérom v rámci mnohých kultúrno-spoločenských podujatí.
"Stále si to neuvedomujem, pretože ja mám stále pocit, že mám 39 a tie ocenenia sa dávajú podstatne zrelším ľuďom. Som neskutočne vďačná, samozrejme, ale ja som povedala, že o 20 rokov znovu," vyhlásila s úsmevom ocenená Eva Večerová, ktorá je nielen herečkou, ale v Banskej Bystrici pôsobí aj ako pedagogička herectva.
"Skoro - sa mi zdá, vôbec neviem zaujať k tomu nejaké stanovisko, možno som niekoho predbehol, kto si to zaslúžil už viacej," komentoval cenu za celoživotné dielo Peter Kuba, spoluzakladateľ a umelecký šéf bratislavského Ludusu, ktorý zanechal svoju režijno-pedagogickú stopu aj v iných divadlách tak na východnom Slovensku (Divadlo Romathan, Spišské divadlo), ako aj v Bratislave (Štátne bábkové divadlo).
Literárny fond je národnokultúrna verejnoprávna inštitúcia, jeho hlavným poslaním je podporovať tvorivú činnosť v oblasti slovesnej, divadla, filmu, rozhlasu, televízie, zábavného umenia, videotvorby ako i počítačových programov s osobitným zreteľom na pôvodnú krásnu literatúru, vedeckú a odbornú literatúru novinárstvo a novinársku fotografiu, prekladateľstvo, divadlo, film, rozhlas, televíziu, videotvorbu a zábavné umenie.

Copyright © TASR 2015

23. 11. 2015

RTVS NEWS

RTVS NEWS

V piatok sa darilo populárnej šou RTVS Milujem Slovensko, ktorá dosiahla sledovanosť až 564.000 divákov (trhový podiel 26,9%). V čase vysielania relácie bola Jednotka trhovou jednotkou, šou zároveň zaznamenala najvyššiu sledovanosť v histórii relácie (v cieľovej skupine 12+ a tiež v cieľovej skupine 12-54) v štandardnom vysielacom čase. Vyššiu sledovanosť malo iba silvestrovské vysielanie v roku 2014.
Jednotka bola najsledovanejšou televíziou aj v nedeľu v čase vysielania O 5 minút 12 (201.000 divákov/trhový podiel 16,7%), Občan za dverami (201.000/15,5%), Agatha Christie: Poirot (190.000/14,0%) a tiež počas reprízy zábavnej šou Nikto nie je dokonalý (332.000/18,6%).
Dvojka dosiahla nadpriemerné výkony počas športových prenosov – priamy prenos z derby Fortuna ligy FC Spartak Trnava – ŠK Slovan Bratislava sledovalo až 141.000 divákov (trhový podiel 10,0%), zápas sa stal najsledovanejším zápasom aktuálnej sezóny najvyššej futbalovej súťaže.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS


Biely Cadillac Escalade z roku 2003, ktorý v posledných troch sezónach seriálu Sopranovci (1999 - 2007) šoféroval zosnulý americký herec James Gandolfini, vydražili v piatok za takmer 120-tisíc dolárov (v prepočte približne 112-tisíc eur). Gandolfini, ktorý v spomínanom seriáli stvárňoval Tonyho Soprana, zanechal vnútri auta tri podpisy. Predstavitelia spoločnosti RR Auction pritom predpokladali, že auto sa predá za 30-tisíc až 50-tisíc dolárov (28-tisíc až 47-tisíc eur). Meno nového majiteľa nezverejnili.
James Gandolfini odštartoval televíznu a filmovú kariéru snímkou Shock! Shock! Shock! z roku 1987. Neskôr sa objavil v romantickej krimi dráme Cudzinec medzi nami (1992) alebo gangsterskej romanci Pravdivá romanca (1993). Jeho skutočný prielom prišiel so spomínaným seriálom Sopranovci. Nezabudnuteľný Tony Soprano mu v roku 2000 vyniesol Zlatý glóbus a v rokoch 2000, 2001 a 2003 ceny Primetime Emmy. Zahral si aj v snímkach Anjel smrti (1998), 8 MM (1999), Muž, ktorý nebol (2001), Mexičan (2001), Prežiť Vianoce (2004), Všetci kráľovi ľudia (2006), Únos metra 123 (2009), 30 minút po polnoci (2012), Killing Them Softly (2012) alebo Neuveriteľný Burt Wonderstone (2013). Zomrel 19. júna 2013 vo veku 51 rokov.

©2015, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.


Organizátor vraždy ruskej novinárky Anny Politkovskej sa neúspešne domáha podmienečného prepustenia z výkonu trestu v súvislosti so svojím zlým zdravotným stavom.
Príslušná komisia pracovného tábora, kde si odsúdený Dmitrij Pavľučenko odpykáva trest 11 rokov odňatia slobody, jeho žiadosť zamietla, informovala dnes agentúra TASS. Podľa záveru posudkovej komisie epilepsia nie je v zozname diagnóz, na základe ktorých je možné odsúdeného prepustiť z výkonu trestu.
Advokát odsúdeného vyhlásil, že sa proti odmietavému stanovisku vedenia pracovného tábora odvolá. Spresnil tiež, že jeho mandant trpí okrem epilepsie aj ďalšími závažnými chorobami, ktoré vylučujú, aby bol vo väzbe.
Pavľučenka odsúdil moskovský súd v roku 2012 na 11 rokov väzenia, keď ho uznal vinným z vraždy a protizákonnej držby zbrane. Podľa vyšetrovania dostal Pavľučenko koncom júla 2006 od neidentifikovanej osoby peniaze, aby zosnoval Politkovskej vraždu. Pavľučenko mal zorganizovať skupinu na zabitie novinárky, kúpiť vražednú zbraň, pripraviť plán a rozdeliť úlohy členov gangu.
Pavľučenko pri vyšetrovaní spolupracoval s políciou a justíciou, s ktorou uzavrel dohodu o vine a treste. Aj na základe jeho výpovede potom súd vlani odsúdil na dlhé roky väzenia päticu obvinených v súvislosti s Politkovskej vraždou. Úrady však naďalej pátrajú po objednávateľovi zločinu.
Politkovskú, známu investigatívnymi článkami o porušovaní ľudských práv v Čečensku, zastrelili 7. októbra 2006 v Moskve piatimi ranami vo vchode domu, kde bývala.


Copyright © TASR 2015

TV ŠANCA NA RTVS





TV ŠANCA NA RTVS


LOCO AGENCY s. r. o. a Rozhlas a televízia Slovenska uzatvorilio zmluvu o spolupráci pri zabezpečení konečného vyhotovenia a použití audiovizuálnych diel.
Objednávateľ LOCO AGENCY prehlasuje, že spolu so spoločnosťou TIPOS, národná lotériová spoločnosť, a. s majú spoločný záujem ako koproducenti na vytvorení celkom 260 audiovizuálnych diel - televíznych relácií so spoločným pracovným názvom „TV ŠANCA“.




RTVS sa zaväzuje, že zabezpečí tieto činnosti :




a)zabezpečenie formátu „TV ŠANCA“ a práv k tomuto formátu
b) zabezpečenie jednotnej úvodnej a záverečnej zvučky relácií a zvukovo-obrazových predelov, ktoré
majú byť súčasťou relácií
c) zabezpečenie osôb účinkujúcich (súťažiacich) v reláciách
d) zabezpečiť žrebovacie zariadenie hry „TV ŠANCA“
e) postprodukcie každej relácie
f) zabezpečenie cien a výhier do súťaže, ktorá je súčasťou relácií.
Práva, veci, činnosti a osoby podľa predchádzajúcej vety zabezpečí na vlastné náklady objednávateľ, alebo
osoba ním určená, tak aby zhotoviteľ mohol plniť svoje povinnosti podľa tejto zmluvy riadne a včas.
Ostatné činnosti, osoby a veci potrebné pre zabezpečenie konečného vyhotovenia jednotlivých relácií je
povinný v rozsahu podľa tejto zmluvy vykonať, resp. zabezpečiť zhotoviteľ.
4. Zhotoviteľ sa zaväzuje, že v záujme zabezpečenia kontinuity vyhotovenia konečnej podoby relácií
v primeranom predstihu okrem iného:
a) vytvorí a vyhotoví podľa pokynov objednávateľa bodový scenár jednotlivých relácií,
b) predloží objednávateľovi zoznam účinkujúcich (s výnimkou účinkujúcich-súťažiacich) v reláciách
a hlavných tvorivých členov štábu (moderátor, režisér, hlavný kameraman, scenárista),
c) bude organizovať výrobné porady za účasti všetkých dotknutých zložiek podieľajúcich sa na
vyhotovovaní konečnej podoby relácií.



Zhotoviteľ je povinný na vlastné náklady a nebezpečenstvo odvysielať každú reláciu v premiére programovou službou „JEDNOTKA“ v období od 7.12.2015 do 18.12.2015 a v období od 11.1.2016 do 23.12.2016.
Za zabezpečenie konečného vyhotovenia jednej relácie je objednávateľ povinný zaplatiť zhotoviteľovi odmenu vo výške 1000.- EUR (slovom jedentisíc eur) bez DPH; t.j. celková odmena za všetky relácie je
260.000,-EUR bez DPH.