29. 10. 2022

Zomrel Jerry Lee Lewis

  Zomrel Jerry Lee Lewis

 Jerry Lee Lewis | Biography, Music, Songs, & Facts | Britannica

 

 

Vo veki 87 rokov zomrel v piatok americký rockandrollový spevák, skladateľ a klavirista Jerry Lee Lewis. Umelec skonal prirodzenou smrťou vo svojom dome v štáte Mississippi, informovala tlačová agentúra AFP.

Lewis zohral kľúčovú úlohu pri formovaní rockandrollu v 50. rokoch - spolu s hviezdami ako Elvis Presley, Chuck Berry, Little Richard, Carl Perkins, Johnny Cash, Fats Domino či Buddy Holly. Neskôr sa venoval aj hudobnému žánru country.
Rodák zo štátu Louisiana začal hrať na klavír, keď mal deväť rokov. Medzi jeho najväčšie hity patria Great Balls of Fire, Whole Lotta Shakin' Goin' On a Breathless. V roku 1989 o ňom nakrútili životopisný film s Dennisom Quaidom v hlavnej úlohe.
Lewis má na konte približne 40 štúdiových albumov. Jeho tvorba ovplyvnila mnoho osobností svetovej hudobnej scény vrátane Johna Lennona či Eltona Johna.
V roku 1986 Lewisa uviedli do Rockandrollovej siene slávy. V roku 1989 dostal hviezdu na Hollywoodskom chodníku slávy. V roku 2005 mu udelili cenu Grammy za celoživotné dielo. Lewis bol sedemkrát ženatý, jeho bratrancom je televízny kazateľ Jimmy Swaggart.

Zdroj: TASR

28. 10. 2022

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

 



„Slovensko nie je homofóbna krajina.“
Milan Krajniak

RTVS vo vysielaní pripomenie divákom vznik samostatného Československého štátu aj narodeniny Ľudovíta Štúra

 RTVS vo vysielaní pripomenie divákom vznik samostatného 

 


Československého štátu aj narodeniny Ľudovíta Štúra



V piatok 28. októbra si pripomenieme Deň vzniku samostatného Československého štátu. Na obrazovkách Dvojky sa téme bude venovať viacero programov. Úvodným bude repríza 4-dielnej série diskusnej relácie SK dejiny: Príbeh Slovenska 1918, ktorú si diváci môžu pozrieť každý pondelok do 7. novembra po 13.00 h na Dvojke. V oslavný deň 28. októbra odvysiela RTVS na Dvojke relácie HiSTORY o 14.10 h, Rok 1918 - ilúzie a skutočnosť o 14.15 h a Muži roku 1938 o 15.05 h. Relácie si zaspomínajú nielen na zrodenie štátu, ale pozrú sa aj na osudy konkrétnych ľudí, medzi inými napríklad Jána Lajčiaka, v tej dobe jedného z najvzdelanejších Slovákov, ktorý práve 28. októbra 1918 zomrel. Trojka k tomuto pamätnému dňu zaradí do vysielania dokument T. G. Masaryk, ktorý si diváci budú môcť pozrieť 28. októbra o 8.15 h a o 15.00 h.

29. október je dňom narodenia jedného z najvýznamnejších Slovákov, Ľudovíta Štúra. Na Dvojke si na neho diváci v sobotu zaspomínajú vďaka dokumentárnemu filmu Ľudovít Štúr, ktorý bude do vysielania zaradený o 12.25 h. Ide o pôvodný dokument RTVS približujúci základné udalosti v živote Ľudovíta Štúra s dôrazom na jeho pôvod, duchovné zázemie a verejnú činnosť. Okrem jeho pôsobenia na Slovensku dokument sleduje aj jeho kroky v zahraničí, preto sa nakrúcalo napríklad aj v Halle, Prahe, Ústí nad Labem či Györi. Trojka pri príležitosti narodenia Ľudovíta Štúra zaradí dokument Skutky a vášne Ľudovíta Štúra z cyklu Trezor, ktorý divákom ponúkne v utorok 1. novembra o 23.05 h.

Dvojka neopomenie ani Výročie Deklarácie slovenského národa a v nedeľu 30. októbra o 11.00 h. odvysiela dokumentárnu reláciu Martinská deklarácia, ktorá sa na základe historických faktov snaží analyzovať význam deklarácie z roku 1918.

Nová dokumentárna séria RTVS Moje miesta predstaví krajské mestá z inej perspektívy

 Nová dokumentárna séria RTVS Moje miesta

 predstaví krajské mestá z inej perspektívy

Na obrazovky Dvojky RTVS prichádza nová dokumentárna séria Moje miesta – príbeh mesta, ktorá predstaví osem slovenských krajských miest prostredníctvom ľudí, ktorí v nich žijú dlhodobo a sú ich súčasťou. Prvú časť dokumentu, ktorý je jedným z mnohých programov pripravovaných v RTVS k blížiacemu sa 30. výročiu Slovenskej republiky, odvysiela Dvojka v nedeľu 30. októbra o 20.10 h.


Každým z krajských miest budú divákov sprevádzať zaujímavé osobnosti, ich autentickí obyvatelia. V prvej časti nás Košicami prevedie sprievodca Milan Kolcún, moderný a inovatívny prístup k budovaniu verejných priestorov predstavia Zuzana Révészová a Viktória Mravčáková a atmosférou a vôňami mesta nás prevedie jedna z najvýznamnejších parfumérok v Európe Eva Škovranová. Druhou epizódou nás uličkami Prešova prevedú okrem iných aj Katka Koščová i jej sestra, herečka Veronika Husovská s manželom, hudobným skladateľom Martinom. V Žiline sa stretneme aj s hercom Jánom Dobríkom, v Trenčíne napríklad s Rasťom Pavlikovským, v Nitre aj s herečkou Evou Pavíkovou, v Trnave napríklad so spisovateľkou Luciou Chrenko, v Banskej Bystrici aj s olympionikom Matejom Tóthom a Bratislavou nás prevedie architekt a hudobník Juraj Benetin, ale aj spisovateľ a textár Daniel Hevier.

„Cieľom našej novej dokumentárnej série je predstaviť každé krajské mesto prostredníctvom ľudí, ktorí v ňom priamo žijú a sú dlhodobo jeho súčasťou. Zachytiť dobu, miesta či atmosféru príbehmi jednotlivca, pretože príbehy jednotlivcov formujú mesto a rovnako tak mesto svojimi príbehmi formuje jednotlivca. Pokúsime sa objaviť mesto a jeho (stáročiami formované) genius loci,“ uviedol šéfdramaturg dokumentárnej a vzdelávacej tvorby RTVS Ondrej Starinský.

Diváci série Moje miesta – príbeh mesta namiesto informácií a čísiel spoznajú pocity, ktoré ľudia zo svojho mesta majú, kam v ňom radi chodia a čo sa im na ich meste páči. Nové dokumenty ukážu aj ikonické miesta a vizuálne atraktívnym spôsobom zachytia život mesta v prítomnosti – čím daná metropola žije.

Dokumentárnu sériu Moje miesta – príbeh mesta odvysiela Dvojka od 30. októbra každú nedeľu o 20.10 h.

27. 10. 2022

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS
 
Facebook rebrands to Meta and adopts infinity loop logo


Zisk Meta v 3. kvartáli sklamal očakávania Wall Street a akcie firmy sa v predĺženom obchodovaní prepadli o 20 %. Spoločnosť, ktorej patrí Facebook, Instagram či WhatsApp, takisto predložila slabé vyhliadky pre posledný štvrťrok.
Tržby Meta klesli za tri mesiace od júla do septembra 2022 druhý kvartál po sebe, keď sa znížili o 4 % na 27,71 miliardy USD (27,65 miliardy eur) z 29,01 miliardy USD v rovnakom období pred rokom. Analytici prognózovali 27,38 miliardy USD. Zatiaľ čo tržby si pohoršili, náklady a výdavky stúpli o 19 % na 22,1 miliardy USD.
Čistý zisk medziročne padol o 52 % na 4,4 miliardy USD alebo 1,64 USD na akciu z 9,19 miliardy USD alebo 3,22 USD na akciu. Analytici predpovedali 1,89 USD na akciu. Prevádzkový zisk klesol o 46 % na 5,66 miliardy USD a prevádzková marža na 20 % z 36 %.
Počet denných aktívnych používateľov dosiahol 1,98 miliardy, čo bolo v súlade s prognózami, a počet aktívnych mesačných používateľov 2,96 miliardy, pričom sa očakávalo 2,94 miliardy. Priemerný výnos na používateľa (ARPU) predstavoval 9,41 USD, pričom analytici počítali s 9,83 USD.
Medzi dôvody negatívneho vývoja v uplynulo kvartáli patrili klesajúce reklamné výnosy, silná konkurencia zo strany populárnej aplikácie na zdieľanie krátkych videí TikTok, rovnako ako straty divízie Reality Labs, ktorá vyvíja hardvér a softvér pre rozšírenú a virtuálnu realitu a ktorej strata sa prehĺbila na 3,67 miliardy USD z 2,63 miliardy USD 3. kvartáli 2O21.
Meta očakáva vo 4. kvartáli tržby v pásme 30 miliárd USD až 32,5 miliárd USD, pričom analytici prognózujú 32,2 miliardy USD.
Akcie Meta sa v predĺženom obchodovaní oslabili o 20 %, čím trhová kapitalizácia spoločnosti padla o 67 miliárd USD.
(1 EUR = 1,0023 USD)


Európsky parlament – Wikipédia



Európsky parlament (EP) vo štvrtok vyhlásil grantovú výzvu pre tlačové agentúry, televízie, rozhlasové stanice, digitálne médiá a tlač zameranú na informovanie o európskych voľbách 2024, ako aj o politickej a legislatívnej práci EP, ktorého rozhodnutia ovplyvňujú každodenný život Európanov. Žiadosti o granty je možné predkladať do 26. januára 2023, informuje spravodajca TASR v Bruseli na základe tlačovej správy EP.
Európsky parlament plánuje prostredníctvom grantov spolufinancovať komunikačné aktivity, ktoré sa od septembra 2023 zamerajú na dva ciele. Prvým je poskytovanie pravidelných, spoľahlivých a pluralitných multimediálnych informácií o eurovoľbách v roku 2024, ako aj ako aj politickej a legislatívnej práci EP, ktorého rozhodnutia ovplyvňujú každodenný život Európanov.
Druhým cieľom je podpora a propagácia účasti a zapájania verejnosti a organizácií občianskej spoločnosti do diskusií o nadchádzajúcich voľbách, prostredníctvom organizácie on-line a off-line podujatí, verejných konzultácií, prieskumov a podobne.
Úspešní predkladatelia projektov by mohli v rámci grantu získať na spolufinancovania komunikačných aktivít príspevok vo výške 30.000 - 200.000 eur. Miera spolufinancovania zo strany EÚ neprekročí hranicu 70 percent.
Medzi kľúčové kritériá, ktoré rozhodnú o udelení grantu, patrí potenciálny dosah, oslovovaná cieľová skupina a vplyv komunikačných aktivít zameraných na zvýšenie informovanosti Európanov o Európskom parlamente, zabezpečenie širokej propagácie a geografickej rovnováhy, ako aj podpora širšej verejnej diskusie o EÚ a európskych voľbách v roku 2024.
Aktivity by mali prebiehať na viacerých platformách a súčasťou predkladaného projektu by mala byť stratégia distribúcie v on-line prostredí zameraná na podporu a uľahčenie účasti a zapojenia. Konkurenčnú výhodu budú mať inovatívne formáty, ktoré dokážu osloviť prvovoličov.
Oslovované cieľové skupiny mimo 27 členských štátov EÚ nebudú považované za výhodu. Návrhy takých projektov, ktoré budú zahŕňať iba komunikačné aktivity alebo platené kampane na sociálnych sieťach, nebudú akceptované.
Žiadosť o grant je potrebné predložiť do 17.00 h SEČ dňa 26. januára 2023. Proces vyhodnocovania žiadostí začne vo februári a úspešní uchádzači by mali byť kontaktovaní v apríli. Požadované aktivity by mali trvať najmenej šesť mesiacov a mali by prebiehať v období od 1. septembra 2023 (začať musia najneskôr 31. decembra 2023) do 31. decembra 2024.
Podrobnejšie informácie o grantovej výzve sú na európskom portáli Financovanie a verejné súťaže a na webovej stránke EP venovanej zmluvám a grantom (https://www.europarl.europa.eu/contracts-and-grants/en/grants/media-and-events)

Copyright  © TASR 2022

 Prominentná novinárka Xenija Sobčaková utiekla z Ruska | Aktuality.sk



Ruská novinárka, televízna osobnosť a niekdajšia prezidentská kandidátka Xenija Sobčaková je v Litve. Do krajiny prišla s izraelským pasom po tom, čo utiekla z vlasti pred vyšetrovateľmi, ktorí tento týždeň prehľadali jej dom. Šéf litovského úradu pre štátnu bezpečnosť Darius Jauniškis v rádiu povedal, že občania Izraela nepotrebujú víza a v krajine môžu zostať 90 dní a Litva nemá žiadne dôkazy o tom, že by Sobčaková predstavovala hrozbu pre národnú bezpečnosť. „Ak by sme niečo mali, prijali by sa určité primerané opatrenia,“ uviedol.
Litva a ďalšie pobaltské štáty spolu s Poľskom zo solidarity k Ukrajine prestali v septembri prijímať ruských občanov, ktorí majú platné schengenské vízum. Stovky ľudí odmietli, no mnohí sa tam dostali po predložení pasov iných krajín.
Štyridsaťročná Sobčaková je podľa ruských médií podozrivá z účasti na vydieraní spolu s jej mediálnym riaditeľom a vydali na ňu zatykač. Médiá tiež tvrdia, že si kúpila letenky do Dubaja a Turecka, aby zmiatla úrady, no napokon utiekla do Bieloruska a odtiaľ do Litvy. Podľa štátnej tlačovej agentúry Tass sa vydieranie týkalo šéfa štátnej korporácie Rostec Sergeja Čemezova. Tieto tvrdenia sa nedali nezávisle overiť.
Sobčaková je dcéra Anatolija Sobčaka, niekdajšieho liberálneho starostu Petrohradu, ktorého bol prezident Vladimir Putin v 90. rokoch námestníkom. Sobčaková je voči Putinovi často kritická, no mnohé opozičné osobnosti ju označujú za nástroj Kremľa. V roku 2018 sa stala liberálnou vyzývateľkou v ruských prezidentských voľbách a skončila na štvrtom mieste s 1,7 % hlasov. Kritici to označili za snahu Kremľa pridať demokratickú fazónu Putinovmu rozsiahlemu znovuzvoleniu.

 

©2022 Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na hrane v TV JOJ

Na hrane v TV JOJ

Televízia JOJ ponúka svojim divákom politickú diskusnú reláciu Na hrane. Každý štvrtok večer si nenechajte ujsť naživo politický duel, aktuálne témy aj exkluzívne prieskumy.

Každý týždeň, vo štvrtok večer, sa v štúdiu Na hrane stretávajú dvaja politici a venujú sa aktuálnym politickým a spoločenským témam. Diskusná relácia je výnimočná aj tým, že diváci majú možnosť zapojiť sa do diskusie a opýtať sa politikov, čo ich zaujíma prostredníctvom aplikácie. Ak sa otázky nepodarí zodpovedať v živom vysielaní, hostia sa im pokúsia venovať po skončení televíznej diskusie na webe www.hrane.joj.sk.

Reláciu moderuje jej dramaturgička a skúsená politická redaktorka spravodajstva TV JOJ Jana Krescanko Dibáková.

Pozvanie do diskusie prijali vo štvrtok 27. októbra minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (SME RODINA) a Marián Viskupič, predseda Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu (SaS).

Hovoriť budú o vládnych opatreniach pre občanov a firmy spojené s cenami energií, o podpore podnikateľského sektora, ale aj o dôchodkoch a štátnom rozpočte. Divákom ponúkneme prieskum agentúry AKO pripravený pre reláciu Na hrane o obavách ľudí zo straty zamestnania.

Sledujte Na hrane vo štvrtok 27. októbra o 21:45 na JOJke.

Na hrane v TV JOJ

 Na hrane v TV JOJ

Televízia JOJ ponúka svojim divákom politickú diskusnú reláciu Na hrane. Každý štvrtok večer si nenechajte ujsť naživo politický duel, aktuálne témy aj exkluzívne prieskumy.

Každý týždeň, vo štvrtok večer, sa v štúdiu Na hrane stretávajú dvaja politici a venujú sa aktuálnym politickým a spoločenským témam. Diskusná relácia je výnimočná aj tým, že diváci majú možnosť zapojiť sa do diskusie a opýtať sa politikov, čo ich zaujíma prostredníctvom aplikácie. Ak sa otázky nepodarí zodpovedať v živom vysielaní, hostia sa im pokúsia venovať po skončení televíznej diskusie na webe www.hrane.joj.sk.

Reláciu moderuje jej dramaturgička a skúsená politická redaktorka spravodajstva TV JOJ Jana Krescanko Dibáková.

Pozvanie do diskusie prijali vo štvrtok 27. októbra minister práce, sociálnych vecí a rodiny Milan Krajniak (SME RODINA) a Marián Viskupič, predseda Výboru NR SR pre financie, rozpočet a menu (SaS).

Hovoriť budú o vládnych opatreniach pre občanov a firmy spojené s cenami energií, o podpore podnikateľského sektora, ale aj o dôchodkoch a štátnom rozpočte. Divákom ponúkneme prieskum agentúry AKO pripravený pre reláciu Na hrane o obavách ľudí zo straty zamestnania.

Sledujte Na hrane vo štvrtok 27. októbra o 21:45 na JOJke.

 

Nadácia Markíza a Férová Nadácia O2 spájajú svoje sily

Nadácia Markíza a 


 

Férová Nadácia O2 spájajú svoje sily

Spolu s O2 budú od 7. novembra 2022 zbierať nepotrebné telefóny a ich hodnotu venujú darcovskej platforme Ďakujeme.sk, ktorá tieto prepotrebné financie prerozdelí deťom a rodinám v núdzi.  

 
V Bratislave, 27. 10. 2022 - Nadácia Televízie Markíza a Férová Nadácia O2 spojili svoje sily a na spoločnej tlačovej konferencii predstavili spoločnú aktivitu – Druhú šancu pre mobil, ktorou chcú počas vianočného obdobia pomôcť tým, ktorí to najviac potrebujú. Spolu s O2 budú od 7. novembra 2022 zbierať nepotrebné telefóny a ich hodnotu venujú darcovskej platforme Ďakujeme.sk, ktorá tieto prepotrebné financie prerozdelí deťom a rodinám v núdzi.   

„Nadácia Markíza už niekoľko rokov realizuje množstvo projektov a podujatí, vďaka ktorým pomáha a zlepšuje kvalitu života mnohým deťom na Slovensku. Zároveň tiež podporuje rôzne organizácie a jednotlivcov, ktorí bojujú s nepriazňou osudu či inými ťažkými životnými situáciami. Som veľmi rád, že sme sa s Férovou Nadáciou O2 dohodli na realizácii tejto výnimočnej aktivity a verím, že takto spoločne dokážeme pomôcť čo najväčšiemu počtu rodín s deťmi, ktoré sa ocitli v núdzi. Zároveň je tento projekt vďaka svojmu ekologickému rozmeru plne v súlade s našou iniciatívou Green Markíza. Každý, kto sa do neho zapojí, tak pomôže hneď dvakrát - tým, ktorí to najviac potrebujú, a zároveň prispeje k ochrane našej planéty,“ povedal Matthias Settele, generálny riaditeľ skupiny Markíza.

 

Férová Nadácia O2 dlhodobo prispieva k riešeniu závažných spoločenských tém podporou mediálnej gramotnosti, kritického myslenia či inovatívneho vzdelávania. Hlásime sa k hodnotám, ako je sloboda, transparentnosť, rovnosť a predovšetkým ľudskosť. Preto nezabúdame na ľudí, ktorí potrebujú akúkoľvek formu pomoci a o to viac v tejto zložitej dobe. Spolu so zúčastnenými nadáciami v O2 veríme, že nám zákazníci pomôžu vyzbierať hodnotu, ktorá pomôže rodinám v núdzi a uľahčí ich situáciu počas sviatočných dní. K výberu rodín, ktoré to najviac potrebujú, sme si prizvali skúsenú platformu Ďakujeme.sk, ktorej poputuje celá suma z hodnoty vyzbieraných telefónov,“ uviedol Igor Tóth, generálny riaditeľ O2 a predseda Správnej rady Férovej Nadácie O2.

Snahou nadácií je vyzbierať čo najviac zariadení v čo najvyššej hodnote, ktorá bude prerozdelená deťom a rodinám v núdzi prostredníctvom platformy Ďakujeme.sk. Nadácie chcú prispieť k čo najvyššej vyzbieranej sume a preto sa rozhodli hneď v úvode zberu darovať sumu   5 000 eur, ktorú si vo forme symbolického šeku prevzala na tlačovej konferencii Adriana Kemka za platformu Ďakujeme.sk.

 

Zber nepotrebných telefónov, pomoc rodinám v núdzi

 

Obdarovať tých, ktorí to najviac potrebujú, je tieto Vianoce vďaka Nadácii Televízie Markíza a Férovej Nadácii O2 omnoho jednoduchšie. Stačí nájsť doma nepoužívaný telefón a prísť s ním do predajne O2. O2 všetky telefóny odovzdá partnerovi na recykláciu a celú získanú hodnotu odovzdá Nadácii Televízie Markíza pre darcovskú platformu Ďakujeme.sk. Okrem ekologického rozmeru takéhoto zberu nepotrebných telefónov z domácností tak ľudia môžu ich zostatkovou hodnotou prispieť aj rodinám v núdzi. Zároveň budú mať istotu, že telefóny s nulovou hodnotou budú ekologicky zrecyklované, prípadne sa pre ne nájde ďalšie užitočné využitie.

 

Zber nepotrebných telefónov sa začne 7. novembra 2022 a bude pokračovať až do 31. januára 2023. Nadácia Televízie Markíza a Férová Nadácia O2 darujú celú vyzbieranú sumu prostredníctvom platformy www.dakujeme.sk deťom a rodinám s neľahkým osudom.