5. 11. 2005

ODKAZ

ODKAZ
Mám tu odkaz pre dve televízie / Markízu a STV/, ktoré si dnes v spravodajstve vybrali asi dovolenku. Preco sa to stalo? Pre nic. Isli zo Safarikovho namestia cez stary most, do propeleru. Tak ako chodili (a ja snimi) skoro kazdy piatok. Zisli zo schodov dole, presli 50m na parkovisko a uz len jeden po druhom zacali schytavat udery. Nechybali hesla "zhynte pankaci, podte sem vy smradi". Niektorym sa podarilo zdrhnut do propleru, kde ludia reagovali sposobom mfp. Jedneho kamarata ztrhli z bicykla a zacali ho nasledne kopat, na otazky "preco, preco?" ktore v bolesti vydal zo seba dostal len odpoved "pojebany pankac". Ako rychlo utok zacal, tak aj skoncil. Ty co ostali stat za zacila starat o ostatnych. 1. prisiel na radu kamarat z bicykla, ktory ma prepichnute rameno, rozbitu hlavu a zlomeny nos. Po chvilke (do minuty) prisiel Opel corsa, ktory osvietil Dankove telo, trasuce sa parkovisku v soku. Rychlo ho poprikryvali vsetkym co mali. Hovorili nanho Danko, dychaj, dychaj. Danko len oci v stlp a nasilne vydychovanie.... Študentov napadli na bratislavskom Tyršovom nábreží, jedného dobodali na smrť 05.11.2005 18:27
BRATISLAVA - Početným bodným zraneniam podľahol 19-ročný mladík, ktorého spolu s ďalšími šiestimi mladými ľuďmi napadli na parkovisku pri petržalskom nábreží Dunaja v piatok v noci po 22.15 hodine neznámi útočníci. "Polícia prípad vyšetruje ako trestný čin vraždy," informovala TASR Alena Toševová z KR PZ v Bratislave. Ďalších šesť mladých ľudí, pravdepodobne študentov, útočníci na Tyršovom nábreží zranili, dvoch vážnejšie. Kopali ich do hlavy, niektorých aj pobodali. Zatiaľ nie je známe, ako dlho sa budú zo zranení liečiť. Polícia po neznámych útočníkoch pátra, hrozia im obvinenia z trestného činu ublíženia na zdraví. "Všetky okolnosti, ako i motív skutku sú predmetom vyšetrovania," uzavrela hovorkyňa. Zdroj: TASR

Zabava graduje

Zabava graduje
Podľa niektorých diskutujúcich na sme.sk sa včera začala súťaž
Slovensko hľadá frajerku členovi manažmentu STV II. Nás teší, že sa bude na čo pozerať. Veď posúďte , nie je to radosť : HVIEZDNE HNIEZDO
pondelok 19.12.05 MAGAZÍN zo zákulisia utorok 20.12.05 HVIEZDNE HNIEZDO streda 21.12.05 MAGAZÍN zo zákulisia štvrtok 22.12.05 SUPERSTAR - semifinále 1. piatok 23.12.05 ROZHODNUTIE piatok 23.12.05 HVIEZDNE HNIEZDO sobota 24.12.05 HVIEZDNE HNIEZDO nedeľa 25.12.05

I see dead people

I see dead people

Repčík Vladimír Pavlík Stanislava Ťapáková Zuzana Hospodárová Jana Horváthová Kveta Gogová Alexandra Frimmer Štefan Belohorcová Zuzana Buček Jaro Šoóšová Lenka Wisterová Vera Tribula Ján Tomáš Erik Timková Andrea Kuišová Alena Malachovská Iveta Marčeková Denisa

AND MORE

JUST A FICTION, FOLKS !

4. 11. 2005

Rozkážeme vetru a dažďu !

Rozkážeme vetru a dažďu !
Ruskí poslanci vydali posledné varovanie všetkým televíznym staniciam, aby s okamžitou platnosťou prestali s vysielaním kresleného seriálu Simpsonovci, ak chcú predísť cenzúre zo strany parlamentu. Štátna Duma návrh zakázať násilie na televíznych obrazovkách odhlasovala s drvivou väčšinou hlasov - 417 proti jedinému. Hovorca Dumy vyhlásil, že toto je zatiaľ niečo ako žltá karta pre televízne stanice. V návrhu sa od televíznych staníc vyžaduje presnejšie označovanie programov a zastavenie "kultu násilia a krutosti". "Odborníci nám dali výsledky, ktorých sme sa obávali. Zistili, že v Simpsonovcoch je plno násilia a agresivity. Takého seriály vedú k rozporom medzi deťmi a rodičmi," uviedla poslankyňa Jelena Afanasijevová.

Pre a proti

Pre a proti
Prvé vydanie novej talkshow Jednotky STV Pre a proti je už za nami. Našťastie. Relácia , o ktorej je zbytočné sa ďalej rozpisovať má základnú chybu- absenciu cieľovej skupiny. Ak to naozaj je produkcia spoločnosti Maya, je cítiť jej značnú opotrebovanosť. STV by, hádam, zvládla aj lepší formát. Neviem, ako platili moderátorku TV Ružinov Galinu Jendželevskú, keďže pôvodný tip Marek Orel odmietol prácu pre nízky honorár, ale mám pocit, že to robí zadarmo, pretože nič iné by si za svoj kvázi herecký výkon nezaslúžila. Apropos TV Ružinov. Tá už vychovala pre STV jednu celebritu . Je ňou Karin Majtánová, Miss Slovenskej republiky 1993, ale aj "spoločníčka " skvelých slovenských podnikateľov Reichela a Riga. Pri hosťke Ashley Talor mi napadlo, že relácia bola označená ako vhodná od 15 rokov a takisto niekoľko veľkých tém, ktoré moderátorka neotvoria, napríklad :
  • Obľubujete fisting? Ashley Taylor stihla na live show predviesť svoju všestrannosť
  • Ashley sa rada predvádza hoci aj so svojim zlatým vibrátorom. No nie je zlatá?
  • Ále, do zadočku?“, Ashley Taylor Pinďovi, Big Brother Súboj Late Night, Markíza, utorok 11.10.
A ešte k SDKÚ pozitív TV Ružinov. Nie je to tá mestská televízia, ktorej STV bezodplatne a bez vyriešenia autorských práv darovala incsenácie zo Zlatého fondu slovenskej televíznej tvorby?

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Nokia tento týždeň ohlásila svoj nový štandart Digital Video Broadcast-Handheld (DVB-H) , ktorý testuje pre TV aplikácie na telefóne Nokia N92. Mobilný operátori a vysielatelia dúfajú, že flat rate službami alebo pay-per-view vysielaním zvýšia svoje príjmy Mnohí mobilní operátori ponúkajú cez svoje siete tretej generácie (3G) podobné služby, ale analytici varujú, že problémy z licencami a regulácia môže spomaliť boom. Jedným z veľkých biznisov budúceho roka môžu byť MS vo futbale v Nemecku. V Kórei sa už využíva vysielanie do moblu, pričom sa použva konkurenčná technológia Digital Media Broadcast (DMB). Nokia sa sústreďuje na krajiny ako Švajčiarsko, Thajsko, Nemecko a Rusko V čom však môžu teoreticky nastať problémy ? Podľa CNET Networks sú to predovšetkým problémy technologické, regulácie, licencií, konkurenčné a forma. Forma vysielania nie je celkom podobná hudbe, ide o obraz, jeho veľkosť a kvalitu.
Licenčné problémy môžu byť kľúčové a a náklady na šírenie autorských práv astronomické.
Technológia dostane zabrať práve počas MS vo futbale.
Tam dostaneme odpoveď na otázky :
Ktorí sú naši ?
A kde je tá lopta, dočerta ?

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA
Soňa Müllerová miluje kombinácie teplých mäkkých farieb. Keď jej obľúbené obrazy prestali ladiť s interiérom, jednoducho ich prefarbila .
"Viliam Veteška mal veľké problémy. Neviem, či nebol aj na operácii. Myslím si, že by si všetci v parlamente zaslúžili zacvičiť si. Hlavne preto, že sedia, aj keď niekedy málo, lebo majú absencie" .
Slovenská fitneska Zora Czoborová.
Dobre, že už Zora odchádza za niekoľko dní na pracovnú cestu do Afriky.
" Zuzka Belohorcová je jednou z najpríťažlivejších moderátoriek v strednej Európe!"
Vilo Rozboril
"Ja viem, či som, alebo nie som, ale nie som."
Pavel Bruchala na otázku :Ste alebo nie ste homosexuál?
"Kto volí Smer, ten volí KDH a SMK". Vladimír Mečiar viedol tlačovú besedu pod plagátom s týmto textom
"Smer-SD považuje za dôležitejšie iné témy ako fatamorgány o povolebnej spolupráci. Preto by možno bolo lepšie, keby Vladimír Mečiar sedel pred plagátom, na ktorom by bolo napísané: kto kupuje mäso v hypermarketoch, ten kupuje skazené mäso."
Hovorkyňa Smeru Silvia Glendová.
"A ako s peniazmi naložím? To je otázkou budúcnosti, po porade s manželkou a dcérkou Líviou aj s malým Palkom sa rozhodnem,"
Pavol Rusko na otázku, či mieni získanými financiami podporiť svoju stranu ANO.

NEWS

NEWS
Ako nám prezradii naše dezinformované kruhy už tri dni je novým zamestnacom sekcie médiíí a audiovízie na ministerstve kultúry Slovenskej republiky Jaroslav Rezník, bývalý generálny riaditeľ Slovenského rozhlasu. Prajeme Ti, Jaro, veľa šťastia. A čo takto výberové konanie na funkciu GENERÁLNY RIADITEĽ SLOVENSKÉHO ROZHLASU , Jaro ?

3. 11. 2005

Ako zabiť pôvodnú tvorbu

Ako zabiť pôvodnú tvorbu
To, čo dávno tvrdili tvorcovia a mediálni odborníci, a síce, že STV zneužije nezáujem divákov o slabý, priam amatérsky pripravený projekt Rodinné tajomstvá pre úzku postpubertálnu skupinu potvrdil pre server Mediálne.sk Branislav Zahradník : "Rodinné tajomstvá sú veľmi zaujímavým projektom pôvodnej seriálovej tvorby a budúcnosť to ešte potvrdí, ale ukázali sa limity pôvodnej tvorby z hľadiska možného diváckeho záujmu,"

Capo di tutti capi

Capo di tutti capi
Capo di tutti capi slovenského futbalu podľa Branislava Zahradníka * : Ing. Vojtech Miklós Hlavná 169 Ňárad 930 06 od: 07.11.1995 Ing. Miroslav Cich Podbrezovská 13 Bratislava 831 06 od: 28.04.1999 *Mediálne.sk: Prečo na obrazovkách STV nevidno slovenský šport? Branislav Zahradník: Nemá cenu zaplatiť 25 miliónov za vysielacie práva na futbalovú ligu. My hovoríme, no nehnevajte sa, to by ste skôr vy mali platiť nám za to, že to vysielame a prezentujem vašich sponzorov. A to nechcem hovoriť o úrovni ligy, kde sú dve strely na bránu za zápas a prechádzajúci sa a nie behajúci futbalisti. To už lacnejšie kúpite Ligu majstrov. Žiaľ, bývalé vedenie podľahlo tlaku futbalovej mafie a podpísalo. Text pôvodne vyšiel v časopise Atteliér Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity Cyrila a Metoda v Trnave.

Hádanka

Hádanka Otázka :
Viete ktorá relácia zmení ako prvá moderátora? Odpoveď:
Zo zákulisia Markízy.

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK

OBČERSTVOVACÍ KÚTIK
"Plánovali sme, že pozastavíme vysielanie Televíznych novín alebo ich časti," povedala predsedníčka rady Valéria Agócs. Použilo by sa pritom ustanovenie zákona, ktoré hovorí: "Ak vysielateľ opakovane alebo závažným spôsobom odvysielaním programu alebo jeho časti porušil povinnosti zákona, rada pozastaví vysielanie programu, a to najviac na 30 dní." Pevne veríme, že si Valéria Agócs spomenie na svoje slová aj v piatok, keď začne STV vysielať Slovensko hľadá SuperStar a opakovane preruší reklamou tento program.

RED MEAT

RED MEAT

E&P's Photos of the Year

E&P's Photos of the Year
© Marco Di Lauro/Getty Images
Marco Di Lauro taliansky fotograf z Getty Images zo svojou prácou dvoch palestínskych chlapcov sledujúcich evakuáciu z Netzarimu v Gaze získal ocenenie Grand Prize v súťaži EDITOR & PUBLISHER Photos of the Year . Fotografie a ostatné ocenenia s môžete pozrieť na stránke EDITOR & PUBLISHER

2. 11. 2005

SuperStar SK vs. Svet Again

SuperStar SK vs. Svet Again
Airplay 43. týždeň 2005 24.10.-30.10.2005 1. Juanes - La Camisa Negra 2. Stefani, Gwen - Cool 3. Sugababes - Push The Button 4. Madonna - Hung Up 5. Williams, Robbie - Tripping 6. Peha - Za Tebou 7. Blunt, James - You´re Beautiful 8. Langerová, Aneta - Voda živá 9. Arash & Rebecca - Tempation 10. Pussycat Dolls/ Busta Rhymes - Don´t Cha 11. No Name - Starosta 15. Smatanová, Zuzana - Nech sa deje čo sa má 16. Hex - Život 34. Rollins, Dara - Ide o život 38. Gombitová, Marika & Žbirka, Miroslav - Tajnosľubná 40. Lipa Peter - Mám túžbu 45. I.M.T. Smile & Smatanová, Zuzana - Úsmev a čaj 46. Polemic - Yes You´re Right 53. Stereo - Odveď si ma 54. Konček,Peter - I Love You More 55. Tweens - Láska Chce Viac 56. Bezdeda, Tomáš - Únos 59. Koščová, Katka - Pehatá 65. Mikla, Robo - Veľký brat ťa vidí 66. Nocadeň - Jackie Chan 67. Smatanová, Zuzana - Svet mi stúpil na nohu 69. Bystrík - Poďme spolu tlieskať 72. Opatovský, Robo - Stastny Koniec 73. I.M.T. Smile - Diamant 76. Gladiator - Len s tebou ma baví svet 79. Müller, Richard & Emma - Už To Tak Vyzerá 86. Kirschner, Jana - She´s So Shallow 87. Para - Veci čo si pamätám 88. Lobo - Suzanna 99. Le Payaco - Čiernobiely svet 100. Gladiator - Život pred sebou
Plus ako bonus text pesničky Martiny Schindlerovej:Si môj, či nie si
Written and composed by M.Jamy Bagheri
Published by Yartown Inc.,Songs Of Louis, Bagheri Music Publishing, CNR Music PublishingAdaptation: Miro Jurika, Marián Brezáni, Lucia Lužinská
Sme dvaja, čo sa môžu nájsť
Ja to cítim
Dobre mi rozumieš, tak to skús
Nech je to láska a nie len mýty
Prečo máme skúšať si ujsť
A možno si myslíš, že ledva stíham
No ja nechcem zlyhať, ja ťa chcem získať
Nejde o to hrať, no aj vyhrať zápas
Snáď to chceš zahodiť za nás
Dúfam, že Ty ma pochopíš
,A že sa pri mne nenudíš
Nevieš čo mám, keď Teba mám
Málo slov, veľa snov teraz nám stačí!
Ak je to tak, nevrav mi nie
Nechcem ďalšie váhanie
Počúvaj čo vo mne vrie
Uver, že to nie je zlé!
Je mi jedno, kam chceš ísť
Na jedinom záleží
Celé to so mnou cíť
Si môj, či nie si , keď si so mnou.
Neverím tým hlúpym hrám
Celkom stačí , že Ťa mám
Povedz mi to , ale sám
Si môj, či nie si , keď si so mnou.
Tak ber to tak,že je to v nás
Aj Tak už neverím, že sa len hráš
Viem Že sa bojíš a ja to tak mám tiež
Tak blúď so mnou vo svetlách lámp
Čo všetko mám Ti, ešte sľúbiť
A či láska, dá sa kúpiť
Srdce lámeš stále viac a
Snáď to zas chceš zahodiť za nás!
Dúfam, že Ty ma pochopíš,
A že sa pri mne nenudíš
Nevieš čo mám, keď Teba mám
Málo slov, veľa snov teraz nám stačí!
Ak je to tak, nevrav mi nie
Nechcem ďalšie váhanie
Počúvaj čo vo mne vrie
Uver, že to nie je zlé!
Je mi jedno, kam chceš ísť
Na jedinom záleží
Celé to so mnou cíť
Si môj, či nie si , keď si so mnou.
Neverím tým hlúpym hrám
Celkom stačí , že Ťa mám
Povedz mi to , ale sám
Si môj, či nie si , keď si so mnou.
Pýtam sa výšok
Kým cítim ťa blizko
Či liečiš ma láskou
A túžbou dvoch tieľ
Kým ma máš.
Aaaah aaaah
Celé to so mnou cíť
Si môj, či nie si , keď si so mnou.
Aaaah aaaah
Povedz mi to , ale sám
Si môj, či nie si , keď si so mnou.

Blesk zabil 68 kráv

Blesk zabil 68 kráv
Vedenie Centra spravodajstva a publicistiky TV Markíza je od dnešného dňa pod priamym dohľadom generálneho riaditeľa Vladimíra Repčíka. Televízia Markíza oznámila, že bývalý riaditeľ centra spravodajstva a publicistiky Stanislav Pavlík sa bude plne venovať riadeniu športového spravodajstva. Po tom, ako spoločnosť CME v pondelok podpísala zmluvu s tromi partnermi v TV Markíza a zvýšila svoj podiel na 80 percent, sa rozhodla odísť aj Viera Rusková, doterajšia vedúca vydania Televíznych novín. Na svoju funkciu rezignovala a rozhodla sa opustiť Markízu. Zároveň z funkcie šéfredaktora spravodajstva odstupuje Peter Višváder. Vladimír Repčík pri tejto príležitosti poďakoval Viere Ruskovej a Petrovi Višváderovi za ich prínos pre TV Markíza. Riaditeľka CME zodpovedná za komunikáciu s médiami Romana Tomasová uviedla, že priamy dohľad generálneho riaditeľa Repčíka nad spravodajstvom a publicistikou považuje CME za dočasné riešenie. Termín, do kedy by chceli obsadiť uvoľnené funkcie, však nešpecifikovala. Zároveň uviedla, že spoločnosť CME je spokojná so súčasným vedením televízie Markíza. Televízia by podľa Tomasovej mala v budúcnosti viac rozvíjať spoluprácu s českou TV Nova. Obe stanice podľa nej spája obdobná história a zároveň kultúrna a jazyková príbuznosť. Markíza a Nova by mali mať viac spoločných koprodukčných a výmenných programov. Ako pripomenula, český seriál Poisťovňa šťastia získal na Slovensku úspech a naopak veľmi úspešná je v Českej republike reality šou prevzatá od Markízy - Výmena manželiek. P.S. Pavol Hrušovský verí, že zmena pomôže celej televízii, nielen spravodajstvu," povedal hovorca šéfa KDH Dyttert.

7. Medzinárodný filmový festival Bratislava

7. Medzinárodný filmový festival Bratislava
Približne 140 filmových titulov zo 49 krajín sveta si budú môcť pozrieť návštevníci od 2. do 10. decembra počas 7. medzinárodného filmového festivalu v Bratislave. Ako dnes na tlačovej besede uviedol programový riaditeľ festivalu Peter Nágel, filmy budú premietať v siedmich kinosálach v Palace Cinemas v petržalskom Auparku, každý deň by diváci mali zhliadnuť približne štyri snímky. Organizátori podujatia pripravili pre tento rok 11 programových sekcií, chýbať nebude ani tradičná Medzinárodná súťaž prvých a druhých hraných filmov.
"Tento rok sa bude o priazeň medzinárodnej poroty uchádzať okolo 17 filmových titulov," povedal Nágel. Tohtoročnou novinkou bude sekcia Národné hity. Filmy zaradené do tejto sekcie museli splniť jediné kritérium, vo svojej krajine mali byť najnavštevovanejšími. "Naším cieľom je aj dostať festival do ulíc, do povedomia širokej verejnosti. Preto sme tento rok pripravili dva projekty na spropagovanie podujatia," uviedol Peter Švec, hovorca spoločnosti Heineken Slovensko, ktorá je opäť generálnym partnerom festivalu.
Prvý projekt odštartuje 10. novembra. Televízny štáb bude vždy od štvrtka do soboty navštevovať vybrané podniky a návštevníkom bude klásť rôzne otázky z oblasti filmu a kinematografie. Súťažiť sa bude o reklamné produkty a vstupenky na predstavenia.
Cieľom druhého projektu s názvom Zaži dotyk slávy, je nakrútiť čo najlepší amatérsky reklamný spot. "Prvých päť najlepších spotov získa finančnú odmenu od 200 do 1 000 eur, ďalších päť reklamné produkty," dodal Švec. Vstupné sa tento rok bude pohybovať od 59 do 99 korún. Predpredaj vstupeniek sa začne 26. novembra. Počas uplynulých šiestich ročníkov sa na festival prišlo pozrieť viac ako 175 tisíc návštevníkov. Diváci videli 957 filmových snímok, 110 videoklipov a 1 470 projekcií .
Viac INFO

Hľadá sa Angelika, anjel Markízy

Hľadá sa Angelika, anjel Markízy
Po ovládnutí Markízy spoločnosťou Central European Media Enterprises/ CME/ je nad slnko jasnejšie, že nielen vo vedení nezostane kameň na kameni. CME však musí konať uýchlene, pretože dlhotrvajúca kríza sa veľmi rýchlo môže zmeniiť na agóniu. Na verejnosť prenikli informácie o horúcich kandidátoch na post nového riaditeľa Markízy. Mali by nimi byť generálny riaditeľ STV Richard Rybníček ,riaditeľ Centra reklamy televízie Markíza Matej Ribanský a Václav Mika. Špekuluje sa a aj o Martinovi Lengyelovi / zakladateľ TA 3/ . Výhodou Richarda Rybníčka je schopnosť realizovať zmeny, výborný imidž na verejnosti, skúsenosti z mediálneho prostredia a schopnosť lobbingu Nevýhodou môže byť jeho politická orientácia a nepreukaznosť schopnostti efektívne viesť komerčný subjekt. Matej Ribanský je skúsený človek z biznisu, ale jeho nevýhodou je , že je zvnútra Markízy. Navyše, asi nedobre argumentoval pri presadzovaní plánov Markízy, keďže televízia sa stala za posledné obdobie subjektom reagujúcim a nie lídrom v inováciách. Lengyel , ako niekdajší hovorca premiéra Mikuláša Dzurindu by nevyslal dobrý signál na zmenu a netransparentný spôsob financovania začiatku TA 3 by Markíze iste nepridal na lesku. A jeho meno je príliš spájané s menom Ladislav Rehák a vydavateľskáým domom W PRESS, ktorý vydáva konzervatívny týždenník Týždeň. Z celej mediálnej "ponuky " vychádza najlepšie Václav Mika,generálny riaditeľ Rádia Expres a predseda predstavenstva D.Expres, a.s. Má všetky skúsensoti, ktoré potrebuje Markíza ako soľ.
Je tvrdý a mákoledy/ v biznise/ pozná brata/ . Má ekonomický backround
Absolovoval Fakultu ekonomiky riadenia výrobných odvetví VŠE a Open university , má skúsensotsi z televízie.
Bol riaditeľom kancelárie STV, členom správnej rady spoločnosti IP, podpedsedom rady STV.
Založil a riadil media representatives Slovenského rozhlasu PSMA, s.r.o. Vybudoval najjpočúvanejšie rádio na Slovensku, ktoré sa mu podarilo pripraviť na predaj americkému investorovi Emmis Communications Corp . Má ešte tri nezanedbateľné výhody . Je šarrnetne presvedčivý. Je zábavný. A má Tibora Búzu *, ktorý by dokázal postaviť spravodajstvo Markízy na nohy. Hádam by to strávil Kováčik a Fiľo; a aj Rehák by sa , možno, uspokojil *Tibor Búza člen predstavenstva D.Expres, a.s. výkonný riaditeľ Rádia Expres Má 37 rokov a skúsenosti ako redaktor, šéfredaktor spravodajstva a publicistiky a riaditeľ regionálneho štúdia Slovenského rozhlasu V rokoch 1998 – 2000 bol šéfredaktorom redakcie spravodajstva a aktuálnej publicistiky Slovenskej televízie v Bratislave.
Od roku 2000 pracuje v Rádiu Expres.

1. 11. 2005

Inšpiratívne

Inšpiratívne
To bolo expresne rýchle liečenie! V Záhorskej Bystrici pôsobí mediálny gang V dome zavládol strach a hrôza! Čas premien Nemôže sa na seba dívať!
Parišková dominuje
Mám dosť svojich chamtivých rodičov! Prežili zemetrasenie. Neprežijú však bez pomoci *
CME zatiaľ tají, či urobí v Markíze zmeny Mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME), ktorá získala kontrolný podiel v televízii Markíza, nechce zatiaľ prezradiť, či chystá v televízii aj nejaké personálne zmeny. Ako povedala pre agentúru SITA riaditeľka CME zodpovedná za komunikáciu s médiami Romana Tomasová, pre spoločnosť je podstatné to, že televíziu vlastní a kontroluje.
"To znamená, že CME je zodpovedná za jej riadenie, fungovanie a prevádzku," dodala Tomasová, ktorá rovnako odmietla komentovať aj to, či spoločnosť chystá v TV Markíza aj nejaké programové zmeny. CME podpísala zmluvu s tromi partnermi v TV Markíza a tým zvýšila svoj podiel na 80 percent. "CME tak získala kontrolný podiel nielen na hlasovacích právach, ale aj ekonomický," konštatovala Tomasová. Dvaja z troch doterajších slovenských spolumajiteľov spoločnosti Markíza - Slovakia, s.r.o. Blatné, ktorá je držiteľom vysielacej licencie, zostanú vo firme naďalej kapitálovo angažovaní. Spoluvlastníkmi zostanú Ján Kováčik a Milan Fiľo, zo zoznamu spolumajiteľov tak vypadne František Vizváry. Robila sa celá príprava tu a takto ? Milana Fiľa a Ivana Kmotríka naznačoval, že sa bavili buď o futbale, misskách, alebo o Palovi Ruskovi a Markíze. To posledné je asi nepravdepodobné, však ? Piatok, október 07, 2005 *Tituky.www.markiza.sk

One World 2005

One World 2005
Osudy ľudí, ktorých zasiahli nepokoje a vojnové konflikty, či pohromy ponúkne od 9. do 13. novembra 6. ročník Medzinárodného filmového festivalu dokumentárnych filmov Jeden svet / One World 2005 v Bratislave. Organizátor festivalu, združenie Človek v ohrození pripravilo 53 filmov, ktoré premietnu v kinosálach IC SK na Špitálskej ulici, v A4 - Nultom priestore na Námestí SNP 12 a na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení na Svoradovej 2. V sekcii Dozvedieť sa sa aj tento rok stretnú filmy o pozadí konfliktov v rôznych kútoch sveta a predstavia konkrétne ľudské osudy. V sekcii venovanej pohľadu do života ľudí v nedemokratických režimoch - Na večné časy?, sa tohtoročný výber zameria na Severnú Kóreu a Bielorusko. Boj so smrtiacim vírusom HIV spája mladých ľudí v Rusku a prostitútku umierajúcu v thajskom kláštore, či tisícky pacientov z Indie. Tieto a podobné príbehy prináša nová tohtoročná sekcia: AIDS - Globálna výzva. Situáciou Iračanov sa bude zaoberať samostatná sekcia Zaostrené na Irak. Vo filmoch zo sekcie Ženy dnes si diváci pozrú rozdielne príbehy žien, ktoré zažili napríklad zneužívanie detí, lesbické spolužitie, väzenie alebo narážajú na hradby tradícií. Festival sa zameria aj na rozpor medzi pôvodnými kultúrami a modernou spoločnosťou, či na príbehy migrantov prichádzajúcich na Slovensku. Aj tohto roku na slávnostnom otvorení festivalu odovzdajú zástupcovia občianskeho združenia Človek v ohrození Cenu Človeka v ohrození a počas festivalu prebehne hlasovanie divákov o najpríťažlivejšiu snímku výberu. Tradične budú súčasťou festivalového programu diskusie tvorcov s divákmi a výstavy. Podrobné informácie o programe festivalu ponúka internetová adresa http://www.jedensvet.sk.

Sloboda médií made in CZ

Sloboda médií made in CZ

Ospravedlnenie

Ospravedlnenie
Týmto sa ospravedlňujem ladislavovi Strakovi, že som mu na poslednej rade STV oponoval . V rámci diskusie o aktuálnom vysielaní Ladislav Straka hovoril o hrubom zneužití verejnoprávnej STV voči JUDr. Ficovia . Za zneužtie považoval výrok Š. Hríba moderátora relácie Pod lampou: ..budeme rozoberať „Hrozbu Fico“... Oponoval som mu, že nepovažujem vyslovenie tohto spojenia za problém, Štefan Hríb otvoril iba tému, ktorá dlhodobo rezonuje; problém som videl skôr v prepojení na Štefana Hríba na iné médiá. Potom som si kúpil časopis Týždeň a zahanbil som sa. Áno , bolo to cielená a pripravovná kampaň a hrubé zneužitie verejnoprávnej televízie. A súhlasím s Richardom Rybníčkom, že " napojenie Š. Hríba na časopis Týždeň je predmetom diskusie." Urýchenej. Sanchez Illich Ramirez CARLOS

31. 10. 2005

Los Dias De Los Muertos

Los Dias De Los Muertos Happy Halloween

Nová reality show TV Markíza

Nová reality show TV Markíza
TV Markíza dnes odštartovala novú reality show Survivor.
Otázka znie- kto vypadne ako prvý ? Generálny riaditeľ TV Markíza Vladimír Repčík ?
Riaditeľ Centra spravodajstva a publicistiky Stanislav Pavlík ? Riaditeľka Centra programu Jana Vašutová ?
Riaditeľ Centra reklamy Matej Ribanský? Riaditeľ Centra umeleckej tvorby Roman Lipták ? Šéfredaktor spravodajstva TV Markíza Peter Višváder ?
Riaditeľka Centra marketingu Zuzana Ťapáková ?
Druhé kolo je naplánované po Dušičkách.
Asi na Luciu.

BREAKING NEWS

BREAKING NEWS
Mediálna spoločnosť Central European Media Enterprises (CME) získala kontrolný podiel v TV Markíza za 28,7 mil. USD. CME uviedla, že zvýšila akciový podiel vo firme STS, ktorá slovenskú televíznu stanicu prevádzkuje na 80 % z predchádzajúcich 70 %, podiel na hlasovacích právach tak posilnila na takmer 90 % z predchádzajúcich 49 percent. Spoločnosť CME o tom informovala v pondelok pražskú burzu. Súčasne CME zvýšila svoj hlasovací podiel v spoločnosti Markíza, ktorá je držiteľom vysielacej licencie, na 80 percent z 34 percent. "Transakcia by sa mala uzavrieť do konca roku 2005 a podlieha ešte súhlasu slovenského Protimonopolného úradu," dodala CME.

Markíza hľadá SuperVedenie

Markíza hľadá SuperVedenie
Televízia Markíza zažíva svoje najhoršie obdobia. V minulom týždni zaznamenala celodenný podiel na trhu 26,8 % a podiel v prime time iba 25,1 %. Každodenné porady vedenia to asi nevyriešia. Ak je to vbec v silách a schopnostiach súčasného vedenia TV Markíza . Nehovoriac o tom, že TV Markíza nemá stále ujasnený formát na rok 2006, ktorý mal konkurovať relácii Slovensko hľadá SuperStar.
Pôvodne plánovaný projekt Operación triumfo sa , podľa našich informácií ,realizovať nebude.

Vašova pomsta Jarovi ?

Vašova pomsta Jarovi ?
Slovenský rozhlas rozposlal približne 253-tisíc výziev na úhradu nedoplatkov. Podľa rádia Expres výzvu dostali aj ľudia, ktorí sú už mŕtvi, čo je však bežné , pretože ak to príbuzní neoznámili je stále domácnosť vedená na zosnulého.
Platí to aj o plyne, elektrine a telefóne.

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Česká televízia bude 20. novembra na programe ČT2 celý deň vysielat programy z éry socialistického Československa 80. rokov.
Ako v uviedla Mladá fronta Dnes, vysielanie bude súčastou projektu, ktorý má byť rekonštrukciou jedného typického dňa vo vysielaní bývalej Československej televízie. Diváci uvidia okrem iného reklamy pána Vajíčka, dobovo vernú hlásateľňu a moderátorov Miloša Frýbu a Elenu Galanovú.
Program pripravuje tvorivá skupina Jitky Pistoriusovej s režisérom Ferom Feničom. O nápad podla MfD prejavila záujem aj Slovenská televízia , takže po siedmich rokoch bude opät spoločné vysielanie v oboch krajinách bývalej federácie. V programe ďalej nebude chýbať Pionierska lastovička, policajná relácia Maják a vojenský magazín Azimut. Diváci si vypočujú recitáciu Jiřiny Svorcovej a prejavy komunistických funkcionárov. Uvidia aj inštruktážne relácie k spartakiáde. Presne po polnoci po zaznení československej hymny sa začne osemhodinové pásmo "o zrútení socializmu v Československu". Tzv. Zamatová noc bude zostavená väčsinou z nezostrihaných autentických záberov, doteraz nezverejnených šotov, rozhovorov a reportáží z archívov ČT a STV. Nebude chýbat ani legendárny prejav Miloša Jakeša na Červenom Hrádku. Správu o vysielaní projektu a tvorivej účasti STV ešte nepotvrdila.

CAPITO ?

CAPITO ?
Z. CZOBOROVÁ: Zdenka Studenková bola vždy pre mňa veľkou osobnosťou BRATISLAVA 29. októbra Pre známu slovenskú fitnesku Zoru Czoborovú bola herečka Zdenka Studenková vždy veľká osobnosť a to aj v čase, kedy ju nepoznala osobne. "Keď som Zdenu spoznala aj v súkromí, prišla som na to, že je to skvelá baba, silná osobnosť s charizmou, nebojí sa postaviť za svoj názor a povedať čo si myslí," uviedla pre agentúru SITA. Podľa nej má Zdenka rada hlavne ľudí, ktorí sú k nej úprimní. Neznáša naopak pokrytcov: "Nemá ich problém v sekunde zmietnuť nielen slovom, ale aj pohľadom a gestom. To sa mi na nej páči. Je len veľmi málo žien, ktoré sa prebíjajú životom tak ako sa prebíja Zdenka." SITA CAPITO ? Lebo ja tej správe a jej zmyslu necapito. Najskôr som sa ľakol, že Studenková zomrela.

WAR IN HEAVEN....

WAR IN HEAVEN....

Reality show IMPULZ Číslo 1 · Pavol Smolík Neodmysliteľnou súčasťou predovšetkým americkej, ale i európskej kultúry, sa v posledných rokoch stala reality show. Je úkazom natoľko všadeprítomným, že sa iste oddá o ňom pouvažovať. Okrem iného i preto, lebo v sebe skrýva nezanedbateľné kultúrne a morálne riziká. Cenným východiskom tejto našej úvahy bude zjavná etymologická súvislosť medzi slovami kultúra a kult. Kult predstavuje postoj (a od neho odvodené prejavy) človeka, či skupiny ľudí, voči čomusi, čo je nad nami, čo prerastá dimenzie nášho bežného chápania. Kult má neraz – a z historického hľadiska hlavne spočiatku – nepresne definovaný intuitívny ráz: Je tu čosi, z čoho povstal tento svet, čosi, čo mi dalo život, čosi, čo odo mňa vyžaduje vzťah. Klaniam sa teda a prinášam obety z úcty i strachu pred mocou onej neznámej sily. Dejiny judaizmu a kresťanstva (hovorme len o nich, keďže ich poznáme najdôvernejšie a rozsahu tohto textu širší záber neprislúcha) dospeli silou Božieho milosrdenstva k novému chápaniu vzťahu medzi človekom a božstvom. Novosť je v zodpovednosti. Človek sa zodpovedá Bohu, pretože Boh ho miluje. Kult sa teda stáva novým vzťahom, postaveným na láske a zodpovednosti. Kultúra je dieťaťom kultu. Historicky predstavovala spočiatku predovšetkým formálne prejavy, ktoré sa ku kultu viazali. A tak, ako to definujú dejiny divadla, prvým predstavením bol kultový obrad a prvým hercom šaman. Táto väzba sa časom prirodzene uvoľnila a vznikli divadelné útvary, ktoré súviseli s kultom toho-ktorého etnika či spoločenstva len sprostredkovane. Zväzok tu však ostal, a to zväzok dominantný, neprehliadnuteľný. Divadlo, hudba, výtvarné prejavy sa tematicky viazali na vzťah človek-božstvo; Popri ľudskom páde (ktorý je silným inšpiračným zdrojom umelcov všetkých čias) ponúkali i katarziu – odpustenie, rozhrešenie, oslobodenie. A tento morálny rámec zároveň vyznačil kontúry kultúrnosti. Ak v diele chýbal vertikálny vzťah k transcendentnému (či k Transcendentnému) a ak sa horizontálne medziľudské vzťahy silou umeleckej výpovede k tejto vertikále nedvíhali, kultúrnosť sa strácala. A strata kultúrnosti automaticky znamená absenciu mravnosti. Týmito riadkami sme sa, bez toho, že by sme to vyslovili, zákonite priblížili i k pojmu umenie. Vzťah k umeleckému dielu a k umelcovi sa historicky menil podľa spoločenských okolností a kultúrnej klímy doby. No bez ohľadu na to, či doba umelca vnímala len ako sluhu či otroka, alebo či ho – naopak – a priori stavala na piedestál „hovorcu ľudstva“, najväčšie diela ľudí odjakživa fascinovali. Na naše veľké prekvapenie sa však pocit fascinácie spojený so silným umeleckým zážitkom neraz spája i s umeleckými dielami, ktorých posolstvo je nemorálne! A tu sme, domnievam sa, dospeli k bodu, ktorý si žiada vysvetlenie. Nie je teda umenie priamou cestou k transcendentnému? Ba dokonca – nie je už ono samé transcendentnom? ... Umelca možno azda definovať ako „človeka, ktorý vidí ostrejšie, a teda hlbšie i ďalej než ostatní“. Je táto schopnosť sama osebe morálnou kategóriou? Samozrejme, že nie. Potom by morálnou kategóriou musela byť napríklad i skutočnosť, že niekto vie od prírody vyskočiť vyššie než väčšina iných ľudí. Je viac než zjavné, že schopnosť umeleckej výpovede sama osebe nevykazuje žiadne stopy morálnych kategórií. Tie nastupujú až vo chvíli, keď umelecké dielo preukazuje (alebo nepreukazuje) znaky kultúrnosti, no najmä vtedy, keď je (alebo nie je) kultúrnosť v samotnom stredobode jeho pozornosti. My a naši súčasníci žijeme v prostredí, ktoré je zahltené umením. Dennodenne sú k dispozícii programy divadiel, koncertných sál, galérií, kín, umelecké diela „visia“ na internete, umelecké produkcie ponúka nespočetné množstvo televíznych kanálov. A to nehovorím o našom neustálom kontakte s produktmi takzvaného „užitého umenia“. Každý kus kuchynského náčinia, oblečenie, každý nástroj či prístroj, každý automobil prechádza rukami umeleckých dizajnérov. Absencia pozornosti voči Bohu v takomto svete je praktickým dôkazom premisy, ktorú som sa snažil formulovať v predchádzajúcom odstavci: Umenie samo osebe je len druhom schopnosti, nie je prejavom cnosti či hriešnosti, a teda nevedie automaticky k Bohu. Jednou z mnohých podôb umeleckých produkcií, ktoré sa nám deň čo deň núkajú, je reality show. O čo vlastne ide? Prečo a na akých základoch reality show vznikla? Dôvod je zrejmý: Výrazové prostriedky „hraných“ filmov, inscenácií, zábavných a iných programov sa pri súčasnej nadprodukcii rôznych televíznych „story“ stali opakujúcou sa schémou. Stali sa však schémou nielen preto, že ich je veľa. Dnešná spoločnosť žiada niečo nové, niečo iné, niečo, čo je väčšmi „in“. Dramaturgické a dramatické princípy, na ktorých je založený príbeh (a z príbehu predsa každý „hraný“ projekt žije), totiž spravidla stoja na istých morálnych východiskách. No voči tým je dnešná spoločnosť rezistentná. Nezaujímajú ju. Už sa nedá hrať ani o nevere, ani o nenávisti, ani o ignoranststve, ani o nehanebnosti. Nevera je dnes totiž „nájdením samého seba“, nenávisť je „vyhraneným stanoviskom“, ignorantstvo znamená „ži a nechaj žiť“ a nehanebnosť je iba kokteilom stupídnej zábavy a príjemného vzrušenia. O čom teda hrať!? Nuž a tu je poruke práve reality show. Ukázať život taký, aký je. Neštylizovať sa, nehrať, len šikovne nastaviť kameru a mikrofón. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že je to senzačné východisko z krízy. Veď „ukazovať život taký, aký je“, to znamená slúžiť pravde. A o čo zmysluplnejšie by sa mal umelec pokúsiť? Problémom je však opäť otázka, s akou kultúrnosťou či nekultúrnosťou sa s touto výzvou naloží. Pod pojem „reality show“ možno zaradiť široké spektrum projektov. Pokúsme sa ich pomenovať: A) Produkcie s pozitívnym posolstvom Reality show o osudoch ľudí, pohľad do ich súkromia ako inšpirácia pre druhých, prípadne ako nástroj na hľadanie východiska z osobných problémov. K takýmto patria napríklad televízne programy V tieni a Pošta pre teba. V prvom prípade ide o spoznávanie ľudí, ktorých život zaťažuje nejaký hendikep. Program stopuje spôsob, ako sa možno s rôznymi závažnými problémami vyrovnať a napriek nim žiť plnohodnotný život. Zámer i dramaturgicko-režijné uchopenie relácie považujem za veľmi šťastné. Zaujímavo je koncipovaný i program Pošta pre teba. Televízny štáb v ňom sprostredkúva stretnutia ľudí, ktorí si niečo potrebujú povedať, či vyjasniť. Divák vidí oboch protagonistov na javisku, oni navzájom sa však môžu sledovať len cez projekčnú plochu, ktorá stojí medzi nimi, a prostredníctvom nej i komunikovať. Ak stretnutie vyvrcholí vysvetlením, odpustením, znovunadviazaním vzťahu, projekčná plocha ustúpi a obaja respondenti sa k sebe môžu priblížiť i fyzicky. Slabšou stránkou relácie je spôsob, akým do veci vstupuje moderátorka: Tá je síce veľmi pozorná, empatická, ale na môj vkus trochu sentimentálna. Reláciu však hodnotím ako prejav pozitívnej snahy ukázať vzory správania v citovo hraničných situáciách. Mimoriadne pozitívnou reality show sú pre mňa televízne poradne doktora Phila. Tento americký psychológ rieši pred auditóriom niekoľkých stoviek ľudí najrozmanitejšie osobné i vzťahové problémy ľudí. Hovorí konštruktívne, k veci, je pozorný, má porozumenie, vie však byť aj vhodne vtipný. Z neraz efemérnych výpovedí zúčastnených napokon „destiluje“ a formuluje pragmatické východisko, stojace spravidla na prirodzenom zákone vzájomnej (a skutočnej) lásky. Keby o pánovi Philovi nebolo známe, že o osudy respondentov svojej relácie sa stará aj po jej ukončení, podozrieval by som ho z typicky amerického „rýchlokvasného“ napĺňania snov. Keďže však svoj záväzok poradcu a liečiteľa voči hosťom svojej relácie plní aj potom, ako odídu televízne kamery, ťažko by som našiel niečo, čo by som mu mohol vytknúť. B) Produkcie s cieľom zvíťaziť Do tejto sféry patria predovšetkým súťaže. Pokiaľ ide o súťaže vedomostné či súťaže, v ktorých treba prejaviť odvahu alebo zručnosť, nemožno mať námietky. Čoraz viac je však zápolení, v ktorých sa nezápolí. Čaká sa na osud. Kto sa dočká, má zlaté vajce alebo štyridsať tisíc alebo džekpot, kto sa nedočká, nedočkal sa – teda princíp fenomenálne jednoduchý. Pozitívne na ňom je, že možno vyhrať, ale najmä to, že normálni ľudia pri televízoroch súťažiacim zúčastnene „drukujú“. Negatívom je tu rozvíjanie spoločenského ideálu rýchlej, ničím nezaslúženej výhry. Ide o akýsi celonárodný brain washing, v rámci ktorého sa cieľ definitívneho šťastia transplantuje z tej časti mozgu, ktorá má na starosť najvyššie transcendentné ambície jednotlivca, do laloku s menovkou „Shoppingpark“. Mediálna príprava týchto súťaží smeruje k ilúzii „džekpot = dokonalé šťastie“. Vec je teda podstatne nebezpečnejšia, než by sa mohlo naoko zdať. O tom však o niečo neskôr. C) Generovanie nadľudí Nechystám sa citovať Nietzscheho. Podobnosť v termínoch je (alebo nie je?) čisto náhodná. Pokiaľ hovorím o „nadľuďoch“, mám na mysli skupinu ľudí, ktorí sa prezentujú v médiách a ktorých si tímy pracujúce v marketingu vytipovali ako „úspešných“. Netvrdím, že mnohí (alebo aspoň niektorí) z nich úspešní nie sú. Iste majú za sebou činy a skutky, ktoré viedli k vytváraniu skutočných hodnôt – teda hodnôt osobného rastu a vzťahov s inými ľuďmi, tak ako nám ich definuje kresťanská kultúra. Byť úspešným v mediálnom zmysle však znamená čosi celkom iné. Znamená to „stať sa celebritou“. Celebrita vie, čo chce, celebrita verí sama sebe, celebrita verí azda i v Boha, ale bez akýchkoľvek záväzkov, celebrita má aféry, celebrita je impozantná, celebrite sa závidí odvaha zbaviť sa akýchkoľvek predsudkov, celebrita (údajne) aj naozaj existuje. Prečítajme si tieto charakteristiky ešte raz a zistíme, že vlastnosti ideálnej celebrity, tohto majstrovského produktu liberálnych médií, vo zvláštnej zhode kopírujú definíciu bezbožnosti, ako ju poznáme z biblie a z cirkevnej tradície. Konečne: Vytváranie celebrít je de facto pohanskou kultúrou božstiev. Tá prítomnosť jediného Boha vylučuje. Náhodou? D) Produkcie ťažiace z utrpenia Práve tieto produkcie predstavujú reality show, ktoré sú najsledovanejšie a tešia sa záujmu najširších vrstiev publika. Akcent sa prenáša na slovo „show“ v zmysle „nielen ukázať“, ale „najmä zabaviť“. Stále tu však ostáva prívlastok „reality“. Pôjde teda podľa všetkého o zábavu, aktérmi ktorej budú bežní ľudia v bežných situáciách: Pretože tí sú platformou, zodpovedajúcou realite. Príkladom je skrytá kamera. Divák sleduje, ako ľudia reagujú na zvláštneho človeka, nevšednú situáciu, neobyčajný predmet, neočakávanú udalosť. Témy pre skrytú kameru sa však rýchlo minú: Veď „reálnych“ situácií, na ktoré by ľudia reagovali prekvapujúco, smiešne, zarážajúco, je napodiv málo. A tu sa dostávame k paradoxu, ktorý sa v súčasných dynamicky ladených reality show zábavného typu, stáva pravidlom: Reality show potrebuje akúsi „tematickú rozbušku“, ktorá je spravidla nereálna (alebo tak málo pravdepodobná, že sa k nereálnosti blíži). A tak tvorcovia reality show aranžujú svoje „nereálne“ predpoklady, aby vznikli komické situácie. Nedajú si tú prácu a nehľadajú prirodzené motivácie pre vznik reality show. Nechávajú po uliciach pobehovať mutantov, oslovujú okoloidúcich s nezmyselnými otázkami, hrajú sa na nekompetentných ba priam dementných úradníkov a rehocú sa nad tým, že človek pri okienku reaguje reálne – teda zmätene. To však nie je všetko. Bežnou a všeobecne akceptovanou súčasťou „smiešnych“ situácií bývajú tvrdé útoky na psychiku a morálku vytipovaných, nič netušiacich obetí reality show. Tým napríklad pri prehliadke u lekára podvrhnú röntgenový snímok hrude, na ktorú pred RTG projekciou položili nožnice: Potom sa vydeseného pacienta pýtajú, kedy nožnice zhltol, a vysvetľujú mu, že dať vec do poriadku nebude jednoduché. Skutočný lekár danej ambulancie pritom toto natáčanie umožní a nechá sa, napriek svojej lekárskej prísahe, zastúpiť štatistom (stalo sa v slovenskej reality show). Alebo: Štáb navedie nič netušiace dievča (po dohode s jej bratom, ktorý spolupracuje) do električky, ktorá ide do tunela. Tam vodič utečie a po dievča si v oslňujúcej žiare kozmického svetla prichádzajú marťania (stalo sa v slovenskej reality show). Alebo: Človek, ktorý naliehavo potrebuje pomoc pri riešení svojich zdravotných problémov, navštívi odborníka, no ten sa ukáže byť totálnym bláznom. Diváci tohoto podvrhu (pretože všetky tieto a im podobné situácie sledujú skryté kamery) sa potom pri balíku čipsov rehocú nad tým, ako sa dielo skazy na pacientovi završuje (tiež sa stalo v slovenskej reality show). Tvorcovia týchto programov pritom opomínajú neraz i trvalé zdravotné, psychické, ale i morálne škody, ktoré na svojich obetiach napáchajú. Dostávajú ľudí do absolútneho stresu, v ktorom títo konajú skratovo a často i proti svojmu svedomiu (nechajú druhého „v tom“, znížia sa k agresivite, prepadnú zúfalstvu a pod.). Pritom disponuje reality show ohromným autoobranným mechanizmom, ktorý spôsobuje, že všetky tieto barbarské činy ostanú nepomenované a nepotrestané: Človek, ktorý je krajne vystresovaný a v istom okamihu zistí, že vec bola „iba hrou“, zažíva odrazu okamih precitnutia z paralýzy. Ovládne ho azda zlosť voči štábu. No tú zlosť nemôže prejaviť. Je tam stále kamera. Obeť sa reflexne začne štylizovať do pozície, ktorú v takomto prípade väčšina spoločnosti akceptuje ako jedinú možnú: Adrenalín. Zábava. A tu nastupuje druhé kolo reality show: Ukazuje, ako sa obeť pretvaruje. Pozívny zážitok, podobajúci sa precitnutiu z nočnej mory, no najmä spoločenská konvencia spôsobí, že nedobrovoľný účastník reality show napokon „odloží svoj hnev ad acta“. Že sa dejú protizákonné, nemorálne veci priečiace sa zdravému rozumu a obyčajnej slušnosti, ostáva naďalej najverejnejším tajomstvom. E) Mentálna dizentéria Zámerne som si zmienku o tomto druhu „show“ nechal nakoniec. Po prvé preto, lebo je horší, než ten zmienený v predošlom bode, a po druhé preto, že už nie som schopný vnímať, o čo vlastne ide. Obávam sa teda, že vec dokážem opísať len hmlisto. Projekt (deje sa práve teraz v slovenskej reality show) spočíva na týchto východiskách: Dve predtým takmer neznáme osoby, správajúce sa hlúpo, vulgárne a povýšenecky (Mojsej a Mojsejová, ďalej M a Mová), ponúknu do hry balík peňazí. Vyhrá ho ten, kto urobí (alebo bude robiť) presne to, čo si tieto dve osoby zmyslia. Pravidlá hry pritom neexistujú, všetko je vecou rozhodnutia M a Movej. Na kastingoch tí, čo by sa chceli do „hry“ dostať, stvárajú absurnosti, hlúposti a nemorálnosti, podľa toho, ako si ten-ktorý adept predstavuje ideálnu scénku podľa predpokladaného vkusu M a Movej. Národ pri televíznych prijímačoch sa na to celé pozerá s dávkou závisti (pre opulentne prezentované, nevedno odkiaľ nadobudnuté bohatstvo M a Movej), opovrhnutia (pre opulentne prezentované, nevedno odkiaľ nadobudnuté bohatstvo M a Movej), a škodoradosti (čo tí hlupáci – myslí sa tým M, Mová i „súťažiaci“ – zo seba robia) a nadovšetko s pocitom dráždivého deviantného hnusu. Tu už nejde ani o súťaženie, ani o nemorálne súťaženie. Toto totiž nie je súťaž. Je to mentálna dizentéria, eutanázia mravnosti, sebaúcty, normality. Vrhnutie vlastnej identity do stoky. M a Mová pritom vyhlasujú, že chcú národu ukázať, aký je. Ide teda o jednoduchý mechanizmus: Vytvoriť pokušenie, vtiahnuť doň čo najviac respondentov, mediálnym tlakom spôsobiť, aby sa pokušenie premenilo na skutok a potom respondentov verejne obviniť z hlúposti a nemorálnosti. Plán hodný najhlbšieho opovrhnutia. F) Smelá vízia s jasnými znakmi kongeniality Takéto široké spektrum z radu reality show evokuje smelé predstavy o tom, ako by sa dal tento druh zábavy priviesť takpovediac k dokonalosti. Predložím tu preto vizionársku koncepciu nového programu, ktorý by azda mohol dostať i prívlastok „absolútna reality show“. Ak by bol záujem, môžem tento námet predať napríklad za dva milióny napríklad televíznej spoločnosti nazývanej napríklad Televízia M. Myslím si, že mnou vytypovanú Televíziu M (ako ju poznám) by mohol zaujať. Prednosťou projektu totiž nie je len jeho príťažlivosť z hľadiska tvorby samotnej, ale najmä to, že v absolútnej miere realizuje ideály liberálnej demokracie, ako ju prezentujú niektorí politici. Teda k veci: Štáb Televízie M sa skoro ráno vyberie do niektorého zo zariadení, kde sa liečia psychicky chorí pacienti. Návštevu produkčný dohodne samozrejme vopred s niektorým z nezaťažených liberálne orientovaných ošetrujúcich lekárov – demokratov. Navrhujem oddelenie s najťažšími prípadmi psychických deformácií. Televízia M, potom, ako sa v zariadení rozloží, nafilmuje výborné zábery pacientov, ktorí sa pohybujú po chodbách a po izbách. Materiál bude veľmi cenný, pretože skutočnosť, že takíto nepravdepodobne vyzerajúci ľudia naozaj existujú, napĺňa pojem „reality“ a to, že sú zároveň nevýslovne komickí (lebo si myslia, že sú Napoleon, alebo prežívajú natoľko hlboké zúfalstvo, že ich konanie vyvoláva dojem akéhosi veľmi smiešneho bizarného divadielka), je dokonalou náplňou slovka „show“. To však nie je všetko, čo chcem televízii, ktorú nazývame napríklad M, navrhnúť: Vrcholom programu by boli rozhovory s pacientmi. Samozrejme – nie s tými, ktorí sú zbavení svojprávnosti. To by bolo nehumánne. Iba s tými, ktorí ešte svojprávni sú. Zato však spomedzi nich navrhujem vybrať tých najstrelenejších. Vhodne cielenými otázkami aj im redaktor umožní vyjadriť sa k zásadným spoločenským otázkam. Tento krok sleduje hneď dve pozitívne línie: Naplnenie ideálu skutočne demokratickej, modernej liberálnej spoločnosti, ktorá dovoľuje užívať výdobytky masmédií naozaj každému občanovi. Som presvedčený, že napríklad takí pacienti trpiacimi potrebou riešiť tému, ktorá je jadrom ich obsedantnej poruchy, budú za možnosť rozobrať ju pred mikrofónom, veľmi vďační. Nemenej dôležitá je však i druhá línia: Pri sledovaní programu sa budú paneláky na celom Slovensku triasť od rehotu spokojných divákov, píplmetre sa budú prehrievať a televízia s názvom napríklad M zinkasuje viac než slušnú sumu. Čo ešte si možno priať? Spokojnosť na všetkých stranách! – vízia ideálnej spoločnosti, ktorá sa naplnením všestranne pozitívnej televíznej koncepcie veľkolepým spôsobom priblížila k ideálom totálne liberálnej totálnej demokracie! Nech mi čitateľ odpustí príkry cynizmus predchádzajúceho odstavca. Chcem len zdôrazniť to, že mnohé reality show skutočne ťažia z nenormálnosti, nevzdelanosti alebo jednoducho iba zo zaskočenosti, rozpakov, či nesmelosti svojich respondentov, ktorí pod tlakom umelo vyvolaných situácií na chvíľu strácajú orientáciu. A chcem sa teda opýtať, aká je to spoločnosť, ktorá takúto „zábavu“ umožňuje? Pred očami celého národa sa odohrávajú reálne udalosti, z ktorých mnohé sú za hranicou etiky a niektoré i za hranicou práva, a napriek tomu sú všeobecne tolerované. Ako je možné, že moderná liberálna spoločnosť takto frapujúco zlyháva pri ochrane svojich občanov? Ako je možné, že popri množstve rizík, ktoré nám život prináša sám osebe, sme vystavení aj riziku barbarských atakov konšpiratívnych skupín „humoristov“, ktorí sú schopní nás za pár sekúnd dostať do hlbokého stresu a vystaviť nás nezanedbateľným psychofyzickým rizikám? Ako je možné, že médiá môžu ostentatívne kastovať spoločnosť na umelo vyprodukované celebrity a na „nezaujímavých“, opomínajúc etické kritériá, ale aj nebezpečenstvá, o ktorých nás v podobných prípadoch už neraz poučila história ? Prečo ostávajú skutočné celebrity (hrdinovia ľudských vzťahov, veľkí umelci, vedci, vynálezcovia, lekári) takmer bez povšimnutia? A naopak: Aká je to spoločnosť, ktorá nechráni a nepozdvihuje predovšetkým slabých a dôverčivých ľudí (ktorí sa stávajú tými najvzácnejšími trofejami poľovačiek ako vhodné „médiá“ reality show)? Pýtam sa ešte raz: Ako je možné, že takéto krajne nekultúrne javy sú spoločnosťou prijímané ako samozrejmosť? Ako je možné, že ešte ani v jednom prípade, aké som opísal v bode D, nik nepodal podnet na trestné stíhanie a že týmto problémom sa zjavne nezaoberá nik z pracovníkov a pracovných tímov zodpovedných za kultúru? Alebo inak: Ak je reality show, ako som ju opísal v bodoch C, D a E, toto „dieťa“ západných liberálne orientovaných demokracií, normálnou a správnou vecou, pýtam sa: Sú normálnou a správnou vecou západné liberálne demokracie?! ... Žijeme v dobe, ktorá potrebuje vzruchy. Tempo života, do akého nás nútia v práci, aké nám navodili rôzne pomôcky (napríklad mobilná či počítačová sieť) spoločnosť rada prijíma. Chronický prísun zážitkov a ich „tlakovanie“ do čo najkratších časových súvislostí totiž sľubuje subjektívne zdanie dlhšieho života. A to je pre ateizujúcu sa spoločnosť veľmi dôležité. Medzi týmito zážitkami však musia prichádzať i osobné katarzie. Inak by sa ten nápor nedal vydržať. Keďže katarzií z odpustenia, z uzmierenia je ako šafránu, vyrábame si katarzie umelo. Napríklad práve pri precitnutí zo zlého sna reality show, akú som sa pokúsil opísať v bode D. Myslím, že pre životnosť reality show je i tento aspekt veľmi dôležitý. Už na začiatku tohoto textu som predoslal, že reality show v sebe nesú nesporné riziká. Myslel som predovšetkým na tie z odstavcov C a D, o E ani nehovoriac. Tieto riziká sú dané nielen povahou samotných produkcií, ale aj ich bombastickou medializáciou a frekvenciou, s akou sú uvádzané. Takéto reality show sú arogantným a sústavným popieraním kultúrnosti. Niekdajší nástup elektronických masmédií bol sám osebe pre spoločnosť veľkou záťažou. Okrem reálneho sveta „tu, okolo nás“, vznikol i reálny svet pred kamerou. Svet správ, dokumentov. Ale i svet hraných útvarov, filmov, inscenácií, teda svet virtuálny. Tento rozpor dvoch svetov sa vystupňoval virtuálnymi víziami počítačových hier. Keď sa už zdalo, že možnosti sa celkom vyčerpali, liberálne orientované médiá vykonali neočakávanú rošádu: Deložovali realitu. Realita už nie je „tu, okolo nás“. Realita sa presunula do absurdných situácií „sur-reality show“ na obrazovke. Realita je v džekpote. Realita je v sur-realite dokonalých imidžov mediálnych nadľudí. A pretože realita môže byť v konečnou dôsledku len jedna, vytvára sa komplementárna deformácia: Realitou už nie sú naše životy „ľudkov“, realitou už nie sú naše problémy, naša práca, naše vzťahy, naša zodpovednosť jedného voči druhému, naše svedomie, naša zodpovednosť voči Bohu. To sú už len a len zvyky. Hlúpe? Múdre? Alebo len ich zdanie? ... Vydáva Vydavateľstvo Michala Vaška * v spolupráci s Občianskym združením Hlbiny Redakčná rada Vladimír Palko (predseda) Milan Bubák Jaroslav Daniška Vladislav Gális Jozef Haľko Róbert Letz Thomas Piatak (USA) Peter Smolík * Vydavateľstvo Michala Vaška

Kniha Vladimíra Palka Boj o moc a tajná služba je opisom štrnásťročného príbehu Slovenska. Je to kniha o spoločnosti, ktorá si neváži svoju slobodu, o politikoch, ktorí si nectia dohody, o médiách, ktoré kašlú na pravdu, o elitách, ktoré sa klaňajú moci. A je to kniha o Vladimírovi Palkovi, o KDH a o ich vlastnej slabosti. Možno z mnohých strán tejto knihy cítiť smútok. A napriek tomu je to poďla mňa najmä kniha o nádeji. Ak ešte vieme pomenovať vlastné zlyhania, ak ešte cítime, že svet menšieho zla nie je v poriadku, ak sme sa ešte neutopili v strednom prúde, ktorý za plnosť považuje prázdnotu, a ak sme to napriek slabosti ešte úplne nevzdali, potom sme ešte nestratili dušu. Štefan Hríb

30. 10. 2005

Za Boha, Za Národ, Za BigBrothera !

Za Boha, Za Národ, Za BigBrothera !

Televízia Markíza zabodovala. Do domu BigBrothera dnes ,po dohode s okresným prokurátorom Bratislava III. ,inštaluje vodcu Slovenskej pospolitosti Mariana Kotlebu. Mal by nahradiť plavboya Michala, lebo od Kotlebu očakáva zaujímavejšie reči, ako Mišove :
„Potom potrtkám všetko, čo mi vojde do cesty.“ Kotleba už toho po.... dosť.

STV NEWS

STV NEWS
Úspech Slovenskej televízie vždy poteší, ale k oceneniu Media Tenor Awards a infrmovaniu zo strany STV treba dodat aj to povestné B. Nie je celkom objektívne tvrdiť, že spravodajstvo STV bolo ocenené ako najlepšie v Európe, ako to jednoznačne zaznelo v Správach STV a následne aj v Odpovediach z obrazovky. Už samotné kritériá súťaže to znemožňujú. Media Tenor určila, že kategórie sa delia aj podľa veľkosti televízií a geografického pokrytia.
Samotné ocenenia Media Tenor sú pomerne mätúce aj pre profesionálov v oblasti médií.
Výsledky European Elections 2004 sú nasledujúce : European Elections 2004 STV 1 TVN24 Markiza European Elections 2004 TV-avisen 21.00 (DR 1) Nyhederne 19.00 (TV2) ORF TV - Zeit im Bild (ZIB 1)

España y Eslovaquia

España y Eslovaquia
Podľa našich informácií bude v Španielsku vysielať zápas Španielsko- Slovensko televízia TVE a odvetu Antena 3 . Slovenská televízia údajne ponúkla za práva na prvý zápas sprostredkovateľovi práv sumu vysoko prevyšujúcu 1.000.000,- Sk. Podľa niektorých zdrojov veľmi vysoko prevyšujúcu.... Dúfajme, že uvidíme. Teda- ten futbal, samozrejme.