4. 12. 2004
TV ON PAPER
3. 12. 2004
HORÍ ?!
2. 12. 2004
TVIN or TVOUT ?
NO COMMENT
Nech to para tlačí
Kto riadi
Slovenskú televíziu ? Richard Rybníček je ideálnou postavou na prezentáciu STV navonok, občas doplnený / nešťastne a arogantne , ale novinárkam sa vraj páči/ ,hovorcom , komunikátorom a poslancom. Skutočným vládcom STV je však asi výkonný riaditeľ, štatutárny zástupca, riaditeľ projektu Slovensko hľadá SupeStar, riaditeľ projektu Domáca horúčka , riaditeľ projektu Provys, konateľ spoločností : STV Production & Technology, s.r.o., STV Broadcasting, s.r.o. Tak ako platilo, že Materák má svojho Fila , Rybníček má tiež svojho. Tento päť, až sedemjedinný muž, dnes dokáže veľa :
- Kontroluje všetky účty STV
- Rozhoduje o programoch
- Kontroluje všetky toky peňazí
- Rozhoduje o dovolenkách zamestnancov
- Riadi personálnu politiku STV
- Určuje podmienky zmlúv
- Priznáva odmeny či príplatky tak komplikované, že v posledných mesiacoch výplaty niekoľko dní meškali.
- Rozhoduje o manažérskych a individuálnych platoch
- Prezerá si a odpovedá na zaujímavé maily zamestancov
- ETC. ETC.ETC A ešte jedna vec. V roku 2004 STV prenajala KID, a.s za nejasných a doteraz nevysvetlených podmienok TELETEXT STV. V tom istom čase kúpila KID a.s. spoločnosť S- Team- , s.r.o, . kde boli spoločníkmi : Ing. Jana Bucková ,Cottbuská 8 ,Košice , Ing. Igor Caban ,Viedenská 11 ,Košice 040 13 , Ing. Alena Parová ,Komenského 61 ,Košice 040 01 A nie je Vám to tak známe ? A nie je Vám vôbec divný fakt, že tam figurovala jedna spoločnosť takto : ANTIK computers & communications s.r.o. , od: 06.04.2004 do: 14.06.2004 ? Mne ešte stále a opäť áno divné to je... Ako to ten človek stíha ? Je teda supermanagerom 22. storočia ? Pozor na neho. Nech to para tlačí.
1. 12. 2004
QUO VADÍŠ ?
Keď sa na Slovensku hádajú dve verejnoprávne inštitúcie.....
30. 11. 2004
Tlačovka profesijných a odborových združení z oblasti kultúry a médií
29. 11. 2004
Hrajme Monopoly, skončí sa to zle.
STV nie je charitatívna organizácia
STV nie je
charitatívna organizácia
Postoj Slovenskej televízie ku vysielaniu charitatívnych programov je sčasti pochopiteľný , pretože chce hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom. V súvislosti s „kauzou Hodina deťom „ sa nevdojak a nástojčivo vynárajú niektoré otázky. Slovenská televízia / jej managment / na tlačovke "100 rozhodnutí (výsledkov) za 100 dní " prezentoval krízový managment nasledovný úspech : „ Rozhodnutie o zachovaní „Konta nádeje“ ako nosnej charitatívnej činnosti STV, ktorá bude dominovať aj na obrazovkách STV. "- Má niekto pocit, že Konto nádeje dominuje a vôbec existuje ?
- Vie niekto o čísle Konta nádeje ?
- Vie niekto o tom , ako sa hospodári v Konte nádeje ?
V roku 2004 zástupca manažmentu STV Branislav Zahradník potvrdil, že vedenie STV plánuje tento rok revitalizovať všetky svoje dobročinné aktivity. „Plánujeme naštartovať charitatívnu činnosť odznova a prehľadnejšie,“ prisľúbil. Nestalo sa. Ale späť k Hodine deťom. Slovenská televízie v roku 2003 zinkasovala od tejto nadácie 2.500.000,- Sk za výrobu a vysielanie a uzavrela zmluvu s opciou na vysielania na 12 rokov ! Nadácia Hodina deťom platí Slovenskej televízii za spoty na Dvojke finančné prostriedky, hoci komerčným televíziám nemusí. A tie žijú VÝHRADNE Z REKLAMY . Slovenská televízia ponúka na spoty Hodine deťom iba Dvojku. Vybraným nadáciám Jednotku . Ako je to možné? Výnimka zo železného pravidla ? Navyše, podľa Zákona vysielaní a retransmisii a o telekomunikáciách : Do vysielacieho času vyhradeného reklame sa na účely odsekov 1 až 3 nezapočítava čas venovaný oznamom vo verejnom záujme alebo charitatívnym výzvam vysielaným bezplatne. Takže- ide iba o peniaze. Ale nadáciám potom chýbajú na ich pravý účel- na pomoc. Slovenská televízia ponúkla Hodine deťom vysielanie na Dvojke v prime time alebo na Jednotke medzi 17. a 19.00. Je to jej legitímne právo, hoci každý vie, že zbieranie peňazí by bolo najefektívnejšie v prime time. Prečo si to mohla dovoliť TV Markíza? Prečo TV Markíza bude vysielať benefičný koncert na pomoc Tatrám ? Čo bude vlastne iniciovať STV ? Ako sa postaví ku svojmu charakteru a filozofii verejnoprávnej inštitúcie ? Koncesionári to nie je iba cieľová skupina „všetci „. Tí chcú za svoje peniaze vidieť aj iné úsilie, ktoré môžu dostať o svojej videopožičovni alebo v komerčnej televízii. Úvahy o tom, že to na Slovenskú televíziu nepatrí a o úspešnom marketingu Hodiny deťom / majú predsa Markízu / sú scestné. Hodina deťom chcela spolupracovať s STV. STV asi nechce spolupracovať s nikým, kto má charitu v podtexte. Odklon od filozofie programovej verejnej služby je očividný. Stačí aj odcitovať Zákon o STV, § 3 Poslanie Slovenskej televízie , písmeno d/ utvárajú podmienky na spoločenskú dohodu vo veciach verejných s cieľom posilniť vzájomné porozumenie, toleranciu a podporovať súdržnosť rozmanitej spoločnosti. S prižmúrením jedného oka je možné aplikovať aj Zákon o vysielaní a retransmisii a o telekomunikáciách : Program vo verejnom záujme je program zameraný na uspokojovanie informačných a kultúrnych potrieb poslucháčov alebo divákov na území, ktoré vysielateľ svojím signálom pokrýva; je to najmä 7. program, ktorý je určený skupinám občanov v sociálnej núdzi Iste sa v STV nájdu vykladači zákonov. Ako vždy. Napokon majú oporu v ľuďoch, ktorí neváhajú citovať iba časti zákona a nečítať si ďalšie . Lpenie na sledovanosti, share a neotrasiteľných programových typoch sa môže Slovenskej televízii do budúcnosti vypomstiť. Richard Rynníček vo svojom osobom vysielaní Odpovede z obrazovky 28.-11.2004 uviedol :
„Po dlhšej dobe tu máme radikálny a nepríjemný útok na STV“ – začal dnešnú reláciu riaditeľ STV: „...údajne ja osobne odmietam vysielať koncert Hodina deťom. Nie je to pravda...“. Rybníček spomenul dve charitatívne akcie, ktoré bude STV do konca roka vysielať, konkrétne Úsmev ako dar na štedrý deň a Benefícium na II. sviatok vianočný. S organizáciami ktoré tieto podujatia pripravujú sa podľa Rybníčka STV bez problémov dohodla; „...nikto nehovorí, že nadácia Hodina deťom nemá svoje miesto v Slovenskej republike, to ale neznamená, že má vyárendované miesto v STV.“ – vysvetlil Rybníček. Podľa riaditeľa STV má aj ponúknutý prime-time na Dvojke v prípade charity svoju úctu a zmysel: „... na rozdiel od súkromnej televízie má Dvojka 90% pokrytie územia...“ – odôvodňuje tvrdenie Rybníček. „O chvíľu budeme napádaní za to, že sme neni verejnoprávna televízia, lebo možno nebudeme vysielať benefičný koncert na pomoc Tatrám, robíme málo charity alebo nemáme charitu vôbec... je to nevyberaný a smutný útok.“
Podľa informácií z www.medialne.sk
Nuž, nikto netvrdí, že charita má mať vyárendované miesto v STV, ale načo sú potom verejné prísľuby od Richarda Rybníčka v PRIAMOM PRENOSE minulý rok ?!
Nikto netvrdí, že STV mala organizovať benefičný koncert na podporu Tatier. Mala byť však prvá, ktorá mala aktvizovať občanov.
A Úsmev ako dar ? Veď je to to akcia bývalých pracovníkov STV. To by už bola riadna hanba, keby Slovenská televízia neakceptovala ponuku tejto nadácie.
Doteraz nikto nevysvetlil nevyberavý útok na Úsmev ako dar v relácii Reportéri, kde došlo k hrubému skresleniu problematiky náhradného rodičovstva a k riešeniu rodinných problémov zo strany redatora P. Janků.
Spät ku kreditu STV vo vzťahu k charite ako takej .Možno bude zbytočné apelovať na novelu zákona o koncesionárskych poplatkoch. Nebude na to vôľa a ani spoločenská objednávka. Vyhlásenia typu Slovenská televízia nie je charitatívnou organizáciou nielen nešťastné, ale sú aj urážkou tisícok dobrovoľných nadšencov v nadáciách. Ozaj, z ktorého to sektora prišiel Richard Rybníček ?
PRÍLOHA :
Richard Rybníček generálny riaditeľ Slovenskej televízie Slovenská televízia Mlynská dolina 845 45 Bratislava Bratislava 15.11. 2004 Vážený pán riaditeľ, Dovoľte mi obrátiť sa na Vás ako predstaviteľka Nadácie pre deti Slovenska s niekoľkými otázkami. Moje otázky sa budú týkať práve projektu Hodina deťom a jeho vzťahu k Slovenskej televízii alebo presnejšie, vzťahu Slovenskej televízie k projektu Hodina deťom. Na úvod mi dovoľte stručne zrekapitulovať, kto stojí za projektom a aká je jeho história: Nadácia pre deti Slovenska je najväčšia mimovládna nezisková organizácia s celoslovenskou pôsobnosťou zameraná výlučne na deti a mladých ľudí. Nadácia podporuje kvalitné a zaujímavé programy, ktoré citlivo a tvorivo reagujú na potreby deti a mladých ľudí, a to preventívnou osvetou alebo formou priamej pomoci. Je súčasťou celosvetovej siete nezávislých partnerských organizácií pre deti a mladých ľudí, ktorej iniciátorom je International Youth Foundation z USA. Od svojho vzniku do októbra 2004 Nadácia pre deti Slovenska podporila 1051 projektov, udelila 24 štipendií, poskytla finančné prostriedky vo výške 86 771 346 Sk a pomohla viac ako 400 tisíc deťom a mladým ľuďom. Projekt Hodina deťom vstupuje v roku 2004 do svojho 6. ročníka. Všetky vyzbierané prostriedky v rámci projektu sa používajú na pomoc deťom na Slovensku bez rozdielu rasy, náboženstva, sociálneho postavenia, telesného alebo mentálneho handicapu, alebo miesta bydliska. Objemom finančných prostriedkov sa projekt stal kľúčovým domácim zdrojom pre neziskové ale aj štátne alebo samosprávne organizácie, ktoré sa venujú deťom a mladým ľuďom. Súčasťou projektu je televízny benefičný program vysielaný pravidelne na Mikuláša 6.12. Ako súčasť svojej osvetovej činnosti Nadácia nakrútila 27 dokumentárnych filmov, ktoré približujú tematiku detí a mladých ľudí na Slovensku a dokumentujú využitie finančných prostriedkov vyzbieraných v rámci projektu. Nadácia pre deti Slovenska realizuje mnohé iné aktivity v spolupráci s ďalšími významnými inštitúciami, projekt Hodina deťom však patrí k mediálne najznámejším. Reprezentatívny prieskum uskutočnený agentúrou FOCUS uvádza podporovanú znalosť projektu Hodina deťom až u 84 % respondentov. Ale práve projekt Hodina deťom, napriek svojej úspešnosti a dôveryhodnosti, sa ocitol v komplikovanom postavení voči Slovenskej televízii. Na začiatok zhrniem históriu spolupráce Nadácie pre deti Slovenska a Slovenskej televízie na projekte Hodina deťom: V 1. ročníku 1999/2000 prebiehal projekt s výraznou mediálnou podporou najväčších tlačených a elektronických médií. Hovorkyňami projektu sa stali Alena Heribanová, toho času hlásateľka STV a Andrea Vadkerti, toho času moderátorka TV Markíza. V 2. ročníku 2000/2001 po prvý krát uskutočnil televízny benefičný program v spolupráci s STV, podľa anglického vzoru z BBC, Children in Need. Zamestnanci STV a jej externí odborní spolupracovníci pred realizáciu programu na Slovensku, strávili niekoľkodňový pobyt v BBC v Londýne (organizovaný Nadáciou pre deti Slovenska a financovaný British Council na Slovensku), aby si osvojili vyše dvadsaťročné overené know-how a uplatnili ho práve v benefičnom programe Hodina deťom. V tomto roku sa stala STV aj kooproducentom programu. Program bol vysielaný na STV 1 6.12. a sledovalo ho viac ako 1 milión divákov (pripomínam dnešnú sledovanosť relácie Slovensko hľadá Superstar – niečo cez 1 milión divákov). Podobne sa benefičný program realizoval aj v 3. ročníku 2001/2002. Medzitým si projekt Hodina deťom vybudoval vysokú dôveru vo verejnosti a podarilo sa k spolupráci doviesť všetky významné ziskové subjekty ako je Slovenská sporiteľňa, Slovak Telecom, Orange, EuroTel Bratislava, Slovenská pošta a mnohé iné. V 4. ročníku 2002/2003 bola produkcia TV programu spoločná, polovicu nákladov hradila Slovenská televízia, druhú polovicu Nadácia pre deti Slovenska. S nástupom nového manažmentu STV pod Vašim vedením bola v 5. ročníku 2003/2004 Nadácia v záujme udržania kontinuity vo vysielaní TV programu nútená pristúpiť na tvrdšie podmienky Slovenskej televízie. Nadácia musela zabezpečiť produkciu náročného televízneho programu z vlastných zdrojov. V skutočnosti musela Nadácia zaplatiť Slovenskej televízii sumu v celkovej výške 1 000 000 Sk a znášať ďalšie finančné náklady spojené s výrobou TV programe Hodina deťom vo výške 1 500 000 Sk. Spolu tak Nadácia produkovala televízny program za 2 500000 Sk. Vysielanie sa uskutočnilo 6. 12. 2003 po polročnom vyčerpávajúcom vyjednávaní s STV. V závere programu ste Vy osobne v TV programe vystúpili, a Vaše stanovisko po skončení vysielania bolo viac ako nadšené, s prísľubom pre ďalšiu spoluprácu v budúcnosti hraničiacim s istotou. Súčasne si STV vyhradila právo - zmluvne zakotvené - program opakovane vysielať až do roku 2013, čo viackrát v čase krízového manažmentu aj využila. V tom čase Nadácia uprednostnila chápavé stanovisko voči situácii v STV a opakovane odmietla medializovať problematickú spoluprácu so Slovenskou televíziou v dobrej viere v pokračujúcu spoluprácu. Bohužiaľ v roku 2004 sa naše rokovania dostali do bodu, keď sa Nadácia pre deti Slovenska a Slovenská televízia nedokázali dohodnúť na ďalšej spolupráci. Nedostatok vôle k osobnému stretnutia a rokovaniu o podmienkach vysielania až po ponuku odvysielať program na Dvojke v prime time alebo na Jednotke v čase od 17. do 19.00, ktoré boli pre tento typ projektu (zo známych príčin – slabá sledovanosť, silná konkurencia na kanáloch ostatných televízií) neprijateľné, prinútili Nadáciu pre deti Slovenska osloviť TV Markízu so žiadosťou o spoluprácu. Táto na ponuku reflektovala a v tomto roku po prvý krát televízny program Hodina deťom bude spoluprodukovať a vysielať súkromná televízia, ktorá nie je dotovaná z koncesionárskych poplatkov. Po tejto zďaleka nie vyčerpávajúcej chronológii spolupráce so Slovenskou televíziou Vám chcem na záver položiť niekoľko základných otázok, ktorých odpovede by umožnili vysvetliť konanie Slovenskej televízie, ktorej ste generálnym riaditeľom: Prečo si myslíte, že charitatívny projekt, ktorého iniciátorom bola nezisková organizácia a ktorý požíva takú obrovskú dôveru verejnosti a pomáha všetkým deťom na Slovensku bez výnimky, vo všetkých regiónoch a zároveň vykazuje horeuvedené raitingy, nepatrí na obrazovku jedinej verejnoprávnej televízie na Slovensku teda Slovenskej televízie v jej najsledovanejšom čase? Prečo si myslíte, že verejnoprospešné a osvetové žánre, spojené so zábavou, ktorá kultivuje verejnosť, učí ju byť citlivou pre potreby iných, patria len na kanál, ktorý vykazuje sledovanosť 2-7%? Ako si má Nadácia vysvetliť, že vysielanie vyzývacích spotov Hodina deťom, ktoré kultivujú filantropické cítenie v spoločnosti a ktoré sú veľmi zábavné, je možné opäť vysielať len Dvojke a navyše ich vysielanie treba verejnoprávnej televízii zaplatiť, keď všetky ostatné súkromné televízie ich vysielajú zadarmo? Aký kľúč používate pri umiestňovaní vysielania upútaviek na činnosť neziskových organizácií na vaše kanály a aké podmienky im určujete? NDS dostala priestor výlučne na Dvojke za poplatok, zároveň napríklad Nadácia otvorenej spoločnosti - OSF aj na Jednotke v prime timoch. Aké podmienky spĺňajú iné neziskové organizácie, ktorých upútavky je možné vysielať na Jednotke, o ktorých Nadácia pre deti Slovenska nie je informovaná a tým ich aj nedokáže splniť? Ako dôvod pre nepokračovanie v spolupráci na televíznom programe Hodina deťom ste opakovane uvádzali možnosť vytvorenia iného charitatívneho projektu exkluzívne v Slovenskej televízii. Uvedomujete si pri tomto uvažovaní, že tradícia a dôvera, ktorú projekt Hodina deťom nepochybne má (zapájanie sa najvýznamnejších kultúrnych a spoločenských osobností Slovenska do projektu), sú hodnoty, ktoré je potrebné podporovať a nie si ho nevšímať? Čo môže transparentne fungujúca nezisková organizácia akou je Nadácia pre deti Slovenska, ktorej poslaním je skvalitňovať život všetkých detí na Slovensku a ktorá systematicky rozvíja sociálne cítenie prostredníctvom moderných vyjadrovacích prostriedkov, robiť ináč, aby si získala dôveru verejnoprávnej inštitúcie akou je Slovenská televízia a mohla s ňou rokovať ako partner? Na záver mi dovoľte ešte niekoľko poznámok: Som si vedomá zaujatím každého z nás svojimi problémami. Počas mojej 9 ročnej práce v neziskovom prostredí som sa stretávala s ľuďmi, ktorí prinášajú soľ do života tejto spoločnosti. Bez ich zaujatia a obety, bez ich viery, že to, čo robia, napriek tvrdým podmienkam, má zmysel, by táto spoločnosť bola neuveriteľne chudobná. Nadácii pre deti Slovenska sa túto bazálnu vieru darí prenášať do miliónov domácností a do miliónov duší. Napriek tomu, že ste počas priameho prenosu z Mlynskej doliny v roku 2003 prežili na vlastnej koži a na pár hodín ste projektu aj uverili, skúste si ešte raz 6.12. na TV Markíza o 20.00 pozrieť zaujatie osobností, ktoré pre projekt ponúkajú svoje renomé, skúste si prečítať niektoré z SMS správ, ktoré prichádzajú na webovú stránku www.hodinadetom.sk aj počas celého vysielania. Snáď potom uveríte, že Slovensko potrebuje aj takéto programy, že verejnoprávna Slovenská televízia je tým médiom, ktoré môže kultivovať našu spoločnosť a že Vaším osobným poslaním by mohlo byť takýmto programom pomáhať. Lucia Štasselová výkonná riaditeľka Nadácie pre deti Slovenska
Na vedomie: Rada pre STV Rada pre vysielanie a retransmisiu Výbor NR SR pre vzdelanie, vedu, šport a mládež, kultúru a médiá Správna rada NDS