26. 11. 2022

Zomrela Irene Cara

Zomrela Irene Cara
 Irene Cara: Fame singer and actress dies aged 63 - BBC News

Vo veku 63 rokov zomrela v piatok vo svojom dome na Floride americká speváčka a herečka Irene Cara, ktorá naspievala titulné skladby k filmom Sláva (Fame, 1980) a Flashdance (1983). Informovali o tom v sobotu agentúry AFP a DPA s odvolaním sa na oznámenie jej agentky Judith Mooseovej, podľa ktorej bude príčina smrti zverejnená neskôr.
Umelkyňa sa narodila 18. marca 1959 v newyorskej štvrti Bronx ako najmladšie z piatich detí Portoričana a Američanky s kubánskymi koreňmi. Vo veku troch rokov bola jednou z piatich finalistiek súťaže Little Miss America. Ako päťročná začala chodiť na hodiny tanca, študovala hudbu a herectvo. Ako dieťa nahrala platňu v španielskom jazyku pre latinskoamerický trh a vianočný album v angličtine.
Cara účinkovala aj v divadelných predstaveniach na Broadwayi a iných scénach.
Po počiatočných menších úspechoch v muzikálovom filme Sparkle (1976) a v minisérii Korene (Roots, 1979) zaznamenala v roku 1980 prielom s hlavnou úlohou Coco Hernándezovej vo filmovom muzikáli Sláva, ku ktorému naspievala aj rovnomennú titulnú pieseň. Cara bola pôvodne obsadená ako tanečnica, ale keď producenti David Da Silva a Alan Marshall a scenárista Christopher Gore počuli jej hlas, prepísali rolu Coco. Nominovaná bola aj na ceny Grammy a Zlatý glóbus.
V roku 1983 dosiahla Cara vrchol svojej hudobnej kariéry s titulnou piesňou k filmu Flashdance s názvom "Flashdance... What a Feeling", ktorú napísala spolu s producentmi Giorgiom Moroderom a Keithom Forseym. Skladba získala Oscara za najlepšiu pieseň, Zlatý glóbus za rok za najlepšiu pôvodnú pieseň a American Music Award pre najlepšiu R&B interpretku a najlepší popový singel roka.
Cara vydala niekoľko albumov, z ktorých najúspešnejší je What a Feelin' z roku 1983. V 90. rokoch koncertovala v Európe a Ázii. V európskych hitparádach mala niekoľko menších tanečných hitov, no v USA úspech nezaznamenala.
Cara sa v apríli 1986 vydala za kaskadéra a filmového režiséra Conrada Palmisana, no o päť rokov neskôr sa rozviedli.

 
Zdroj: TASR

25. 11. 2022

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

ISW (@TheStudyofWar) / Twitter
Odborníci z amerického Inštitútu pre štúdium vojny (ISW) vo svojej pravidelnej správe uvádzajú, že Kremeľ podporuje komunitu vojenských blogerov a novinárov v Rusku aj napriek tomu, že ich komentáre o operáciách ruskej armády na Ukrajine sú čoraz kritickejšie.
Na svojom spravodajskom webe o tom v pondelok napísala britská stanica BBC, monitorovaná agentúrou TASR.
Komunitu blogerov a vojnových spravodajcov tvorí viac než 500 nezávislých autorov a v Rusku sa stala smerodajným zdrojom informácií o vojne na Ukrajine, píšu odborníci podľa BBC. Predstavitelia tejto komunity sú podporovateľmi vojny a sú známi svojimi nacionalistickými názormi.
Úzka spojitosť vojenských spravodajcov s ozbrojenými silami a polovojenskými formáciami dali tejto komunite silný hlas, ktorý má v ruskom informačnom priestore často väčšiu odozvu než vyhlásenia predstaviteľov ruského ministerstva obrany, konštatuje BBC s odvolaním sa na ISW.
Komunitu tvorí široká škála autorov - od tých, ktorí podporujú Kremeľ kritikou ruského vojenského velenia, až po tých, ktorí z vojenských neúspechov Ruska na Ukrajine priamo obviňujú Vladimira Putina.
To, že Kremeľ je tolerantný voči komunite vojenských blogerov, je pritom prekvapujúce vzhľadom na cenzúru, ktorej čelia iné, tradičnejšie médiá, vrátane opozičných a zahraničných médií, píšu experti ISW.
Didier Reynders (@dreynders) / Twitter
Komisár EÚ pre spravodlivosť Didier Reynders vo štvrtok uviedol, že rozhodnutie Twitteru prepustiť tisíce zamestnancov vyvolalo obavy o schopnosť sociálnej siete dodržiavať nový legislatívny rámec pre digitálne platformy.
Ako vo svojej správe pripomenula agentúra Reuters, nariadenie o digitálnych službách (DSA), ktoré nadobudne účinnosť vo februári roku 2024, vyžaduje, aby digitálne platformy zintenzívnili svoje úsilie v boji proti nezákonnému obsahu v online priestore.
Didier Reynders preto odcestoval do írskeho Dublinu, aby sa stretol so zástupcami Twitteru a žiadal od nich stanovisko k problému.
"Zástupcovia Twitteru opätovne potvrdili záväzok spoločnosti plne dodržiavať európske pravidlá. Komisár Reynders to vzal na vedomie a požiadal Twitter, aby tento záväzok premenil na konkrétne opatrenia," dodal pre Reuters predstaviteľ, ktorý si želal zostať v anonymite.
Reynders po stretnutí s predstaviteľmi Twitteru vyjadril presvedčenie, že na identifikovanie nenávistných prejavov na sociálnych sieťach sú potrebné ľudské zdroje.
Agentúra AFP v tejto súvislosti napísala, že z nového hodnotenia EÚ vyplýva, že počet hlásení o nenávistných prejavoch, ktoré veľké spoločnosti sociálnych médií preskúmali do 24 hodín, klesol z 90 percent v roku 2020 na 81 percent v roku 2021 a 64 percent v roku 2022.
Dané čísla ukázali, že iba strímovacia platforma YouTube zlepšila mieru odstraňovania urážlivého obsahu – ako je definované v kódexe správania EÚ –, zatiaľ čo snaženie sa Twitteru a iných technologických spoločností kleslo.
Obavy zo smerovania Twitteru po jeho prevzatí Elonom Muskom sa vo štvrtok zintenzívnili, keď denník Financial Times (FT) informoval, že po odchode vedúcich pracovníkov zodpovedných za dodržiavanie online pravidiel EÚ spoločnosť Twitter zrušila svoju bruselskú kanceláriu.
"Je to ďalšia obava, pretože pre nás je veľmi dôležité mať tím vyčlenený pre vzťahy s európskymi inštitúciami," povedal Reynders v reakcii na správu FT.
Uviedol však súčasne, že je "od prírody optimista" a že dostal záväzky, že tím Twitteru v Dubline sa ujme úloh medzičasom zrušenej bruselskej centrály.
Podpredsedníčka Európskej komisie Věra Jourová však vo štvrtok zopakovala obavy eurobloku, keď sa Twitteri napísala: "Ak chcete efektívne odhaliť a podniknúť kroky proti dezinformáciám a propagande, vyžaduje si to zdroje."
Reynders sa má v piatok v Dubline stretnúť so zástupcami spoločnosti Meta - vlastníka sociálnej siete Facebook -, ktorá tento mesiac uviedla, že v dôsledku prepadu príjmov z reklamy plánuje prepustiť viac ako 11.000 zamestnancov.
Nový európsky systém stanovuje, že spoločnostiam, na ktoré sa vzťahuje DSA, hrozí pokuta až do výšky šiestich percent ich celosvetového obratu, ak porušia pravidlá o nelegálnom obsahu.
Ak by sa ich priestupky opakovali, mohli by dostať zákaz činnosti v rámci Európskej únie.
Twitter spustil plán hromadného prepúšťania po tom, čo ho minulý mesiac kúpil Elon Musk. Takmer polovica zamestnancov sociálnej siete bola prepustená a viac ako 1000 ďalších zamestnancov dalo výpoveď.
Wa 16 archív New York - Na archívnej snímke z … | Regióny.zoznam.sk
Popredná americká publicistka a novinárka E. Jean Carrollová podala vo štvrtok ďalšiu žalobu proti exprezidentovi USA Donaldovi Trumpovi. Využila pritom nový zákon, ktorý chráni obete sexuálnych útokov aj desaťročia po údajnom čine, informovala v noci na piatok agentúra AFP.
Právnici E. Jean Carrollovej podali žalobu v mene svojej mandantky len niekoľko minút po tom, čo vstúpil do platnosti zákon štátu New York, ktorý umožňuje obetiam sexuálnych útokov žalovať podozrivú osobu bez ohľadu na premlčaciu dobu.
Carrollová obviňuje Trumpa, že ju ešte v polovici 90. rokov sexuálne napadol v skúšobnej kabínke luxusného obchodného domu Bergdorf Goodman na Piatej avenue v New Yorku.
Exprezidenta zažalovala už v novembri roku 2019, a to za ublíženie na cti, ktorého sa Trump údajne dopustil v súvislosti s popieraním tohto činu, keď sa vyjadril, že Carrollová ani "nie je jeho typ". Novinárka uvádza, že Trump tým poškodil jej povesť a kariéru.
Nová žaloba sa týka aj následných obvinení, ktoré Trump nedávno zverejnil na sociálnych sieťach, keď svoju údajnú obeť označil za podvodníčku.
V tejto novej žalobe Carrollová požaduje bližšie nešpecifikované odškodnenie a osobitné odškodnenie za psychickú ujmu, bolesť a utrpenie, stratu dôstojnosti a poškodenie svojho dobrého mena.
Predchádzajúca žaloba by sa mala dostať pred súd začiatkom roka 2023. Predsedajúci sudca môže rozhodnúť, že do procesu zahrnie aj nové nároky Carrollovej voči Trumpovi.
Právnička Alina Habbaová, ktorá Trumpa v tomto prípade zastupuje, uviedla, že rešpektuje a obdivuje tých, ktorí idú na súd argumentujúc novým zákonom štátu New York.
"Tento prípad je, žiaľ, zneužitím účelu tohto zákona, ktorý vytvára strašný precedens s rizikom delegitimizácie dôveryhodnosti skutočných obetí," reagovala pre agentúru AFP v e-maili.
Nový zákon dáva obetiam sexuálnych útokov v štáte New York jednoročné obdobie na to, aby žalovali údajných páchateľov, aj keď k prípadu sexuálneho zneužitia došlo už dávno.
Vo svojej novej žalobe Carrollová zopakovala, že o Trumpovom obťažovaní mlčala viac ako 20 rokov zo strachu z represálií. Názor zmenila po vzniku hnutia #MeToo v roku 2017.

                                    

Copyright  © TASR 2022

 

 Resignations Roil Twitter as Elon Musk Tries Persuading Some Workers to  Stay - The New York Times



Nový majiteľ Twitteru Elon Musk vo štvrtok povedal, že udeľuje „amnestiu“ zablokovaným účtom. Podľa odborníkov na online bezpečnosť to však podnieti nárast obťažovania, nenávistných prejavov a dezinformácií.
Oznámenie miliardára prišlo po tom, čo v prieskume zverejnenom na svojej časovej osi požiadal používateľov, aby hlasovali o obnovení účtov, ktoré podľa neho „neporušili zákon ani sa nedopustili spamovania“. Obnovenie zablokovaných účtov podporilo 72 % hlasujúcich.
„Ľudia prehovorili. Amnestia sa začína na budúci týždeň. Vox Populi, Vox Dei,“ napísal Musk na Twitteri s použitím latinskej frázy, ktorá znamená „hlas ľudu, hlas Boží“.
Musk použil rovnakú latinskú frázu po uverejnení podobného prieskumu minulý víkend pred obnovením účtu bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktorému Twitter zablokoval konto pre povzbudzovanie vzbury v Kapitole zo 6. januára minulého roka. Trump reagoval, že sa na Twitter nevráti, no svoj účet zatiaľ nezmazal.

rské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

HOAX: Aukčný dom neplánoval dražiť ruské umelecké diela a následne ich ničiť

HOAX: 


Aukčný dom neplánoval dražiť ruské umelecké diela a následne ich ničiť

Od konca októbra 2022 zdieľali používatelia Facebooku video, ktoré vyzeralo ako autentická reportáž televízie Euronews. Video však nepravdivo informovalo o plánoch nemeckého aukčného domu zorganizovať dražbu ruského umenia a predmetov historickej hodnoty. Po aukcii mali byť podľa falošného videa ruské diela zničené a finančné prostriedky venované ukrajinskej armáde. Euronews aj aukčný dom pre AFP uviedli, že video, v ktorom sú použité staršie zábery z iných aukcií ruského umenia, je podvrh. TASR na dezinformácie upozorňuje v spolupráci s tlačovou agentúrou AFP.
Vo videu sa uvádza, že aukciu údajne plánoval zorganizovať aukčný dom Bolland & Marotz. Na webovej stránke aukčného domu z Brém bolo už 28. októbra 2022 uverejnené stanovisko v angličtine, nemčine a ruštine, ktoré vyvracia tvrdenia z videa. "Toto video je podvrh, falzifikát. Aukcia opísaná vo videu sa neuskutoční."
Christina Schulze z Bolland & Marotz pre AFP uviedol, že okrem niekoľkých ruských ikon, ktoré pred niekoľkými rokmi dražili v rámci každoročnej aukcie výtvarného umenia a starožitností, nemal aukčný dom špeciálne dražby venované len ruskému umeniu a ani ich neplánuje.
Aj televízia Euronews vo vyhlásení zverejnenom na Twitteri poprela, že by mala s nahrávkou čokoľvek spoločné. "Video nevyrobila ani nezverejnila stanica Euronews a žiadna takáto aukcia sa ani nemá uskutočniť."
Aj bez stanovísk aukčného domu či televízie je z videa podľa AFP badateľné, že nepochádza zo spoľahlivého zdroja. Video sa začína záberom mesta z vtáčej perspektívy, ktorým sú podľa titulkov nemecké Brémy. Spätné vyhľadávanie obrázkov z prvých záberov videa však ukázalo, že na videu je nemecké mesto Münster.
Aby AFP zistila viac o pôvode záberov použitých vo falošnom videu, zamerala sa na obraz, ktorý je vidieť na konci prvej minúty videa. Pomocou reverzného vyhľadávania obrázkov sa potvrdilo, že ide o dielo ruského neoklasicistického umelca Alexandra Jakovleva s názvom "Nahé postavy sa kúpu".
Pomocou ďalšieho vyhľadávania kľúčových slov sa zistilo, že obraz bol v máji 2012 zaradený do aukcie ruského umenia v Moskve. Reportáž z moskovskej aukcie od spravodajskej agentúry Associated Press sa dá nájsť na YouTube.
Vo falošnom video sú použité aj zábery z videa uverejneného na YouTube kanáli s názvom Sotheby's Russian Art Week in London, 7 & 9 June 2010.


Zdroj: TASR



Zomrel Peter Kolman

Zomrel Peter Kolman
 Peter Kolman - O slovenskej hudbe | Hudobne Centrum

Slovenský skladateľ a autor Peter Kolman zomrel 5. novembra vo veku 85 rokov. TASR o tom informovala muzikologička Viera Polakovičová po dohode s rodinou zosnulého.
Kolman sa narodil 29. mája 1937 v Bratislave. Ako dieťa ho spolu s rodinou väznili v koncentračnom tábore Terezín (1944 - 1945). Vyštudoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Potom nastúpil do Československého rozhlasu v Bratislave, kde prvé štyri roky pôsobil ako hudobný redaktor.
Bol spoluzakladateľom a umeleckým vedúcim experimentálneho štúdia. "Práve jeho zásluhou sa toto pracovisko, vytvorené podľa parížskeho vzoru, zaradilo medzi špičkové svetové štúdiá," doplnila Polakovičová.
V rozhlase pôsobil do roku 1977, potom sa presťahoval do Rakúska. Pracoval tam ako redaktor vo viedenskom vydavateľstve Universal Edition, odkiaľ po 25 rokoch odišiel do dôchodku.
Na Slovensku vyšlo niekoľko jeho nahrávok a jeho diela zazneli na mnohých hudobných festivaloch. K jeho vrcholným dielam patrí Monumento per 6.000.000 či Smútočná hudba.
Počas uvoľňovania režimu v 60. rokoch bol členom predsedníctva Zväzu slovenských skladateľov. Po udalostiach v roku 1968 ho zo zväzu vylúčili. "Následne bol perzekvovaný zákazom uvádzania diel a zákazom publikačnej činnosti," dodala Polakovičová.


Zdroj: TASR

Na Dvojke štartuje súťaž talentov Virtuózi klasickej hudby s názvom Virtuózi


Na Dvojke štartuje súťaž talentov
Virtuózi - Televízny archív – pôvodná tvorba i športové relácie online
 klasickej hudby s názvom Virtuózi



Na Dvojke štartuje najväčšia súťaž talentov klasickej hudby s názvom Virtuózi. Začne sa už v piatok o 20.10 h. V súťaži sa predstavia najväčšie talenty slovenskej klasickej hudby. TASR o tom informoval PR manažér RTVS Stanislav Čačko.
"Výnimočný talent, odhodlanie, pracovitosť a radosť z hrania - aj to sú vlastnosti, ktoré robia z malého hudobníka virtuóza. O tom, že tieto vlastnosti majú aj slovenské deti, sa diváci môžu presvedčiť na vlastné oči už v prvom národnom kole. Divákov ním bude sprevádzať moderátor Martin Vanek, ktorý sa dlhodobo venuje detskej opere, jej tvorbe a popularizácii," uviedla televízia. Z piatkového prvého kola postúpia štyria hudobníci do medzinárodných kôl. Ich výkony bude v národnom kole hodnotiť porota v zložení Adriana Kučerová, Adrián Kokoš, Jozef Lupták a Apor Szüt.
Nasledovať budú dve semifinálové medzinárodné kolá, ktoré Dvojka odvysiela 2. a 9. decembra, medzinárodné finále prinesie 16. decembra. "Vďaka Virtuózom diváci spoznajú výnimočné talenty nielen zo Slovenska, ale aj z ostatných krajín V4, teda Česka, Poľska a Maďarska. Každý rok je zapojená aj jedna krajina, ktorá nie je súčasťou V4 zoskupenia. V aktuálnej sérii to bude Slovinsko," dodal Čačko.
Spomedzi slovenských nádejných hudobníkov si diváci budú môcť pozrieť a najmä vypočuť výkony súťažiacich vo veku od 11 do 17 rokov. Hrať budú na rozličných hudobných nástrojoch - klarinete, husliach, klavíri, marimbe, zobcovej flaute, cimbale či akordeóne. Každá z krajín bude mať svojho národného víťaza. Najtalentovanejších päť virtuózov získa odmenu vo výške 10.000 eur a možnosť vystúpiť v najslávnejších koncertných sálach sveta.


Zdroj: TASR

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

                    

“Neexistuje väčšie opľutie štátneho sviatku slobody a demokracie, ako vyhodiť novinárov za to, že nechali odvysielať prejav opozičného politika. Zaujímalo by ma, či to bola Čaputová alebo Matovič, kto volal včera s krikom šéfovi RTVS Machajovi a prinútil ho odkrágľovať celé vedenie spravodajstva. Presne pre toto som včera nahlas kričal ja, že mi je smutno, keď nemôžeme 17. november, štátny sviatok slobody a demokracie oslavovať, ale že musíme počas neho varovať, ratovať a protestovať.”
Robert Fico


"O tom, že sa takéto vysielanie plánuje, som nemal ja, ani členovia manažmentu RTVS, žiadnu vedomosť, hoci sme tomuto výnimočnému sviatku v našich dejinách venovali z programového a obsahového hľadiska zvláštnu pozornosť na viacerých poradách a pripravili sme niekoľko špeciálnych relácií."
Ľuboš Machaj

 
"Keď bude rozpočtové provizórium, to bude Armagedon, to si myslím, že sa nebude dať prežiť. Stratíme krajinu, demokraciu."
Igor Matovič

 "Ale keďže sme už vysielali Petra Pellegriniho na sneme Hlasu, nemohli sme len tak povedať strane Smer, že ju neodvysielame. Mali na to právo."
Mária Hlucháňová, RTVS
 

Do novinárskej súťaže Štúrovo pero môžu   študenti zasielať práce do 15. februára

Do novinárskej súťaže Štúrovo pero môžu 
 Štúrovo pero
 
študenti zasielať práce do 15. februára

Do 15. februára môžu zasielať svoje príspevky stredoškoláci a vysokoškoláci, ktorí sa chcú zapojiť do celoslovenskej novinárskej súťaže Štúrovo pero. TASR o tom informovala Milota Torňošová, riaditeľka Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra (KKĽŠ) vo Zvolene, ktorá je jedným z hlavných organizátorov súťaže.
Súťaž je vypísaná pre päť kategórií: stredoškolské časopisy, vysokoškolské časopisy, novinárske príspevky stredoškolákov, novinárske príspevky vysokoškolákov a online žurnalistika.
Súťažiaci v prvej a druhej kategórii musia zaslať na adresu Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra aspoň jedno číslo školského časopisu v troch exemplároch, ktoré vyšlo v kalendárnom roku 2022 a vychádza v slovenskom jazyku alebo aspoň polovica textov je v slovenčine.
V sprievodnom liste by malo byť uvedené meno šéfredaktora či zodpovedného vedúceho, kontaktná adresa školy s telefónnym číslom a e-mailom, organizačné a technické podmienky vydávania časopisu, systém financovania a distribúcie, periodicita a náklad.
Stredoškolské časopisy sa môžu zapojiť aj do súťaže o Cenu Nadácie Slovenskej sporiteľne.
Súťažiaci v tretej a štvrtej kategórii zašlú do súťaže elektronicky minimálne jednu, maximálne tri práce novinárskeho charakteru v slovenskom jazyku. Ak bola práca publikovaná v tlači, uvedú sa aj jej bibliografické údaje. Na každej práci musí byť uvedené meno autora, jeho adresa, názov, adresa a kontakt na školu, ktorú autor navštevuje.
Súťažiaci v piatej kategórii vyplnia online registračný formulár. Prihlásiť sa môžu akékoľvek projekty online žurnalistiky, ktoré majú študentský charakter. Môže ísť o elektronické magazíny, online televízie, internetové rádiá, školské podcasty, školské účty na sociálnych sieťach či iné digitálne projekty. Za online žurnalistiku nie sú považované PDF verzie tlačených časopisov. Do súťaže sa môžu prihlásiť len projekty vychádzajúce v slovenskom jazyku, respektíve aspoň polovica príspevkov musí byť v slovenčine.
Súťaž Štúrovo pero je otvorená aj pre slovenských stredoškolákov a vysokoškolákov študujúcich na školách v zahraničí, ako aj pre študentov zahraničných škôl s vyučovacím jazykom slovenským. Viac informácií je na stránke www.kskls.sk. Vyhodnotenie súťaže bude v apríli 2023 v KKĽŠ vo Zvolene.
Dvadsiaty deviaty ročník celoslovenskej novinárskej súťaže stredoškolákov a vysokoškolákov vyhlásili jeho hlavní organizátori, Banskobystrický samosprávny kraj - Krajská knižnica Ľudovíta Štúra vo Zvolene, Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ministerstvo kultúry SR, Občianske spoločenstvo Štúrov Zvolen a Občianske združenie Štúrovo pero. Medzi partnermi podujatia je aj TASR.

Zdroj: TASR

Uskutočnilo sa Celoslovenské stretnutie kreatívnych centier, jeho súčasťou bol podpis Memoranda o spolupráci


Uskutočnilo sa Celoslovenské stretnutie kreatívnych centier,
 
 

 jeho súčasťou bol podpis Memoranda o spolupráci


Na pôde RTVS sa v stredu 23. novembra uskutočnilo Celoslovenské stretnutie kreatívnych centier spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci operačného programu IROP. Stretnutie zorganizovalo kreatívne centrum Arténa Bratislava v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR. Počas tohto podujatia v priestoroch RTVS generálny riaditeľ Ľuboš Machaj a dekanka Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy v Bratislave Iveta Radičová podpísali Memorandum o spolupráci medzi Paneurópskou vysokou školou a RTVS.



Priestor na výmenu skúseností a odovzdávanie know-how prostredníctvom prezentácie projektov dostali na Celoslovenskom stretnutí kreatívnych centier jednotliví účastníci z kreatívnych centier, ktorí zhodnotili ich aktuálny stav a realizované spolupráce. „V rámci RTVS máme tri kreatívne centrá Arténa - v Bratislave, Banskej Bystrici a v Košiciach. V tomto roku sa zaoberáme implementáciou hlavného programu v oblasti audiovizuálnej tvorby. Pripravujeme rôzne vzdelávacie aktivity, realizujeme aj kurzy pre odborníkov z tejto oblasti a aktuálne sa pripravujeme aj na to, aby sme spustili program pre budúcich podnikateľov, ktorí chcú pôsobiť v kultúrno-kratívnom priemysle. V rámci RTVS je to najmä téma audiovízie, teda všetko, čo sa týka obrazu, zvuku a všetkých činností potrebných pri tvorbe audiovizuálneho diela,” priblížil riaditeľ Kratívneho centra Arténa Bratislava Dušan Káčer.

Účastníkov stretnutia privítal generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj. „Som rád, že vznikol takýto priestor. Aj naši skúsení zamestnanci budú odovzdávať v rámci kreatívnych centier tieto cenné rady a skúsenosti mladým tvorcom. Je veľmi dôležité, aby sme s kreatívnymi centrami spolupracovali a dostávali nové nápady a možnosti realizovateľné vo vnútri RTVS,“ povedal generálny riaditeľ RTVS.

O dôležitosti kultúrneho a kreatívneho priemyslu pre rozvoj občianskej spoločnosti porozprávala dekanka Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy v Bratislave Iveta Radičová, ktorá vyzdvihla činnosť kreatívnych centier. „Akýkoľvek krok, ktorý pomôže a povzbudí, aby sme sa nebáli mať nápad, tvoriť vlastné nápady a prísť s úplne novou myšlienkou, je pre mňa to, čo môže zo Slovenska urobiť príjemnejšie miesto na život,” uviedla.

Najnovšie informácie k implementácii projektov spolufinancovaných zo zdrojov Európskej únie z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci operačného programu IROP odprezentovali aj Viera Leščáková (štátna tajomníčka MK SR), Jana Minarovičová (generálna riaditeľka SO pre IROP PO3, MK SR) a Tomáš Marcin (vedúci oddelenia implementácie C-V, MK SR). Súčasťou celoslovenského stretnutia bola aj panelová diskusia, v ktorej si účastníci podujatia vzájomne vymenili informácie a skúsenosti.

Memorandum o spolupráci medzi Paneurópskou vysokou školou a RTVS

V priestoroch RTVS v stredu generálny riaditeľ Ľuboš Machaj a dekanka Fakulty masmédií Paneurópskej vysokej školy v Bratislave Iveta Radičová podpísali Memorandum o spolupráci medzi Paneurópskou vysokou školou a RTVS. Memorandum nadväzuje na spoluprácu oboch subjektov z predchádzajúceho obdobia a zastrešuje aktivity pozostávajúce z aktívnej odbornej spolupráce RTVS s Paneurópskou vysokou školou a jej Mediálnym centrom. Obe inštitúcie sa budú spolupodieľať na výchove kvalitných novinárov s potenciálom profesijného rastu od začiatku štúdia na masmediálnej vysokej škole. Budú spolupracovať v oblasti prednášok a workshopov a aktívne vytvárať a rozvíjať možností vzdelávania študentov v praxi na pôde televízie.

„Je to úplne nový formát spolupráce medzi Fakultou masmédií, RTVS a Kreatívnymi centrami. Už počas štúdia majú študenti šancu vyskúšať si čo vedia i objaviť, čo nevedia. Vďaka tejto spolupráci budeme mať lepšie výsledky, pretože kreatívne centrum nám poskytne školiteľov či prednášateľov. Študenti budú mať dobré vedenie od skúsených režisérov, dramaturgov, scenáristov, jednoducho celého štábu tvorcov, ktorý sa podieľa na príprave relácie. Verím, že našich študentov to bude motivovať k tomu, že zostať na Slovensku má zmysel a že majú možnosť si vytvárať pôdu a reláciu, ktorá ich urobí spokojnými a budú sa môcť prezentovať ako veľkí profesionáli,“ dodala po podpise memoranda Iveta Radičová.




21. 11. 2022

Svetový deň televízie

Svetový deň televízie

Valné zhromaždenie Organizácie Spojených národov (VZ OSN) vyzvalo v roku 1996 členské štáty OSN, aby počas Svetového dňa televízie, pripadajúceho na 21. novembra, podporovali na celom svete výmeny televíznych programov. Svetový deň televízie pripadá na dátum, keď sa v roku 1996 otvorilo v sídle OSN prvé Svetové fórum o televízii (21.-22. novembra).
Na ňom sa poprední predstavitelia médií pod záštitou OSN stretli s cieľom rokovať o narastajúcom význame televízie v meniacom sa svete. Zároveň hľadali odpoveď na otázku, ako zvýšiť úroveň vzájomnej spolupráce.
Do výmeny televíznych programov by sa podľa OSN mali dostať vysielania zamerané najmä na otázky mieru, bezpečnosti a ekonomického a sociálneho rozvoja. Za vhodné OSN považuje, aby sa do výmennej siete televízií dostali aj relácie s obsahom kultúry.
Televízne stanice zohrávajú dôležitú úlohu pri informovaní o dianí vo svete.
Aj Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) sa pripájala k oslave Svetového dňa televízie. Táto inštitúcia so sídlom v Paríži uznáva význam televízie ako jedného z najvýznamnejších masovokomunikačných prostriedkov.

Copyright © TASR 2022

TO JE TV!

 TO JE TV!


 

Programy RTVS zabodovali na medzinárodnom televíznom festivale Heart of Europe vo Varšave


Programy RTVS zabodovali na medzinárodnom televíznom festivale
 
 
 Heart of Europe vo Varšave


Vo štvrtok sa v poľskej metropole uskutočnil druhý ročník medzinárodného televízneho festivalu Heart of Europe. Ceny si z neho odniesli aj programy z produkcie RTVS. Prvým miestom sa môžu pýšiť Websterovci vo filme a druhé miesta si odniesli film Jozef Mak a dokument Čiary.

V kategórii Deti a mládež bodoval animovaný koprodukčný film RTVS Websterovci vo filme. Z festivalu si odnáša 1. miesto. Cenu za RTVS prevzal dramaturg Oliver Filan, ktorý bol zároveň aj predsedom 6-člennej medzinárodnej poroty. Websterovci vo filme žnú jeden úspech za druhým. Nedávno si priniesli ceny aj z festivalu Schlingel v Nemecku a z najväčšieho svetového festivalu filmov pre deti v Chicagu. „V porote v kategórii Deti a mládež bolo 7 zástupcov (z Česka, Maďarska, Slovinska, Slovenska, Poľska, Ukrajiny a Litvy), pričom každý zástupca, vrátane mňa ako predsedu, mal rovnocenný hlas. Vo všetkých projektoch porotcovia hľadali dušu tvorcov. Veľmi ma teší, že v tejto kategórii vyhrali práve slovenskí Websterovci vo filme. Zároveň som rád, že bolo vidieť, že všetky prihlásené projekty vznikali s veľkou vášňou, čo je nesmierne dôležité, pretože bez vášne nemôže existovať detská tvorba," povedal predseda poroty v kategórii Deti a mládež a dramaturg RTVS Oliver Filan.

V kategórii Filmová tvorba si 2. miesto odniesol úspešný televízny film RTVS Jozef Maka v kategórii Dokument bodoval rovnako na 2. mieste dokument Čiary. Obe ceny prevzala vo Varšave producentka RTVS Zuzana Balkóová. „Ako členka medzinárodnej poroty som mala možnosť vidieť súťažné filmy, takže viem, že konkurencia bola veľká. O to väčšou cťou bolo pre mňa prevziať ceny, ktoré RTVS získala v konkurencii kvalitných dokumentov a televíznych filmov, ” povedala Zuzana Balkóová.

„Veľmi ma teší, že programy RTVS dokazujú svoju kvalitu aj na medzinárodných festivaloch. Všetky ocenené programy majú vysokú umeleckú hodnotu a som rád, že sa nimi môžeme pýšiť nielen na Slovensku. Tvorcom všetkých ocenených diel zo srdca blahoželám,” uviedol generálny riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj.

Do 2. ročníka festivalu Heart of Europe, ktorého organizátorom je Poľská televízia, sa v tomto roku zapojili televízie z trinástich krajín: z Poľska, Bulharska, Chorvátska, Česka, Estónska, Gruzínska, Maďarska, Lotyšska, Litvy, Srbska, Slovenska, Slovinska a Ukrajiny. Ocenenia sa udeľujú v 5 kategóriách, a to Hraný film, Hraný seriál, Dokument, Deti a mládež a Digitál. Nominované projekty boli vybrané spomedzi stovky prihlásených. Víťazov vyberala medzinárodná porota zložená z producentov, scenáristov a televíznych expertov zastupujúcich verejnoprávnych vysielateľov z regiónu strednej a východnej Európy. Súčasťou aktuálneho ročníka festivalu bolo koprodukčné fórum. Tvorcovia z verejnoprávnych televízií strednej a východnej Európy tak dostali jedinečnú príležitosť diskutovať a porovnávať svoju tvorbu. Všetky súťažné diela sú do konca novembra k dispozícii na zhliadnutie na stránke festivalu Heart of Europe ( https://en.heartofeurope.tvp.pl ).

 American Music Awards 

 American Music Awards 

American Music Awards - Wikipedia

Americká speváčka Taylor Swiftová získala pri nedeľnom udeľovaní hudobných cien American Music Awards (AMA) znova cenu pre umelcov roka. Informovala o tom agentúra Reuters. Najviac nominácií – osem – mal portorický rapper Bad Bunny, ktorý si nakoniec odniesol ocenenie dve – pre najlepšieho latinskoamerického umelca a za najlepší latinskoamerický album. 

Večer ale patril Swiftovej, ktorá uspela vo všetkých šiestich kategóriách, v ktorých bola nominovaná. Cenu dostala okrem iného za popový album roka s novou nahrávkou svojho albumu Red z roku 2012. Swiftová teraz znovu nahráva svoje rané albumy kvôli sporu s hudobným manažérom Scooterom Braunom. O najhodnotnejšiu cenu pre umelcov roka sa okrem Swiftovej a Bad Bunnyho uchádzali aj ďalší slávni interpreti ako britská speváčka Adele, kanadský spevák vystupujúci pod pseudonymom The Weeknd, britský spevák Harry Styles, rapper Drake a popová hviezda. Swiftová má po nedeľnom ceremoniáli z American Music Awards už 40 ocenení, čo je vôbec najviac zo všetkých umelcov. 

 Sedemnásťnásobný víťaz American Music Awards Lionel Richie bol na nedeľnom slávnostnom večeri vyznamenaný ako ikona za svoje príspevky hudobnému priemyslu. Prvú cenu od roku 1988 získal spevák Elton John za najlepšiu spoluprácu, na ktorej sa podieľala aj speváčka Dua Lipa. O nomináciách na American Music Awards rozhoduje počet predaných albumov. Víťaza potom na rozdiel od hudobných cien Grammy, ktoré sú udeľované na základe hlasov členov americkej hudobnej akadémie, volia hudobní fanúšikovia na internete.

Zdroj: ČTK

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS

Donald Trump's Twitter account is back after poll votes to lift his ban |  US News | Sky News
Nový majiteľ sociálnej siete Twitter Elon Musk v noci na nedeľu obnovil účet bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa na Twitteri. Rozhodol tak na základe výsledkov hlasovania používateľov Twitteru o návrate Trumpa na túto platformu. TASR prevzala správu z agentúry AFP.
"Ľudia prehovorili. Trump bude (na Twitteri) obnovený," napísal Musk v príspevku na Twitteri.
Na Muskovom profile hlasovalo v ankete o Trumpovom návrate viac ako 15 miliónov používateľov. Za obnovenie účtu bývalého amerického prezidenta hlasovalo 51,8 percenta zúčastnených, napísala agentúra Reuters.
Trump však v sobotu povedal, že sa na Twitter neplánuje vrátiť a zostane na svojej vlastnej sociálnej sieti Truth Social, ktorej sa podľa jeho slov mimoriadne darí.
Trump, ktorý v stredu oficiálne oznámil svoju kandidatúru na prezidenta USA v roku 2024, pochválil Muska a povedal, že ho mal vždy rád. Tvrdí však, že na Twitteri je množstvo falošných účtov a problémy, ktorým táto sociálna sieť čelí, sú "neuveriteľné".
Twitter v roku 2021 zablokoval Trumpov účet v súvislosti s vniknutím jeho priaznivcov do sídla amerického Kongresu. Krátko pred útokom zo 6. januára 2021 Trump pred svojimi priaznivcami spochybnil legitimitu prezidentských volieb, v ktorých ho porazil súčasný prezident Joe Biden.
Musk už robil podobné prieskumy na Twitteri aj v minulosti. Minulý rok sa svojich sledovateľov pýtal, či by mal predať akcie svojej spoločnosti na výrobu elektromobilov Tesla. Po tomto prieskume predal akcie za viac ako 1 miliardu dolárov. 

Governors Awards: Jennifer Lawrence, Angela Bassett Hit the Red Carpet –  The Hollywood Reporter

V americkom Hollywoode odovzdali v sobotu večer filmové ocenenia Governors Awards, ktoré sú súčasťou 95. ročníka udeľovania Cien Akadémie - Oscarov (2023). Informovala o tom tlačová agentúra AFP.
Governors Awards pozostávajú z Čestnej Ceny Akadémie - čestného Oscara (udeľovanej každý rok), Humanitárnej ceny Jeana Hersholta (udeľovanej iba v určité roky) a Pamätnej ceny Irvinga G. Thalberga (udeľovanej iba v určité roky).
Čestná Cena Akadémie a Humanitárna cena Jeana Hersholta majú podobu klasického Oscara, zatiaľ čo Pamätná cena Irvinga G. Thalberga je malá busta Thalberga na podstavci.
Správna rada (Board of Governors) Akadémie filmových umení a vied (AMPAS) udelila čestných Oscarov austrálskemu režisérovi Petrovi Weirovi, americkej skladateľke Diane Warrenovej a francúzskej režisérke Euzhan Palcyovej.
Humanitárnu cenu Jeana Hersholta dostal kanadsko-americký vyslúžilý herec Michael J. Fox.
Weir bol v minulosti nominovaný na Oscara šesťkrát za svoju prácu na filmoch Svedok (1985), Spolok mŕtvych básnikov (1989), Zelená karta (1990), Truman Show (1998) a Master & Commander: Odvrátená strana sveta (2003).
Warrenová bola v rokoch 1987-2021 nominovaná na Oscara 13-krát v kategórii najlepšia pôvodná pieseň.
Palcyová dostala svojho kariérneho Oscara za celoživotné dielo zahŕňajúce filmy ako Ulice čiernych chatrčí (1983), Biele obdobie sucha (1989) či Siméon (1992).
Fox bol poctený zmienenou humanitárnou cenou za svoju kampaň na podporu výskumu Parkinsonovej choroby, ktorú mu diagnostikovali v roku 1991, keď mal 21 rokov. Jeho nadácia vyzbierala na tieto účely už vyše miliardu dolárov.
Fox, ktorý svoje aktívne herecké pôsobenie ukončil v roku 2020, sa preslávil trilógiou Návrat do budúcnosti (1985-1990), ako aj snímkami Obete vojny (1989) či Doktor Hollywood (1991).
 

Copyright  © TASR 2022

 

20. 11. 2022

Zomrel Pavel Smetáček

Zomrel  Pavel Smetáček

 Pavel Smetáček plánuje ukončení činnosti Traditional Jazz Studia - Novinky

Vo veku 82 rokov dnes zomrel klarinetista, saxofonista a skladateľ Pavel Smetáček. Úmrtie vedúceho súboru Traditional Jazz Studio ČTK oznámila jeho rodina V rokoch 1994 až 1998 pôsobil Smetáček aj ako diplomat na českom veľvyslanectve v Ríme. Súbor Traditional Jazz Studio známy pod označením Smetáčkovci si v roku 2014 koncertom v Českom múzeu hudby v Prahe pripomenul 55. výročie svojho prvého vystúpenia z 8. novembra 1959. Súbor propagoval a aktívne rozvíjal odkaz tradičného jazzu. Spočiatku sa skupina dôsledne sústredila na rekonštrukciu jazzovej klasiky 20. rokov 20. storočia, ale čoskoro rozšírila záber aj o modernejšie obdobie vývoja žánru. Skupinou prešla viac ako stovka popredných českých jazzových hudobníkov. Odohrali okolo päť tisíc vystúpení. Spolupracovali príležitostne s Hanou Hegerovou, Evou Olmerovou a mnohými českými i zahraničnými hudobníkmi. "Naše prvé vystúpenie sa uskutočnilo v sále Pygmalion paláca Fénix na Václavskom námestí, kam do jazzového klubu chodila aj Vlasta Průchová a Ján Hammer," spomínal Smetáček. 

Smetáček bol držiteľom mnohých ocenení, napríklad Výročné ceny Českej jazzovej federácie za rok 1967 alebo Európskej ceny Masarykovej akadémie umenia za celoživotnú činnosť. Pavel Smetáček sa narodil 4. januára 1940 v Prahe. Jeho otcom bol uznávaný dirigent a hobojista Václav Smetáček, ktorý cez tri desaťročia pôsobil na čele orchestra Pražských symfonikov.

Zdroj: ČTK 

Ochrana novinárov je nevyhnutná pre ochranu demokracie


Ochrana novinárov je nevyhnutná 
 Think Tank Európa: Ochrana plurality a nezávislosti médií na Slovensku a v  EÚ
pre ochranu demokracie

Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku spolu s Radou pre mediálnej služby zorganizovali deň pred 17. novembrom, ktorý si pripomíname ako Deň boja za slobodu a demokraciu, diskusiu k novej legislatívnej iniciatíve Európskej únie, ktorá má posilniť slobodu a nezávislosť médií ako nevyhnutnej súčasti fungujúcej demokracie. Ľuboš Machaj, generálny riaditeľ RTVS v diskusii skonštatoval, že mu počas novembrových udalostí roku 1989 ani nenapadlo, že bude potrebné sa týmito otázkami zaoberať 33 rokov po Nežnej revolúcii, no „sloboda médií je ohrozovaná čím ďalej tým viac a Európska únia musí chrániť slobodu novinárov“.
Na potrebe legislatívneho uchopenia tejto problematiky s celoeurópskym dosahom sa zhodli všetci účastníci diskusie. Ľuboš Kukliš, bývalý predseda združenia EPRA, ktoré zastrešuje regulačné orgány z viac ako 50 krajín, z tejto pozície tlmočil všeobecný názor, že Európa nariadenie chrániace novinárov a médiá nevyhnutne potrebuje. Vyzdvihol pozitíva aktu, za ktoré považuje okrem iného to, že sa venuje otázkam plurality a vlastníctva médií v nadnárodnom rámci, čo reflektuje realitu majetkových vzťahov, či ustanovenia o ochrane novinárov pred vplyvom majiteľov; ako jeho nedostatok vníma napríklad absenciu ochrany novinárov pred fyzickými útokmi a zastrašovaním alebo to, že „nestanovuje žiadne konkrétne pravidlá pre sociálne médiá, ktoré by umožnili jednoznačne odlíšiť informácie šírené serióznymi médiá a tými, ktoré sa za médiá len vydávajú“.
Eurokomisárka pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová uznáva, že nariadenie obsahuje aj vágnejšie formulácie, napriek tomu ho považuje za silný legislatívny nástroj, ktorý má veľký potenciál dopomôcť k takej regulácii mediálneho prostredia, ktorej výsledkom je slobodné a nezávislé fungovanie médií. Snahe o definovanie pojmov ako novinár, médium a pod. sa akt vyhýba úmyselne, pretože ponecháva priestor samoregulačným iniciatívam: „Tie prispejú k tomu, že ochranu budú požívať len tí, ktorí sú jej skutočne hodní – médiá, ktoré sa prihlasujú k etickým štandardom a parametrom transparentnosti.“
Nariadenie uvažuje aj o sankčnom režime, v kontexte čoho ďalšia diskutujúca, šéfredaktorka denníka SME Beáta Balogová, upozornila, že „sankcie sú na mieste, ale musia byť vykonateľné a musí byť garantovaná nezávislosť regulačného orgánu, ktorý ich ukladá.“ Radoslav Kutaš, štátny tajomník ministerstva kultúry, akt o slobode médií víta a vyzdvihol najmä efekt synergie, keďže veľkú časť agendy, ktorú nariadenie rieši, je podľa neho možné dosiahnuť už na základe nášho národného zákona o mediálnych službách účinného od augusta tohto roka, takže implementáciu aktu nepovažuje za problém. Za prínosný považuje aj návrh na zriadenie celoeurópskeho regulátora, pretože „na Slovensku máme skúsenosti so zahraničnými majiteľmi médií, ktorých je dokonca viac ako slovenských, a neviem si predstaviť posudzovať koncentráciu médií z hľadiska
plurality inak, ako na nadnárodnej úrovni“.
Okrem spomenutých oblastí sa akt o slobode médií zaberá problematikou transparentnosti vlastníctva financovania médií, predvídateľnosťou ich financovania, sprehľadnením mechanizmov inzerovania, ochranou novinárov pred politickými a mocenskými záujmami či osobitým
postavením médií verejnej služby. Moderátor diskusie, Vladimír Šucha, vedúci zastúpenia Európskej komisie na Slovensku (ZEK) potvrdil, že „Slovensko je na strane Európskej komisie v nastávajúcom legislatívnom procese a budeme robiť, čo bude v našich silách, aby sme pre médiá a novinárov vytvárali bezpečný priestor“. Akt o slobode médií predloží Európska komisia na schválenie Európskemu parlamentu, po jeho schválení bude s okamžitou účinnosťou záväzný
pre všetky členské štáty.