2. 1. 2010

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Miliardár, vydavateľ a šéf mediálneho gigantu News Corp. Rupert Murdoch považuje finančnú pomoc vlády médiám za väčšiu hrozbu ako nové technológie, ktoré priniesli úpadok tradičných spravodajských médií. Ako však Murdoch uviedol vo svojom včerajšom komentári v denníku Wall Street Journal, budúcnosť žurnalizmu je sľubnejšia než kedykoľvek predtým. Prosperita médií podľa Murdocha sa od ich počiatku odvíjala od dôvery jej čitateľov, od schopnosti odhaľovať korupciu vo vláde a v súkromných firmách, ako aj od odvahy útočiť na mocných a bohatých. A tieto funkcie môžu dnes médiá napĺňať ešte účinnejšie, práve vďaka novým technológiám. Niektoré noviny a mediálne organizácie sa však tejto digitálnej realite neprispôsobia, a preto zaniknú. Za tieto zlyhania však nemôžeme viniť technológie, píše Murdoch. Médiá musia po prvé ľuďom poskytnúť správy, ktoré oni chcú, konštatuje Murdoch a upozorňuje, že prestížne novinárske ceny vyvážené znižujúcou sa predajnosťou sa musia stať minulosťou. Okrem toho musia médiá sprístupniť svoj obsah cez mobilné zariadenia. V modernej dobe podľa neho nikto nebude čakať s čítaním správ až do momentu, kým dorazí do kancelárie alebo domov. "Môj druhý bod vyplýva z prvého: kvalitný obsah nie je zadarmo. Povedzme si otvorene, že model založený na príjmoch výlučne z internetových reklám noviny v dlhodobom horizonte nemôžu udržať," upozorňuje v komentári Murdoch. Príjmy z internetových reklám totiž nikdy nestačili na vykrytie strát z poklesu printovej reklamy v denníkoch. Aj preto však médiá musia čitateľom ponúknuť články, za ktoré budú ochotní zaplatiť. Neudržateľný podľa Murdocha je aj trend, keď médiá, ktoré len agregujú články z iných stránok, na takomto obsahu zarábajú, pričom náklady za vznik obsahu nesie len ich tvorca. Ale tak ako sa novým podmienkam prispôsobuje podnikateľský sektor, tak sa musí prispôsobiť aj vláda, vyzýva v závere Murdoch, ktorý požaduje od vlády zrušenie obmedzenia súbežného vlastníctva televíznej stanice a tlačeného denníka na tom istom trhu. "Dáva to asi toľko zmyslu ako keby zakázali novinám mať vlastné internetové stránky," dodáva mediálny magnát. Rovnako alarmujúci ako prílišná regulácia je aj tlak na vládnu pomoc pre noviny, upozorňuje Murdoch. Akákoľvek vládna pomoc médiám by totiž mohla skončiť podobne ako pomoc automobilovému priemyslu: Pomôže posilniť tých, ktorí vyrábajú veci, ktoré zákazníci nechcú. Murdoch v komentári dodáva, že denníky sa nikdy nesmú vzdať práva na podporu politických kandidátov, k čomu by ich tranformácia na neziskové spoločnosti a prijatie štátnych dotácií donútili. ">Čínske úrady zadržali v minulom roku takmer 5400 ľudí v rámci zásahov proti šíreniu pornografie na internete a avizujú prísnejšiu kontrolu webových stránok. Politika Pekingu v oblasti kontroly virtuálneho priestoru patrí k najprísnejším na svete. Ako vo štvrtok večer uviedlo čínske ministerstvo pre verejnú bezpečnosť, "očistenie internetu" a boj proti internetovej kriminalite sú úzko spojené so stabilitou krajiny. "Obscénny a pornografický obsah závažným spôsobom znečisťuje online prostredie, kazí spoločenskú morálku, ako aj fyzické a duševné zdravie mladých ľudí. Musí byť prísne kontrolované," uvádza sa vo vyhlásení ministerstva. Ako ďalej informuje, v roku 2009 bolo zrušených takmer 9000 pornografických stránok a v súvislosti s internetovou kriminalitou bolo zadržaných 5394 podozrivých. Neuviedlo však, koľko z týchto osôb bolo napokon aj obžalovaných. Peking sa podľa ministerstva bude sústreďovať hlavne proti v Číne sídliacim operátorom webových stránok registrovaných v zahraničí a spoločnostiam poskytujúcim internetové služby či registráciu domén alebo prenajímajúcim virtuálny priestor stránkam s pornografickým obsahom. Úrady tiež budú dávať odmeny občanom, ktorí im poskytnú v tejto oblasti užitočné informácie. Hlavnými terčmi cenzúry majú byť podľa komunistickej vlády stránky s pornografickým obsahom či s hazardnými hrami, ako aj všetky ostatné stránky vnímané ako škodlivé pre spoločnosť. Podľa kritikov politiky Číny v oblasti internetovej cenzúry však Peking takto často zasahuje aj proti stránkam s citlivým politickým obsahom. Zdroj: Associated Press Copyright Copyright © TASR 2010 Dánska polícia v piatok v noci postrelila muža, ktorý sa v okrese Aarhus snažil dostať do domu Kurta Westergaarda, autora kontroverzných karikatúr islamského proroka Mohameda, informovali dánske médiá. Karikaturista, ktorému sa už párkrát vyhrážali smrťou od zverejnenia jeho kresby Mohameda s turbanom v tvare bomby na hlave v dánskych novinách, bol doma v dedine Viby neďaleko západného mesta Aarhus, keď sa dovnútra snažil dostať 27-ročný muž s dvomi kumpánmi, uviedol na svojej internetovej stránke denník Politiken. Ich úsilie sa podarilo zastaviť príslušníkom polície, ktorí jedného z narušiteľov postrelili a následne previezli do nemocnice. Dánska tlačová agentúra Ritzau oznámila, že na miesto incidentu prišiel tucet policajných vozidiel, pričom policajti pátrajú po bombe, ktorú tu mohli narušitelia nastražiť. Jutská polícia pre tlačovú agentúru AFP potvrdila, že k incidentu neďaleko domu 74-ročného karikaturistu naozaj došlo, odmietla však uviesť detaily. Westergaard je jedným z 12 karikaturistov, ktorých kresby moslimského proroka Mohameda po prvýkrát publikované v septembri 2005 rozpútali polemiky medzi moslimami po celom svete. Vo februári 2006 vyvrcholili na celom svete násilné protesty proti karikatúram. Demonštranti vtedy pálili dánske vlajky a zapálili dánske veľvyslanectvá v Damasku a Bejrúte. V Nigérii, Líbyi a Pakistane počas nich zahynuli desiatky ľudí. Dánsky súd v sobotu obvinil mladého Somálčana z pokusu o vraždu karikaturistu Kurta Westergaarda, autora kontroverzných karikatúr islamského proroka Mohameda. Polícia 28-ročného útočníka postrelila, keď sa snažil v piatok v noci vniknúť do domu karikaturistu. Somálčana museli hospitalizovať a na súd ho priniesli na nosidlách. Pred sudcom sa odmietol k svojmu činu vyjadriť. Súd vzniesol obvinenia a nariadil jeho väzbu na najmenej štyri týždne. Dánske zákony neumožňujú zverejniť totožnosť zadržaného. Somálčan, ktorý má podľa dánskej polície väzby na al-Kájdu, sa rozbitým oknom chcel dostať do Westergaardovho domu v meste Aarhus na judskom polostrove. Ozbrojený bol nožom a sekerou. Karikaturista však stačil stlačiť alarm a aj so svojou päťročnou vnučkou utiekol do špeciálne zabezpečenej miestnosti v dome. Polícia prišla o niekoľko minút a útočníka zneškodnila strelou do nohy a ruky. 74-ročnému Westergaardovi sa už niekoľkokrát vyhrážali smrťou od zverejnenia jeho kresby Mohameda s turbanom v tvare bomby na hlave. Westergaard je jedným z 12 karikaturistov, ktorých kresby moslimského proroka Mohameda, po prvýkrát publikované v septembri 2005, rozpútali polemiky medzi moslimami po celom svete. Vo februári 2006 vyvrcholili na celom svete násilné protesty proti karikatúram, počas ktorých zahynuli desiatky ľudí.

Dvaja francúzski novinári, ktorých tento týždeň uniesli vi východnej časti Afganistanu, by mali byť nažive a zdraví, uviedol v piatok úradný zdroj zapojený do vyšetrovania prípadu. Stav ich troch afganských spolupracovníkov z francúzskej vysielacej spoločnosti, ktorí s nimi cestovali v čase únosu cestovali, je stále neznámy, dodal pre tlačovú agentúru AFP zdroj z Kábulu. "Dvaja francúzski novinári sú, zdá sa, zdraví a zaobchádzajú s nimi dobre," povedal zdroj, ktorého agentúra AFP nemenovala. Ozbrojenci prepadli skupinu v stredu na ceste medzi mestami Surobi a Tagab. Únoscami boli pravdepodobne príslušníci Talibanu bojujúceho proti Západom podporovanej afganskej vláde a zahraničným jednotkám v krajine.

Viedenský novoročný koncert v Zlatej sále Musikverein vysielali v rekordných 72 krajinách sveta a vôbec po prvý raz si ho ľudia mohli pozrieť aj na internete, z právnych dôvodov však len na území Rakúska. Dovedna si túto výnimočnú udalosť nenechalo pri televíznych obrazovkách ujsť približne 50 miliónov divákov. Dirigentom piatkového koncertu, ktorý mohli vidieť aj obyvatelia exotických krajín ako Trinidad a Tobago, Mongolsko, Mozambik či Srí Lanka, bol 85-ročný Francúz Georges Pretre. Okrem diel rodiny Straussovcov si ľudia mohli vypočuť napríklad skladby Jacquesa Offenbacha a zakladateľa Viedenskej filharmónie Otta Nicolaia. Autorom baletných šiat pre 18 vystupujúcich tanečníkov a tanečníčok bol taliansky návrhár Valentino. Práca na jednom kuse odevu pritom trvala priemerne 250 hodín. V Zlatej sále Musikverein vyzdobenej 30-tisíckami kvetov z talianskeho San Rema si hudobníci i tanečníci vyslúžili za svoj výkon trojminútový standing ovation. CD a DVD z novoročného koncertu sa do predaja dostane vo štvrtok 7. januára. O vstupenky na ďalší novoročný koncert 2010/2011, pričom v skutočnosti ide o tri koncerty - predpremiérový 30. decembra, silvestrovský a novoročný, sa losuje po zaregistrovaní sa na jeden z koncertov v období od 2. do 23. januára 2010. Koncerty povedie po prvý raz v histórii 49-ročný rakúsky dirigent Franz Welser-Moest.

© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

indieWIRE ‘09 Critics Poll & Best of Decade

indieWIRE ‘09 Critics Poll & Best of Decade
Viac ako sto kritikov, kritičiek, blogerov a blogeriek, ktorých oslovil časopis IndieWire, rozhodlo o filme uplynulej dekády a roka 2009. Najlepším filmom dekády je mysteriózny Mulholland Drive Davida Lyncha z roku 2001. Rebríček výnimočných snímok uplynulého roka ovládla francúzska dráma L' Heure d'été (2008). Tesne po Mulholland Drive nasleduje v rebríčku Filmy dekády romantická dráma Stvorení pre lásku (2000). Predbehla tak taiwansko-japonskú drámu Yi yi (2000), oscarovú Čiernu krv (2007) a Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004), ktorý uzatvára päťku filmov dekády. L' Heure d'été v réžii Oliviera Assayasa porazila v boji o titul Film roka 2009 kritikou oceňovanú snímku The Hurt Locker, ktorá je spolu s A Serious Man na dvojke, Nehanebných bastardov (na treťom mieste) či In the Loop (na desiatom mieste). Vojnová dráma The Hurt Locker však neobišla naprázdno. Kathryn Bigelow vyhlásili za režisérku roka 2009. Druhé miesto v režisérskej kategórii patrí tiež žene - Argentínčanke Lucrecii Martel (La Mujer sin cabeza). Olivier Assayas si za L' Heure d'été vyslúžil tretie miesto v rebríčku za réžiu. Na štvorke ho nasleduje Claire Denis a jej 35 panákov rumu spolu s Jamesom Grayom, režisérom snímky Milenci (2008). Na piatom mieste rebríčka najlepších režisérov a režisérok roka 2009 sa umiestnili tvorcovia ďalších dvoch filmov - Joel a Ethan Coenovci za komediálnu drámu A Serious Man a Michael Haneke za oceňovanú drámu Das Weiße Band. Zaujímavosťou je, že 36 hodnotených režisérov a režisérok sa umiestnilo na deviatich priečkach. Na mieste osem je osem mien s rovnakým skóre, na deviatke sa takto umiestnili šestnásti. Najlepší herecký výkon v hlavnej úlohe predviedla podľa ankety časopisu IndieWire Tilda Swinton v trileri Julia (2008). Porazila tak favoritov a favoritky kritiky, teda Jeremyho Rennera za The Hurt Locker, Meryl Streep za Julie & Julia, Carey Mulligan za An Education či Gabourey Sidibe za Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire. Prekvapením nie je víťaz v kategórii Najlepší herecký výkon vo vedľajšej úlohe - prvenstvo získal kritikou oceňovaný Christoph Waltz za stvárnenie Hansa Landu v Nehanebných bastardoch Quentina Tarantina. Za ním je ďalšia držiteľka viacerých ocenení kritiky, a to Mo'Nique, ktorá zaujala výkonom v spomínanej dráme Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire. Najlepší dokument roka podľa IndieWire, Anvil! The Story of Anvil Sachu Gervasiho, tesne porazil Pláže Agnés Vardovej (2008). V tejto kategórii nastala podobná situácia ako v kategórii pre réžiu, pre scenár a pre prvý celovečerný film - do prvej desiatky sa dostalo 31 dokumentov. Najlepším prvým celovečerným filmom sa stal Hlad (2008) Stevea McQueena, ktorý vyhral v roku 2008 na Medzinárodnom filmovom festivale v Cannes cenu Zlatá kamera. Provokatívna snímka Trash Humpers sa stala najlepšou snímkou roka 2009, ktorá sa nedostala do širokej kinodistribúcie.
Filmy dekády podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Mulholland Drive (2001) 2. Stvorení pre lásku (2000) 3. Yi yi (2000) 4. Čierna krv (2007) 5. Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004) 6. Nový svet (2005) 7. Pred súmrakom (2004) 8. Zodiac (2007) 9. Zhantai (2000) 10. A.I. Umelá inteligencia (2001)
Filmy roka 2009 podľa ankety časopisu IndieWire:
1. L' Heure d'été 2. A Serious Man 2. The Hurt Locker 3. Nehanební bastardi 4. Fantastic Mr. Fox 5. 35 panákov rumu 6. La Mujer sin cabeza 7. Milenci 8. Hore 9. Politist, adj. 10. In the Loop
Najlepšia réžia roka 2009 podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Kathryn Bigelow, The Hurt Locker 2. Lucrecia Martel, La Mujer sin cabeza 3. Olivier Assayas, L' Heure d'été 4. Claire Denis, 35 panákov rumu 4. James Gray, Milenci 5. Joel a Ethan Coenovci, A Serious Man 5. Michael Haneke, Das Weiße Band
Najlepšie herecké výkony v hlavných úlohách podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Tilda Swinton, Julia 2. Charlotte Gainsbourg, Antichrist 3. Jeremy Renner, The Hurt Locker 4. Joaquin Phoenix, Milenci 4. Maria Onetto, La Mujer sin cabeza 5. Tom Hardy, Bronson 6. Colin Firth, A Single Man 6. Matt Damon, The Informant! 7. Michael Stuhlbarg, A Serious Man 8. Jeff Bridges, Crazy Heart 8. Meryl Streep, Julie & Julia 8. Nicolas Cage, Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans 9. Arta Dobroshi, Mlčanie Lorny 9. Carey Mulligan, An Education 9. Gabourey Sidibe, Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire 10. Catalina Saavedra, La nana
Najlepšie herecké výkony vo vedľajších úlohách podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Christoph Waltz, Nehanební bastardi 2. Mo'Nique, Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire 3. Christian McKay, Me and Orson Welles 4. Woody Harrelson, The Messenger 5. Paul Schneider, Bright Star 6. Melanie Laurent, Nehanební bastardi 7. Peter Capaldi, In The Loop 8. Anna Kendrick, Lietam v tom 9. Vera Farmiga, Lietam v tom 10. Stanley Tucci, Julie & Julia
Najlepšie dokumenty roka 2009 podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Anvil! The Story of Anvil 2. Pláže Agnés Vardovej 3. The Cove 4. La Danse 4. Of Time and the City 5. 24 City
Najlepšie scenáre roka 2009 podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Joel a Ethan Coenovci, A Serious Man 2. Armando Iannucci, Jesse Armstrong, Tony Roche & Simon Blackwell, In the Loop 2. Quentin Tarantino, Nehanební bastardi 3. Wes Anderson a Noah Baumbach, Fantastic Mr. Fox 4. Jason Reitman a Sheldon Turner, Lietam v tom 5. Corneliu Porumboiu, Politist, adj. 5. Tony Gilroy, Dvojitá hra
Najlepšie prvé celovečerné filmy roka 2009 podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Steve McQueen, Hlad 2. Armando Iannucci, In the Loop 3. Oren Moverman, The Messenger 4. Antonio Campos, Afterschool 4. Lee Isaac Chung, Munyurangabo 4. Neill Blomkamp, District 9 5. Barry Jenkins, Medicine for Melancholy 5. Sergei Dvortsevoy, Tulpan 5. Tom Ford, A Single Man
Najlepšie filmy roka 2009, ktoré sa nedostali do širokej kinodistribúcie, podľa ankety časopisu IndieWire:
1. Trash Humpers 2. To Die Like a Man 3. Eccentricities of a Blond Hair Girl 3. Guy and Madeline on a Park Bench 3. Ne change rien 4. Ghost Town 4. White Material 5. Life During Wartime 5. You Wont Miss Me .
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Slovenské filmy prepadli

Slovenské filmy prepadli

Ženy môjho muža -Jednotka : 309 tisíc divákov, 6,6 % sledovanosť,13,7% share
Polčas rozpadu-Jednotka : 213 tisíc divákov,4,5 % sledovanosť,13,5 % share
Tango s komármi : Markíza : 411 tisíc divákov, 8,7 % sledovanosť,
27,4 % share

1. 1. 2010

SILVESTER 2009

SILVESTER 2009
CELODENNÝ PODIEL

Jednotka - 18,3 %

Dvojka -3,3 %

Trojka- 1,1 %

Markíza- 31,4 %

DOMA- 0,9 %

TV JOJ- 17,5 %

Joj plus- 1,7 %

TA- 31,4 %

PRIME TIME

Jednotka - 18,5

Dvojka- 1,5 %

Trojka- 0,7 %

Markíza- 35,9 %

DOMA- 0,4 %

TV JOJ- 23,1 %

Joj plus- 2,1 %

TA3-0,6 %

SLOVKINO 2009

SLOVKINO 2009
V roku 2009 bola slovenská kinematografia bohatá ako na hrané, tak aj na dokumentárne filmy. Najmä dokumentárna tvorba však slávi úspech na medzinárodných filmových festivaloch. K najoceňovanejším filmom patria krátkometrážny Arsy-Versy Mira Rema, ktorý má na konte zatiaľ štrnásť medzinárodných cien, a dokument Ako sa varia dejiny Petra Kerekesa, ktorý okrem iného nominovali na Európsku filmovú cenu. Celovečerný dokument Ako sa varia dejiny, ktorý mal premiéru vo februári 2009, hovorí o vojenských kuchároch a kuchárkach a ich úlohe vo svetových dejinách. Prvé významné ocenenie, Zvláštnu cenu poroty, mu udelili na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Hot Docs v kanadskom Toronte. Nasledoval Zlatý Hugo z festivalu v Chicagu, cena kritiky FIPRESCI z DOK Leipzig v Lipsku, ocenenie z viedenského festivalu Viennale a za najlepšiu produkciu z festivalu Memorimage v Španielsku. Úspechom bola tiež nominácia na Európsku filmovú cenu v kategórii dokument, ocenenie nakoniec získal švajčiarsky film The Sound of Insects: Record of a Mummy v réžii Petera Liechtiho. Krátkometrážny dokument Arsy-Versy Mira Rema, príbeh matky a syna, ktorý je fascinovaný štúdiom netopierov, má na konte zatiaľ štrnásť medzinárodných ocenení. Jeho púť po medzinárodných filmových prehliadkach bude pritom pokračovať aj v roku 2010. Dvadsaťtriminút trvajúca snímka doteraz očarila napríklad porotu festivalov vo švédskej Uppsale, v Mníchove, v Krakove, v Sheffielde, v Jihlave či v Bukurešti. Na konte má aj domáce ocenenia, a to z festivalu študentských filmov Áčko v Bratislave a z každoročného udeľovania cien portálu Kinema. Na spomínanom Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Jihlave neocenili len Arsy-Versy. Úspech mala aj Hranica Jaroslava Vojteka o absurdnej slovensko-ukrajinskej hranici, ktorá rozdelila jednu dedinu na dve. Porota jej udelila ocenenie Mezi moři pre najlepší východoeurópsky dokument. V tejto súťaži bojovali aj ďalšie snímky z produkcie slovenských filmárov a filmárok - Hrdina našich čias od Zuzany Piussi o nestorovi slovenskej filmovej kritiky Pavlovi Brankovi a Turistou ve vlastním domě Jaroslavy Bagdasarovej. Na novozaložené ocenenie Silver Eye, udeľované v rámci trhu s dokumentárnymi filmami na tomto festivale, nominovali okrem Arsy-Versy, ktorému porota napokon udelila Zvláštne uznanie, aj Momentky Petra Krištúfka a opäť Hranicu Jaroslava Vojteka. V hlavnej súťaži Medzinárodného filmového festivalu Karlove Vary, kde sa do programu dostalo celkovo desať slovenských a koprodukčných filmov, po päťročnej absencii uviedli slovenský film Pokoj v duši. Režisér Vladimír Balko nakoniec cenu nezískal, úspešnejší bol Marko Škop. Jeho "document-toury-movie" Osadné zvíťazilo v kategórii najlepší dokumentárny film dlhší ako 30 minút. Osadné na londýnskom festivale Times BFI nominovali na Griersonovu cenu. Mesiac v nás, citlivým a vtipným spôsobom zobrazujúci tému menštruácie, patril medzi najdiskutovanejšie a najnavštevovanejšie filmy na Medzinárodnom filmovom festivale Locarno, kde ho uviedli ako vôbec prvý slovenský film v dvadsaťročnej histórii sekcie Týždeň kritikov. Snímku, ktorú premietli aj na Medzinárodnom festivale svetových filmov v kanadskom Montreale či na prehliadke filmov Európskej únie vo Washingtone, ocenili na festivale Gotham Screen New York špeciálnou cenou poroty. Mesiac v nás premietali spolu s Osadným taktiež na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov v Amsterdame, ktorý otvorili poľsko-slovensko-francúzske Vojnové hry v réžii Dariusza Jablońskeho. Bez ceny neobišiel ani ďalší slovenský dokument - Cesta Magdalény Robinsonovej. Režisér Marek Šulík si z festivalu v belgickom Bruseli odniesol Zvláštne uznanie poroty. K oceňovaným filmárom patril aj Pavol Barabáš. Okrem prémie za kolekciu DVD Grand Prix, ktorú mu odovzdali na udeľovaní cien Igric, si z Explorer festivalu v poľskom meste Lodž odniesol cenu Camera Extreme. Za svoj film Carstensz - siedma hora, ktorý zachytáva stret dvoch rozličných kultúr pri výstupe na najvyššiu horu Novej Guiney, získal ocenenie na Medzinárodnom festivale horských filmov v bulharskom meste Bansko. S filmom Bhután - hľadanie šťastia sa na Medzinárodnom festivale outdoorových filmov v Česku umiestnil na druhom mieste v kategórii cestopisný film. Na českom Ekofilme získala snímka Bhután - hľadanie šťastia Cenu vyhlasovateľa - Juhočeského kraja, pričom ocenili aj dokument na Slovensku žijúcej afganskej režisérky Sahry Karimi Afganské ženy za volantom. Snímka o postavení žien v silno patriarchálnej spoločnosti získala na festivale Jeden svet v Bratislave cenu za najlepší dokument, diváckym favoritom sa na tomto festivale stalo Osadné. Do sveta náboženských spolkov vniesla publikum slovenská herečka a režisérka Tereza Nvotová v dokumente s názvom Ježíš je normální!, za čo ju ocenili na 5. ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Ústí nad Labem Femina Film. Spomedzi hranej tvorby boli, čo sa týka medzinárodného prijatia, zrejme najúspešnejšie Líštičky debutujúcej Miry Fornay. Snímka o slovenských imigrantoch a imigrantkách v Írsku mala svetovú premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach v rámci 24. Týždňa medzinárodnej kritiky. Stala sa tak prvým slovenským filmom od roku 1989, ktorý sa odprezentoval práve v tejto prestížnej sekcii. V nemeckom Cottbuse jej festivalová porota udelila cenu Dialóg. Ako povedala Mira Fornay na tlačovej besede k slovenskej premiére svojej prvotiny, nemecké publikum veľmi zaujala a je možné, že Líštičky sa dostanú do širokej nemeckej kinodistribúcie. Mira Fornay slávila v roku 2009 aj ďalší úspech - jej nový projekt s názvom Brat ocenili na scenáristickej súťaži Tibora Vichtu. Líštičky spolu s národným kandidátom na Oscara, filmom Nedodržaný sľub Jiřího Chlumského, premietli na prestížnom ázijskom filmovom festivale v Pusane. Nedodržaný sľub ešte predtým, v máji, získal na americkom Los Angeles Jewish Film Festival hlavnú cenu v kategórii hraný film. Predstaviteľ hlavného hrdinu, Samuel Spišák, získal na Medzinárodnom filmovom festivale Setúbal Cenu pre najlepšieho herca. Bathory (2008) si z udeľovania Českých levov odniesla ceny v kategóriách Divácky najúspešnejší český film a Najlepší výtvarný počin. Česko-slovenská historická dráma Tobruk (2008) sa dostala do užšieho výberu na nomináciu na Európsku filmovú cenu v kategórii Európsky film roku 2009, českí akademici a akademičky jej udelili ceny za zvuk, hudbu a kameru. Národným kandidátom na Európsku filmovú cenu bol Pokoj v duši. Publikum na Slovensku najviac zaujal historický veľkofilm Jánošík - Pravdivá história, ktorý sa podarilo dokončiť po siedmich rokoch. Do konca októbra ho videlo 133 622 divákov a diváčok, čím sa dostal na čelo rebríčka návštevnosti slovenských filmov v kinách. Nedosiahol však na minuloročný divácky hit, Bathory (2008) Juraja Jakubiska, ktorý si v roku 2009 pripísal na konto 5544 návštevníkov a návštevníčok, čím sa jej celková návštevnosť od minuloročnej premiéry vyšplhala na 432 155. Na ďalších miestach v návštevnosti slovenských filmov v kinách za rok 2009 je ku koncu októbra Pokoj v duši (116 777 divákov a diváčok), Bratislavafilm (59 804), Sněženky a machři po 25 letech (43 148), Tango s komármi (40 613), Nedodržaný sľub (28 488), Nebo, peklo... zem (13 059), Ženy môjho muža (12 219), Osadné (8028) a spomínaná Bathory. Prvé dva filmy v rebríčku sa dostali aj do desiatky všetkých najnavštevovanejších filmov na Slovensku v roku 2009. Do zoznamu najnavštevovanejších snímok za roky 1993 až 2009 sa dostali prví traja tohtoroční divácki favoriti. V roku 2009 mali premiéru aj ďalšie hrané a dokumentárne filmy - napríklad Bratislavafilm Jakuba Kronera, T.M.A., ktorou sa režisér Juraj Herz vrátil po viac ako desiatich rokoch k tvorbe pre kiná, Veľký rešpekt Viktora Csudaia, Nebo, peklo... zem Laury Sivákovej-Paššovej, ktorý mal svetovú premiéru na Medzinárodnom festivale svetových filmov v kanadskom Montreale, Normal Juliusa Ševčíka, Babička Zuzany Piussi, Znovuzrodenie lesa, hraný televízny film Smrť premiéra či Malý zúrivý Robinson Tiny Diosi a televízia uviedla Erotic Nation Petra Begányiho, ktorý by sa do kinodistribúcie mal dostať začiatkom roka 2010. Spracované podľa: archív agentúry SITA, Slovenský filmový ústav. © 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Dno, dnúce.

Dno, dnúce.
Správy STV-Jednotka- 30.12.2009 :

191 tisíc divákov, 4,1 % sledovanosť, 9,7 % share

Neujahrskonzert - Radetzky Marsch

Neujahrskonzert - Radetzky Marsch

HAPPY NEW YEAR 2010- O 5 minút 12

HAPPY NEW YEAR 2010- - O 5 minút 12

31. 12. 2009

HAPPY NEW YEAR 2010

Dostali sme mailom :-)

Dostali sme mailom :-)
Dobrý deň, pán Lipták,

S údivom sledujeme ako sa snažíte vykrádať spôsob promovania PANELÁKU pre Váš nepodarok, ale posledným krokom (http://medialne.etrend.sk/televizia/sprava.php?sprava=9593) ste prekročili všetky medze slušnosti a chcem Vám oznámiť, že podnikneme Voči Vašej neschopnej televízií právne kroky, aby sme to zastavili. Chápem, že chcete tento seriál zachrániť, ale spôsoby ako to urobíte si vymýšľajte sám, alebo skúste odkopírovať niečo od Sarba, tam sa určite niečo nájde a jemu to asi vadiť nebude. S úctou František Borovský ,Programový riaditeľ TV JOJ a JOJ PLUS Vazena pani Habanova, To, ze mate odkopirovany sposob komunikacie (aj ked u Vas vlastne nic take ani neexistuje) a styl proma Panelaku vedia vsetci, Vam to asi este nikto nestihol povedat. Pokial ide o packshot, na ten upozornilo medialne.sk pretoze nikto v JOJke doteraz neodpozeral ani jednu cast Obchodu so stastim z jedineho dovodu – na ten serial sa neda pozerat a osobne som vydrzal asi 5 minut pri ktorych som si aj cital dennu tlac. Nakolko vas uz pozeraju iba dochodcovia, napriklad Vas vcerajsi celodenny podiel u divakov vo veku 12-54 rokov bol 9,5%, nemohol nam to nikto z mladych ludi pozerajucich JOJ, pripadne Markizu ani len nabonzovat. Nabuduce si teda Vasu aroganciu nechajte na to, ked mi budete odpisovat na mail, inak strapnujete sama seba, ale to vlastne robite pravidelne, to by ste nemohli v tlacovych spravach miesat jablka s hruskami a servilne pisat o tom, co Vam prikaze vedenie. Pokojne sa na mna mozete aj stazovat, v komercnych televiziach sme zvyknuti na to, ze nas ludia kritizuju, narozdiel od STV, vsak nezobronime kazdy mesiac o stamiliony korun od statu J a predstavte si, ze produkujeme aj zisk J, to je rozdiel medzi nakladmi a vynosmi. Pekneho Mikulasa Frantisek Borovsky

Bude to mať na pomníku ?

Bude to mať na pomníku ?
" Ďakujem doterajšiemu predsedovi rady Bohumírovi Bobockému za kus odvedenej práce. Svoju funkciu ponímal ako profesionál. Pochopil beh televízie a chcel ju skvalitňovať, za čo si zaslúži uznanie " - člen Rady STV

Sherlock Holmes

Sherlock Holmes

30. 12. 2009

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Nasledovanejším seriálom uplynulého desaťročia boli Priatelia (1994 - 2004). Rebríček najsledovanejších epizód televíznych seriálov v uplynulej dekáde pritom prináša len jedného zástupcu vysielaného po roku 2006. Ako uvádza magazín Hollywood Reporter, vďaka rozdrobenosti televízneho sveta už pravdepodobne podobný rebríček nevznikne. Do Top 10 najsledovanejších epizód seriálov od roku 2000 však zaradili vždy len jedného - najúspešnejšieho zástupcu jedného seriálu. Prvá priečka patrí bezkonkurenčne poslednej epizóde Priateľov, ktorú vysielali 6. mája 2004, a sledovalo ju 52,5 milióna televíznych divákov a diváčok. Epizóda s názvom The Last One, uzavrela moderný Zlatý vek televíznych komédií. Záverečná epizóda jedného z najúspešnejších seriálov v dejinách bola pritom v čase svojej premiéry najsledovanejším televíznym vysielaním za ostatných šesť rokov, a dosiaľ ju nič neprekonalo. Seriál, ktorý počas svojho vysielania získal šesť Primetime Emmy Awards, jednu American Comedy Award, jednu GLAAD Media Award, jeden Zlatý glóbus (Jennifer Aniston - Najlepší ženský herecký výkon v televíznom seriáli - komédii alebo muzikáli), šesť People's Choice Awards (1995 - Najobľúbenejší nový komediálny seriál, 2000, 2001, 2002, 2003 a 2004 - Najobľúbenejší komediálny televízny seriál), jednu Satellite Award (Lisa Kudrow - Najlepší ženský herecký výkon v televíznom seriáli - komédii alebo muzikáli), dve Screen Actors Guild Awards, a množstvo ďalších cien, urobil z Davida Schwimmera, Jennifer Aniston, Courteney Cox, Matthewa Perryho, Lisy Kudrow a Matta LeBlanca svetovo známe televízne hviezdy. Nasleduje finálová epizóda dobrodružnej reality šou Kto prežije z Bornea, v ktorej víťazstvo Richarda Hatcha 23. augusta 2000 sledovalo 51,7 milióna divákov a diváčok. Jedenásteho februára 2010 bude mať premiéru už dvadsiata séria Kto prežije s podtitulom Heroes vs. Villains (hrdinovia proti zloduchom). Štyridsať miliónov Američanov a Američaniek sledovalo 17. februára 2003 epizódu romantickej reality šou Joe Millionaire (2003), v ktorej nič netušiace dievčatá súťažili o falošného milionára, čo sa však dozvedeli až v závere. Štvrtá priečka patrí seriálu Pohotovosť (1994 - 2009), ktorého epizódu s názvom All in the Family 17. februára 2000 sledovalo 39,4 milióna divákov a diváčok. Prvú päťku uzatvára spevácka súťaž American Idol, ktorej prvú časť šiestej sezóny 16. januára 2007 pozeralo 38,1 milióna ľudí v Spojených štátoch amerických. Práve táto časť predstavovala vrchol obľúbenosti šou, ktorej sledovanosť predtým v každej nasledujúcej sezóne stúpala.
Prehľad desať najsledovanejších seriálov v rokoch 2000 až 2009: 1. Priatelia (1994 - 2004) - The Last One - 6. mája 2004 - 52,5 milióna televíznych divákov a diváčok 2. Kto prežije (2000) - finále prvej série - 23. augusta 2000 - 51,7 milióna 3. Joe Millionaire (2003) - 17. februára 2003 - 40 miliónov 4. Pohotovosť (1994 - 2009) - All in the Family - 17. februára 2000 - 39,4 milióna 5. American Idol (2002) - premiéra šiestej série - 16. januára 2007 - 38,1 milióna 6. Klinika Grace (2005) - It's the End of the World - 5. februára 2006 - 38 miliónov 7. Who Wants to Be a Millionaire (1998) - 3. mája 2000 - 36 miliónov 8. Frasier (1993 - 2004) - finále siedmej sezóny - 18. mája 2000 - 33,7 milióna 9. Raymonda má každý rád (1996 - 2005) - posledná časť seriálu - 16. mája 2005 - 32,9 milióna 10. Všetci starostovi muži (1996 - 2002) - posledná časť, v ktorej účinkoval Michael J. Fox - 24. mája 2000 - 32,8 milióna .
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Násilie a represie voči novinárom sa v tomto roku vo svete výrazne zvýšili. Pri práci alebo pre svoje povolanie bolo zabitých najmenej 76 žurnalistov, čo je o 16 viac než v roku 2008. V dnes zverejnenej správe to uviedla organizácia Reportéri bez hraníc (RSF). Zvýšenie počtu zabitých novinárov je v prvom rade dôsledok smrti 30 zástupcov médií pri novembrovom útoku počas predvolebnej kampane na filipínskom ostrove Mindanao. Mimoriadne nebezpečnými krajinami pre novinárov boli okrem toho Somálsko (9 úmrtí), Pakistan (5) a Rusko (5), oznámili RSF. Novinári boli vystavení mimoriadnym hrozbám najmä pri vojenských konfliktoch a v súvislosti s voľbami. Dostali sa do palebnej línie, boli úmyselne zavraždení alebo unesení, uviedol generálny tajomník RSF Jean-Francois Julliard pri príležitosti publikácie bilancie za rok 2009. V Iráne podľa správy mnohých novinárov dodnes trestajú za kritické správy týkajúce sa sporných júnových prezidentských volieb, a to výsluchmi, trestami odňatia slobody, obťažovaním a týraním. Častejšie zatýkali aj blogerov, pričom sa výrazne zvýšil počet cenzurovaných médií. V roku 2009 vzrástol aj počet novinárov, ktorí boli terčom fyzických útokov alebo vyhrážok. Obeťami tejto formy násilia bolo 1456 pracovníkov médií, v porovnaní so 929 žurnalistami z roku 2008. Počet cenzurovaných médií sa zvýšil z 353 na 570. Unesených bolo 33 novinárov (v roku 2008 ich bolo 29). Celosvetové počty zatknutí novinárov sa síce znížili o sedminu, takmer trojnásobne však narástol počet zadržaných blogerov a používateľov internetu, uvádza správa. Mnohé autoritárske vlády ako sú čínska, iránska alebo azerbajdžanská podľa nej odporučili tvrdé tresty pre používateľov internetu, pretože sieť WWW sa stala hybnou silou demokratických protestov. RSF v tohtoročnej bilancii po prvý raz uviedla aj počet novinárov, ktorí boli za uplynulých 12 mesiacov nútení opustiť svoju krajinu: vzhľadom na ohrozenie života alebo slobody odišlo do exilu 157 pracovníkov médií. "Našou najväčšou starosťou je v tomto roku veľký odchod novinárov z represívnych štátov ako Irán alebo Srí Lanka. Úrady v týchto krajinách často úmyselne podporujú útek novinárov a blogerov, aby tým potlačili pluralizmus názorov a kritiku," zdôraznil Julliard.
Copyright © TASR 2009

STV NEWS

STV NEWS
Vysielanie k voľbám, naštartovanie dramatickej a seriálovej tvorby pre deti a dospelých a veľké športové udalosti sú hlavné programové dominanty Slovenskej televízie (STV) v blížiacom sa roku 2010. "Programové priority vidíme v niekoľkých rovinách. Predovšetkým chceme nadviazať na úspešné zvládnutie 'supervolebného' roka 2009. Na budúci rok nás čakajú parlamentné i komunálne voľby a Slovenská televízia si v nich bude plniť svoje verejnoprávne poslanie, povedal pre agentúru SITA programový riaditeľ STV Roman Lipták. V rámci pôvodnej tvorby budú "pomyselnými čerešničkami na torte projekty NajKniha a NajSlovák a Eurosong". Na športovej Trojke už teraz finišujú prípravy na Zimné olympijské hry 2010 v kanadskom Vancouveri a majstrovstvá sveta v hokeji a vo futbale. V súvislosti s plánovaným prechodom televízií z analógového terestriálneho vysielania na digitálne (digitálne terestriálne televízne vysielanie - DVB-T) do roku 2012 Lipták neočakáva žiadne veľké programové zmeny. "Digitálne vysielanie predstavuje predovšetkým zmenu distribúcie signálu, rozšírenie pridaných služieb (EPG), perspektívne aj internetové pripojenie či služby mobilnej televízie, napríklad pri jazde autom. Z pohľadu programového obsahu žiadne veľké zmeny neprinesie." STV musí podľa zákona po spustení verejnoprávneho multiplexu od roku 2012 vysielať štyri programové služby. Lipták v tejto súvislosti skôr očakáva zmenu "v jasnej profilácii formátov jednotlivých programových okruhov". Riaditeľ programu verejnoprávnej televízie osobne vníma prácu v Slovenskej televízii ako "výzvu dokázať, že napriek narastajúcemu tlaku komerčných médií je existencia poskytovateľa programov vo verejnom záujme oprávnená, že nie všetko sa musí riadiť mamonom peňazí a že televízny program nemusí silou-mocou podliezať divácky vkus". "A potom aj v emócii - 'estévečku' mám veľmi rád a teším sa z každého dňa, ktorý tu prežijem," dodal pre agentúru SITA Lipták. Roman Lipták šéfoval programu STV aj za predchádzajúceho manažmentu Radima Hrehu. Na jeho čelo sa vrátil 1. októbra 2008, po tom ako televíziu začal v apríli toho istého roka viesť Štefan Nižňanský. V minulosti okrem iného pracoval v televízii Markíza.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Jakub Topol píše

Jakub Topol píše
Hospodárske noviny dnes opäť naplno predviedli svoju protivládnu orientáciu, pre úspech ktorej slovenská tlač neváha prekrúcať či zamlčovať fakty. Článok "Premiér má v pláne majetky, sľuby neplní" je ďalšou službou parlamentnej opozícii, ktorá samotná nie je schopná ponúknuť žiadnu zmysluplnú a dôveryhodnú alternatívu voči vláde Roberta Fica. A tak prostredníctvom tlače aspoň klame a zavádza, aby očiernila všetko, čo sa vláda SR usiluje v prospech občanov urobiť. Hospodárske noviny dnes zverejnil akýsi zoznam, plný lží a nepravdivých tvrdení, ktorý vypracovalo občianske združenie INEKO. Denník pritom už tradične čitateľom zamlčal, že tento "inštitút" je personálne prepojený s SDKÚ-DS Mikuláša Dzurindu a dlhodobo pracuje ako ideologické centrum pravicovej opozície, ktorej "dodáva" aj ľudí do politických funkcií. INEKO bolo dokonca vybudované tak, aby nad ním mohol mať kontrolu aj jeden z popredných predstaviteľov SDKÚ-DS Eugen Jurzyca. V skutočnosti teda nejde o hodnotenie nezávislej inštitúcie, ale informáciu, že opozícia nie je spokojná s plnením vládneho programu. Fakt, že Mikuláš Dzurinda či Ivan Mikloš nie sú spokojní s tým, ako vláda dôsledne plní svoje predsavzatia však naopak uspokojuje vládnych predstaviteľov. Navyše, je už typické pre opozičnú "kritiku" vlády, že ju bezradná slovenská tlač a jej opoziční spojenci musia stavať na vymyslených "faktoch", klamstvách a nepravdivých tvrdeniach. Zoznam, zverejnený v dnešných Hospodárskych novinách, obsahuje celý rad "vládnych sľubov", ktoré však vláda Roberta Fica nikdy nedala. Medzi také patria napr. "vyššie dane pre monopoly a banky", "odtajnenie zmluvy o privatizácii Slovenských telekomunikácií", "opätovné zavedenie dane z dividend", či "znižovanie odvodov do druhého piliera". Nič z toho sa v Programovom vyhlásení vlády SR nenachádza. Dnešný článok v Hospodárskych novinách je len ďalším dôkazom zúfalej bezradnosti slovenskej parlamentnej a mediálnej opozície, ktorá sa nevie zmieriť s dôverou vlády SR v očiach slovenskej verejnosti. Aj na záver roka 2009, ktorý bol poznačený troma veľkými volebnými prehrami opozície, musí špiniť, klamať a podvádzať v hysterickej snahe aspoň trocha uškodiť vláde SR. To je totiž jediná "programová alternatíva", ktorú pravicová opozícia občanom ponúka.
Braňo Ondruš ,riaditeľ Tlačový a informačný odbor Úradu vlády SR

SLOVAK RADIO NEWS

SLOVAK RADIO NEWS
Na rozdiel od televízií, ktoré začnú digitálne vysielať v roku 2012, čaká rozhlas prechod na digitálne vysielanie najskôr o päť rokov a možno aj neskôr. Rozhlas termín prechodu na digitálne vysielanie zatiaľ určený nemá. "Je síce pravda, že už je upravená legislatíva zameraná na digitálne vysielanie, ale prax - teda zabezpečenie šírenia rozhlasového digitálneho vysielania a najmä predaj digitálnych rozhlasových prijímačov - to je ešte len na začiatku," povedal pre agentúru SITA programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Ľubomír Machaj. Napriek tomu sa verejnoprávny rozhlas na digitalizáciu intenzívne pripravuje. S prípravou na digitálne vysielanie súvisí aj spustenie Rádií Litera a Klasika. "Klasika a Litera sú nové programové služby, ktoré sme začali vysielať tento rok. Obe sú zamerané na poskytovanie programov, ktoré boli v premiére už odvysielané, predovšetkým na Rádiu Devín," informoval Machaj. Klasika vysiela najmä klasickú hudbu a Litera umelecké slovo. Zatiaľ ich môžu prijímať iba poslucháči, ktorí majú príjem zo satelitu Sky link a dostupné sú aj cez internet. Pripravujú sa i ďalšie programové služby, napríklad Rádio Junior. Rozhlas pripravuje špecializované programové služby preto, lebo cez digitálne multiplexy sa bude šíriť k poslucháčom oveľa viac programov, ako klasicky, teda analógovo. "Vysielané programy budú oveľa flexibilnejšie a ich ponuka bude oveľa väčšia. Táto tendencia je zreteľná aj v televíznom vysielaní. Hovorí sa, že univerzálne elektronické médiá majú svoje roky pomaly zrátané," doplnil šéf programu verejnoprávneho rozhlasu. Na éru digitálneho rozhlasového vysielania sa Slovenský rozhlas pripravuje najmä technologicky. "Momentálne pripravujeme celý reťazec výroby programu tak, aby sme nemuseli konvertovať analógové záznamy na digitálne a naopak. To ovplyvňuje výslednú zvukovú kvalitu programu. Chceme všetko pripravovať iba digitálne". Rozhlas čaká aj digitalizácia celého archívu. "Niekoľko desaťtisíc analógových nosičov prepísať do digitálnej podoby. - To je veľká výzva. A veľké investície," dodal programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Ľubomír Machaj.
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Čínska spisovateľka Mian Mian podá žalobu na internetového giganta Google za porušenie autorských práv. Obe strany predložia svoje dôkazy na súd v utorok. Mian Mian, ktorá sa preslávila v roku 2000 románom Candy, tvrdí, že spoločnosť Google nelegálne zdigitalizovala jej tretí román Acid Lovers do svojej digitálnej knižnice. Spisovateľka žiada náhradu škôd vo výške 61-tisíc juanov (zhruba 6 200 €). Knihy Mian Mian boli preložené do viacerých jazykov. V Číne síce nesmú vychádzať, no sú dostupné na čiernom trhu. Podľa čínskej spoločnosti zaoberajúcej sa autorskými právami v knižnej oblasti nie je jediná, ktorej knihy zaradila spoločnosť Google do svojho projektu s cieľom zdigitalizovať milióny kníh a sprístupniť ich online. Údajne má ísť o desiatky tisícov kníh od stoviek čínskych autorov a autoriek. Spoločnosť tvrdí, že rokovania s Google pokračujú dobre. "Najprv chceme, aby Google priznal svoju vinu a ospravedlnil sa, potom sa môžeme rozprávať o kompenzácii," uviedol riaditeľ spoločnosti Čank Honkpo s tým, že nechcú, aby Google úplne vyradil čínsku literatúru z knižnice.
Na vrchole rebríčka najlepšie zarábajúcich mužov americkej televízie je prísny porotca z populárnej šou American Idol a tvorca súťaže America's Got Talent Simon Cowell so zárobkom 75 miliónov amerických dolárov. Podľa informácií internetovej stránky Forbes.com si túto sumu na svoje konto pripísal od 1. júna 2008 do 1. júla 2009. Päťdesiatročný rodák z anglického Brightonu predbehol 63-ročného obchodného magnáta Donalda Trumpa, ktorý sa stal slávnym aj pre svoju reality šou The Apprentice. Ten za sledované obdobie zarobil 50 miliónov dolárov. Trojicu "finančne zabezpečených" mužov uzatvára 35-ročný moderátor reality šou American Idol Ryan Seacrest s 38 miliónmi amerických dolárov. Prvú päticu dopĺňajú herecká hviezda Charlie Sheen s 21 miliónmi amerických dolárov a komik Steve Carell známy z komediálneho televízneho seriálu The Office, ktorý zarobil "len" 20 miliónov amerických dolárov. Ako informoval internetový portál Forbes.com, veľa týchto mužov má rozbehnutých viacero súvisiacich projektov. Cowell má napríklad svoj vlastný nahrávací label, ktorý zastrešuje speváčku Leonu Lewis aj spevácky objav Susan Boyle. Donald Trump okrem "dolovania" z reality šou zarába tiež na vodke, ktorej prepožičal svoje meno či na pánskom oblečení a hodinkách. Zoznam najlepšie zarábajúcich mužov americkej televízie podľa Forbes.com za obdobie jún 2008 - júl 2009: 1. Simon Cowell 2. Donald Trump 3. Ryan Seacrest 4. Charlie Sheen 5. Steve Carell 6. Howie Mandel 7. Kiefer Sutherland 8. Jeff Foxworthy 9. Hugh Laurie
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.
Reportér, ktorý vyšetroval okolnosti nedávneho zabitia prominentného kirgizského opozičného novinára, sa cez víkend stal obeťou vraždy. Informovala o tom dnes kazašská polícia. Kazach Sajat Šulembajev (27) pracoval pre kirgizskú internetovú televíziu Stan.tv. V sobotu ho našli dobodaného na smrť v jeho byte v Almaty, finančnej metropole Kazachstanu. O život prišiel aj Šulembajevov domáci. Sajat Šulembajev sa vo svojich reportážach zaoberal násilnou smrťou kirgizského novinára Gennadija Pavľuka, patriaceho medzi najnekompromisnejších kritikov tamojšieho prezidenta Kurmanbeka Bakijeva. Žurnalistu vyhodili 16. decembra neznámi páchatelia s rukami zviazanými za chrbtom z okna výškovej budovy v Almaty. Ťažkým zraneniam podľahol minulý utorok. Kirgizská opozícia označila Pavľukov prípad za útok na slobodu tlače a súčasť snáh Bakijevovej vlády o umlčanie odporcov režimu. Znepokojenie vyjadrili Spojené štáty, EÚ i Organizácia pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE). V priebehu tohto roka boli podľa údajov OBSE zavraždení aj ďalší dvaja kirgizskí novinári a ďalší siedmi sa stali obeťou útokov. Ani jeden z prípadov dosiaľ nebol objasnený.
Copyright © TASR 2009

29. 12. 2009

AFI top moments 2009

AFI top moments 2009
Americký filmový inštitút (AFI) označil sci-fi Avatar Jamesa Camerona za jednu z ôsmich pozoruhodných udalostí roka 2009 vo svete filmu. Tradičný prehľad významných momentov roka, ktorý dopĺňa už známe zoznamy desiatich najlepších filmov a desiatich najlepších televíznych seriálov roka, zverejnil inštitút v pondelok. Avatar sa síce do desiatky filmov nedostal, no pri mapovaní uplynulého roka ho AFI označilo za priekopnícku snahu oslobodiť ľudskú predstavivosť. "S armádou technologických mágov po svojom boku vyzval scenárista, režisér, producent a strihač Cameron sily umenia a technológie k vytvoreniu nových spôsobov rozprávania príbehu, ktoré sú prelomové," vysvetľuje AFI. Ako doplnili, Cameronove pokroky v oblasti CGI a 3D budú mať hlboký vplyv na budúcnosť tejto umeleckej formy. Ďalším filmovým trendom roka bola podľa AFI "explózia pozoruhodných a oslnivých" animácií - od klasických ručne kreslených príbehov ako Princezná a žaba, cez zástupcov stop-motion ako Koralína a svet za tajnými dverami alebo Fantastic Mr. Fox, až po počítačové kreácie ako Číslo 9, Oblačno, miestami fašírky, Doba ľadová 3 alebo Monštrá vs. Votrelci. Svoje miesto na tohtoročnom zozname AFI má aj svetová hospodárska kríza. Filmy totiž podľa inštitútu opäť ukázali, že sú liekom proti ekonomickým problémom, čoho dôkazom sú rastúce tržby kín. Tak ako Američania a Američanky počas Veľkej hospodárskej krízy v tridsiatych rokoch 20. storočia chodili na muzikály a komédie, diváci a diváčky v roku 2009 utekali pred svojimi obavami a starosťami do kín. Pri hodnotení televíznej scény upozornil AFI na zaradenie The Jay Leno Show do vysielania o 22:00, čo spôsobilo stratu "piatich hodín tradične rezervovaných pre dramatické seriály" a prekračovanie hraníc v žánri reality, pričom ako príklady uviedli takzvaného "chlapca z balóna" a "Octomom", teda ženu, ktorej sa narodili osmorčatá. Ďalším významným televíznym momentom roka podľa AFI koniec analógového vysielania, ktorý bol podľa nich predovšetkým symbolický, no signalizoval ďalšie zmeny televíznych tradícií. V roku 2009 zrušili viaceré "nekonečné" denné seriály. Guiding Light, ktorý od roku 1937 vysielali v rozhlase a od roku 1952 v televízii, sa predstavil poslednou epizódou 18. septembra 2009, a As the World Turns, ktorý odštartoval v roku 1956, skončí poslednou epizódou 10. septembra 2010. AFI vo svojom zozname nezabudlo ani na zosnulého Kráľa popu a koncertný dokumentárny film Michael Jackson's This Is It. Za vytváranie nových spôsobov komunikácie, ktoré umožňujú umelcom komunikovať priamo so svojimi fanúšikmi, sa na zoznam významných momentov roka dostala aj mikroblogovacia sieť Twitter. Informácie zverejnila internetová stránka www.hollywoodreporter.com. Prehľad momentov roka 2009 podľa Amerického filmového inštitútu: Avatar - míľnik Jamesa Camerona v evolúcii umeleckej formy Twitter Experiment Leno a strata drám Reality programy a strata hraníc Koniec analógového vysielania a ďalšie známky zmien 2009 - rok výnimočných animácií This Is It - smrť Michaela Jacksona Kríza - filmy opäť ukázali, že sú liekom proti ekonomickým problémom .
© 2009, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.