15. 3. 2008

Superstar Sk vs. svet again

Superstar Sk vs. svet again
IFPI SR Hitparáda - RADIO TOP 100 - Týždeň - 2008/10
1. PEHA-MUOJ BOŽE 2. DESMOD-ZOBER MA DOMOV 3. LEWIS LEONA-BLEEDING LOVE 4. MIKA-HAPPY ENDING 5. KEYS ALICIA-NO ONE 6. CMORIK PETER-ČO TO ZNAMENÁ 7. TIMBALAND & ONE REPUBLIC-APOLOGIZE 8. RIHANNA-DON´T STOP THE MUSIC 9. FURTADO NELLY-IN GOD´S HANDS 10. KRISTÍNA-VRÁŤ MI TIE HVIEZDY 11. KOMAJOTA-ANJEL 15. PREDNÁ ZDENKA-KAM MÁ ÍSŤ 17. GLADIATOR-VŽDY SA NIEKTO DÍVA NA NEBESIA 21. GLADIATOR-AKO PREDTÝM 28. TEAM-MIESTO 29. MISHA-SPOMALÍME SVET 37. P.S.-NIČ NIE JE STRATENÉ 40. ŽBIRKA MIRO-DAJ MI 41. JAROŠ MIRO-TLAKOVÁ NÍŽ 42. MISHA-AFRODIZIAKUM 44. SMATANOVÁ ZUZANA-NAJHORŠIA VEC 47. DESMOD-ČIERNA DIERA 51. BYSTRÍK-TO ISTÉ RÁNO 53. BEZDEDA TOMÁŠ-OSTROV 54. NO NAME-LEN TAK STÁŤ 56. TEAM-AKO MÁLO 69. ROLINS DARA-VOĽNÝ PÁD 77. TINA-KÝM TY SPÍŠ 78. VENTIL RG-VÝŤAH 86. SMATANOVÁ ZUZANA-ZDÁ SA ŽE TO STAČÍ 91. KIRSCHNER JANA-WHERE DID YOU GO 100. REPKOVÁ ANNA-VČERA SA MI ZAZDALO

14. 3. 2008

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
Francúzska mediálna firma Lagardere Media zaznamenala v minulom roku 8,5-percentný nárast tržieb na 8,582 mld. eur. Zisk spoločnosti pred zdanením a úrokmi (EBIT) sa zvýšil o 22 % na 636 mil. eur. Výsledok mierne prevýšil očakávania analytikov, ktorí v priemere predpovedali jeho výšku 625 mil. eur. Čistý zisk Lagardere vyskočil v sledovanom období o 84 % následkom jednorazového výnosu z predaja 2,5-percentného podielu v európskom strojárskom a zbrojárskom konglomeráte EADS. Lagardere je najväčší vydavateľ magazínov na svete, ku ktorého produktom patrí napríklad časopis Elle a Paris Match. Generálny riaditeľ Arnaud Lagardere na tlačovej konferencii po zverejnení výsledkov povedal, že v tomto roku skupina plánuje dosiahnuť rast prevádzkového zisku v rozpätí od 3 do 7 %. Pri týchto predpovediach spoločnosť počíta s priemerným výmenným kurzom 1,5 USD/EUR. Lagardere, ktorá v minulom roku uskutočnila viacero akvizícií zameraných na expanziu, v súčasnosti neplánuje žiadny ďalší nákup aktív, čím si môže šetriť finančné prostriedky na spätný nákup vlastných akcií. Protiislamský film Fitna, ktorý plánuje tento mesiac predstaviť verejnosti holandský krajne pravicový poslanec Geert Wilders, je súčasťou slobody prejavu, a aj keď sa nevyjadruje práve najšetrnejšie o jednom z dominantných svetových náboženstiev, v rámci slobody prejavu je potrebné umožniť jeho premietanie. Aj napriek mohutnej kritike, ktorá zaznieva z islamského sveta. Zhodli sa na tom na summite v Bruseli členské krajiny EÚ, informoval médiá holandský premiér Jan Peter Balkenende. "Hoci zásadne nesúhlasíme s názormi autora filmu, to nemôže ospravedlňovať násilné činy", vyhlásil holandský premiér v obave pred pouličnými nepokojmi v Holandsku a najmä v moslimskom svete. Balkenende už dávnejšie vyhlásil, že postoje vyjadrované vo filme vonkoncom neodrážajú stanovisko holandskej vlády. Holandská vláda už predtým Wildersa vyzvala, aby dobrovoľne zrušil vysielanie filmu v záujme krajiny a bezpečnosti jej občanov žijúcich v zahraničí. Wilders vládu obvinil z kapitulácie a začiatkom týždňa informoval, že s holandskými televíznymi spoločnosťami už začal rokovať o vysielaní filmu. Ak nebudú ochotné odvysielať celý film, chce zvolať tlačovú konferenciu, kde film premietne v celej dĺžke, a chce ho aj zavesiť na internet.

Chýbajú vám peniaze? Vydajte sa za milionára, tvrdí Silvio Berlusconi. Kontroverzná rada je poslednou zo série urážlivých výrokov talianskeho konzervatívneho lídra, a rovnako ako v predchádzajúcich prípadoch, aj tentoraz si za svoje slová vyslúžil kritiku a odsúdenie. Miliardára a mediálneho magnáta, ktorý sa v aprílových parlamentných voľbách bude uchádzať o premiérske kreslo, sa počas štvrtkovej televíznej diskusie mladá žena opýtala, ako majú mladé páry získať hypotéku alebo si založiť rodinu, ak nemajú stále zamestnanie. "Toto je rada, ktorú si dovolím vám dať ako otec: možno by ste sa mali vydať za Berlusconiho syna, alebo niekoho, kto také problémy nemá," odpovedal Berlusconi a džentlmensky dodal: "S vaším úsmevom by sa vám to aj mohlo podariť." Berlusconiho nezdvorilé výroky ho už viackrát dostali do problémov, a tentoraz ho obvinili z nedostatku úcty voči ženám a mnohým mladým ľuďom, ktorí si nemôžu naplánovať budúcnosť, pretože sa im nedarí nájsť si stabilné zamestnanie. Talianski zamestnávatelia totiž radšej uzatvárajú len krátkodobé zmluvy so zamestnancami, keďže talianska legislatíva mimoriadne komplikuje prepúšťanie pracovníkov s dlhodobým kontraktom. Berlusconi obvinenia odmietol s tvrdením, že len žartoval. Žena sa pri jeho odpovedi usmiala a pre talianske médiá uviedla, že ho bude voliť. Centrum amerického mesta Atlanta počas piatkovej noci zasiahla silná víchrica, ktorá poškodila výškové budovy, hotely a dva štadióny, kde v tom čase prebiehali basketbalové zápasy. Predstavitelia Národnej meteorologickej služby USA zatiaľ nepotvrdili informácie, že metropolou Georgie sa prehnalo tornádo, rýchlosť vetra však podľa nich dosahovala 96 kilometrov za hodinu. Najmenej 13 ľudí utrpelo zranenia. Na štadióne Centra CNN, kde práve prebiehal záver basketbalového turnaja, víchrica rozbíjala okná, zatiaľ čo vystrašení diváci bežali k východom. Laminátová strecha 16-ročnej budovy sa silno vlnila a padala z nej izolácia, pričom bolo počuť burácanie typické pre tornádo. Zápas prerušili, asi po hodine však pokračoval. Vietor poškodil aj blízky štadión Philips Arena, kde rovnako prebiehal basketbalový zápas. V okolitých uliciach boli roztrúsené úlomky skla, muriva a izolácie. Reklamné panely sa zrútili na parkujúce autá. Ako uviedol policajný hovorca Ronald Campbell, väčšinu škôd zaznamenali v centre Atlanty. Dodal, že ulice v okolí Centra CNN, ktoré sú zanesené troskami, uzavreli. Hovorca Georgijského úradu ochrany pred katastrofami Buzz Weiss informoval, že do nemocníc previezli deväť zranených vrátane jedného hasiča. Vietor rozbil aj okná na Gradyho nemocnici, kam previezli osem zranených. Hovorkyňa Atlantského zdravotného strediska Kenda Gerlachová informovala o ďalších približne piatich pacientoch, ktorým na pohotovosti ošetrili ľahšie zranenia. Kapitán mestského hasičského zboru Bill May uviedol, že hasiči zasahujú pri "viacerých incidentoch" vo východnej časti a centre Atlanty. Informoval tiež o zrútení poschodovej obytnej budovy, pričom nevedel uviesť, či sú na mieste zranení. Podľa Maya sa zrútila aj ďalšia budova, ktorá však bola prázdna. © 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Ukrajinský súd dnes poslal troch bývalých policajných dôstojníkov do väzenia za vraždu investigatívneho žurnalistu Georgija Gongadzeho spred ôsmich rokov. Ukončil sa tak ostro sledovaný proces, v rámci ktorého však podľa Gongadzeho rodiny za mrežami neskončia hlavní vinníci. Plukovníka Mykolu Protasova odsúdili na trest odňatia slobody na 13 rokov, plukovník Valerij Kostenko a major Oleksandr Popovyč si odsedia 12-ročný trest. Všetkých zatkli v auguste 2005. Gongadzeho uniesli 16. septembra 2000 a v novembri toho istého roku našli v lese neďaleko Kyjeva jeho telo bez hlavy. Novinár poukazoval na korupciu v ukrajinských úradoch. Jeho zabitie viedlo k niekoľko mesiacov trvajúcim protestným akciám po tom, ako Mykola Melnyčenko, bývalý osobný strážca vtedajšieho prezidenta Leonida Kučmu, zverejnil audionahrávku rozhovoru osôb plánujúcich vraždu. Jeden z hlasov pripomína hlas exprezidenta Kučmu. Práve toho označuje vdova po Gongadzem za hlavného vinníka. V súvislosti s vraždou je ešte hľadaný bývalý predstaviteľ ministerstva vnútra Oleksij Pukač, na ktorého vydali medzinárodný zatykač. Pred niekoľkými rokmi Pukač ušiel do Izraela a v súčasnosti figuruje na ukrajinskom zozname najhľadanejších osôb. Vyšetrovateľom sa nepodarilo vypátrať ľudí, ktorí vraždu nariadili.

Copyright © TASR 2008

AJ STV NEWS

AJ STV NEWS
Verejná premiéra novej filmovej rozprávky Veľká Noc s Bonifácom v réžii Igora Pargáča bude zajtra o 16:00 v Starom divadle v Nitre. Vznikla v koprodukcii Občianskeho združenia SIPKA Preseľany, Televízneho štúdia LUX a Slovenskej televízie. Podieľali sa na nej amatérski herci z Preselian spolu s profesionálnymi nitrianskymi hercami Jozefom Dóczym, Antonom Živčicom a už zosnulou Adelou Gáborovou. "Jej pamiatke je táto rozprávka venovaná. Toto dielo bolo jej posledným, ktoré sa nám podarilo spolu zrealizovať," informoval producent filmu Branislav Minarovič. Televízna premiéra rozprávky je naplánovaná na Veľkonočnú nedeľu 23. marca o 11:25 na STV 2. Autori chcú v diele nevtieravým spôsobom ukázať na prepojenie ľudových zvykov súvisiacich s veľkonočnými sviatkami a každodenného života obyčajných ľudí s dôrazom na obetu, ktorá je i dnes veľmi potrebná v rôznych podobách. "Veľká Noc s Bonifácom je pokračovaním našej prvej televíznej rozprávky Bonifác a zázračný anjel, ktorej dej bol zameraný na vianočné sviatky," uviedol Minarovič. Rozprávka bola ako jediný slovenský detský film odvysielaná v roku 2007 na Medzinárodnom festivale filmov pre deti a mládež v Zlíne a v roku 2008 bude Slovenskú republiku zastupovať na filmovom festivale detských filmov v Indii.

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

Reklamná pauza, teraz sa môžete ísť....

STV NEWS

STV NEWS
Pri príležitosti prevzatia úradu žilinského diecézneho biskupa Jeho Excelencie Mons. Tomáša Galisa a otvorenia novej rímskokatolíckej - Žilinskej diecézy na Slovensku odvysiela Slovenská televízia zajtra 15. marca o 10:00 na Dvojke priamy prenos Slávnostnej svätej omše zo športovej haly na Bôriku v Žiline. Nového žilinského biskupa do úradu uvedie bratislavský arcibiskup - metropolita Mons. Stanislav Zvolenský. O zriadení novej Žilinskej diecézy rozhodol pápež Benedikt XVI. dekrétom zo 14. februára 2008 v rámci reorganizácie diecéz latinského obradu. V tomto roku si Žilina pripomína 800. výročie 1. písomnej zmienky. Posledná zmena cirkevného územného usporiadania v tejto časti Slovenska bola v roku 1776.

SLOVAK FREE MEDIA

SLOVAK FREE MEDIA

Za nervóznu snahu lživo zastierať skutočnú podstatu tlačového zákona považuje Public Policy Institute (PPI, Inštitút verejnej politiky) tohtotýždňové vyjadrenia premiéra Roberta Fica o tlačovom zákone. Premiér po stredajšom rokovaní koaličnej rady informoval, že bude prijatý silný tlačový zákon, ktorý bude vyhovovať predstavám vládnej koalície a zároveň bude rešpektovať medzinárodné kritériá. Podľa PPI ide o predstavy, ktoré "spôsobili kritiku nielen domácich, ale aj zahraničných inštitúcií." Zároveň pripomína, že k neštandardnému vzťahu vlády k médiám sa kriticky vyjadrila aj monitorovacia správa Ministerstva zahraničných vecí USA. O skutočnosti, že návrh tlačového zákona v dnešnej podobe balansuje na hrane ústavnosti, už nepochybujú ani parlamentní legislatívci, tvrdí inštitút. Vyplýva to z analýzy legislatívneho odboru Národnej rady (NR) SR, ktorú má PPI k dispozícii a zverejnil ju aj na svojej webovskej stránke. Zo stanoviska parlamentných legislatívcov okrem iného vyplýva, že ustanovenie návrhu zákona, ktoré neumožňuje k zverejnenej oprave, odpovedi a dodatočnému oznámeniu publikovať žiadny ďalší súvisiaci text obsahujúci hodnotiaci úsudok, a to ani na inom mieste vydania periodickej tlače alebo agentúrneho spravodajstva, je "neprimeraným obmedzením práva na slobodu prejavu a práva na informácie" garantovaných Ústavou SR. Zo stanoviska legislatívneho odboru NR SR tiež podľa PPI vyplýva, že Slovenská republika je signatárom Zmluvy o EÚ, kde sa okrem iného zaviazala dodržiavať zásady, na ktorých je Únia založená. Medzi ne patrí aj dodržiavanie ľudských práv a základných slobôd, demokracie a právneho štátu. Jednou zo základných slobôd je aj sloboda tlače a sloboda prejavu. PPI preto odmieta výroky zástupcov ministerstva kultúry o nemožnosti upraviť návrh tlačového zákona. Považuje to za absolútny alibizmus a snahu zbaviť sa zodpovednosti. "Aj keď návrh zákona ministerstvo vypracovalo celkom jasne na politickú objednávku vlády, nesie za neho politickú zodpovednosť," dodáva sa v tlačovej správe, o ktorej informoval prezident PPI Martin Kamenský.

S t a n o v i s k o

Stanovisko k vládnemu návrhu zákona o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve
Kancelária Národnej rady SR,Úsek legislatívy a aproximácie práva

Stanovisko k vládnemu návrhu zákona o periodickej tlači a agentúrnom spravodajstve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlačový zákon) (tlač 526) A. Predmetom predloženého návrhu zákona je úprava - práv a povinností vydavateľa periodickej tlače a tlačovej agentúry pri získavaní a šírení informácií, - práv a povinností osôb pri uplatňovaní práva na opravu, práva na odpoveď a práva na dodatočné oznámenie v periodickej tlači a v agentúrnom spravodajstve, - evidovania periodickej tlače, - ukladania sankcií za porušenie povinností ustanovených týmto zákonom. V predloženom návrhu zákona upozorňujeme na niektoré problematické ustanovenia: Úprava obsiahnutá v § 7 ods. 5, § 8 ods. 5 a v § 9 ods. 5, podľa ktorej k uvedenej oprave, odpovedi a dodatočnému oznámeniu nemožno uverejniť žiadny ďalší súvisiaci text obsahujúci hodnotiaci úsudok, a to ani na inom mieste vydania periodickej tlače alebo agentúrneho spravodajstva, predstavuje neprimerané obmedzenie práva na slobodu prejavu a práva na informácie zaručené v čl. 26 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Keďže uvedené obmedzenie, podľa nášho názoru, nespĺňa požiadavky podľa čl. 26 ods. 4 a ani čl. 13 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, je sporené, či tieto ustanovenia sú v súlade s uvedenými článkami Ústavy Slovenskej republiky. Vydavateľ periodickej tlače je podľa § 6 ods. 3 písm. h) povinný zabezpečiť, aby každé vydanie periodickej tlače obsahovalo evidenčné číslo periodickej tlače. Túto povinnosť však nemá počas konania o zápis do zoznamu periodickej tlače. Podľa § 11 ods. 3 je však povinný požiadať o zápis periodickej tlače do zoznamu najneskôr v deň začiatku vydávania periodickej tlače. Ak žiadosť o zápis do zoznamu neobsahuje všetky údaje podľa § 11 ods. 4, ministerstvo kultúry je povinné do 5 dní odo dňa doručenia žiadosti o zápis vyzvať žiadateľa o zápis na ich doplnenie v lehote do 15 dní od doručenia výzvy. V prípade, ak v tejto lehote žiadateľ o zápis údaje nedoplní, ministerstvo kultúry zápis do zoznamu nevykoná (§ 11 ods. 5). Z uvedeného však jednoznačne nevyplýva, či nevykonaním zápisu sa zastavuje konanie, resp. či žiadateľ má právo proti tomuto „rozhodnutiu“ podať opravný prostriedok, ako aj skutočnosť, či je vydavateľ, ktorý začal už vydávať periodickú tlač, povinný jej vydávanie zastaviť, keďže jej nebolo pridelené evidenčné číslo. V tejto súvislosti súčasne upozorňujeme aj na zmätočné znenie § 11 ods. 4 písm. k), podľa ktorého žiadosť o zápis do zoznamu periodickej tlače musí obsahovať oznámenie o podieloch vydavateľa periodickej tlače na hlasovacích právach alebo základnom imaní vysielateľa periodickej tlače. Návrh zákona taxatívne vymenúva dôvody, kedy nie sú vydavateľ periodickej tlače a tlačová agentúra povinní uverejniť opravu (§ 7 ods. 6), odpoveď (§ 8 ods. 6) a dodatočné oznámenie (§ 9 ods. 6). Uvedené ustanovenia je však potrebné previazať s ustanovením § 6 ods. 1, v ktorom sa ustanovujú informácie, ktoré nesmú byť obsahom periodickej tlače a agentúrneho spravodajstva, keďže v praxi by mohla nastať situácia, že vydavateľ periodickej tlače alebo tlačová agentúra uverejnením opravy, odpovede alebo dodatočného oznámenia poruší § 6 ods. 1, za čo jej ministerstvo kultúry uloží pokutu podľa § 12 ods. 1 písm. a). Podľa § 13 ods. 2 návrhu zákona ministerstvo kultúry vykoná výmaz zápisu zo zoznamu, ak periodická tlač registrovaná podľa doterajších predpisov nespĺňa podmienky na evidovanie periodickej tlače podľa tohto zákona. Z návrhu zákona jednoznačne nevyplýva aké podmienky musí periodická tlač splniť, aby bola evidovaná podľa tohto zákona (myslí sa tým napr. podmienky podľa § 6 ods. 3?). B. Problematika predloženého návrhu zákona n i e j e priamo upravená v práve EÚ a ES, ale vzťahujú sa naň nasledovné ustanovenia: · v primárnom práve V čl. 6 ods. 1 Zmluvy o EÚ sa ustanovujú zásady, na ktorých je Únia založená. Okrem iného je to aj dodržiavanie ľudských práv a základných slobôd, demokracie a právneho štátu. V ods. 2 predmetného článku Únia rešpektuje základné práva, ktoré zaručuje Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd podpísaný v Ríme 4. novembra 1950. · v sekundárnom práve (nezáväznom): a) V čl. 11 Charty základných práv Európskej Únie (Ú.v. EÚ C 303, 14.12.2007) sa priznáva právo na slobodu prejavu, ktoré v sebe zahŕňa slobodu zastávať názory a prijímať a rozširovať informácie a myšlienky bez zasahovania orgánov verejnej moci a bez ohľadu na hranice a rešpektuje slobodu a pluralitu médií, b) Rezolúcia EP o slobode prejavu, slobode tlače a slobode informácií (Ú.v. ES C 020, 24.1.1994, s. 0112), ktorá v bode D a bode 3 uvádza, že orgány verejnej moci majú v prípade útokov a kritiky od ich oponentov najprv využiť právo na odpoveď (EÚ vychádza z činnosti Rady Európy, ktorá je vedená v rovnakom duchu a rovnakým cieľom ako EÚ, čo je vyjadrené v bode L Rezolúcie EÚ o koncentrácii v médiách a rôznorodosti názorov) pred podaním žaloby na súd a rešpektovať právo na prejav za každých okolností. Podľa bodu 6 rezolúcie má každý právo na slobodné rozširovanie, ako aj prijímanie pravdivých informácií každým druhom médií. V zmysle čl. 8 musí byť zaručené právo novinárov na ochranu svojho zdroja informácií. Komisia a členské štáty sú vyzývané na vydanie primeranej právnej regulácie poskytujúcej novinárom široký prístup k informáciám štátnej administratívy (bod 10 rezolúcie). Tlač je v bode 15 vyzvaná na to, aby informácie pred ich rozšírením preverila. c) Rezolúcia EP o pluralizme a koncentrácii v médiách (Ú.v. ES C 166, 3.7.1995), kde sa v bode 8 uvádza, že verejné orgány majú povinnosť garantovať efektívnym spôsobom výkon práva na vyjadrenie a rešpektovanie pluralizmu, d) Rezolúcia EP o koncentrácii v médiách a rôznorodosti názorov (Ú.v. ES C 284, 2.11. 1992), z ktorej bodu 26 vyplýva, že úmyslom EÚ je rozšírenie práva na odpoveď aj na tlač a rádiá, e) Odporúčanie EP a Rady z 20. decembra 2006 o ochrane neplnoletých osôb a ľudskej dôstojnosti a o práve na vyjadrenie vo vzťahu ku konkurencieschopnosti európskeho priemyslu audiovizuálnych a on-line informačných služieb (Ú.v. EÚ L 378, 27.12.2006), v ktorého čl. I bod 1 sa dáva členským štátom na zváženie, či do svojich vnútroštátnych právnych predpisov alebo postupov zavedú opatrenia o práve na vyjadrenie (v anglickom znení je použitý termín „right of reply“ a teda právo na odpoveď) alebo rovnocenné opravné prostriedky vo vzťahu k online médiám, riadne prihliadajúc na svoje vnútroštátne a ústavné legislatívne ustanovenia, bez toho, aby bola dotknutá možnosť prispôsobenia spôsobu výkonu tohto práva osobitným vlastnostiam každého druhu média, pričom v zmysle prílohy 1 sa pod pojmom médium rozumejú akékoľvek prostriedky komunikácie určené na šírenie spracovaných informácií pre verejnosť, ako napríklad noviny, periodiká, rozhlas, televízia a internetové spravodajské služby (k § 7 ods. 1 a § 8 ods. 1 návrhu zákona). V medzinárodnom práve je predmetná problematika upravená: a) V čl. 10 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd Rady Európy (č. 209/1992 Zb.), kde sa v ods. 1 deklaruje právo každého na slobodu prejavu. Toto právo zahŕňa slobodu zastávať názory a prijímať a rozširovať informácie alebo myšlienky bez zasahovania štátnych orgánov a bez ohľadu na hranice. Tento článok nebráni štátom, aby vyžadovali udeľovanie povolení rozhlasovým, televíznym alebo filmovým spoločnostiam. V jeho ods. 2 sa výslovne uvádza, že výkon týchto slobôd zahŕňa povinnosti aj zodpovednosť, môže podliehať formalitám, podmienkam, obmedzeniam alebo sankciám, ktoré ustanovuje zákon, a ktoré sú nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme národnej bezpečnosti, územnej celistvosti alebo verejnej bezpečnosti, na predchádzanie nepokojom alebo zločinnosti, ochranu zdravia alebo morálky, ochranu povesti alebo práv iných, zabránenia úniku dôverných informácií alebo zachovania autority a nestrannosti súdnej moci, b) Rezolúcia Rady Európy Rec (74) 26 o práve na odpoveď – postavenie jednotlivca vo vzťahu k tlači, v ktorej sa upravuje inštitút práva na opravu a práva na odpoveď. V zmysle bodu 1 Rezolúcie Rady Európy (74) 26 jednotlivec, o ktorom akékoľvek médium zverejní informáciu, musí mať efektívnu možnosť na bezodkladnú opravu (podľa bodu 4 iii sa ňou rozumie akákoľvek možnosť nápravy, ktorá môže byť použitá ako prostriedok nápravy, či už právnej alebo inej, ako právo na opravu, právo na odpoveď alebo sťažnosť na tlačové rady) nesprávnych faktov, ktoré sa ho týkajú a ktoré má opodstatnený záujem opraviť. Pokiaľ je to možné, musí mať zverejnená oprava rovnakú dôležitosť ako pôvodne uverejnená informácia. Podľa bodu 2 Rezolúcie musí mať dotknutý jednotlivec, o ktorom akékoľvek médium zverejnilo informácie, efektívny prostriedok proti zverejneniu faktov a stanovísk, ktoré: - narúšajú jeho súkromie, okrem oprávnených prípadov prevažujúcich legitímnych verejných záujmov, v ktorých jednotlivec dal výslovný alebo tichý súhlas na zverejnenie alebo v ktorých je zverejnenie všeobecne akceptovanou praxou a nie je v rozpore s právnymi predpismi, - útočia na jeho dôstojnosť, česť alebo dobrú povesť, pokiaľ informácia nie je zverejnená s výslovným alebo tichým súhlasom dotknutého jedinca alebo nie je oprávnená prevažujúcim legitímnym verejným záujmom a je korektnou kritikou založenou na presných faktoch. Príloha uvedenej rezolúcie v bode 1 priznáva právo na odpoveď osobe, o ktorej boli v médiách uvedené nepresné fakty pričom aj v bode 1 Odporúčania Rady Európy (2004) 16 sa právo na odpoveď alebo ekvivaletný prostriedok nápravy priznáva každej osobe za účelom reakcie na informácie prezentované médiami o tejto osobe, ktoré obsahujú nepresné fakty a ktoré sa dotýkajú jej práv. c) Rezolúcia Rady Európy a Parlamentného zhromaždenia 1003 (1993) o etike žurnalistiky, v ktorej článku 3 sa ustanovuje, že rozlišovanie medzi správami a názormi a oddeľovanie týchto dvoch inštitútov je základným etickým princípom uvažovania v žurnalistike. Podľa článku 6 musia spravodajské médiá na požiadanie príslušných osôb opraviť, automaticky a čo najrýchlejšie, a so všetkými relevantnými informáciami, akýkoľvek druh správy alebo názoru, ktoré uverejnili a ktoré nie sú pravdivé alebo sú chybné, d) Odporúčanie Rady Európy Rec (2000) 7 Výboru ministrov členským štátom o práve novinárov nezverejňovať informačné zdroje, ktorý vyžaduje, aby vo vnútroštátnom práve a praxi členských štátov bola zakotvená dôrazná a jednoznačná ochrana práva novinára na nezverejnenie informácie identifikujúcej zdroj, e) Odporúčanie Rady Európy Rec (1999) 1 o opatreniach na podporu mediálneho pluralizmu, ktorý v článku 32 časti IV Dodatku k odporúčaniu vyjadruje dôležitosť vlastníctva médií vzhľadom k následnému redakčnému obsahu, f) Odporúčanie Rady Európy Rec (94) 13 Výboru ministrov členským štátom o opatreniach na podporu transparentnosti médií, v ktorej čl. I sa ustanovuje zásada prístupu verejnosti k informáciám o médiách, g) Odporúčanie Rady Európy Rec (97) 20 Výboru ministrov o prejavoch nenávisti, ktoré ustanovuje v zmysle zásady 3 Prílohy, aby vlády členských štátov zabezpečili v rozsahu zákonného rámca, ako je uvedený v zásade číslo 2, aby bol akýkoľvek zásah do slobody prejavu podrobne zdokumentovaný a právne odôvodnený bez svojvoľného skreslenia a na základe objektívnych kritérií. Okrem toho v súlade so základnou požiadavkou zákonného poriadku musí byť akékoľvek obmedzenie alebo zásah do slobody prejavu predmetom nezávislej právnej kontroly. Táto požiadavka je mimoriadne dôležitá v prípadoch, keď sa pri uplatňovaní slobody prejavu musí rešpektovať princíp ľudskej dôstojnosti a ochrany dobrej povesti či ďalších ľudských práv.

Na základe porovnania vyššie uvedených dokumentov s obsahom návrhu zákona upozorňujeme na niektoré problematické ustanovenia: 1. Z predloženého návrhu zákona nie je zrejmé, čo sa rozumie pod pojmom informácia šírená internetom alebo inou počítačovou sieťou na základe individuálnej požiadavky (§ 1 ods. 2 písm. d) návrhu zákona). Je možné pod to subsumovať aj internetové periodiká, ktoré sa zasielajú po zaplatení alebo aj zadarmo na základe dopytu na email žiadateľa? Takisto tu nie je vyriešená otázka on-line periodík, ktoré sú na web stránke prístupné všetkým užívateľom internetu. Uvedenému by bolo vhodné venovať pozornosť, nakoľko aj Európska únia vo vyššie uvedených rezolúciách a odporúčaní má tendenciu upraviť tieto vzťahy obdobným spôsobom ako v médiách. 2. Takisto by bolo vhodné určiť priamo v návrhu zákona limity a rozsah limitov na ochranu zdroja informácií aj v súvislosti s trestným konaním, a to v zmysle Odporúčania Rady Európy Rec (2000) 7 a v zmysle judikatúry ESĽP (napr. prípad Voskuil c/a Holandsko), bod 12 a bod 45 a nasl., podľa ktorého takéto obmedzenia musia byť stanovené zákonom, nevyhnutné v demokratickej spoločnosti za uplatnenia princípu subsidiarity (nedá sa zistiť zdroj týchto informácií iným spôsobom) a proporcionality. Takto by sa predišlo problémom vzniknutým pri aplikácii tohto práva a tým aj možným sporom pred ESĽP. 3. V súvislosti s § 5 ods. 4 návrhu zákona, podľa ktorého sa právo na opravu a právo na odpoveď vzťahuje aj na prípady uvedené v odsekoch 2 a 3 tohto článku sa takto navrhnutá úprava javí ako neúmerne zaťažujúca pre vydavateľa, resp. tlačovú agentúru, nakoľko napr. pri porovnávacej reklame je konkurent inzerenta vždy priamo dotknutý a teda môže žiadať uverejnenie svojej odpovede opravy zadarmo. Taktiež nie je zrejmé, či v prípade, ak má inzerent predplatenú reklamu na niekoľko mesiacov dopredu, je potrebné odpoveď, opravu konkurenta publikovať zakaždým. 4. Takisto by bolo vhodné vziať do úvahy, že v zmysle judikatúry ESĽP verejní činitelia vzhľadom k ich profesii majú akceptovať aj šokujúce, napádajúce pravdivé fakty, ktoré sa dotýkajú ich reputácie v prípade, ak to je v súlade so záujmom otvorenej diskusie na politické témy (Ukrajinská Media Group c/a Ukrajina z 29.3.2005 v bode 38., ako aj Rezolúcia Rady Európy (74) 26 čl. 2). 5. Vzhľadom na to, že podľa § 9 ods. 3 návrhu zákona k žiadosti o uverejnenie dodatočného oznámenia je potrebné priložiť aj právoplatné rozhodnutie, ktorým bolo ukončené konanie pred orgánom verejnej moci, ktoré obsahuje aj osobné údaje o žiadateľovi o uverejnenie dodatočného oznámenie, odporúčame návrh zákona previazať so zákonom č. 428/2002 Z. z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov. Vzhľadom na skutočnosť, že právo EÚ a ES predmetnú problematiku predloženého návrhu zákona záväzne neupravuje, sa stupeň zlučiteľnosti neustanovuje. C. K predloženému návrhu zákona odporúčame uplatniť tieto pozmeňujúce návrhy: 1. K čl. I, § 13 -V čl. I sa v § 13 ods. 3 až 6 slová „1. májom“ nahrádzajú slovami „1. júnom“. Posun termínu v nadväznosti na navrhovanú zmenu účinnosti zákona. 2. K čl. V -V čl. V sa slová „1. mája“ nahrádzajú slovami „1. júna“. Zmena účinnosti sa navrhuje z dôvodu trvania legislatívneho procesu a zabezpečenia aspoň minimálnej legisvakačnej lehoty. Z tohto dôvodu je potrebné zmeniť účinnosť zákona tak, aby boli dodržané lehoty stanovené Ústavou Slovenskej republiky [čl. 87 ods. 2 až 4 a čl. 102 ods. 1 písm. o)]. Bratislava 7. marca 2008 -Vypracovali A+C: Mgr. Ivana Dodoková ,B: Mgr. Katarína Onušková ,JUDr. Peter Kukliš, CSc. .riaditeľ

SLNKO V SIETI

SLNKO V SIETI
Slovenská filmová a televízna akadémia zverejnila nominácie v druhom ročníku slovenských filmových cien Slnko v sieti vo všetkých 15 kategóriách. Podujatie funguje ako bienále, členovia Akadémie budú teda hlasovať za slovenské a koprodukčné filmy, ktoré vznikli v rokoch 2006 -2007, informovala Simona Nôtová zo Slovenského filmového ústavu. Najviac nominácií - a to 14, získala Muzika Juraja Nvotu, polovičný počet majú Tajnosti Alice Nellis a po päť dostali Obsluhoval som anglického kráľa Jiřího Menzla a Martin Slivka - muž, ktorý sadil stromy od Martina Šulíka. Najlepším celovečerným filmom sa stane jeden z trojice Muzika, Obsluhoval som anglického kráľa a Tajnosti. V kategórii najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe bude porota vyberať medzi Ivou Bittovou, ktorá stvárnila postavu Julie v Tajnostiach, Dorotou Nvotovou alias Ančou Prepichovou v Muzike a Táňou Pauhofovou, ktorá je nominovaná za dve úlohy - Marfu z Muziky a Miu z Polčasu rozpadu. Medzi mužmi sú to Ľuboš Kostelný za postavu Martina Junca v Muzike, Lukáš Latinák za Mira vo filme Návrat bocianov a český herec Karel Roden - Richard z Tajností. Ďalšie nominácie dostali dokumentárne filmy Iné svety Marka Škopa, Martin Slivka - muž, ktorý sadil stromy Martina Šulíka a Tepuy - Cesta do hlbín zeme Pavla Barabáša. Ekomorfóza Františka Jurišiča, Pik a Nik Martina Snopeka a Štyri Ivany Šebestovej sú zástupcami animovaného filmu. Výsledky slávnostne vyhlásia 19. apríla v historickej budove Slovenského národného divadla v Bratislave. Prenos by mala odvysielať Jednotka po Pošte pre Teba. SFTA pripraví na týždeň po udelení cien prehliadku nominovaných filmov.

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

"Čo je, vy hyeny vyjebané." Marcel G.

"Nie je porušením medzinárodného práva, že americkí občania nemajú vízovú povinnosť na Slovensko a naši občania majú?" Robert Fico

" Niekedy rozmýšľam, či sa necítim ako Ján Hus v Kostnici. Predseda strany SDKÚ-DS spáchal najmasovejšiu popravu vnútrostraníckych kritikov, akú si kto dovolil urobiť po roku 1989. “ Branislav Zahradník

" Nevšimol som si kedy Radičová vstúpila do politiky. Osobne si myslím, že to by už potom hocijaká predavačka mohla byť prezidentkou tohto štátu." Ján Slota

"Parný valec zo Zlatej Idky prešiel cez Trnavu a zamieril na Bratislavu." Branislav Zahradník

" V rámci koalície sme si viac-menej všetci rovní “. Ján Slota

"Moje stanoviská nemám konzultované s ministrom financií, mám ich svojou skúsenosťou a prepočtami, a takto to bude." Vladimír Mečiar

" Pán Kollár, nezaťahujte do voľby politiku. " Bohumír Bobocký

"Keby sme my napísali nejakú správu o dodržiavaní ľudských práv, tak by sme určite niečo v Amerike našli. To je veľmi jednoduché písať správy." Robert Fico

"Ke zprávě ministerstva zahraničí USA můžu říct pouze to, že země, která umožňuje mučení zajatců, mě jen těžko může poučovat o tom, jak jsou porušována lidská práva u nás." Mirek Topolánek

" Takýto štát, ktorý vetuje zákon o mučení, devastuje životné prostredie... nemá v žiadnom prípade právo morálne kritizovať iného“. Ján Slota

" Opozičná "dobrá správa o konci sveta" po zavedení eura na Slovensku sa zrejme konať nebude. Avíza rôznych pravicových a konzervatívnych inštitúcií, ktoré strašia ľudí vysokou infláciou, rastom cien a obchodníckymi zaokrúhľovacími podvodmi po 1. januári, budú s najväčšou pravdepodobnosťou len politickou ilúziou na spôsob – „čo sa babe chcelo, to sa babe snilo.“ Oficiálna správa TASR