23. 6. 2012

ART FILM FEST NEWS

ART FILM FEST NEWS











Ruský film režisérky Angeliny Nikonovej Portrét za súmraku získal na jubilejnom 20. ročníku filmového festivalu Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach a v Trenčíne (16. – 23. 6.) v konkurencii 12 súťažných filmov hlavnú cenu Modrého anjela. TASR o tom informovala PR manažérka agentúry Forza Zuzana Čižmáriková.
Päťčlenná porota na čele so známym srbským režisérom Srdjanom Karanovičom zvolila snímku za víťaznú pre jej "presvedčivý a neobyčajný dej a odvážny portrét postsovietskej éry, ako aj za originálny a neobyčajný prístup k feministickej téme".
Film rozpráva príbeh Maríny, ktorá patrí k vyššej vrstve. Napriek tomu, že s manželom obýva nádherný byt v centre Moskvy, ich spoločný život prechádza krízou. Jedného dňa ju brutálne znásilnia traja policajti. Keď o nejaký čas objaví mužov, zodpovedných za tento ohavný zločin, začne prehodnocovať svoj život. Na festivale v Thesalonikách získal film Zlatého Alexandra za najlepšiu réžiu a Cenu kritiky za najlepší film, v Cottbuse vyhral Grand Prix za najlepší film.
Do Ruska poletí aj ďalší Modrý anjel. Za najlepší ženský herecký výkon ho získala Olga Dihovichnaya z víťaznej snímky. Modrý anjel za najlepšiu réžiu putuje rumunskému režisérovi Radu Judemu za snímku Všetci v našej rodine. Porota udelila ocenenie filmu za autentické zobrazenie rodinnej krízy, ktorá prechádza z tragédie cez komédiu až k absurdite, a týka sa témy uchopiteľnej na miestnej aj medzinárodnej úrovni. Modrého anjela za najlepší mužský herecký výkon v tomto filme získal herec Serban Pavlu.
Zvláštne uznanie poroty získal dánsky film Medvedík o profesionálnom kulturistovi s drsnou tvárou, ale nežným srdcom, ktorého najväčším problémom je nájsť si lásku. Rozhodne sa vydať do Thajska a nájsť tú pravú. Ďalšie Zvláštne uznanie poroty si z Art Film Festu odnáša rakúsky film Kuma režiséra Umuta Daga, ktorý na plátna priniesol portrét tradičnej tureckej moslimskej rodiny, žijúcej vo Viedni, zobrazený s veľkou dávkou citlivej vnímavosti.
Modrého anjela za najlepší krátky film, kde o prestížne ocenenie súťažilo 37 snímok z celého sveta, si vybojoval Švédsky džob poľského režiséra Pawela Ziemilskeho. Zvláštne uznanie si odniesla talianska krátka snímka Šéf režiséra Yuriho Ancaraniho. Cenu primátora mesta Trenčianske Teplice získal austrálsky film Snowtown režiséra Justina Kurzela. Cenou primátora mesta Trenčín ocenili film Pohľadnice zo zoologickej záhrady indonézskeho režiséra Edwina, ktorý prišiel na Art Film Fest osobne uviesť svoj film. Multimediálna spoločnosť Film Europe spolu s Art Film Festom udelila ocenenie Film Europe slovenským animátorom Ivane Laučíkovej a Martinovi Snopekovi, tvorcom filmu Posledný autobus.




Copyright © TASR 2012

Neverejná odpoveď na verejný list

Neverejná odpoveď


na verejný list

Vážená pani Kozelová,



na rozdiel od Vášho listu adresovanému mne a všetkým ostatným sa ja obraciam mojim listom len na Vás.


Bolo mi veľmi smutno, že sa pracovnici RTVS, či už pracujú v jednom zo siedmich odborov v STV alebo zastupujú "Konto nadeje", nechali zlákať na to, aby osočovali (aj osobne) vedenie RTVS. Hovorili o tom, čo by malo byť ...v programoch, ako by mala televízia vyzerať, ako sa boja, že budú prepustení, všetko isto problémy, ktoré by mali odbory v STV riešiť, len problém spočíval v tom, že neboli k veci, ktorú sme riešili. Obavám sa, že dodnes vo svojom rozhorčení nepochopili, že tam išlo o to najprimitívnejšie – ich vystúpeniami „doložiť“ GR Zemkovej bez ohľadu na to, že hovorili o inom. Skrátka, zahmliť ďalšími vystúpeniami z vnútra STV zámer Smeru a zhoršiť mediálny obraz vedenia RTVS.

S porozumením som si prečítala, že máte problémy pri uplatňovaní svojich projektov vo vysielaní pre deti a mládež, chodievala som na Cenu Dunaja a viem, o čom píšete. Ale dnes ide o niečo iné. O pravdepodobne protizákonný postup strany SMER vo Výbore pre kultúru a média NR SR. Ako bude riešiť problém svojho odvolávania pani generálna riaditeľka, to nie je moja vec. Ale ak sa súdnou cestou preukáže protizákonnosť alebo dokonca protiústavnosť tohto kroku, škody zaplatíme my, všetci občania. Samozrejme, že strana SMER už odvolala mnohé ďalšie dôležité osobnosti slovenskej kultúry, napr. generálneho riaditeľa Slovenskej národnej knižnice, pána Katuščáka, ktorý nebol a nie je ochotný zveriť 200 000 mil. EUR európskej pomoci pre digitalizáciu nášho národného dedičstva do rúk súkromných spoločnosti, o ktorých skúsenostiach s digitalizáciou máme pochybnosti.
Červený valec – aby som citovala jedného kolegu - začal pracovať a ja nebudem na tej strane, ktorá bude hlasovať za politické ovládnutie RTVS. Ako povedal pán poslanec Smeru Číž vo výbore, „aby STV objektívnejšie a reálnejšie referovala o politickom živote Slovenska“. Po všetkých skúsenostiach si dovolím dnes tvrdiť, že osud STV a jej poslania bude ohrozený vo väčšej miere, ako sme si ochotní dnes pripustiť.
Možno sa vy, z vnútra televízie, dívate na celú situáciu inak a ak hájite svoje profesné záujmy, tomu samozrejme rozumiem. Ale bolo mi ľúto, že sa pani predsedníčka odborov, lebo tak vystupovala, nechala zneužiť na "udávanie“. Lebo čo iné to malo byť? Chápem, že bola rozčúlená, keď videla reakcie a nielen moju, aj ja som bola pobúrená jej vystúpením. Ale to by nám snáď nemalo zacloniť špinavú hru o verejnoprávny charakter RTVS, ktorý som vždy obraňovala na rozdiel od môjho kolegu, Mareka Maďariča.
Prajem Vám, aby sa moje najchmúrnejšie predpovede nesplnili a neocitli ste sa ešte v horšej situácii ako ste dnes. Možno potom oceníte, čo všetko sme sa snažili pre RTVS urobiť z pozície poslancov v NR SR, dnes za opozíciu.






Magda Vášáryová






Vážená pani poslankyňa Vášáryová,



Dnes, na mediálnom výbore NRSR ste označili našu kolegyňu, Magdalénu Glasnerovú a nášho kolegu, kameramana Ivana Priehradného za udavačov. Len preto, že si dovolili rozporovať situáciu vo verejno-právnej televízii nie ako politickí nominanti. Tým ste urazili nielen ich, ale aj ostatných ľudí pracujúcich vo verejnoprávnej Slovenskej televízi...i. Obaja zástupcovia televíznych odborov tam neboli na politickú objednávku, boli tam preto, aby zabránili likvidácii tvorby pre deti a mládež a genocíde – ako to nazval jeden z kolegov – genocíde televíznych pracovníkov.
Vaše politické ambície vám už dlhšie nedovoľujú nazerať reálne na prostredie, ktoré aj Vám počas Vašej hereckej kariéry, ponúklo mnoho príležitostí a možností. Už dávno nevidíte, ako naša tvorba pre deti a mládež umiera. Možno Vám ušiel fakt, že za posledné štyri roky sa zrušil jeden z najuznávanejších filmových festivalov detského filmu – Cena Dunaja. Možno Vám ušiel aj fakt, že takmer pred dvoma rokmi zanikla Redakcia tvorby pre deti a mládež v Slovenskej televízii. Unikol Vám aj fakt, že zatiaľ čo naši českí kolegova pripravujú vznik samostatného programového kanála s tvorbou pre deti a mládež, my sme utlmili výrobu na 3 (slovom tri) relácie – z toho dve pre predškolský vek (Fidlibum a Maškrtníček) a jednu pre staršiu mládež (5 minút po 12) – mimochodom dramaturgičkou programu je práve Vami označená „udavačka“. Tiež Vám asi unikol fakt, že pomer detských relácií v STV a ČT je 3:52 ! Kde je ten výklad Slovenskej televízie! Kde je redakcia, ktorá dodnes predáva do zahraničia najviac programov!
V televízii opäť dochádza k výpovediam. Čím to je, že na zozname sú opäť len dramaturgovia relácií pre deti a mládež a dramaturgovia dramatickej tvorby? Podľa nás to nevie ani pani riaditeľka Zemková.
Vážená pani poslankyňa, Slovenská televízia je ako naša krajina. Tam dolu sú ľudia, ktorí „len“ robia program a podľa Vás majú držať „hubu a krok“. A tam hore je množstvo politických nominantov (česť výnimkám), ktorí si z televízie spravili trhací kalendár. Tu odstrihneme detskú tvorbu, tam inscenácie a filmy, tu odstrihneme populárnu hudbu...
Máme plné skrine a šuflíky úžasných námetov na relácie pre deti a mládež. Len škoda, že to množstvo peňazí, ktoré prúdi do televízie, je určené len pre dospelých.
Mysleli sme si, že práve vo Vás, umelkyni, nájdeme oporu. Žiaľ, mýlili sme sa! Aj vy kultúru a umenie vidíte len cez politické okuliare. Bude ale potrebné zájsť k očnému lekárovi, lebo Vám to nedovoľuje vidieť ďalej. Len po špičku politického nosa.
Tu Vám posielam link, aby ste vedeli čo je zač pani Glasnerová, jedna z najuznávanejších dramaturgičiek programov pre deti a mládež. Pani, ktorá prežila v STV celý svoj aktívny dramaturgický život a ktorá má na svojom konte viac inscenácií a rozprávok ako všetci ostatní dramaturgovia dokopy. A ktorá má svoje dôležité miesto aj v českej Filmovej databáze – pre Vaše info: (http://www.fdb.cz/lidi/103449-magdalena-glasnerova.html) alebo skúste aj iný link: http://www.avf.sk/aboutus/management/committees/committee13/magdalenaglasnerova.aspx

Vážená pani poslankyňa, dnes ste stratili viac svojich voličov, ako si myslíte. Slovník, ktorý ste použili bol dehonestujúci, nediplomatický a zavádzajúci. Zo slušných ľudí ste spravili udavačov a to sa nerobí.


Monika Kozelová, dramaturg detskej tvorby, tiež na zozname.


22. 6. 2012

Art Film Fest News

Art Film Fest News 



Hviezda 20. ročníka Art Film Festu, oscarový herec Sir Ben Kingsley, je už v Trenčianskych Tepliciach. Do dejiska medzinárodného filmového festivalu zavítal vo štvrtok vo večerných hodinách a dnes popoludní osobne uviedol prednášku, na ktorej predstavil svoj pohľad na herecké umenie - Master Class.
„Ako vidíte, nemám žiadne poznámky, nepripravil som si ani slovo. Ale podelím sa s vami o to, čo cítim,“ povedal Kingsley na úvod Master Classu, kde ho privítal riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel .
„Prečo pravidelne mením masku? Prečo si pravidelne navodzujem šoky z nakrúcania?,“ opýtal sa na začiatok. „Myslím, že dôvod možno hľadať v minulosti. Keď sme ešte žili v kmeňoch. Keď sa zotmelo, nik nevedel, či slnko vyjde na ďalší deň. A kto previedol kmeň cez noc? Rozprávač príbehov. Bol to liečiteľ. Bol to šaman. Bol to kňaz. Dal nájde, že slnko vyjde. Dnes vám objasním, aká je moja pozícia v kmeni. Prečo potrebujeme príbehy,“ vysvetlil tému svojej prednášky.
O 16. h sa na Kingsleyho sa mohli tešiť fanúšikovia v Kinostane v Trenčianskych Tepliciach, kde osobne uvádzal film Sexy Beštia. Stvárnil v ňom gangstra Dona, psychicky narušeného zločinca. Chce za každú cenu získať pre svoj „kšeft“ bývalého kumpána Garyho, ktorý sa však rozhodol zavesiť na klinec svoje „povolanie“. Kingsley získal za stvárnenie Dona Európsku filmovú cenu, Britskú nezávislú filmovú cenu a bol nominovaný na Oscara aj Zlatý glóbus. „Kingsley vytvoril nezabudnuteľné monštrum,“ napísal prestížny magazín Rolling Stone.
V sobotu si výnimočný herec prevezme Hercovu misiu, o 15.00 h vo Festivalovom parku v Trenčianskych Tepliciach vlastnoručne pripevní mosadznú tabuľku so svojim menom. O 16. h sa zvíta s festivalovými návštevníkmi na uvedení filmu Hugo a jeho veľký objav v Kinostane v Trenčianskych Tepliciach. Spolupracoval na ňom s režisérom Martinom Scorsesem a Hugo a jeho veľký objav, získal na tohtoročných Oscaroch získal najviac, 11 nominácií a premenil ich na päť zlatých sošiek. Snímka jedného z najslávnejších režisérov našej éry rozpráva o priateľstve, objavovaní nového a starého a o láske k filmu.
Na Hollywoodskom chodníku je už skoro 2 500 hviezd s menami slávnych herečiek, hercov a režisérov. Pod číslom 2410 sa tam nachádza hviezda charizmatického herca, Sira Bena Kingsleyho, ktorý sa preslávil postavou Mahátmu Gándhího z filmu Gándhí (1982). Za túto postavu, ktorá patrí medzi jeho najznámejšie a najslávnejšie, získal slávny britský herec aj Oscara.
Nielen postava Gándhího, ale predovšetkým herecké stvárnenie tejto historickej legendy bolo také presvedčivé, že diváci zabúdajú, že ho videli aj v iných filmoch. A on je v každom z nich vynikajúci.
Ben Kingsley bol nominovaný na Oscara aj za vedľajšiu úlohu vo filmoch Bugsy (1991) a Sexy beštia (2000) a za hlavnú postavu vo filme Dom z piesku a hmly (2003).
Tento klasik má na konte takmer 70 filmov, pričom prvých desať rokov svojej kariéry sa venoval najmä televíznym projektom. Hereckú kariéru začínal v divadle, debutoval filmom Kľúčom je strach v roku 1972. Prelomovým bol preňho práve Gándhí.
Do Hollywoodu prišiel Kingsley až v 90. rokoch. Možno si ho pamätať z komédie Dave, thrilleru Sliediči, sci-fi Mutant, alebo – a to predovšetkým – zo Schindlerovho zoznamu, v ktorom hral židovského účtovníka Itzhaka Sterna.
Sir Ben Kingsley, rodným menom Krishna Pandit Bhanji, sa narodil 31. decembra 1943 v Scarborough, v najväčšom a najvýznamnejšom tradičnom anglickom grófstve na severe Anglicka.

RTVS and ART FILM FEST NEWS

RTVS

and


ART FILM FEST NEWS

Rozhlas a televízia Slovenska dnes na tlačovej konferencii na ArtFilm Feste 2012 v Trenčianskych Tepliciach predstavila dramatický cyklus Filmoviedky, ako aj ďalšie premiérové tituly pôvodnej hranej tvorby a slovenských dokumentov, ktoré sa na obrazovkách Jednotky a Dvojky objavia v priebehu tohto roka. Práve na tohtoročnom ArtFilm Feste má predpremiéru šiesta Filmoviedka Dušičky seniorov (hrajú: Emília Vášáryová, Petr Nárožný, Ivan Romančík, František Kovár, Zita Furková, Ivo Gogál a ďalší), ktorú uvidia diváci v televíznej premiére na Jednotke v rámci jesennej vysielacej štruktúry.

DUŠIČKY SENIOROV

V domove s pyšným názvom Silverville, kde je prirodzená smrť častým, aj keď nevítaným hosťom, nájdu jedného rána vážne zranenú jednu z obyvateliek. Riaditeľ, ktorý nepríjemnosti i skraty vo fungovaní súkromného zariadenia zametá pod koberec, si aj tentoraz počína rovnako a mimoriadnu udalosť pred políciou zamlčí. Vyšetrovanie sa však rozbieha neoficiálne a skryto: ujíma sa ho bývalý sudca, ktorý túži vypátrať páchateľa na vlastnú päsť.

Tri príbehové línie prinášajú sled prekvapujúcich odhalení, rozohrávajú škálu ľudských osudov, vzťahov, túžob, vášní, sústredených na jedinom mieste, a samotné vypátranie páchateľa je len finálnym ťahom štetca na obraze ľudského bytia v jeho poslednej fáze, ktorá čaká na každého z nás.

Scenár: Jozef Puškáš
Réžia: Stanislav Párnický
Kamera: Laco Kraus
Dramaturgia: Roman Brat
Zvuk: Ján Grečnár
Vedúca výr. štábu: Ivana Kurincová

Účinkujú:
Emília Vášáryová, Petr Nárožný, Ivan Romančík, František Kovár, Zita Furková, Lucia Gažiová, Ivo Gogál, Eva Kerekes, Alexandra Palatinusová, Ivan Palúch

Nový dramatický cyklus Filmoviedky uviedla Jednotka v premiére 12. decembra 2011. V minulom roku odvysielal Rozhlas a televízia Slovenska tri časti (Obhliadka, Výstrel navyše a Olé, zápražka).

FILMOVIEDKY
10 televíznych filmových príbehov, ktorých spoločným menovateľom je trojaký pohľad hlavných postáv na tú istú ťažiskovú situáciu. Každý príbeh sa skladá z troch mikropríbehov. Ich hrdinovia sa zúčastňujú na konkrétnej krízovej situácii a vyhodnocujú ju zo svojho uhla pohľadu, z pozície svojej filozofie a životnej skúsenosti.

• I. O B H L I A D K A
• II. V Ý S T R E L N A V Y Š E
• III. O L É, Z Á P R A Ž K A
• IV. N O Č N Ý T R E Z O R
• V. N Á H R A D N Á M A T K A
• VI. D U Š I Č K Y S E N I O R O V
• VII. Z R A D E N Í
• VIII. P R Í B E H O D V O C H H L A V Á C H
• IX. K O Ľ K O S T O J Í L I T E R V O D Y
• X. A F T E R P A R T Y

VÝROKY TÝŽDŇA

VÝROKY TÝŽDŇA

„ My chceme nielen na tomto mieste, ale aj na iných misiách urobiť trochu personálnu obmenu vzhľadom na to, že niektorí veľa rozprávajú, málo píšu domov."
Ľubomír Jahnátek

"Robert Fico získal vo voľbách silný mandát a nesie za krajinu zodpovednosť v plnom rozsahu. Je prejavom jeho bezradnosti, keď sa obracia na opozíciu a pýta sa, kde šetriť a čo robiť.".
Richard Sulík


"Nebola to Nova, kto zapríčinil, že tu budú dve merania vedľa seba."
Jan Andruško , šéf TV Nova

"Štvrť hodiny zápas komentovali tí najväčší experti a o všetkom mleli piate cez deviate, čo sa v tom zápase odohrávalo, ale túto vec nespomenuli, z čoho som bol absolútne šokovaný."
Václav Klaus

"Sláva, máme ďalšieho experta. Václav Klaus sa prihlásil o prácu v našom štúdiu. Začneme pomaly v lige v Příbrame a potom sa uvidí."
Jaromír Bosák

"Pána Bosáka je predsa v štúdiu veľká škoda. Už by si mal raz konečne naleštiť kopačky, obliecť si dres a ísť pomôcť naším, keď už trénerovi hovorí do zloženia zostavy a kritizuje jednotlivých hráčov. Komentovať výroky tak renomovaného moderátora, básnika a futbalového experta na našu reprezentáciu sa asi nepatrí. Dôležité je, aby sme vyhrali. Takže chlapi, bojujte! Držíme vám vo štvrťfinále palce,"
Radim Ochvat Klausov tlačový hovorca


"Majte úctu k mojej práci. Vybavme si to ako chlap s chlapom. Idete so mnou?  Mali by ste rešpektovať, že som kedysi hral futbal. Vy ste hrali? Rešpektujte moju prácu a osobu. Nikomu nedovolím, aby kritizoval môj tím. Ak ste chlap, tak poďte von."
Oleg Blochin, tréner ukrajinskej futbalovej reprezentácie

ZEMKOVÁ NEWS Update

ZEMKOVÁ NEWS Update


Exminister kultúry Daniel Krajcer (SaS) žiada, aby Národná rada (NR) SR ďalej nerokovala o návrhu na odvolanie generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej a vrátila ho na prerokovanie mediálnemu výboru. Chce tým vytvoriť priestor na prerokovanie a vyjasnenie si protirečivých názorov, ktoré v tejto veci existujú.
"Sú tu rôzne právne názory. Tak ak v takejto dôležitej veci existujú protirečivé právne názory, a ak sa má naozaj plénum Národnej rady rozhodnúť kvalifikovane, vytvorme priestor, aby sa odborné stanoviská mohli prerokovať a na výbore si ich vyjasniť," odôvodnil svoj procedurálny návrh Krajcer. Parlament o ňom rozhodne v utorok 26. júna. Šéfka RTVS sa vtedy definitívne dozvie, či zotrvá vo funkcie alebo nie.
Opozičný poslanec pripomenul, že existujú aj stanoviská nezanedbateľných medzinárodných organizácií. Medzi nimi aj Medzinárodného tlačového inštitútu. "Vyslovil vážne znepokojenie nad takýmto konaním výboru aj pléna Národnej rady," informoval Krajcer, ktorý trvá na tom, že Zemková neporušila zákon a zámer odvolať ju je účelový. Smer-SD chce podľa neho mocensky ovládnuť RTVS.
"Od vás konkrétne, pán poslanec, ktorý ste pripravili tento návrh zákona a potom sa vašim úsilím dostal do parlamentu a bol schválený, to považujem za politickú drzosť. Vy, čo ste robili v rámci ovládnutia tejto inštitúcie, to nemalo obdoby 20 rokov. Nikto nemenil zákon kvôli tomu, aby politicky ovládol túto inštitúciu," reagoval šéf mediálneho výboru Dušan Jarjabek (Smer-SD). Dodal, že absolútnu zodpovednosť za dnešný stav nesie Krajcer a všetci poslanci, ktorí zákon o RTVS schválili.
Zemková čelí odvolávaniu kvôli tomu, že sa mala dopustiť porušenia zákona, keď zverejnila výzvu na verejnú obchodnú súťaž na prenájom priestorov pre mediálny komplex skôr, ako o tomto zámere informovala Radu RTVS. Zemková sa už obrátila v súvislosti s touto vecou na súd.



Poslanca Národnej rady SR Mojmíra Mamojku (Smer-SD) už otravujú "politické žvásty" okolo návrhu na odvolanie generálnej riaditeľky Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) Miloslavy Zemkovej. Preto sa k nemu vyjadril ako právnik.
Ako právnik je presvedčený, že Zemková zákon porušila. "Podľa môjho osobného názoru došlo k jednoznačnému porušeniu kogentných ustanovení právneho predpisu. Nie je o čom diskutovať," vyhlásil v pléne v rámci diskusie.
Dôvodom na odvolanie Zemkovej je, že sa mala dopustiť porušenia zákona, keď zverejnila výzvu na verejnú obchodnú súťaž na prenájom priestorov pre mediálny komplex skôr, ako o tomto zámere informovala Radu RTVS. Zemková sa už obrátila v súvislosti s touto vecou na súd.
Mamojka povedal, že zámer je jednoznačný prejav vôle, ktorý smeruje k uzavretiu zmluvy. "Zámer je právny text, normatívny. Obchodná súťaž jednoznačne zámerom bola," zdôraznil s tým, že Zemková mala informovať Radu RTVS a pred vypísaním a zverejnením súťaže to mala mať schválené.
"Generálny riaditeľ nemá povinnosť si dať niečo schváliť, má len informačnú povinnosť," upozornil ho exminister kultúry Daniel Krajcer (SaS), ktorý nesúhlasí s odvolaním Zemkovej.

Parlamentnej opozícii prekáža, že generálna riaditeľka RTVS Miloslava Zemková nie je odvolávaná účelovou zmenou zákona. V dnešnej rozprave k návrhu na odvolanie šéfky telerozhlasu to uviedol minister kultúry Marek Maďarič (Smer-SD). Smer-SD totiž dlhodobo tvrdí, že Daniel Krajcer (SaS) spojil ako minister kultúry STV a SRo práve preto, aby sa zbavil vtedajšieho vedenia televízie.
"Opozícia sa vyhýba faktu, že zverejnenie výzvy na obchodnú súťaž na mediálny komplex je zámerom vstúpiť do zmluvného záväzku s plnením vyšším ako 100.000 eur. Ja by som privítal debatu, čo sa za tým skrýva, prečo bola táto povinnosť obídená. Lebo ide o verejné peniaze?" pýtal sa Maďarič. Podľa jeho slov však chápe, že opozícia sa snaží inými témami brániť riaditeľku, ktorú si vybrala a zvolila.
"Na dlhú éru pani Zemkovej sa dá pozerať rôzne. Ja osobne nie som zástancom názorov, že išlo o zázračnú manažérku, ale ani takých, že ju treba zatracovať. Faktom je, že svojím konaním dala pádny dôvod na odvolanie, a nie politické," zdôraznil minister. Prebiehajúca rozprava podľa jeho slov poukazuje spätne aj na to, kto v skutočnosti zvalcoval STV a SRo a na farizejstvo opozície vo vzťahu k témam, ako je transparentné vynakladanie verejných peňazí.
Krajcer Maďariča vo faktickej poznámke upozornil, že sa snaží podsunúť, že generálna riaditeľka disponuje nejakým konkrétnym zmluvným záväzkom. "Ako môže existovať, keď neexistuje ani zmluva, ani zmluvný partner? Nehovoriac o tom, že tak neexistuje ani možnosť vyčísliť výšku tohto zmluvného záväzku. Veď to hovorme otvorene," vyzval Krajcer.
Poslanec podľa svojich slov chápe, že Smeru-SD je ľúto za exriaditeľom STV Štefanom Nižňanským. "Ale my sme naozaj ten zákon predkladali, lebo sme mali záujem reálne naštartovať skutočnú reformu verejnoprávneho vysielania. V čase, keď ste vy odchádzali v roku 2010, STV sa blížila ku kumulovanej strate 46 miliónov eur. V čase, keď sme odchádzali my, je RTVS v zisku 22 miliónov eur," dodal.

Poslanci Národnej rady SR dnes pokračujú v diskusii k návrhu na odvolanie generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej. Rozprava k tomuto bodu sa začala v stredu (20.6.), avšak nestihla sa dokončiť. Vo štvrtok (21.6.) totiž dostal prednosť euroval, ktorý mal presne stanovený čas.
Dôvodom na odvolanie Zemkovej podľa vládneho Smeru-SD je, že sa mala dopustiť porušenia zákona, keď zverejnila výzvu na verejnú obchodnú súťaž na prenájom priestorov pre mediálny komplex skôr, ako o tomto zámere informovala Radu RTVS. Zemková sa už obrátila v súvislosti s touto vecou na súd. Zároveň predložila tri právne stanoviská, ktoré tvrdia, že zákon neporušila.
Do rozpravy je ešte prihlásených osem poslancov. Ako prvý vystúpil Peter Osuský (SaS), ktorý sa Zemkovej zastal. Podľa jeho slov chce Smer-SD šéfku RTVS odvolať spôsobom, ktorý poškodí jej profesionálnu česť.


Copyright © TASR 2012

O svetielkach a tuneloch

O svetielkach a tuneloch

 
Vyhlásenie predsedníčky Odborového zväzu masmédií v súvislosti s návrhom na odvolanie GR RTVS

Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci,

pozorne sledujem 3. schôdzu NR SR a vzhľadom na to, že rozpravu o schválení tzv. trvalého eurovalu realizujete súbežne s rozpravou o návrhu na odvolanie GR RTVS, nevedomky ste tak vytvorili priestor na porovnávanie: Niektorí z Vás hovoria, že situáciu v Grécku nespôsobili Gréci sami, ale že je dôsledkom predchádzajúcich nezodpovedných rozhodnutí politikov EÚ. Za zlé a nezodpovedné konanie politikov EÚ majú znášať následky aj občania Slovenskej republiky a rozhodnete o tom Vy, politici tejto krajiny.

Som toho názoru, že situáciu Slovenského rozhlasu a Slovenskej televízie, dnes už spojeného verejnoprávneho média Rozhlas a televízia Slovenska a rozhodovanie o jej ďalšom osude môžem pokojne prirovnať ku kríze v eurozóne. O týchto
inštitúciách ste 20 rokov rozhodovali Vy, nie zamestnanci RTVS a ani občania tejto krajiny, ktorým RTVS patrí. Následky Vašich rozhodnutí však znášajú zamestnanci RTVS a doplácajú na ne všetci občania tejto krajiny, ku ktorým samozrejme patria aj zamestnanci RTVS.

Tvárili ste sa síce ako starostliví rodičia, ktorým záleží na zdravom vývoji ich talentovaných detí, ale Vaša starostlivosť spočívala iba v tom, že ste im periodicky vymieňali „pestúnov“ – riaditeľov. V prípade staršieho dieťaťa – SRo - ste to od r. 1991 urobili 4 krát, k jeho mladšej sestre – Slovenskej televízii ste však boli oveľa nezodpovednejší a krutejší - 17 krát si musela zvykať na nového „pestúna“. (Žeby to súviselo s parafrázou slovenského príslovia:“ Je lepšie byť raz videný ako stokrát počutý?“)

V oboch prípadoch ste však akosi zabúdali na dostatočné hmotné zabezpečenie potrebné pre zdravý rozvoj do Vašich rúk občanmi tejto krajiny zverených „detí“. A tak pestúni – riaditelia oboch médií každoročne končili svoje pôsobenie s menšími či väčšími dlhmi, ktoré následne – opäť rozhodnutím politikov tejto krajiny – splatili občania. Vami určení pestúni pokojne prichádzali a odchádzali bez vyvodenia akejkoľvek zodpovednosti za premrhané financie, ľudský potenciál a v niektorých prípadoch aj nenávratne zničené hodnoty. Zákon síce SRo a STV ukladal povinnosť chrániť zverený majetok pred poškodením, zneužitím, ale už nehovoril nič o adekvátnych sankciách za neplnenie tejto povinnosti.

Keď sa konečne našiel „pestún“, ktorý dokázal, že je možné plnohodnotné fungovanie verejnoprávneho média aj bez vytvárania ďalších dlhov, akoby zasvietilo svetielko na konci tunela. A tak ste rozhodli k tomuto ozdravenému dieťaťu pripojiť jeho ešte stále chorú sestru a oboch ponechať v starostlivosti toho pestúna, ktorý svoje schopnosti preukázal pri prvom dieťati.

V uplynulých dňoch ste však na základe podnetu jediného občana začali proces odvolávania GR RTVS pre nesplnenie oznamovacej povinnosti, teda nie pre nedostatočnú starostlivosť o zverený majetok, nie pre spôsobenú škodu. Nepovažovali ste pritom za potrebné vypočuť si ani názor zamestnancov SRo – tiež občanov tejto krajiny, ktorí posledných päť rokov absolvovali tzv. radikálnu liečbu rovnako, ako Vás nezaujímal názor zamestnancov oboch inštitúcií počas uplynulých 20 rokov. Vypočuli ste však hlas jedného zo zástupcov zamestnancov STV, obrazne povedané toho chorého dieťaťa, ktorému sa začínajúca „liečba“ nepáči.

Zákon 532/2010 o RTVS v § 18 ods. 4 hovorí, že Národná rada SR môže odvolať GR, ak si nesplnil oznamovaciu povinnosť, teda zákon neukladá poslancom povinnosť odvolať. Teda je to len na politickej vôli?!

Vážený poslanecký zbor NR SR, zákon o RTVS Vám v tomto prípade neukladá povinnosť, dáva Vám možnosť. A keď ste už takéto znenie v roku 2010 odhlasovali, tak využite túto možnosť naozaj zodpovedne, rozhodujte v záujme občanov a nie len čisto politicky.

V Bratislave 21.06.2012

Zdenka Baumanová, predsedníčka OZM

Kto nevie, nech nepíše

Kto nevie, nech nepíše


 

 

Odvolávanie Zemkovej pripomína Mečiarov parný valec


<><><><> <><><><> <><><><>


V roku 1993 na republikovom predstavenstve HZDS Vladimír Mečiar povedal, že ak hnutie vyhrá voľby, všetko prevalcuje. Rok na to svoj sľub počas jednej parlamentnej noci (dlhých nožov) aj brutálnym a bezohľadným spôsobom splnil. Rýchlosť, bezohľadnosť a spochybnená zákonnosť odvolávania generálnej riaditeľky RTVS Miloslavy Zemkovej v parlamente oživujú spomienky na toto temné obdobie slovenskej histórie.
Parný valec rozbehol minulý týždeň predseda parlamentného výboru pre kultúru a médiá Dušan Jarjabek , ktorý nechal po odprezentovaní výročnej správy RTVS Miloslavu Zemkovú odísť z miestnosti, aby hneď na to otvoril bod rôzne. V ňom sa prekvapivo ukrýval podnet od občana týkajúci sa priamo Zemkovej. Namiesto toho, aby výbor riaditeľku zavolal naspäť, spustil expresný proces jej odvolávania a hneď aj k tomu odhlasoval príslušný návrh pre plénum poslancov. A to nielen bez korektnej diskusie a prítomnosti Zemkovej, ale aj bez stanoviska Rady RTVS a prítomnosti jej zástupcu. Návrh bol navyše chybný, a tak ho predseda parlamentu Paška poslal výboru späť. Ďalšia schôdza výboru uznesenie už za prítomnosti Rady RTVS a riaditeľky návrh rýchlosťou svetla opravila, aby bol s rovnakým frmolom zaradený na rokovanie pléna ani nie 24 hodín neskôr.
Ponechajme na chvíľu bokom diskusiu o zákonnosti aktuálneho odvolávania. Za grobiansky spôsob, akým sa deje, by sa zrejme hanbili aj gorily. Sme svedkami politickej arogancie, ktorá si zo zákona i verejnoprávnej inštitúcie urobila rohožku na utieranie topánok. Ako máme v tejto krajine vybudovať kultúru verejného života, rešpekt voči zákonu a nezávislosť inštitúcií, ak sa niekto k jednej z nich správa ako k politickej prostitútke? Ak na odvolanie jej riaditeľky stačí expresný valec, ktorý navyše svoje úmysly ukrýva pod bod rôzne a urobí všetko pre vytesnenie diskusie?
Navyše ak existujú naozaj vážne pochybnosti o zákonnosti celej akcie „dlhých nožov“. Dôvodom odvolania má byť to, že riaditeľka porušila zákon a neinformovala Radu RTVS o „zámere vstúpiť do zmluvného záväzku, ktorého plnenie presahuje sumu 100 000 eur“, keď vypísala verejnú súťaž na priestory pre RTVS. Porušenie zákona vraj konštatoval aj legislatívny odbor Národnej rady.
Faktom je, že existuje uznesenie Rady o tom, aby riaditeľka Radu informovala o takom záväzku minimálne 7 dní pred jeho uzavretím. Faktom je, že Rada bola o vypísaní súťaže informovaná už v apríli a žiadny výsledok takej súťaže zatiaľ neexistuje. Faktom je, že okrem stanoviska Národnej rady existujú aj iné právne stanoviská, ktoré tvrdia opak. Faktom je napokon aj to, že samotná Rada RTVS žiadne porušenie zákonných povinností nekonštatovala. Naopak, výbor aj poslancov varovala, že aktuálne odvolávanie by mali prehodnotiť, pretože je pochybné, či naň vôbec existuje zákonný dôvod.
Prečo sa teda politický valec tak ponáhľa? Prečo potrebuje proces dokonať skôr, ako prebehne dôsledné preskúmanie dôvodov a verejná diskusia? Prečo sa parlament s historickou skúsenosťou, ktorou poslanca protiústavne zbavil mandátu, hrnie do podobného rizika?
Tento politický akt doteraz verejnosť vo väčšej miere nevyrušil. Práve taká ignorancia práva a politická arogancia však vedú ku všetkým menším, či väčším Gorilám, k tomu, že mocní pošliapavajú právo v mene svojich skrytých záujmov a ochočia inštitúcie, ktoré majú slúžiť verejnosti. Ak takéto prípady necháme prejsť mlčaním, stanú sa len testom toho, ako ďaleko dokážu valce zájsť.


Zuzana Wienk

SLOVAK MEDIA NEWS

SLOVAK MEDIA NEWS

Majiteľ mediálnej skupiny Centrum Holdings, fond Warburg Pincus, vraj už niekoľko týždňov rokuje o jej predaji. Ako informoval portál ihned.cz, medzi záujemcami figuruje vydavateľstvo Ringier, ale aj spoluzakladateľ skupiny Ondrej Tomek. Hodnota prípadnej transakcie by mala predstavovať približne 2 mld. CZK. Centrum Holdings je jediným akcionárom firmy Centrum Holdings, a.s., ktorá na Slovensku prevádzkuje stránky atlas.sk, aktualne.sk a centrum.sk. Po Ringieri je tak druhou najväčšou skupinou, ktorá prevádzkuje internetové portály.
Práve Ringier označujú české médiá za najväčšieho záujemcu, podľa informácií ihned.cz už prebiehajú medzi oboma stranami rokovania o predaji. V prípade, že by sa mu podarilo skupinu získať, stal by sa dominantným prevádzkovateľom internetových portálov na Slovensku. Podľa Madé Fronty Dnes fond Warburg Pincus už pred dvoma týždňami rozposlal mediálnym domom a finančným skupinám predajnú ponuku. Hovorca Centrum Holdings však pre ihned.cz odmietol špekulácie potvrdiť.
Private equity fond Warburg Pincus kúpil väčšinový podiel vlastníka portálu Centrum.cz NetCentrum na konci roku 2007. V tom čase sa jeho hodnota pohybovala na úrovni približne 3 mil. CZK. Warburg Pincus má viac ako štyridsaťročnú históriu, do viac ako 650 spoločností v 30 krajinách sveta investoval spolu viac ako 40 mld. USD. V jeho portfóliu sú firmy z finančného, zdravotníckeho, mediálneho, telekomunikačného či energetického odvetvia.


©2012, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Štefan Dlugolinský राय

Štefan Dlugolinský राय



 Slovenská asociácia novinárov (SAN) už dlhšiu dobu sleduje dianie v RTVS a najmä v časti jej hybridnej organizácie, bývalej Slovenskej televízie. S licencovanými programami sa v tejto inštitúcii akoby roztrhlo vrece. To, že takéto formáty vysielajú komerčné televízie je do istej miery ich finančný zámer a samozrejme aj zámer programovej služby, ktorú prevádzkuje držiteľ na základe licencie. Najviac nás mrzí skutočnosť, že licencované programy doslova zahnusili vysielaciu štruktúru obidvoch televíznych vysielacích okruhov verejnej služby RTVS. Vieme, že táto služba si zo zákona neplní svoju základnú povinnosť, ktorú má taxatívne vymedzenú. Nevyrába všetky žánre. Komu to prekáža? Nikomu. Na Slovensku je to tak!
Nepovažujeme za potrebné, aby STV pokračovala v nakupovaní a vo vysielaní množstva programov preberaných za vysoké poplatky zo zahraničia. Zahraničí tvorcovia majú prácu a my, tvorcovia na Slovensku, iba v nemom úžase sledujeme často bezduché a takmer nikomu nič nehovoriace relácie. Sledujeme, ako plnými korytami vytekajú peniaze pre iných, len nie pre vlastných domácich tvorcov. Ide o peniaze slovenských koncesionárov a daňových poplatníkov. Verejná služba namiesto serióznej tvorby, ktorá sa od nej vyžaduje, a táto povinnosť je ukotvená aj v zákone, supluje vlastnú neschopnosť vyrobiť zmysluplný program, prevzatými formátmi zo zahraničia. Namiesto návratu k tvorbe a otvoreniu možností pre domácich tvorcov, na jednej strane neúmerne šetrí a na druhej rozhadzuje plnými priehrštiami. Vo väčšine na licencované formáty. V ostatnom období RTVS vysielala a vysiela relácie o varení – Varenie s Kamilou Magálovou, Varení pečení, Varí sa v Dámskom magazíne, vo Vojne kuchárov a výpočet relácii uzatvára Nebíčko v papuľke. Jedlo v RTVS varia celý deň. Ak by divák hľadal kvalitný a zmysluplný dokument z vlastnej produkcie verejnej služby, prípadne vlastnú dramatickú či animovanú tvorbu, hľadal by ich zbytočne. Isté pokusy v posledných mesiacoch boli, avšak realizované na veľmi nízkej úrovni. Prečo je to tak? Vieme, že nikto z renomovaných tvorcov v RTVS nechce robiť z jednoduchého dôvodu. Sú to najmä nízke honoráre a otrasné podmienky pre prácu.
O tom, kto pracuje pre STV a za čo, si každý môže pozrieť v registri zmlúv a až vtedy občan pochopí, ako to vlastne v RTVS „funguje“. Za štyri minimálne sledované formáty / Nebíčko v papuľke, 5 proti 5, Taxík, Trieda 9.A / RTVS zaplatila súkromným agentúram takmer 3 milióny eur. Uvedené fakty iba potvrdzujú obavy nezávislých tvorcov o smerovaní verejnej služby. Takýto postup je pre relevantných manažérov verejnej služby najjednoduchšou cestou ako prísť k 10% provízii a to bez akejkoľvek väčšej snahy o rozprúdenie vlastnej tvorby.
Dnes je každému jasné, že takéto šafárenie a okliešťovanie pôvodného poslania verejnej služby nikomu v spoločnosti a v umeleckej sfére neprospeje. Prevádzkovateľ vysielania zo zákona nevie vyťažiť vlastný a mimoriadne bohatý archív. Stále donekonečna opakuje to isté. Zainteresovaní vedia prečo. Ide totiž o šírenie diela spojené s platením tantiémov a tie musia ísť iba svojim známym a priateľom. Na Slovensku je to tak!
Dobrú televíziu divák spozná podľa toho, či je schopná vyrobiť vlastný program, ktorý nie je licencovaný. Vlastný program si totiž musí celý vymyslieť a zadať tvorcom. Scenár, svetlá, kamery, atmosféru atď. Sú režiséri, ktorí majú gloriolu úspechu, ale keď majú urobiť vlastný program, nefunguje to. A to je aj obraz verejnej služby STV, ktorá po dohode s dohadzovačom licencovaných formátov posunie na režisérsku stoličku aj svojho človeka – a môže to byť aj grafik! Stačí sledovať niektoré formáty a hľadať mená a firmy. Viacerí grafici z produkčných firiem „pracujúcich“ pre RTVS režírujú veľké licencované programy. Žiadny tvorivý postup! Aj to je obraz biedy vysielateľa zo zákona! Kto to napraví? Na ťahu je dnes Národná rada SR. Má možnosť napraviť pokrivené a nefunkčné. Urobí to? Tvorcovia a novinári v SAN budú čakať, čo sa stane. Zmena vo vedení RTVS a vrátení tváre verejnej službe RTVS je nevyhnutná.
Informáciu TASR poskytol predseda SAN Štefan Dlugolinský.

21. 6. 2012

Stanovisko Zemkovej k obvineniam v prejave Mareka Maďariča

Stanovisko Zemkovej k obvineniam v prejave


Mareka Maďariča

 Prejav ministra kultúry Mareka Maďariča v pléne NR SR 20. 6. 2012 so stanoviskom GR RTVS Miloslavy Zemkovej ku konkrétnym obvineniam.

„Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci,
veľa sa už nahovorilo aj tu aj v mediálnom priestore o návrhu na odvolanie Generálnej riaditeľky RTVS, veľa sa nahovorilo, a často od veci, od podstaty veci. Aj preto chcem na úvod pripomenúť tým, ktorí sa snažia návrh na odvolanie generálnej riaditeľky z vecnej polohy plnenia zákonných povinností dostať do polohy politického a mocenského zmocnenia sa RTVS, že to bola bývalá koalícia, ktorá kvôli ovládnutiu STV a SRo hrubo a zrýchlene zmenila zákony, zlúčila STV a SRo, aby mohla odvolať dovtedajšie kontrolné orgány, aby mohla nový kontrolný orgán obsadiť svojimi ľuďmi a aby mohla na čelo RTVS dosadiť svojho človeka. Bývalá koalícia neváhala zmeniť ani spôsob voľby generálneho riaditeľa. Dala ju do rúk poslancom a aby mala svojich poslancov istých, volilo sa verejne. Tak rozhodla väčšina a museli sme si zvyknúť a prežili sme to, pani poslankyňa Vášáryová. Nikoho neprekvapilo, že zvolená bola kandidátka, ktorú už predtým poveril riadením RTVS šéf parlamentu Sulík a prekvapením nebolo ani to, že prvé kroky po vzniku RTVS sa netýkali ekonomiky, ale zmien v spravodajstve. Čiže toľko na úvod.

M. Zemková: Nie je to pravda. RTVS naštartovala v roku 2011 množstvo reforiem. Prvou a najzákladnejšou bola ekonomická reforma a ozdravenie, vďaka ktorému skončil RTVS v pozitívnom hospodárskom výsledku a ušetril 35 miliónov Eur. (Na rozdiel napríklad od iných verejnoprávnych inštitúcií v jeho rezorte). Zmeny v spravodajstve boli naštartované až v druhej polovici roku 2011 a realizujú sa priebežne dodnes.

Skutočným dôvodom zlúčenia STV a SRo bola kompletná výmena orgánov verejnoprávnych médií. To bola, ak chcete, totalita, pán poslanec Brocka. Nemáte teda právo zahmlievať podstatu návrhu na odvolanie generálnej riaditeľky obviňovaním nás z nejakého valcovania. STV a SRo ste zvalcovali vy. To, že súčasná väčšina neprikročila k žiadnej podobnej účelovej zmene zákona neznamená, že generálna riaditeľka si môže nárokovať na nedotknuteľnosť v situácii, ak čelí jednej kauze za druhou, a to nielen v posledných mesiacoch. Napr. koncom roka 2011 sa zistilo, že zmluva s telekomunikačným operátorom GTS, ktorý má poskytovať služby pre RTVS v hodnote 2,8-5,6 mil. eur, bola uzavretá bez verejného obstarávania.

M. Zemková: Nie je to pravda. RTVS túto službu vôbec obstarávať nemusela. Poskytuje verejnú elektronickú komunikačnú službu a využíva verejnú elektronickú komunikačnú službu. K svojmu postupu disponuje expertízou – znaleckým posudkom. RTVS je vysielateľom (programy sa realizujú vysielaním), ktorého produktom sú mediálne služby pre verejnosť, šírené pomocou elektronických sietí, pre svoju základnú činnosť - poskytovanie jednej alebo viacerých elektronických komunikačných služieb verejnosti - využíva verejnú elektronickú komunikačnú sieť spoločnosti GTS Slovakia, a.s., postupuje pri tom v súlade so zákonom o elektronických komunikáciách a v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní (§1 ods. 2 písm. o). Úrad pre verejné obstarávanie porušenie zákona nekonštatoval.

Tých káuz bolo, samozrejme, viac a ich riešením nemôže byť donekonečna len dodatočné vysvetľovanie, príp. vyslovovanie jemnej kritiky zo strany Rady RTVS v zmysle: „Nemali by sme sa v budúcnosti takéto veci dozvedať až z médií.“ A upozorňujem, že v týchto kauzách RTVS ide o státisíce a milióny Eur. A skúsim sa domnievať, že práve v záujme lepšej kontroly použitia finančných prostriedkov bývalá koalícia schválila zákon o RTVS aj v tom znení, že generálny riaditeľ má písomne informovať už o zámere vstúpiť do zmluvného záväzku a že ak tak neurobí predtým, ako začal vo veci konať, môže padnúť návrh na jeho odvolanie. A práve o tomto by mala byť debata, ale nielen o tom, či si generálna riaditeľka formálne splnila alebo nesplnila svoje povinnosti. Ale o tom, že v týchto zámeroch alebo dokonca v realizovaných obchodných záväzkoch, lebo aj o tom bude reč, sa hrá o milióny eur. Alebo nám už zrazu nezáleží na verejných prostriedkoch? Alebo sa niekto dokonca mieni pustiť do obhajoby miliónových súťaží, o ktorých nikto nič nevie? Preto sa tu odvádza pozornosť táraním o nenapraviteľných škodách, ak by bola odvolaná generálna riaditeľka alebo dokonca možno aj uväznená, pretože pani poslankyňa Vášáryová hovorila v budúcnosti o jej oslobodení. Vy ste už úplne mimo rámca čoho, pani poslankyňa?

M. Zemková: RTVS o všetkých verejných obstarávaniach riadne informuje Radu RTVS, (rada do nich deleguje svojich zástupcov), rovnako informuje o zámere vstúpiť do všetkých konkrétnych zmlúv nad 100 000 eur, a informuje aj o všetkých uzavretých zmluvách nad 10 000 eur. Všetky zmluvy RTVS sú zverejnené na Centrálnom registri zmlúv Úradu vlády SR, všetky verejné obstarávania sú zverejnené vo Vestníku verejných obstarávaní. Nejestvuje úkon GR, ktorý by nebol verejnosti prístupný. Okrem personálnych úkonov, ktoré sú chránené zákonom o ochrane osobných údajov a úkonov, ktoré sú chránené špeciálnymi zákonmi.

Návrh na odvolanie generálnej riaditeľky je jasný, vecný a vyplýva zo zákona. Nikto neurobil žiadnu nadprácu, nikto nemenil zákon. Iba si tu niekto azda myslel, že si môže robiť čo chce a ochráni ho pozícia vládou kritizovaného, do ktorej sa už niekoľko týždňov štylizuje. Pripomeňme si, že to napokon nebol ani Smer, ale médiá, ktoré boli prekvapené a kritické k tomu, že v akomsi medzivládí od 3. apríla, keď jedna vláda už nebola a druhá ešte nebola, vyšiel inzerát o vyhlásení obchodnej súťaže na mediálny komplex. A rovnako nepríjemne bol vtedy zaskočený aj predseda Rady RTVS. A je úplným výsmechom, ak dnes generálna riaditeľka s vážnou tvárou tvrdí, že keby Radu informovala, tak tým vlastní zverejní podmienky súťaže a tým by vlastne súťaž ešte pred začatím zrušila. To bol citát. Ja som si doteraz myslel, že táto spoločnosť žiada zverejňovanie podmienok súťaží. Práve preto, aby nebolo možné ušiť ich niekomu konkrétnemu na mieru.

M. Zemková: Súťaž bola riadne zverejnená aj s podmienkami a detailné podklady si mohol vyžiadať ktokoľvek, aj pán minister. Vyžiadali si ich súťažiaci, novinári, dostala ich Rada RTVS a delegovala svojich zástupcov do komisie. RTVS postupuje presne v zmysle Obchodného zákonníka. Ani minister nemôže žiadať iný, než zákonný postup.

Vie si niekto predstaviť, že by som ja, keď som prišiel s ideou výstavby mediálneho komplexu, nezačal verejnou debatou? Že by expertná skupina na Ministerstve kultúry nemala za svojich členov aj ľudí z STV a z SRo? Že by nebola verejne urobená štúdia, ktorá bola schválená vo vláde a až na základe nej bol vypracovaný projekt PPP? Vie si niekto predstaviť, že by som bez tohto všetkého rovno vypísal súťaž a tváril by som sa, že som nikomu nič nemusel oznámiť, lebo keby som oznámil, tak by som projekt zrušil? Alebo inak, viete, čo to je neinformovanie o súťaži na mediálny komplex? Je to svojvoľné a podozrivé smerovanie k rozhodnutiu o miliónoch eur. Zaráža ma aj to ako sa v médiách táto faktická, ale aj formálna podstata návrhu na odvolanie generálnej riaditeľky obchádza. Prečo médiá neodcitujú jasne znejúce ustanovenia v § 15 a v § 18 zákona o RTVS. Aby aj pán poslanec Mičovský, hoci tu už nie je, vedel, o čom ten návrh je, pretože on povedal, že on o tom vlastne nevie o tých zákonoch, o tých paragrafoch. Bolo to po debate, pretože generálny riaditeľ, v tomto prípade generálna riaditeľka má podľa § 15 ods. 3 písm. h) povinnosť písomne informovať radu už o zámere vstúpiť do zmluvného záväzku a podľa § 18 ods. 4 písm. c) ich môže parlament odvolať, ak si túto povinnosť nesplnila vopred ako začala vo veci konať. Je pochopiteľné, že pani generálna riaditeľka sa v tejto situácii utieka k právnym stanoviskám.

M. Zemková: K iným stanoviskám sa utiekať nemôžem, nedisponujem politickou silou, ktorou disponuje minister. No mňa zas zaráža, že minister sa tak veľmi bráni ukončeniu súťaže, ktorá má charakter prieskumu trhu. Čoho sa bojí? Že výsledok súťaže by mohol poukázať na enormné, možno až štvornásobné predraženie jeho PPP projektu? A tiež ma zaráža, že práve na tejto súťaži účelovo a nelogicky prekrúca zákon.

Len na okraj poviem, že si mohla odpustiť ten dehonestujúci návrh na vydanie predbežného opatrenia, ktorým chcela zabrániť tomu, aby parlament rozhodoval o jej odvolaní. Súd by asi mal mať podľa predstavy generálnej riaditeľky právo určiť, aký návrh bude na schôdzi parlamentu prerokovaný a ja sa čudujem opozičným poslancom, s akou ľahkovážnosťou by prijali alebo dokonca aj obhajovali obmedzenie svojho poslaneckého mandátu.

M. Zemková: Návrh na vydanie predbežného opatrenia vôbec nie je dehonestujúci. V podaní na súd nie je ani jedno slovo, ktoré by mohlo dehonestovať NR SR. Ako inak som sa mohla brániť proti pripravovanému aktu svojvôle? Podľa ministra sa nesmiem brániť nijako, mám strpieť svojvôľu. Nie som minister ani iný politický nominant, ktorého možno odvolať politicky. NR SR má rozhodnúť v právnej veci, nie v politickej veci.

Takže generálna riaditeľka sa nám snažila nahovoriť, že zákon o RTVS neupravuje žiadnu lehotu na splnenie oznamovacej povinnosti podľa § 15 a že smerodajnejšia by mala byť lehota na poskytovanie informácií, ktorú jej určila Rada RTVS. Lenže mi máme v zákone aj § 18, podľa ktorého parlament môže odvolať generálnu riaditeľku, ak nesplnila oznamovaciu povinnosť predtým, ako začala vo veci, ktorá má byť predmetom informácie konať. A zákon má nepochybne väčšiu váhu ako uznesenie Rady RTVS.

M. Zemková: Nič som sa nikomu nesnažila nahovoriť, uviedla som fakty. Postupovala som v súlade so zákonom, čo potvrdili tri nezávislé právne stanoviská. V prípade, že neexistuje zámer uzatvoriť konkrétny zmluvný vzťah, lebo neexistuje druhá strana, nie som povinná o žiadnom zámere informovať. Vypísanie OVS nie je zámerom podpísať konkrétnu zmluvu, nakoľko z tejto súťaže nemusí vyjsť žiaden víťaz. A pokiaľ zákon neurčuje lehoty, má právo ich určiť ten, kto zákon vykonáva a Rada RTVS to urobila. Nedostatočnosť zákona nemožno pripísať na vrub Rady RTVS, ani na vrub GR RTVS a nemožno ich za to trestať.

A prečo to tak v zákone je? Nuž, aby rada, ktorá dohliada na nakladanie s verejnými prostriedkami RTVS bola ešte predtým ako generálna riaditeľka začne podnikať kroky smerujúce k uzatvoreniu zmluvného záväzku informovaná o tom, že do takéhoto zmluvného záväzku zamýšľa vstúpiť a aby tak mala rada priestor na vyjadrenie, prípadne nesúhlasného stanoviska. Jednoducho byť vopred informovaný o zámere je jedným z nástrojov rady na účinnú kontrolu nakladania s verejnými prostriedkami. Prečo jej ho generálna riaditeľka opakovane upierala? Lebo, ako tu hovorila, zákon nehovorí o predpokladoch a zmluva by ani nemusela byť uzavretá? Lenže zákon hovorí o zámere a teda iným slovom aj o predpoklade a to bez ohľadu na to, či sa naplní tento zámer alebo práve preto o zámere, aby sa prípadne aj nenaplnil.

M. Zemková: Minister zákon účelovo prekrúca, zákon hovorí o konkrétnom zámere, nie o výbere zmluvného partnera ani výbere riešenia.

Ďalším argumentom generálnej riaditeľky má byť to, že vlastne nemôžeme vedieť, či by prenájom mediálneho komplexu stál viac ako 100 tisíc eur. Má nás všetkých za hlupákov? Predmetom vyhlásenej obchodnej verejnej súťaže je výber najvhodnejšieho návrhu na uzavretie nájomnej zmluvy na nájom budovy mediálneho komplexu. Vzhľadom na typ a účel zmluvy je zrejmé, že sa jedná o zmluvu, ktorej predmetom bude plnenie vysoko presahujúce sumu 100 tisíc eur. Napokon aj samotná generálna riaditeľka podľa zvukového záznamu zo zasadnutia rady dňa 19.4 2012 uvádza, že súčasné náklady na prevádzku sídel RTVS dosahujú sumu takmer 6,3 milióna eur ročne.

Chce nám teda naozaj s vážnou tvárou tvrdiť, že nájomné pre RTVS by bolo nižšie ako 100 000 eur. Aj preto má byť asi ďalším únikom pre generálnou riaditeľku tvrdenie, že až samotné uzatvorenie zmluvného záväzku znamená konanie vo veci, ktorá má byť predmetom oznamovacej povinnosti podľa § 18. Máme sa teda zmieriť zrejme s tým, že zákonodarca bol idiot, pretože vytvoril situáciu, že generálna riaditeľka má síce povinnosť informovať radu o zámere vstúpiť do zmluvného záväzku, ale vopred tak musí urobiť až vtedy, keď už ten zmluvný záväzok uzatvorila. Hlava XXII. Možno by pomohlo, keby si pani generálna riaditeľka pozrela Obchodný zákonník, ako tu vo faktickej poznámke hovoril pán poslanec Susko, podľa ktorého už zverejnenie výzvy na predloženie ponuky v obchodnej verejnej súťaži možno považovať za konanie smerujúce k vstupu do zmluvného záväzku a treba si tiež uvedomiť to, že obchodná verejná súťaž je osobitným spôsobom uzatvárania zmlúv v obchodnom styku. Toľko môj komentár k formálnej a aj faktickej stránke návrhu.

M. Zemková: Nikoho nemám za hlupáka a nikdy by som si nedovolila takú nehoráznu impertinenciu, akú si dovolil minister, že „zákonodarca bol idiot“. Povinnosť v ustanovení § 15 ods. 3 písm. h) je postavená tak, že ju možno vykonať rôzne a spôsob vykonania určila Rada RTVS. Nie je na tom nič hlúpe. Zo súťaže môže vyjsť nula ponúk, nula zmlúv, nulové plnenie. Áno, súčasné náklady sú 6,3 mil. eur, zo súťaže môže vyjsť niekoľko ponúk podstatne nižších a z projektu pána Maďariča možno 30 miliónov ročne. Toho sa pán minister bojí? Aj keď zo súťaže vyjde viac výhodných ponúk, ani jednu nemusí RTVS prijať a ani do jednej nemusí mať zámer vstúpiť. Preto nemusí zámer oznamovať, lebo ešte nevznikol.

Ale nemusíme sa obmedzovať len na tento prípad. Komu nestačí, neinformovanie o súťaži na mediálny komplex, môže sa pri svojom rozhodovaní oprieť o zákazku na internetový portál RTVS, ktorú RTVS uskutočnila formou rokovacieho konania bez zverejnenia v celkovej hodnote 387 500 eur bez DPH. O zámere obstarať túto zákazku generálna riaditeľka takisto vopred neinformovala radu RTVS. Predseda Rady RTVS sa podľa zápisu z rokovania rady 24. mája 2012 dodatočne zaujímal, prečo bola zvolená metóda rokovacieho konania bez zverejnenia a čo je obsahom služieb, ktoré sa obstarávajú a zároveň požiadal, aby členovia rady , v prípade takýchto veľkých objemov, boli o tomto informovaný operatívnejšie a nedozvedali sa to v rámci novinárskych otázok. Naozaj pekný príklad dôsledného vykonávania kontrolných úloh Rady RTVS. A tu už teda nikto nemôže tvrdiť, že zmluvný záväzok nie je vyšší ako 100 000 eur, ani to, že rada o tom vopred vedela, no dokonca ani to, že sa v samotnej veci ešte nezačalo konať, pretože obstaranie 400 000 zákazky bolo ukončené skôr ako predložila informácia Rade. Ak teda niekto hovorí o nenapraviteľných škodách v súvislosti s generálnou riaditeľkou, o akých škodách hovorí.

M. Zemková: Tu už minister bez hanby klame. Ide o Zmluvu o poskytovaní služieb technickej podpory a rozvoja pre Aplikácie na doménach. Prvýkrát som o nej písomne Radu RTVS informovala v materiáli „Informácia o verejných obstarávaniach a verejnej obchodnej súťaži“, ktorý Rada prerokovala 24. 5. 2012, čiže nie dodatočne, ale riadne, v plánovanom termíne. Druhýkrát som ju písomne informovala listom 28. 5. 2012 – išlo o oznámenie podľa § 15 ods. 3 písm. h), zmluva bola podpísaná 11.6., takže oznamovacia povinnosť bola splnená 14 dní pred podpisom Zmluvy. Zmluva bola riadne

Zhrniem to podstatné, súčasná vládna väčšina neurobila žiadnu účelovú zmenu na to, aby mohla odvolať generálnu riaditeľku RTVS na rozdiel od predchádzajúcej vládnej väčšiny. Generálna riaditeľka RTVS opakovane konala tak, že zámer o vstupe do zmluvného záväzku neoznámila písomne rade RTVS predtým ako začala o veci konať. Parlamentu tým vznikla legitímna možnosť rokovať o návrhu na jej odvolanie. Žiadny vykonštruovaný návrh. Tento návrh nie je o valcovaní RTVS, ale o tom, že rade RTVS, čiže verejnosti nebola umožnená účinná kontrola použitia obrovského objemu verejných peňazí, pretože nielen o zámere, ale dokonca už o zmluvnom záväzku presahujúcom 100 000 Eur rada nebola informovaná vopred, a preto je tento návrh aj právne absolútne v poriadku.

M. Zemková: Minister opäť klame, všetky zámery uzavrieť konkrétne zmluvy nad 100 000 eur boli oznámené Rade RTVS listom – existuje k tomu kompletná písomná dokumentácia na Právnom odbore RTVS. Všetky zmluvy sú riadne zverejnené, Rada RTVS a verejnosť je teda riadne informovaná. Parlamentu nevzniká legitímna možnosť rokovať o návrhu na moje odvolanie na základe klamstva, ale na základe potvrdeného porušenia zákona. A k tomu nedošlo.

Je v tejto chvíli len na rozhodnutí poslancov, či návrh schvália, alebo nie. Zvažujte pri tom, dámy poslankyne, páni poslanci podstatu veci. Či sa pri narábaní s miliónmi eur postupovalo v RTVS tak, aby mohli byť využité kontrolné právomoci Rady RTVS, ktoré jej zákon dáva. A nezabudnite na to, že to bola samotná Rada RTVS, ktorá priznala písomne, že dôležité informácie dostala až ex post. A možno v budúcnosti budeme ešte debatovať, koho záujmom vlastne bolo tak pokútne a rýchlo vyhlasovať súťaž na mediálny komplex, aké sú kritéria tejto súťaže, ak nesmeli byť zverejnené, kto je vlastne vo výberovej komisii a kto všetko môže byť na danej súťaži zainteresovaný.

M. Zemková: Minister opäť klame, rada nikdy neprijala uznesenie o žiadnych informáciách ex post. Naopak, uznesením 40/2012 zobrala na vedomie informáciu o vyhlásení obchodnej verejnej súťaže a určila svojich zástupcov vo výberovej komisii a uznesením 58/2012 vyslovila vážne pochybnosti o zákonnosti dôvodov na odvolanie GR RTVS z funkcie. Minister by sa mal držať faktov a nie svojej túžby čím skôr odstrániť preňho nepohodlnú generálnu riaditeľku verejnoprávnej inštitúcie. A určite by nemal na pôde NR SR klamať, znevažovať orgány RTVS a poškodzovať meno verejnoprávnej inštitúcie.

Ďakujem vám za pozornosť.“

Art Film Fest News

Art Film Fest News 


Jedným z držiteľov prestížneho ocenenia Zlatá kamera na tohtoročnom filmovom festivale Art Film Fest v Trenčianskych Tepliciach a v Trenčíne (16.–23.6.) je režisér, dramaturg a tiež jeden z priekopníkov slovenského animovaného filmu Rudolf Urc. Stál tiež pri zrode Art Film Festu.
"Priznám sa, bol som pri zrode festivalu, no spočiatku som bol skeptik. Najmä keď v Kroměříži v tom čase zanikol filmový festival Ars Film. V Čechách je to filmové prostredie predsa len prajnejšie. Peter Hledík to však vzal za správny koniec a ja som rád, že som sa mýlil," spomína Urc, pre ktorého je zaradenie medzi filmové osobnosti ocenené Zlatou kamerou mimoriadnou cťou.
Pod zlatú éru slovenského animovaného filmu, ktorá nesie jeho rukopis, sa paradoxne podpísala normalizácia na prelome 60. a 70. rokov. Urc sa ako dramaturg spravodajského filmu a Štúdia krátkych filmov podieľal na 15 filmoch o sovietskej okupácii a v roku 1971 ho "preložili" do animovaného filmu. Jeho filmy skončili na dlhé roky v trezore.
Meno Rudolfa Urca je spojené so všetkými kľúčovými osobnosťami slovenskej animovanej tvorby, najmä Viktorom Kubalom. On sám bol však tiež režisérom mnohých úspešných animovaných filmov, ako sú napríklad Oráč a obri (1975), Minútky na vrátnici (1978), Prvá trieda (1984), animovaných seriálov Dada a Dodo (1988), Rozprávky z nočnej košieľky (1990) i spolurežisérom seriálu Bratislavské rozprávky (1995). Zakladal nielen tradíciu festivalu Bienále animácie Bratislava, ale stál aj pri zrode Filmovej a televíznej fakulty Vysokej školy múzických umení v Bratislave a stal sa prvým vedúcim katedry animovanej tvorby.
Za zlatú éru slovenského dokumentárneho filmu považuje Urc 60. roky minulého storočia. "V 50. rokoch bol dokumentárny film v krízovej situácii, do jeho tvorcov strelili ako do vrabcov a rozprášili ich. Dokumentárny film prakticky prestal existovať. Keď sme s mojimi rovesníkmi skončili začiatkom 60. rokov školu, povedali sme si, že s tým musíme niečo urobiť. Naučili sme sa ako oklamať cenzorov a celkom to šlo," povedal Urc s tým, že sľubne sa rozvíjajúcu éru dokumentárneho filmu potom na takmer dve desaťročia utlmil vpád vojsk Varšavskej zmluvy.
Na Art Film Feste sa diváci na jeho počesť môžu zoznámiť s výberom z jeho dokumentárnej aj animovanej tvorby Nedokončená kronika (1967) o živote Vladimíra Clementisa, ktorý skončil v trezore, Kroky, skoky, roky... a posledný zhasne (1995), animovaným filmom Viktora Kubala Šach (1974) a Prvá trieda. Diváci uvidia aj animované snímky Mesto na Dunaji, Stolček či Dada, Dodo a myš.


Copyright © TASR 2012

Vážení přátelé, ano


Vážení přátelé, ano



N Á R O D N Á   R A D A    S L O V E N S K E J    R E P U B L I K Y

________________________________________________________________



   Číslo: CRD - 713/2012



  



S p r á v a





Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá

k návrhu na voľbu člena Rady Rozhlasu a televízie Slovenska

(tlač  44 )

__________________________________________________________________________





Podľa § 12 ods. 1 písm. b) zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov dňom 14. septembra 2011 skončilo funkčné obdobie  p. Andrejovi  Miklánkovi, odborníkovi v oblasti televízneho vysielania. Nakoľko v  V. volebnom období  na 28. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky nebol zvolený člen rady, je potrebné vykonať novú voľbu, aby Rada Rozhlasu a televízie Slovenska bola úplná.





Na základe výzvy Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá zverejnenej dňa 17. apríla 2012 predložili právnické osoby pôsobiace v oblasti audiovízie, médií, kultúry, ekonómie, práva, hospodárstva, vedy, vzdelávania, rozvoja a ochrany duchovných hodnôt, ľudských práv a životného prostredia  (§ 9 ods. 3 zákona) návrhy kandidátov na členov rady. Do stanoveného termínu výbor dostal tieto návrhy kandidátov:









Meno a priezvisko:                                                  Návrh predkladá:





1.      Mgr.  Bohumil   Bobocký, ArtD. OZ Filmová únia/United filmmarkers



2.      PhDr.  Jaroslav  Buček,PhD.         Športový strelecký klub Biohazard – GUN, o. z.



3.      Mgr.  Dušan   Davidov         Únia slovenských televíznych tvorcov



4.      Mgr.  Ján   Dianiška                      Bardejovská televízna spoločnosť, s. r. o.



5.      RSDr.  Vladimír   Dobrovič          Únia slovenských novinárov









6.      Mgr. art.  Martin   Kákoš        Zväz autorov a interpretov



7.      Mgr. Ľubomír   Lintner                 AG Štúdio  Gerič, s. r. o.



8.      Mgr. Oľga   Pohanková       Nezávislé kresťanské odbory Slovenska



9.      RNDr. Viliam  Raček           Slovenský olympijský výbor



10.  Mgr.  Ivana   Zelizňáková          Akadémia médií, vysoká škola mediálnej

a marketingovej komunikácie





11.  PhDr. Ľubor   Hallon, CSc.          Spoločnosť svätého Gorazda



12.  Mgr. Marek   Knut                         Liga za duševné zdravie, o. z.









Gestorský výbor prerokoval predložené návrhy kandidátov na člena rady a  konštatoval,  že  v súlade s § 10 zákona o Rozhlase a televízii Slovenska obsahujú všetky náležitosti. Z uvedeného dôvodu sú spôsobilí, aby boli volení do Rady Rozhlasu a televízie Slovenska, s výnimkou kandidátov uvedených pod čiarou (por. č. 11 a 12), nakoľko nespĺňajú podmienku najmenej 5 rokov odbornej praxe a 3 roky riadiacej praxe v oblasti televízneho vysielania (§9 ods. 2).



Podmienky podľa  čl. 5 ods. 7 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov neboli preskúmané, nakoľko si ich zvolení kandidáti môžu usporiadať do 30 dní od zvolenia.



            Do voľby na člena Rady RTVS postupujú kandidáti uvedení pod por. č. 1 10.

           



Gestorský výbor po zvážení týchto skutočností uznesením č. 17  z 12. júna  2012





o d p o r ú č a   Národnej   rade   Slovenskej   republiky,  aby





1.  konštatovala,  že



a)      dňom 14. septembra 2011 skončilo funkčné obdobie p. Andrejovi  Miklánkovi, odborníkovi v oblasti televízneho vysielania



b)      je potrebné zvoliť jedného člena rady podľa § 9 ods. 1 zákona č. 532/2010 Z. z. o Rozhlase a televízii Slovenska, odborníka v oblasti televízneho vysielania







2.      z v o l i l a



podľa § 9 ods. 1 zákona jedného člena rady za oblasť televízneho vysielania na funkčné obdobie  do  10.  februára  2017





3.      voľbu uskutočnila  verejným  hlasovaním



podľa § 39 ods. 2 zákona NR SR č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku  Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov použitím hlasovacích lístkov





4.  uskutočnila  opakovanú  voľbu člena  rady



                  v prípade, že nebude zvolený člen rady z navrhovaných kandidátov. Do opakovanej voľby  postupujú kandidáti, ktorí neboli zvolení a získali najvyšší počet hlasov. Pri rovnosti počtu hlasov postupujú všetci kandidáti, ktorí majú rovnaký najvyšší počet hlasov. Počet kandidátov v opakovanej voľbe je minimálne dvojnásobok počtu členov, z ktorých treba zvoliť jedného člena rady.