18. 5. 2024

MEDIA NEWS

MEDIA NEWS




Od historicky prvého ročníka odovzdávania pozlátených sošiek, neskôr známych pod menom Oscar, uplynulo vo štvrtok 16. mája 95 rokov.
Oscarov udeľuje Akadémia filmových umení a vied (Academy of Motion Picture Arts and Sciences - AMPAS), ktorá vznikla 11. mája 1927. Za jej vznikom stál riaditeľ filmového štúdia Metro-Goldwin-Mayer Louis B. Mayer. Prvým predsedom Akadémie, ktorá mala vtedy 36 členov, bol americký herec Douglas Fairbanks.
Akadémia prvýkrát udelila ceny 16. mája 1929 v Los Angeles v hoteli Hollywood Roosevelt. Premiéra nebola až taká napínavá, lebo víťazi v jednotlivých kategóriách boli známi vopred. Napínavejšie to začalo byť od roku 1940, keď Akadémia zaviedla, že mená víťazov ukryje do zalepených obálok a výsledky hlasovania členov Akadémie sa prezradia až počas slávnostného odovzdávania cien.
Masovú popularitu odovzdávaniu Oscarov prinieslo televízne vysielanie. Prvýkrát si televízni diváci v Spojených štátoch amerických mohli 19. marca 1953 pozrieť v poradí 25. ročník udeľovania Oscarov vďaka televíznej a rozhlasovej spoločnosti National Broadcasting Company (NBC). Tá sprostredkovávala prenosy až do roku 1960 a následne ich na istý čas prevzala spoločnosť American Broadcasting Company (ABC).
Prvého farebného vysielania sa diváci dočkali v roku 1966 a na medzinárodnej úrovni sa udeľovanie Oscarov začalo vysielať v roku 1969. Začiatkom 70. rokov 20. storočia sa NBC opäť ujala programu, no od roku 1976 vysiela pravidelne každý ročník udeľovania cien akadémie ABC.
Odovzdávanie sošiek sa pred 95 rokmi uskutočnilo bez prítomnosti verejnosti a každý z 270 hostí zaplatil vstupné päť dolárov. Sošky za filmové počiny v rokoch 1927/1928 odovzdal predseda Akadémie Fairbanks a celé udeľovanie cien trvalo približne 15 minút. V súčasnosti sa žiadne lístky nepredávajú a účasť na filmovom večeri roka je možná len na základe pozvania.
Počas prvého ročníka Oscara za najlepší film získala snímka Wings režiséra Williama A. Wellmana. Sošku v kategórii dramatická réžia dostal režisér Frank Borzage, ktorý sa podieľal na snímke V siedmom nebi (Seventh Heaven). Oscara za komediálnu réžiu si odniesol Lewis Milestone, režisér filmu Dvaja arabský gavalieri (Two Arabian Knights).
Najlepším hercom sa stal Emil Jannings za úlohu vo filme Veľké pokánie (The Way of All Flash). Oscara za najlepší ženský herecký výkon dostala Janet Gaynorová za rolu v snímke V siedmom nebi.
Benjamin Glazer si sošku odniesol za scenár podľa predlohy k filmu V siedmom nebi. Najlepším kameramanom sa stal Charles Rosher, ktorý sa podieľal na snímke Východ slnka (Sunrise). Oscara za námet k filmu Rozprávanie svetu (Telling the World) dostal Joseph Farnham.
V prvom ročníku putovala špeciálna cena do štúdia Warner Bros. za produkciu zvukového filmu Džezový spevák (The Jazz Singer), ktorý spôsobil revolúciu vo filmovom priemysle. Druhú dostal Charlie Chaplin za produkciu, réžiu, scenár a herecký výkon vo filme Cirkus (The Circus).
Podľa jednej z legiend dostala soška meno Oscar v roku 1931 pre údajnú podobnosť so strýkom Margaret Herrickovej, knihovníčky a neskoršej šéfky Akadémie. Meno Oscar sa však prvýkrát objavilo v článku hollywoodskeho novinára Sidneyho Skolskyho z roku 1934. Samotná Akadémia začala túto "prezývku" používať až v roku 1939.
Soška z bronzu je vysoká 34 centimetrov, váži približne 3,9 kilogramu a je pozlátená 24-karátovým zlatom. Návrh scénografa Cedrica Gibbonsa previedol do skutočnej podoby sochár George Stanley. Oscar má podobu rytiera s mečom, ktorý stojí na cievke filmového pásu s piatimi kruhmi. Tie predstavujú päť pôvodných profesijných sekcií Akadémie filmových umení a vied - hercov, režisérov, producentov, technikov a scenáristov.
Dizajn Oscara sa od jeho vzniku v roku 1929 podstatne nezmenil, upravoval sa iba podstavec, na ktorom je zospodu vyryté sériové číslo a na štítku upozornenie: "Soška sa nesmie predávať, prenechávať ani prevádzať do iného vlastníctva, ak predtým nebola ponúknutá filmovej akadémii."
Od roku 1982 sa sošky vyrábajú výhradne v dielňach chicagskej spoločnosti R. S. Owens & Company. Do roku 2000 ich do Los Angeles dovážala donášková služba. Keďže Oscarov v roku 2000 ukradli a našli ich až po týždni, výrobca sa rozhodol pre ich bezpečnejšiu cestu - akadémii sošky posiela súkromným lietadlom jednej z leteckých spoločností.
Do dražieb sa dostávajú len sošky z obdobia pred rokom 1950. Americký režisér Steven Spielberg kúpil v roku 1996 za 607.500 dolárov pozlátenú sošku, ktorú dostal Clark Gable v kategórii najlepší herec za film Stalo sa jednej noci. Kráľ popu Michael Jackson si v roku 1999 zaobstaral drahý spomienkový predmet na Hollywood, keď za 1,5 milióna dolárov kúpil v aukcii sošku Oscara, ktorú dostal David O. Selznick za filmovú klasiku Odviate vetrom. Na dražbe v Los Angeles predali vo februári 2012 za viac ako tri milióny dolárov 15 starých sošiek filmových Oscarov. "Najmladší" z týchto Oscarov bol z roku 1949.




Bol najvyššou stavbou sveta. Neskôr ju prekonal len legendárny dubajský mrakodrap Burdž Khalifa, ktorý je dodnes najvyššou budovou na svete, a malajský mrakodrap Merdeka 118. Nič vyššie sa dodnes nepostavilo.
V sobotu 18. mája uplynie 50 rokov odvtedy, keď v Poľsku dokončili výstavbu rozhlasového vysielača Konstantynow. Týčil sa do výšky 646 metrov nad zemou a až do svojho zrútenia v roku 1991 nemal konkurenta.
Výstavba vysielača bola ukončená 18. mája 1974. Nachádzal sa v dedinke Konstantynów, pri meste Gąbin. S výstavbou sa začalo 5. júla 1969. Do prevádzky bol uvedený 30. júla 1974.
Mal nahradiť vysielač Raszyn, ktorý dovtedy slúžil ako poľský hlavný dlhovlnný vysielač. Raszyn ale meral len 335 metrov a nedokázal poskytnúť celoštátne pokrytie, a tak sa koncom 60. rokov rozhodlo o jeho nahradení.
Nový vysielač mal stáť v zemepisnom srdci Poľska nielen kvôli polohe, ale aj vysokej vodivosti pôdy, ktorá zaručovala účinné šírenie nízkofrekvenčných rádiových vĺn. Signál vysielača sa dal chytiť vo všetkých kútoch sveta, dokonca aj na Antarktíde. Poliaci naň boli hrdí, keďže išlo o najvyššiu stavbu našej planéty. No práve výška spôsobila jeho pád.
Už desať rokov po uvedení do prevádzky začal vysielač vykazovať známky poškodenia spôsobeného vetrom. Zhoršujúca sa ekonomická situácia spôsobila, že na opravy neboli peniaze, a koncom 80. rokov sa stav vysielača ešte zhoršil. Údržbárom totiž chýbalo nielen potrebné náradie, ale aj výcvik.
Dňa 8. augusta 1991 došlo k nevyhnutnému. Počas výmeny kotevných lán náraz vetra doslova zlomil stavbu napoly a tá sa zrútila. Dvoch ľudí uznali vinných za spôsobené škody a išli do väzenia.
Keďže bol vysielač Konstantynów jediným spôsobom, ako mohli poľskí vysťahovalci počúvať vysielanie v rodnom jazyku, vláda najprv chcela stavbu zrekonštruovať. Ľudia, ktorí žili v jeho okolí, ale namietali, žiarenie vysielača im spôsobovalo zdravotné problémy. Napokon sa rozhodlo o vybudovaní dvoch vysielačov neďaleko mesta Solec Kujawski s výškou 330 a 289 metrov.
Trosky vysielača Konstantynów odstránili až v roku 2021. Dnes po nich ostávajú len betónové základy.




Belgický premiér Alexander De Croo podal vo štvrtok sťažnosť na rozhlasového moderátora, ktorý poslucháčov vyzýval na jeho "odstránenie". Nemenovaný moderátor, ktorého vyšetruje polícia, sa tak vyjadril v súvislosti so stredajším atentátom na slovenského premiéra Roberta Fica. Neskôr povedal, že išlo o nemiestny vtip a ospravedlnil sa, flámska stanica Waregem1 ho však okamžite suspendovala, píše agentúra AFP.
"Všetkým, ktorí uvažujú o streľbe na Alexandra De Crooa, ale neodvážia sa kvôli bezpečnostným opatreniam okolo neho, odkazujem: Vidíte, že je možné strieľať premiéra. Takže hovorím: Do toho," povedal v stredu zmienený moderátor počas vysielania, informuje agentúra DPA. V príspevku priamo reagoval na stredajší atentát na slovenského premiéra Fica.
Flámska stanica Waregem1 vo štvrtok oznámila, že moderátor bol po zmienenom "nemiestnom vyhlásení" okamžite suspendovaný. Samotný moderátor sa poslucháčom ospravedlnil, pričom tvrdil, že vyjadrenie myslel žartovne. Podľa svojho zamestnávateľa však úplne zle odhadol načasovanie aj kontext a nemal sa takto vyjadriť.

Copyright  © TASR 2024

 




Európska únia zakázala v piatok ďalším štyrom ruským médiám vysielať v 27-člennom bloku. Dôvodom je šírenie ruskej propagandy o invázii na Ukrajinu a dezinformácie v čase, keď sa v celej EÚ blížia voľby do Európskeho parlamentu.
Medzi zakázanými médiami sa nachádzajú Hlas Európy, RIA Novosti, Izvestija a Rossijskaja Gazeta, o ktorých EÚ tvrdí, že sú pod kontrolou Kremľa. Vo vyhlásení EÚ uviedla, že štvorica sa zameriava predovšetkým na „európske politické strany, najmä počas volebných období“.
Belgicko už minulý mesiac začalo vyšetrovanie podozrenia zo zasahovania Ruska do júnových celoeurópskych volieb s tým, že belgická spravodajská služba potvrdila existenciu siete, ktorá sa snaží podkopať podporu Ukrajine.
Česká vláda uvalila sankcie na množstvo ľudí po tom, čo tam bola odhalená operácia proruského vplyvu. Údajne oslovili poslancov Európskeho parlamentu a ponúkli im peniaze na šírenie ruskej propagandy.
Od začiatku vojny na Ukrajine vo februári 2022 už EÚ pozastavila služby ruských médií Russia Today, Sputnik a ďalších.

Copyright  © SITA 2024

  




Komisia začala formálne konanie s cieľom posúdiť, či spoločnosť Meta, poskytovateľ Facebooku a Instagramu, mohla v oblastiach súvisiacich s ochranou maloletých osôb porušiť akt o digitálnych službách. Komisia sa obáva, že systémy Facebooku aj Instagramu vrátane ich algoritmov môžu stimulovať behaviorálne závislosti u detí, ako aj vytvárať tzv. efekty králičej nory“. Okrem toho je Komisia znepokojená aj metódami zabezpečenia veku a overovania, ktoré zaviedla spoločnosť Meta. Dnešné začatie konania vychádza z predbežnej analýzy správy o posúdení rizika, ktorú spoločnosť Meta zaslala v septembri 2023, odpovedí spoločnosti Meta na formálne žiadosti Komisie o informácie (o ochrane maloletých osôb a metodike posudzovania rizík), verejne dostupných správ, ako aj vlastnej analýzy Komisie.

17. 5. 2024

VÝROKY TÝŽDŇA

 VÝROKY TÝŽDŇA













"Ministerka sa opozície nebojí a s jej tímom robí na ministerstve dobrú robotu. To nemá úroveň. My sme pred pár mesiacmi získali mandát na to, aby sme robili zmeny aj v kultúre. Vy ste prehrali voľby. Predstavitelia PS šíria nenávisť voči Šimkovičovej len preto, lebo chce chrániť národnú kultúru. Treba podporovať kultúru, ktorá má hĺbku či národný charakter. Neviete prijať iný názor. V tom je ten problém. A tu je ten zásadný kultúrny rozdiel medzi nami. My máme vlastné vyhranené presvedčenie, sme vlastenci, sme ľavičiari, ale nikdy by sme si nedovolili zatvárať médiá napríklad, ako ste to robili vy. Nikdy by sme si nedovolili zatvárať opozičné weby, a to ste vy robili. A dnes vrieskate o slobode médií."
Ľuboš Blaha



"Vláda a rezort kultúry tu nie sú na to, aby plnili program opozičných progresívnych a liberálnych strán, ale na to, aby napĺňali vládne sľuby a záväzky. Za niekoľko mesiacov vo funkcii ministerky som sa stretla osobne so stovkami ľudí od východu na západ našej krajiny, so zahraničnými predstaviteľmi a musím povedať, že drvivá väčšina z našich občanov očakáva riešenie problémov, ktoré nám predchádzajúca politická garnitúra zanechala. Neočakávajú deštrukciu. Veľa z nich si želá, aby po takmer štyroch rokoch covidového, ekonomického a morálneho rozkladu nášho štátu predchádzajúcimi vládami nastali konečne časy pokoja a hľadania súdržnosti. Výroky progresívnych a liberálnych politikov či angažovaných hercov na moju osobu obsahujú pojmy ako fašista, neofašista, nacista, homofóbka či transfóbka. Doplnila, že v týchto pojmoch hľadá opozícia dôvody na jej odvolanie. Ja však nehajlujem na verejnosti. A poviem vám, je to odporné,. Je viac-menej jasné, že časť kultúrnej a umeleckej obce najmä z nášho hlavného mesta kašle na to, že nejaká Šimkovičová je tiež žena, matka, kamarátka, že je susedka, proste sa do mňa kope hlava nehlava. Kultúra politiky a politikov v prejavoch na námestiach a uliciach, v médiách a aj v parlamente sa prepadla do najhlbšej žumpy a túto úroveň vy, progresívci a liberáli, úspešne prenášate do rodín a do škôl, kde máte prístup."
Martina Šimkovičová



“Toto je očista spoločnosti, keď sú z tela nášho štátu vypudzované všetky liberálne a progresívne vírusy…”
Dagmar Kramplová,SNS



„Cielene sme médiám nepovedali niektoré veci. Na ministerstve som hovoril, že tieto propagandistické denníky si i napriek tomu, že im ponúknete fakty, napíšu čo chcú, a tak aj bolo.”
Tomáš Taraba



"V parlamente sme otvorili schôdzu o RTVS. A neuveríte, s čím ako prvým prišli Progresívci. Vraj sem na balkón zavolali ľudí z americkej a britskej ambasády, aby nás strážili. Oni už ani neskrývajú, že sú ich agenti. Posielam im jasný odkaz. Slovensko nie je žiadna kolónia, aby nás tu kontrolovali Američania, ako si spravujeme vlastný štát.”
Ľuboš Blaha



"Vyhlasujem, že sme pripravení podať vláde pomocnú ruku pri stabilizovaní situácie v spoločnosti. Sme pripravení pomôcť spoločensky, ale aj politicky. Útok na premiéra ukazuje, kam dokáže zájsť nenávisť aj z radov progresívneho tábora. Streľba prišla od človeka, ktorý patril politicky k tým, čo navonok hlásajú toleranciu. Rovnako patril k tým, čo na protestoch volajú po slušnosti, ale pritom sami živia voči politickým oponentom doslova existenčnú nenávisť.“
Milan Uhrík


16. 5. 2024

MEDIA NEWS

 MEDIA NEWS 



   

Od historicky prvého ročníka odovzdávania pozlátených sošiek, neskôr známych pod menom Oscar, uplynie vo štvrtok 16. mája 95 rokov.
Oscarov udeľuje Akadémia filmových umení a vied (Academy of Motion Picture Arts and Sciences - AMPAS), ktorá vznikla 11. mája 1927. Za jej vznikom stál riaditeľ filmového štúdia Metro-Goldwin-Mayer Louis B. Mayer. Prvým predsedom Akadémie, ktorá mala vtedy 36 členov, bol americký herec Douglas Fairbanks.
Akadémia prvýkrát udelila ceny 16. mája 1929 v Los Angeles v hoteli Hollywood Roosevelt. Premiéra nebola až taká napínavá, lebo víťazi v jednotlivých kategóriách boli známi vopred. Napínavejšie to začalo byť od roku 1940, keď Akadémia zaviedla, že mená víťazov ukryje do zalepených obálok a výsledky hlasovania členov Akadémie sa prezradia až počas slávnostného odovzdávania cien.
Masovú popularitu odovzdávaniu Oscarov prinieslo televízne vysielanie. Prvýkrát si televízni diváci v Spojených štátoch amerických mohli 19. marca 1953 pozrieť v poradí 25. ročník udeľovania Oscarov vďaka televíznej a rozhlasovej spoločnosti National Broadcasting Company (NBC). Tá sprostredkovávala prenosy až do roku 1960 a následne ich na istý čas prevzala spoločnosť American Broadcasting Company (ABC).
Prvého farebného vysielania sa diváci dočkali v roku 1966 a na medzinárodnej úrovni sa udeľovanie Oscarov začalo vysielať v roku 1969. Začiatkom 70. rokov 20. storočia sa NBC opäť ujala programu, no od roku 1976 vysiela pravidelne každý ročník udeľovania cien akadémie ABC.
Odovzdávanie sošiek sa pred 95 rokmi uskutočnilo bez prítomnosti verejnosti a každý z 270 hostí zaplatil vstupné päť dolárov. Sošky za filmové počiny v rokoch 1927/1928 odovzdal predseda Akadémie Fairbanks a celé udeľovanie cien trvalo približne 15 minút. V súčasnosti sa žiadne lístky nepredávajú a účasť na filmovom večeri roka je možná len na základe pozvania.
Počas prvého ročníka Oscara za najlepší film získala snímka Wings režiséra Williama A. Wellmana. Sošku v kategórii dramatická réžia dostal režisér Frank Borzage, ktorý sa podieľal na snímke V siedmom nebi (Seventh Heaven). Oscara za komediálnu réžiu si odniesol Lewis Milestone, režisér filmu Dvaja arabský gavalieri (Two Arabian Knights).
Najlepším hercom sa stal Emil Jannings za úlohu vo filme Veľké pokánie (The Way of All Flash). Oscara za najlepší ženský herecký výkon dostala Janet Gaynorová za rolu v snímke V siedmom nebi.
Benjamin Glazer si sošku odniesol za scenár podľa predlohy k filmu V siedmom nebi. Najlepším kameramanom sa stal Charles Rosher, ktorý sa podieľal na snímke Východ slnka (Sunrise). Oscara za námet k filmu Rozprávanie svetu (Telling the World) dostal Joseph Farnham.
V prvom ročníku putovala špeciálna cena do štúdia Warner Bros. za produkciu zvukového filmu Džezový spevák (The Jazz Singer), ktorý spôsobil revolúciu vo filmovom priemysle. Druhú dostal Charlie Chaplin za produkciu, réžiu, scenár a herecký výkon vo filme Cirkus (The Circus).




Veľvyslanci 27 členských štátov EÚ sa v stredu dohodli na zaradení štyroch ruských propagandistických médií na sankčný zoznam. Na sociálnej sieti X to uviedla podpredsedníčka Európskej komisie a komisárka EÚ pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová. TASR o tom informuje na základe správ agentúr Reuters a DPA.
Na sankčný zoznam boli podľa Jourovej pridané propagandistické médiá napojené na Kremeľ, a to mediálna platforma Hlas Európy, tlačová agentúra RIA Novosti, ako aj denníky Izvestija a Rossijskaja Gazeta.
Komisárka dodala, že zakázané tiež bude financovanie médií v EÚ, mimovládnych organizácií a politických strán z ruských zdrojov.
Obe opatrenia sú podľa dokumentu, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters, súčasťou plánovaného 14. balíka sankcií voči Rusku pripravovaného za jeho vpád na Ukrajinu vo februári 2022. EÚ už predtým uvalila sankcie na ruské štátne médiá RT a Sputnik.
EÚ bezprostredne nešpecifikovala, aké opatrenia sa budú vzťahovať na nové médiá pridané na sankčný zoznam. V predchádzajúcich prípadoch prišli o svoje vysielacie práva v EÚ.
O rozšírení sankčného zoznamu sa musí ešte oficiálne rozhodnúť v takzvanom písomnom konaní, ktoré sa očakáva to do konca týždňa.
Proruská internetová platforma Hlas Európy sa v posledných týždňoch dostala do povedomia verejnosti po tom, ako ju Česká republika na základe vyšetrovania tajných služieb zaradila na svoj národný sankčný zoznam.
Hovorkyňa ruského ministerstva zahraničných vecí Marija Zacharovová v stredu varovala EÚ, že v prípade zavedenia sankcií voči ďalším ruským médiám západní novinári v Rusku pocítia "rýchlu, tvrdú a bolestivú reakciu" ruského štátu.
Podľa jednej z legiend dostala soška meno Oscar v roku 1931 pre údajnú podobnosť so strýkom Margaret Herrickovej, knihovníčky a neskoršej šéfky Akadémie. Meno Oscar sa však prvýkrát objavilo v článku hollywoodskeho novinára Sidneyho Skolskyho z roku 1934. Samotná Akadémia začala túto "prezývku" používať až v roku 1939.
Soška z bronzu je vysoká 34 centimetrov, váži približne 3,9 kilogramu a je pozlátená 24-karátovým zlatom. Návrh scénografa Cedrica Gibbonsa previedol do skutočnej podoby sochár George Stanley. Oscar má podobu rytiera s mečom, ktorý stojí na cievke filmového pásu s piatimi kruhmi. Tie predstavujú päť pôvodných profesijných sekcií Akadémie filmových umení a vied - hercov, režisérov, producentov, technikov a scenáristov.
Dizajn Oscara sa od jeho vzniku v roku 1929 podstatne nezmenil, upravoval sa iba podstavec, na ktorom je zospodu vyryté sériové číslo a na štítku upozornenie: "Soška sa nesmie predávať, prenechávať ani prevádzať do iného vlastníctva, ak predtým nebola ponúknutá filmovej akadémii."
Od roku 1982 sa sošky vyrábajú výhradne v dielňach chicagskej spoločnosti R. S. Owens & Company. Do roku 2000 ich do Los Angeles dovážala donášková služba. Keďže Oscarov v roku 2000 ukradli a našli ich až po týždni, výrobca sa rozhodol pre ich bezpečnejšiu cestu - akadémii sošky posiela súkromným lietadlom jednej z leteckých spoločností.
Do dražieb sa dostávajú len sošky z obdobia pred rokom 1950. Americký režisér Steven Spielberg kúpil v roku 1996 za 607.500 dolárov pozlátenú sošku, ktorú dostal Clark Gable v kategórii najlepší herec za film Stalo sa jednej noci. Kráľ popu Michael Jackson si v roku 1999 zaobstaral drahý spomienkový predmet na Hollywood, keď za 1,5 milióna dolárov kúpil v aukcii sošku Oscara, ktorú dostal David O. Selznick za filmovú klasiku Odviate vetrom. Na dražbe v Los Angeles predali vo februári 2012 za viac ako tri milióny dolárov 15 starých sošiek filmových Oscarov. "Najmladší" z týchto Oscarov bol z roku 1949.


 




Polícia žiada pre stredajší útok na premiéra Roberta Fica (Smer-SD) o vypnutie komentárov pod statusmi na sociálnych sieťach alebo priamo v článkoch súvisiacich so stredajšou udalosťou. TASR o tom informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.
"Vážime si demokraciu a slobodu slova, avšak nenávistné prejavy a komentáre prispievajú k ďalšej eskalácii nálad v spoločnosti," uviedla polícia.

 

Copyright  © TASR 2024

15. 5. 2024

RADA RTVS

RADA RTVS



O pôvodne zaradenom bode stredajšieho rokovania Rady RTVS, týkajúcom sa podnetu na možné porušenie zákona zo strany generálneho riaditeľa RTVS Ľuboša Machaja, sa napokon nerokovalo. Členovia rady bod na návrh predsedu Igora Galla presunuli. Gallo argumentoval tým, že členovia rady nemali možnosť oboznámiť sa so stanoviskom generálneho riaditeľa k podnetu, keďže ho šéf telerozhlasu doručil až v deň rokovania. Rovnako poukázal na to, že sa téma zneužila a posunul jej kontext.
Na rokovaní mali preberať podnet z externého prostredia, ktorý žiadal prešetriť možný rozpor so zákonom pri kolektívnej zmluve, ktorou sa valorizovali platy zamestnancov. Vzhľadom na objem prostriedkov sa táto zmena týkala ustanovenia zákona, pri ktorom má generálny riaditeľ písomne informovať radu o zámere.
Pri stiahnutí tohto bodu z programu Gallo argumentoval aj tým, že sa táto téma politicky zneužila a posunula do kontextu, že by Rada RTVS mala navrhovať odvolanie generálneho riaditeľa. "Včera, (v utorok 14. mája pozn. TASR), mi volalo asi desať novinárov, rovnako ľudia z Národnej rady SR, či je pravda, že sa niečo také chystá," uviedol. Dostal i avízo, že z tohto dôvodu na rokovanie príde viacero poslancov. Rovnako prečítal mail, ktorým sa na rokovanie Rady RTVS zvolávali zamestnanci inštitúcie.
Na verejnom rokovaní sa skutočne zúčastnili viacerí zamestnanci RTVS a tiež poslanci Gabriela Marcinková (SaS), Zora Jaurová (PS) i Jozef Hajko (KDH). Marcinková však odmietla, že by išlo o dopredu koordinovanú akciu, považuje to za konšpiráciu. "Ja som sa rozhodla zúčastniť tohto rokovania dnes predpoludním, vzhľadom na to, že aj na pôde parlamentu sa preberá zákon, ktorý má zásadne meniť RTVS," zdôraznila. Žiadala o slovo v diskusii, členovia rady jej v hlasovaní neudelili možnosť vystúpiť.
Šéf telerozhlasu je presvedčený, že pri informovaní o valorizácii platov a kolektívnej zmluve si pri informovaní rady splnil všetky potrebné náležitosti. Rovnako tak odmietol, že by neinformoval dostatočne vopred členov rady o svojom stanovisku k podnetu. "Toto stanovisko bolo dodané 7. mája, dnes sme ho doplnili o stanovisko externého právnika," upozornil Machaj.


Zdroj: TASR


Zomrel Vlastimil Harapes

Zomrel Vlastimil Harapes

Po dlhej chorobe dnes zomrel herec, tanečník a pedagóg Vlastimil Harapes, mal 77 rokov. ČTK to povedal hovorca Národného divadla Tomáš Staněk. Harapes bol dlhoročným sólistom baletu Národného divadla, neskôr baletný súbor prvej českej scény viedol ako umelecký šéf. Na záver svojho angažmánu sa stal ako jeden z mála čestným členom Národného divadla, v roku 2016 vstúpil do Siene slávy ND.

Harapes v roku 2012 získal Tháliu za celoživotné tanečné majstrovstvá. Muž, ktorého meno je pre mnohých synonymom českého baletu, po skončení aktívnej tanečnej kariéry našiel svoje miesto v muzikáli a činohre, učil a pôsobil aj v politike, na jeseň 2016 kandidoval do Senátu za ÁNO.

Zdroj: ČTK

Zamestnanci RTVS vyhlasujú štrajkovú pohotovosť

Zamestnanci RTVS vyhlasujú
 štrajkovú pohotovosť



Zamestnanci RTVS vyhlasujú štrajkovú pohotovosť. Oznámil to koordinačný výbor s tým, že sa mení na Štrajkový výbor zamestnancov a spolupracovníkov RTVS. „Ohrozenie nezávislosti a slobody slova sa netýka len RTVS, ale všetkých médií na Slovensku,“ uviedol.

„Sme v tom všetci spolu. Dnes je na rade RTVS, zajtra to môže byť Vaša redakcia,“ varujú zamestnanci.

„Štrajkovej pohotovosti sme chceli predísť otvoreným listom poslancom, v ktorom sme ich vyzvali, aby zákon nepodporili. Výzva zostala bez reakcie. Predkladatelia zákona boli opakovane pozývaní do odborných diskusií, kde si mohli vypočuť výhrady odborníkov. Na situáciu to nemalo výraznejší vplyv,“ oznámili tiež.

Zdroj: DennikN

R. Michelko odmieta, že zvýšenie podielu reklamy ovplyvní charakter STVR

R. Michelko odmieta, že zvýšenie podielu


 reklamy ovplyvní charakter STVR

Poslanec Roman Michelko (SNS) odmieta, že zvýšenie podielu reklamy vo verejnoprávnej televízii a rozhlase na päť percent ovplyvní ich charakter. Upozorňuje, že stále pôjde len o štvrtinu z objemu, ktoré môžu vysielať komerčné televízie. Uviedol to v rozprave k návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR), o ktorom Národná rada (NR) SR rokuje v prvom čítaní.
"Päť percent je šanca, aby diverzifikácia zdrojov pre verejnoprávne médiá bola podstatne väčšia," obhajoval Michelko navýšenie objemu inzercie. Odmieta, že by mali reklamy prerušovať filmy. Televízia by sa mohla podľa neho stať novou šťukou na reklamnom trhu. Uvedomuje si súčasné poddimenzované financovanie.
Generálny riaditeľ a členovia rady by podľa neho mali byť v súzvuku, podobne ako vláda a parlament. Pripisuje im podobnú legitimitu. "Navzájom sa majú kontrolovať, inšpirovať, posúvať to médium, diskutovať o charaktere verejnoprávneho vysielania a podobne. A to bude len vtedy možné, keď budú mať tie rady relevantné kompetencie," dodal.
Michelko, ktorý šéfuje parlamentnému kultúrnemu výboru, verí, že na čelo telerozhlasu príde niekto plný energie, s novými nápadmi a náplňou obsahu verejnoprávnosti, pričom bude televízia vyrábať vlastné programy. Vo svojom vystúpení pripomenul tiež zmeny, ktorými prechádzali verejnoprávne médiá v minulosti.
Poslanci Martin Šmilňák (KDH), Branislav Vančo (PS) aj ďalší opoziční poslanci namietali, že Michelko kritizoval praktiky meniace verejnoprávne médiá v minulosti, pričom ich súčasná vláda sama využíva.


Zdroj: TASR

Hajko považuje zákon o STVR za účelový, obáva sa i navýšenia podielu reklamy

Hajko považuje zákon o STVR za účelový,obáva


 sa i navýšenia podielu reklamy

Účelom nového zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR) je odstránenie súčasného vedenia telerozhlasu. Navýšenie podielu reklamy pre verejnoprávne médium môže narušiť dohodu so súkromnými vysielateľmi o podpore Audiovizuálneho fondu, ktorý by tak mohol prísť o financie. Skonštatoval to poslanec za KDH Jozef Hajko počas diskusie o zmenách v Rozhlase a televízii Slovenska (RTVS). Obáva sa negatívneho vplyvu reklamy na vysielanie telerozhlasu a tlačenie do komerčného vysielania. Viaceré ustanovenia zákona považuje za problematické, tvrdí, že bol šitý horúcou ihlou.
"Obeťou poľovačky na generálneho riaditeľa a vedenie RTVS sa stane fungujúca, vo verejnosti dôveryhodná značka," podotkol Hajko. "Príčinou stavu verejnoprávnych médií na Slovensku nie sú tí, ktorí identitu RTVS tvoria svojou prácou, ale generácie politikov, pre ktorých sa verejnoprávne médium stalo 'fackovacím' panákom, ktorý každé obdobie po voľbách v strese čaká, čo s ním bude. Zastavme to, prosím," apeloval na poslancov. Vyzval na riadnu a odbornú diskusiu o tom, čo sú verejnoprávne médiá, akú úlohu majú zohrávať v 21. storočí a podobne.
Podotkol, že inštitúcia dokázala plniť rámec svojich zákonných povinností napriek neschopnosti predošlých vlád zvýšiť koncesionárske poplatky a ich následnému zrušeniu. Apeluje na riešenie financovania telerozhlasu, za šťastné nepovažuje naviazanie jeho rozpočtu na percentá HDP.
Pri navýšení podielu reklamy v telerozhlase však vidí odklon od verejnoprávnosti inštitúcie. "V podstate budeme mať ďalšiu komerčnú inštitúciu, ktorá navyše bude počúvať politickú moc," poznamenal. Upozornil, že zmena vyvolala aj odpor Asociácie televíznych vysielateľov Slovenska. Ozrejmil, že podmienkou ich platenia dvoch percent príjmov do Audiovizuálneho fondu bolo, že príjmy z reklamy pre RTVS sa budú pohybovať na súčasnej úrovni. Je zvedavý, čo zmena vyvolá a ako sa to odrazí na podpore fondu. Podotkol tiež, že objednávatelia reklamy chcú prilákať k obrazovkám čo najviac ľudí, a to sa sotva dokáže verejnoprávnym typom programov.
Čo sa týka kontroly vysielania RTVS, už teraz podľa neho existujú možnosti sledovať, či sa správa skutočne verejnoprávne. Ak chce niekto posilniť tento kontrolný mechanizmu, vyzval na rozhovor o možnostiach novely. "Ale neklaďme na stôl nový zákon, ktorý účelovo zruší túto inštitúciu, aby ju nahradil novou," poznamenal. Negatívne vníma aj zmeny v otázke výberu a odvolávania generálneho riaditeľa telerozhlasu. Síce z pôvodného návrhu vypadlo jeho odvolávanie bez udania dôvodu, spôsob, akým je tvorená nová rada médiá a okolnosti odvolávania podľa neho napovedajú, že zbaviť sa nepohodlného štatutára nebude problém. Väčšia nezávislosť a transparentnosť inštitúcie, ktorou vláda argumentuje pri návrhu, sú podľa Hajka len prázdne reči. Vyhlásil, že Rada STVR bude čisto politicky orgán. Upozornil aj na nedostatky ustanovení v návrhu pri funkčnom období členov rady.
Poslanec Karol Farkašovský (SNS) odmieta, že by koncesionárske poplatky boli garanciou nezávislosti, objektivity a slobodnej tvorby. Pýta sa, kde bol RTVS napríklad vtedy, keď občania požadovali objektívne informácie o pozitívach a negatívach očkovania. Telerozhlas podľa neho dáva priestor externým moderátorom, ktorí patria "k extrémnemu pravicovému politickému krídlu".



Zdroj: TASR

A. Hlina: Z rady STVR sa vytvorí politický orgán súčasnej koalície

A. Hlina: Z rady STVR sa vytvorí


 politický orgán súčasnej koalície

Riaditeľ verejnoprávnej televízie a rozhlasu sa po prijatí nového zákona stane ľahko odvolateľným, naopak, členovia rady budú v zásade neodvolateľní. Poslanec SaS Alojz Hlina na to upozornil v rozprave k návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR), o ktorom Národná rada (NR) SR rokuje v prvom čítaní. Legislatívu označil za "des a hrôzu".
Z rady, ktorá má po novom voliť generálneho riaditeľa, sa podľa Hlinu vytvorí "politický orgán súčasnej vládnej koalície", keďže z deviatich členov štyroch vymenuje ministerka kultúry a piatich zvolí NR SR. "Tí ľudia sú v zásade neodvolateľní," tvrdí poslanec. Poukázal na to, že v novom zákone sa uvádza, že členovia nemôžu vystupovať v mene politickej strany, nezakazuje sa však konať v jej prospech. Odpadá tak jeden z dôvodov teoretického odvolania.
Poslanec Dušan Jarjabek (Smer-SD) poukázal na zodpovednosť, ktorú budú niesť členovia rady pri voľbe generálneho riaditeľa. Budú podľa neho pod drobnohľadom médií aj verejnosti a svoje kroky budú musieť oveľa viac zdôvodňovať. Hovorí tak aj o posilnení kontroly.



Zdroj: TASR

ŠIMEČKA: Vládny návrh zákona o televízii a rozhlase je škodlivý, nezmyselný a ťahá nás preč z civilizovanej Európy

ŠIMEČKA: Vládny návrh zákona o televízii a rozhlase je škodlivý,




 nezmyselný a ťahá nás preč z civilizovanej Európy



Vládny návrh zákona, ktorý mení fungovanie RTVS, je škodlivý, nezmyselný a ťahá nás preč z civilizovanej Európy. Na dnešnej tlačovej konferencii to povedal predseda opozičného Progresívneho Slovenska Michal Šimečka. Ako ďalej uviedol, návrh zákona ako keby pochádzal z „manuálu autokratov a diktátorov po celom svete“. Jednou z kľúčových vecí, ktoré sa autokrati snažia ovládnuť, sú podľa Šimečku popri bezpečnostných zložkách práve médiá.

„Presne to isté robí aj táto vláda. Oni nepredložili ani nepredkladajú jediný relevantný argument, prečo je nutné zrušiť RTVS,“ vyhlásil Šimečka. Cieľom koalície je podľa neho vytvoriť novú inštitúciu, ktorá bude z 90 percent fungovať rovnako, ale budú ju môcť kontrolovať. „Robia to preto, aby sa mohli zabetónovať pri moci,“ skonštatoval šéf PS. Doplnil, že návrh absolútne nerieši problémy, ktoré RTVS v skutočnosti má. „A je aj v rozpore s tým, čo si prajú zamestnanci RTVS,“ povedal Šimečka.

Predseda progresívcov zároveň pripomenul, že dnes o 18:00 organizujú na bratislavskom Námestí slobody protestné zhromaždenie na podporu RTVS. „Chceme podporiť zamestnancov RTVS a postaviť sa za silné verejnoprávne médiá na Slovensku,“ dodal Šimečka.

Poslanci Národnej rady SR dnes otvorili 14. parlamentnú schôdzu s jediným bodom programu, a to prerokovaním nového vládneho návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase. Prijatím nového zákona zanikne súčasné verejnoprávne médium Rozhlas a televízia Slovenska a vznikne nová Slovenská televízia a rozhlas.


Zdroj: SITA

Nobody fucks with the Jesus

 Nobody fucks with the Jesus


M. Šimkovičová: Zákon o STVR umožní lepšie hospodárenie i modernizáciu

M. Šimkovičová: Zákon o STVR umožní


 lepšie hospodárenie i modernizáciu

Vytvorenie legislatívneho prostredia je prvým krokom pre úspešné pôsobenie slovenskej televízie a slovenského rozhlasu v novom digitálnom mediálnom prostredí. Nový zákon predpokladá aj možnosť lepšieho hospodárenia, modernizácie a zdrojov na ocenenie tvorcov zo zvýšeného podielu na reklamnom balíku. Vytvára takisto platformu na prehodnotenie súčasných podmienok duálneho systému. Ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nominantka SNS) to uviedla v úvode diskusie k návrhu zákona o Slovenskej televízii a rozhlase (STVR), o ktorom Národná rada (NR) SR v stredu rokuje v prvom čítaní.
"Myslíme si, že verejnoprávna inštitúcia by mala postupne odísť od extrémnej politickej zaujatosti, neobjektívnosti spravodajstva a manažovania publicistiky bez plurality, a hlavne prejsť k objektivite a spravodlivosti," vyhlásila ministerka. Zdôraznila, že úloha zabezpečiť nové fungovanie súčasného Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) vyplýva z programového vyhlásenia vlády.
Šimkovičová argumentovala, že ani po takmer 14 rokoch od prijatia súčasného zákona sa nepodarilo naplniť jeho základné ciele, ako je napríklad zabrzdiť zadlžovanie verejnoprávneho vysielania, a zabezpečiť jeho finančnú konsolidáciu. Vysielanie verejnoprávnych médií podľa nej postupne strácalo atribúty vyváženosti, verejnoprávnosti, nezávislosti, objektívnosti, pravdivosti či transparentnosti. "Problematická je aj efektivita vynaloženia zverených verejných financií a miera spoločenskej dôveryhodnosti týchto médií," poznamenala.
Tvorba a vysielanie oboch zložiek RTVS sa podľa nej len minimálne líšia od iných médií hlavného prúdu. "Spravodajstvo a publicistika v slovenskej televízii a slovenskom rozhlase sa postupne stali príveskom ideologického a politického ťaženia súkromných médií," zhodnotila. Ministerke chýba seriózny, kritický, širokospektrálny pohľad na javy v spoločnosti. V RTVS podľa nej vzniklo názorovo unifikované prostredie s veľkým zúžením oponentúry a tvorivej diskusie. Hovorí o strate identity verejnoprávnych médií. Poukázala na to, že finančné prostriedky z reklamy pripadajú kompletne súkromným médiám, ale predpokladaná duálna vyváženosť sa stratila.


Zdroj: TASR

Opozičné strany chystajú protest na záchranu RTVS

Opozičné strany chystajú protest 
na záchranu RTVS



Opozičné hnutie Progresívne Slovensko (PS) a strana Sloboda a Solidarita (SaS) chystajú protest na záchranu Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS). Ten sa uskutoční na bratislavskom Námestí slobody v stredu 15. mája o 18:00, a teda v čase, keď koalícia avizovala mimoriadnu schôdzu parlamentu. Informovalo o tom PS s tým, že vláda Roberta Fica (Smer-SD) chce na schôdzi začať s násilným ovládnutím RTVS. „Opäť hrozí, že obmedzia rozpravu v parlamente, preto im spoločne musíme ukázať, že RTVS budeme brániť," vyhlásil predseda PS a podpredseda NR SR Michal Šimečka.
Šimečka zdôraznil, že súčasná vláda Slovensko ťahá preč z Európy. „Likvidujú spravodlivosť, naše zahraničné vzťahy, kultúru aj prírodu, a teraz chcú definitívne ovládnuť verejnoprávny rozhlas a televíziu. Slobodné médiá sú pritom kyslíkom demokracie. Postavme sa tomuto barbarskému plánu," vyhlásil Šimečka, ktorý súčasne pozval občanov na protest za záchranu RTVS. „Poďme ukázať, že si nenecháme ukradnúť médiá, a že nám záleží na tom, aby sme udržali Slovensko v civilizovanej Európe," zdôraznil predseda PS.
Ako doplnil predseda SaS Branislav Gröhling, vláda spolu s ministerkou kultúry Martinou Šimkovičovou (nom. SNS) dokazujú, že im vadí akýkoľvek náznak kritiky či slobodného umenia. „Opakované útoky na novinárov, umelcov a hercov, ktorých si chce ministerka kultúry predvolávať na koberček ako v čase tvrdej normalizácie, to len potvrdzujú," upozornil predseda SaS s tým, že pokus vlády o ovládnutie všetkých sfér života dospeli do návrhu zákona o zrušení RTVS. Cieľ je pritom podľa Gröhlinga jediný, a to z verejnoprávneho média spraviť provládne médium šíriace dezinformácie a proruskú propagandu. „Nesmieme to dovoliť! Opäť musíme ukázať silu ulice a plných námestí. Tak, ako sa nám podarilo zastaviť promafiánsky balíček, môžeme zastaviť aj snahy zrušiť a ovládnuť RTVS vládou Fica, Danka a Pellegriniho,“ uzavrel Gröhling.


Zdroj: SITA

14. 5. 2024

Zomrela Ľubica Rybárska

Zomrela Ľubica Rybárska



Zomrela svetoznáma slovenská operná diva Ľubica Rybárska. Pôsobila ako sólistka opery Slovenského národného divadla, ale aj ako profesorka na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.

Sopranistka Ľubica Rybárska sa narodila 13. júla 1958 v Martine. Vyštudovala spev na Konzervatóriu v Žiline a na Vysokej škole múzických umení v Bratislave u prof. Viktórie Stracenskej. Po štúdiách začala svoju spevácku kariéru v roku 1983 ako členka Opery Slovenského národného divadla.

V roku 1988 sa vo Philadelphii (USA) stala víťazkou Medzinárodnej speváckej súťaže Luciana Pavarottiho. Vtedy sa jej kariéra začala prudko rozvíjať, najmä pozvaním Pavarottiho k spolupráci do philladelphskej opery. Práve tam v apríli 1989 spoločne účinkovali v predstaveniach Verdiho opery Luisa Miller.

Týmto sa jej otvorila cesta na významné svetové operné scény v Zürichu, Paríži, Madride, Mníchove, Turíne, Ríme, Salzburský festival a iné. Výpočet všetkých medzinárodných úspechov Ľubice Rybárskej je veľmi dlhý.

Jej výraznú osobnosť si pripomenieme na Dvojke dnes – v utorok 14. mája večer (o 20.10 h) v portréte zo série GEN.sk a zajtra – v stredu 15. mája podvečer (o 17.30 h) v relácii Anjeli strážni.

Z jej repertoáru sú najznámejšie Katrena v Suchoňovej Krútňave, Santuzza v Mascagniho Sedliackej cti, Abigail vo Verdiho Nabucco, Rusalka a Cudzia kňažná v Dvořákovej Rusalke, Líza v Čajkovského Pikovej dáme, Leonora vo Verdiho Trubadúrovi, Alžbeta vo Verdiho Donovi Carlosovi, Floria Tosca v Pucciniho Tosce, Verdiho Aida, Lady Macbeth vo Verdiho Macbethovi alebo Amélia vo Verdiho Maškarnom bále.

Sopranistka spolupracovala tiež s domácimi a zahraničnými rozhlasovými a televíznymi spoločnosťami a v roku 1997 vyšlo jej profilové CD s opernými áriami talianskych autorov. Nahrala taktiež vianočné CD pod názvom „Búvaj dieťa krásne“.

Zdroj: RTVS

Na ministerstve kultúry zrejme vzniká projekt mediálnej výchovy, viesť by ho mohol Machala


Na ministerstve kultúry zrejme vzniká projekt mediálnej




 výchovy, viesť by ho mohol Machala


Na Ministerstve kultúry (MK) SR zrejme vzniká projekt mediálnej výchovy. Informáciu priniesol denník HN. Projekt by mal byť podľa informácií média zameraný na deti na základých i stredných školách. Cieľom projektu by malo byť zlepšovanie povedomia o masovokomunikačných prostriedkoch, taktiež zvyšovanie kritického myslenia a samostatnosti v myslení a rozhodovaní pri vonkajšom tlaku masmédií. Projekt by podľa informácií denníka HN mohol viesť generálny tajomník služobného úradu MK SR Lukáš Machala. Ten prednedávnom vyvolal kontroverziu svojimi výrokmi polemizujúcimi o guľatosti planéty Zem.

Na medializované informácie o pripravovanom projekte reagovala aj bývalá novinárka Veronika Cifrová Ostrihoňová, ktorá aktuálne kandiduje do europarlamentu za hnutie Progresívne Slovensko. „Mediálna výchova na školách je dôležitá. Ak ju ale naozaj má viesť konšpirátor Machala, rovno môžeme environmentálnu výchovu zveriť pánovi Huliakovi, kultúrnu výchovu pani Šimkovičovej a dopravnú výchovu pánovi Dankovi," vyjadrila sa. Vládna koalícia sa podľa nej už neštíti ničoho, no zdôraznila, že snahy o indoktrináciu detí „pod taktovkou konšpirácií a bludov" prekračujú všetky medze.

Zdroj: SITA

Rada Európy má obavy pri návrhoch slovenských zákonov o mimovládkach a RTVS

Rada Európy má obavy pri návrhoch slovenských

 zákonov o mimovládkach a RTVS

Komisár Rady Európy (RE) pre ľudské práva Michael O'Flaherty vyjadril znepokojenie v súvislosti s tým, či sú dva návrhy slovenských zákonov týkajúce sa občianskej spoločnosti a verejnoprávneho vysielateľa zlučiteľné s normami v oblasti ľudských práv. Uviedol to v liste adresovanom podpredsedovi Národnej rady SR a štyrom predsedom parlamentných výborov, ktorý zverejnili v utorok. Informuje o tom spravodajca TASR.
O'Flaherty v súvislosti s návrhom zákona o neziskových organizáciách zdôraznil, že pri navrhovaných sankciách za nesplnenie nových povinností týkajúcich sa ročného podávania správ, vrátane možnosti zrušenia mimovládnej organizácie, chýbajú primerané procesné záruky. Spresnil, že uvedený návrh nespĺňa dostatočne požiadavky nevyhnutnosti a primeranosti.
Komisár vyjadril aj obavy z toho, že registrácia a označovanie "organizácií so zahraničnou podporou" bude mať pre občiansku spoločnosť na Slovensku "mrazivý efekt", a preto vyzval poslancov Národnej rady SR, aby neprijímali predložený návrh zákona.
V súvislosti s návrhom zákona, ktorý chce nahradiť súčasné verejnoprávne médium RTVS novým subjektom pod značkou STVR, komisár O'Flaherty zdôraznil dôležitosť stanovenia legislatívnych rámcov, ktoré zabezpečia nezávislosť verejnoprávnych médií od vládnej kontroly. Vyzval NR SR, aby dôkladne zvážila obavy, že niektoré prvky návrhu tohto zákona môžu podkopať záruky prevádzkovej a redakčnej nezávislosti verejnoprávneho vysielateľa.
List Michaela O'Flahertyho je adresovaný podpredsedovi NR SR Petrovi Žigovi, predsedovi Ústavnoprávneho výboru Miroslavovi Čellárovi, predsedovi Výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj Michalovi Šipošovi, šéfke Výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny Lucii Plavákovej a predsedovi Výboru pre kultúru a médiá Romanovi Michelkovi.


Zdroj: TASR

13. 5. 2024

Prihlasovanie do ďalšieho ročníka CME Content Academy štartuje práve dnes

Prihlasovanie do ďalšieho ročníka 

CME Content Academy štartuje práve dnes

Ďalší ročník unikátneho spoločného projektu TV Markíza a TV Nova pre všetkých, ktorí túžia po kariére v televízii, sa začína v októbri a bude sa konať v Brne pod záštitou Televízneho inštitútu.

CME Content Academy, spoločný projekt TV Markíza a TV Nova v spolupráci s Televíznym inštitútom, pripravuje ďalší ročník svojho úspešného štipendijného programu. Prijímacie konanie pre nových nádejných budúcich tvorcov televízneho obsahu sa začína práve dnes a potrvá až do 11. júna 2024.

„CME Content Academy je unikátnym projektom pre všetkých, ktorí túžia po kariére v televízii. Ponúka široké spektrum možností na rozvoj talentu a praktické skúsenosti v prostredí popredných komerčných televízií. O niekoľko týždňov ukončia štúdium prví študenti akadémie, ktorí sa už počas štúdia podieľali na výrobe našich programov doma i v zahraničí. Čo je ale mimoriadne, mladí ľudia sa u nás počas štúdia nielen pracovne začlenia medzi najväčších profesionálov v našom odvetví, ale majú zároveň príležitosť prezentovať svoju autorskú tvorbu medzinárodnému vedeniu. Ak ide o projekt, ktorý je vhodný na vysielanie v našej televízii, má veľkú šancu na realizáciu,“ hovorí Tubi Neustadt, CME Content Production Director a prezident akadémie, ktorý zároveň stál pri zrode celého projektu od samého začiatku.

Dvojročný intenzívny kurz CME Content Academy sa zameriava na rôzne aspekty produkcie televízneho obsahu. Účastníci sa naučia viesť projekty, rozvíjať nápady, písať scenáre, strihať, produkovať a režírovať natáčanie. Súčasťou kurzu je aj televízny marketing, analýza údajov a udržateľné natáčanie. Ďalší ročník sa začína v októbri a bude sa konať v Brne pod záštitou Televízneho inštitútu.

Lektormi kurzu budú renomovaní odborníci z oblasti filmu a televízie z Česka, Slovenska, ale aj zo zahraničia. Budú medzi nimi držitelia Emmy, skúsení producenti a režiséri ako Radovan Síbrt, Michal Reitler, Erika Hníková, Petr Ostrouchov, Alexandra Dubovská, Lucia Perojuc, Kseniia Chorna, Natália Bobocká, Peter Kelíšek a mnohí ďalší.

Prihlášky sú k dispozícii na webovej stránke akadémie a budú sa prijímať do 11. júna 2024. Absolventi kurzu získajú možnosť prejsť na platené pozície v TV Markíza alebo TV Nova. Viac informácií o CME Content Academy nájdete na webovej stránke projektu.

Víťazom piesňovej súťaže Veľká cena Eurovízie sa stal švajčiarsky rapper Nemo

Víťazom piesňovej súťaže Veľká cena Eurovízie sa stal


 švajčiarsky rapper Nemo

Víťazom piesňovej súťaže Veľká cena Eurovízie sa na rok 2024 stal švajčiarsky rapper Nemo so skladbou "The Code". TASR informuje na základe správy agentúry DPA.
Súťaž konajúcu sa vo švédskom meste Malmö tento rok poznamenala kontroverzia okolo účasti izraelskej speváčky Eden Golanovej, ktorá vyvolala protesty pred dejiskom súťaže, štadiónom Malmö Arena. Časť aktivistov a verejnosti žiadala, aby interpretovi z Izraela z dôvodu vojny v Pásme Gazy tento rok vôbec nebola umožnená účasť na hudobnom festivale.
Polícia zadržala a odviedla niekoľko protestujúcich vrátane švédskej klimatickej aktivistky Grety Thunbergovej.
Organizátori Eurovízie v sobotu zo súťaže diskvalifikovali holandského speváka Joosta Kleina. Dôvodom bola sťažnosť členky produkčného štábu, ktorá speváka obvinila zo zastrašovania. Postup organizátorov ostro kritizovala holandská televízna a rozhlasová spoločnosť Avrotros, ktorá tento trest označila za príliš prísny a neprimeraný.
Veľkého finále súťaže sa zúčastnili zástupcovia z 25 krajín: Arménska, Británie, Cypru, Estónska, Fínska, Francúzska, Grécka, Gruzínska, Chorvátska, Izraela, Írska, Litvy, Lotyšska, Luxemburska, Nemecka, Nórska, Portugalska, Rakúska, Slovinska, Srbska, Španielska, Švajčiarska, Švédska, Talianska a Ukrajiny.


Zdroj: TASR

12. 5. 2024

Zomrel Roger Corman

Zomrel Roger Corman

Vo veku 98 rokov zomrel Roger Corman, ikonický hollywoodsky režisér, producent, scenárista, herec a držiteľ čestného Oscara, ktorý sa od 50. rokov minulého storočia podieľal na tvorbe viac ako 400 filmov. Týždenníku Variety to dnes potvrdila jeho rodina. V Cormanovej tvorbe, pri "kráľa béčkových filmov", začínalo svoju kariéru niekoľko budúcich amerických filmových hviezd, napríklad Jack Nicholson, Robert de Niro alebo Martin Scorsese.

Corman režíroval či produkoval napríklad Jama a kyvadlo (1961), Zánik domu Usherovcov (1960), Predčasný pohreb (1962) alebo Útok krabích monštier (1957). Ako producent svojim režisérom často prideľoval miniatúrne rozpočty aj krátky čas na dokončenie filmu, niekedy napríklad len päť dní, píše agentúra AP. Jedným z nich bol Ron Howard, ktorý neskôr za svoju Čistú dušu (2001) získal Oscara za najlepšiu réžiu. Howard pri natáčaní v roku 1977 Cormana prosil o jeden natáčací deň navyše. "Ron, môžeš sa vrátiť, ak chceš, ale nikto iný tu už nebude," odpovedal mu Corman.

"Na natáčanie s malým rozpočtom sa viaže mnoho obmedzení, ale má aj svoje výhody," opísal Corman v rozhovore pre dokument v roku 2007, píše AP. "Môžete viac hazardovať, viac experimentovať. Musíte hľadať kreatívne spôsoby ako vyriešiť problém alebo ako predstaviť nápad," dodal producent.

Corman zomrel 9. mája vo svojom dome v Santa Monike v Kalifornii.

"Jeho filmy boli revolučné, obrazoborecké a zachytávali ducha doby. Keď sme sa ho pýtali, ako by chcel, aby si ho ľudia pamätali, odvetil: 'Bol som filmár, jednoducho tak'," uviedla rodina vo vyhlásení.


Zdroj: ČTK